Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Cum să trăim Postul Mare?

Motivele postului, rugăciunii și pomenii explicate de papi și sfinți

De pr. Alessandro Ricciardi ICMS

La 13 iulie 1917, cei trei păstorași din Fatima au văzut un înger pregătit să lovească lumea cu sabia sa de foc, din cauza nenumăratelor păcate ale oamenilor. Intervenția grijulie a Inimii Neprihănite a Mariei l-a oprit, înainte ca să poată duce la îndeplinire intenția sa.

Însă îngerul i-a invitat pe toți oamenii la căință strigând de trei ori: "Pocăință, pocăință, pocăință!". Însă Fecioara, la Fatima, a amintit de mai multe ori importanța sacrificiului, în afară de cea a rugăciunii. Același apel l-a dat cu câțiva zeci de ani înainte la Lourdes, prin sfânta Bernadeta.

Apeluri materne probabil de atâtea ori rămase "neascultate", sau mai bine zis "puțin ascultate". Astăzi sunt atâția dispuși să trăiască invitația la rugăciune, însă mult mai puțini sunt cei care îmbrățișează pocăința în spirit de reparare pentru păcatele proprii și ale altora și pentru a implora convertirea sărmanilor păcătoși.

Și totuși toți creștinii, prin lege divină, trebuie să se simtă chemați la practicarea pocăinței, fiecare în modul său. Postul Mare este timpul propice pentru a reflecta și a medita asupra răspunsului nostru la acest aspect al vieții creștine.

Compendiul Catehismului afirmă că "pocăința se exprimă în forme foarte diferite, îndeosebi prin post, rugăciune, pomană. Acestea și multe alte forme de pocăință pot fi practicate în viața zilnică a creștinului, îndeosebi în timpul Postului Mare și în ziua penitențială de vineri" (nr. 301); ele trebuie să ocupe un loc de prim plan în existența credinciosului.

Isus nu s-a limitat să facă rugăciune. Ci a practicat și postul, și timp de patruzeci de zile! Domnul a venit să facă pocăință pentru noi toți, a venit să ispășească pentru noi toți. El a suferit în trupul său, nu numai în spirit; mai mult, a voit ca în momentul culminant al pătimirii sale interioare, când agoniza în Ghetsemani, să existe și o participare a trupului său: asuda sânge.

În mod asemănător, în momentul maxim al pătimirii sale exterioare, adică Răstignirea sa, a voit ca noi să știm despre pătimirea sa interioară: "Doamne, Doamne, pentru ce m-ai părăsit?".

El este adevăratul Penitent, care a trăit pocăința ispășitoare, reparatoare, răscumpărătoare, glorificatoare a lui Dumnezeu, în totalitatea ființei sale, spirituală și materială. Cu pocăința noastră noi devenim părtași ai misterului Crucii sale, "completând în trupul nostru ceea ce lipsește pătimirii sale", așa cum scrie apostolul Paul.

Mortificația este un alt mod de a ne ruga; am putea-o definit - folosind cuvintele sfântului Josemaría Escriva - "rugăciunea simțurilor". Toți maeștrii spiritului insistă asupra valorii și asupra importanței mortificației în viața creștină. Biserica însăși a îndemnat mereu la pocăință.

Între alte - numeroase - exemple, să ne gândim că imediat după Conciliul al II-lea din Vatican, slujitorul lui Dumnezeu Paul al VI-lea punea "printre problemele grave și urgente" pe care trebuia să le înfrunte, "nu în cele din urmă" aceea de a aminti "semnificația și importanța preceptului divin al pocăinței".

Scria fericitul Ioan al XXIII-lea: "Prima pocăință exterioară pe care trebuie să o facem cu toții este aceea de a accepta de la Dumnezeu cu suflet resemnat și încrezător toate durerile și suferințele pe care le întâlnim în viață și tot ceea ce înseamnă oboseală și deranjare în îndeplinirea exactă a obligațiilor stării noastre, în munca noastră zilnică și în exercitarea virtuților creștine".

Sugera sfântul întemeietor al lui Opus Dei: "Gluma care nu a ieșit din gura ta; zâmbetul amabil pentru cel care te plictisește; acea tăcere în fața unei acuze nedrepte; conversația binevoitoare cu sâcâitorii și cei deranjanți; acel a nu da importanță miilor de amănunte deranjante și impertinente ale persoanelor care trăiesc cu tine [...]. Toate acestea sunt cu adevărat solidă mortificație interioară... Să nu spui: persoana aceea mă enervează. Gândește-te: persoana aceea mă sfințește". Sfântul tânăr iezuit Ioan Berchmans avea să spună într-o zi: "Viața comunitară este cea mai mare pocăință a mea".

Însă trebuie să oferim nu numai pocăința "acceptată", ci și pe cea "căutată", care, în cazul când asumă forme "neobișnuite", trebuie să fie făcută mereu cu sfatul și aprobarea propriului director spiritual sau a confesorului.

Așa continua papa Ioan al XXIII-lea: "În afară de pocăințele pe care trebuie să înfruntăm datorită durerilor inevitabile din această viață muritoare, este necesar ca toți creștinii să fie așa de generoși încât să-i ofere lui Dumnezeu și mortificații voluntare, imitându-l pe Răscumpărătorul nostru divin... În asta să fie ca exemplu și ca incitare și sfinții, ale căror mortificații aplicate trupului lor adesea foarte nevinovat ne umplu de uimire și aproape că ne uluiesc. În fața acestor campioni ai sfințeniei creștine, cum să nu se ofere Domnului vreo privare sau pedeapsă voluntară și din partea credincioșilor, care probabil au atâtea păcate de ispășit? Ele sunt cu atât mai plăcute lui Dumnezeu deoarece nu vin din infirmitatea naturală a trupului nostru și a spiritului nostru, ci sunt oferite în mod spontan și generos Domnului ca ardere de tot de bună mireasmă".

Primii creștini respectau postul în timpul Triduum-ului Pascal: în secolul al IV-lea s-a extins până la patruzeci de zile înainte de Paște, adică la Postul Mare. Numai duminica se întrerupea postul. În zilele de post se amâna după apusul soarelui singura masă permisă.

Regula sfântului Benedict stabilea o cantitate de alte posturi, în afară de cel din Postul Mare, însă le tempera rigoarea permițând o masă la ora a noua. De vreme ce călugării trebuiau să îndure oboselile de la muncile câmpului, abații le-au permis să bea spre seară un pahar de vin înainte de Completoriu.

Această răcorire se lua în comun, în timp ce se făcea lectura de seară numită Conferință, în latinește Collatio, care consista cât de cât în citirea vestitelor Conferințe (Collationes) ale lui Cassian: de aici a derivat cuvântul colazione (românește: mic dejun). În secolul al IX-lea această facultate s-a extins la postul din timpul Postului Mare, datorită trudei extraordinare pe care călugării trebuiau să o facă în îndeplinirea Oficiilor divine în acest timp sacru.

Normele actuale stabilesc ca postul să fie practicat în Miercurea Cenușii și în Vinerea Sfântă. El obligă să se ia o singură masă în timpul zilei, dar nu interzice să se ia un pic de mâncare dimineața și seara. Legea abstinenței - în toate vinerile din Postul Mare - interzice să se mănânce carne, precum și mâncăruri și băuturi considerate deosebit de căutate și scumpe.

Luat din "Maria de Fatima", revistă lunară a Familiei Inimii Neprihănite a Mariei.

(După Zenit, 1 martie 2012)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 12.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat