Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Un cuvânt vechi și nou pentru umanitatea din Facebook

Miercuri, 29 februarie 2012, la Padova în aula mare a Facultății Teologice Triveneto se va desfășura Dies academicus cu care se inaugurează al șaptelea an de activitate a Facultății. Anticipăm concluziile conferinței.

De Thomas Soding

După două mii de ani de creștinism, rămâne obligația misiunii; și rămâne și obligația catehezei. Însă depune în favoarea realismului Bisericii faptul că astăzi s-a recunoscut și obligația noii evanghelizări. Probabil aceasta a existat mereu, așa cum lasă să intuiască Scrisoarea către Evrei. În prezent ea devine totuși deosebit de urgentă acolo unde acționează secularizarea: în special în metropolele din Nord și din Occident, dar și la sate, unde dispare simbioza tradițională dintre cultură și religie. Secularizarea acutizează situația, deoarece agnosticismul pare să convingă majoritatea persoanelor. Acesta este un fapt nou. Și totuși și secularizarea își are dialectica sa și Charles Taylor a descris-o bine. Ea consistă într-un efect - deși ambivalent - al creștinismului însuși, deoarece Evanghelia știe să distingă între religie și politică, între credință și cultură. Cultura seculară a modernității a dezvoltat standarde proprii de angajare politică și socială, care pentru Biserică nu sunt deloc de interes scăzut: deși uneori sunt iritante, se revelează uneori capabile să dea inspirație. Ea a distrus și multe lucruri care pentru mulți erau sacre. Însă s-ar fi prăbușit dacă ar fi avut suficientă forță interioară? În cursul vizitei sale în Germania din anul 2011, Benedict al XVI-lea a propus într-un discurs la Regensburg teza sa provocatoare, conform căreia secularizarea chiar ar fi eliberat Biserica de privilegii care ar fi împiedicat-o să se ocupe de misiunea proprie, adică de vestirea Evangheliei. Însă atunci societățile secularizate nu pot să apară ca niște lunci dezolate în ochii credinței; ele rămân ogorul pe care semănătorul a împrăștiat sămânța și care la sfârșit, chiar dacă mult timp se vor vedea numai insuccese, va aduce recolta sa supraabundentă (Mc 4,3-9). Probabil va fi nevoie numai - pentru a face parabola după condițiile actuale - de un slujitor care să dea îngrășământ pe ogor pentru ca plantele să crească din nou un pic mai bine. Probabil că astăzi ne aflăm în timpul acelui smochin, față de care viticultorul exprimă sfatul înțelept de a mai da o posibilitate copacului care nu aduce roade, și să sape terenul și să-l dea cu îngrășământ (Lc 13,6-9). A vedea necesitatea noii evanghelizări înseamnă a percepe un apel la realism. Ea corespunde și admiterii că am putut ajunge la o slăbire a credinței. Și în același timp reprezintă un nou început. În ce direcție? Un răspuns poate să fie căutat în trei perspective: e vorba pe de o parte despre acel "ce anume" al credinței; în al doilea rând e vorba despre acel "cum" al credinței; în sfârșit se pune problema acelui "unde" al credinței. Este cunoscută tensiunea care există între fides quae și fides qua; astăzi însă probabil trebuie să ne întrebăm și cu privire la fides quo. Conținutul și forma credinței merg împreună; credința are nevoie însă și de un loc pentru a putea să devină concretă.

La conținuturile credinței se referă acea inițiativă îndelung pregătită din partea Bisericii catolice-romane de a concepe un catehism universal și de a-l prezenta în diferite formate: ca enciclopedie, ca un compendiu și ca breviar pentru tineri, Youcat. Asemenea catehisme s-au dovedit deosebit de importante în toate situațiile de criză care au existat în istoria Bisericii: ca găsire a propriei identități, ca document de ambiție didactică, invitație de a descoperi lumea vastă a adevărului dogmatic și moral, inclusiv frontierele și parapetele, dezvoltările și deciziile. În orice caz, un catehism nu se supune numai exigenței de a documenta conținutul credinței cu corectitudine și întregime doctrinală. El trebuie să răspundă și ierarhiei adevărurilor, pe care însuși Isus a stabilit-o atunci când a exprimat propria critică față de halacha ale fariseilor: "Voi dați zeciuială din mentă, din mărar și din chimion, dar lăsați la o parte părțile cele mai grele din Lege: dreptatea, îndurarea, credința" (Mt 23,23). Orientarea clasică a unui catehism față de Crez, de sacramente, de decalog și de Tatăl Nostru permite o asemenea accentuare. Însă cum trebuie pusă aceasta în relație cu amploarea celor 2865 de paragrafe, care par să răspundă în manieră aproape definitorie la aproape toate întrebările ființei creștine trebuie explicat în mod precis. Este decisiv faptul ca locul catehismului să fie considerat în cadrul vieții de credință și al doctrinei de credință. El nu constituie niciodată un fenomen primar, ci unul secundar al credinței creștine. Aceasta are încă de la începuturi un conținut clar, care cere o explicație: Dumnezeu unic, Tată și Fiu și Duh Sfânt, și tot ceea ce a făcut Dumnezeu pentru mântuirea omului. Însă acest lucru catehismul nu-l poate ști de la sine, ci poate doar să-l scoată din Sfânta Scriptură, din liturgia Bisericii, din tradiția vie a tuturor celor pentru care este sacră Evanghelia, din slujirea celor săraci. Noile catehisme catolice respectă acest fapt, în măsura în care prin imagini și texte luate din izvoare schițează contextul vieții creștine, în care doctrina trebuie să se dezvolte. Însă la acest punct hermeneutica credinței trebuie să fie coerentă. La concepte și la formulări, la definiții și distincții, care au întreaga lor semnificație dogmatică, trebuie să se adauge și istoriile credinței, culorile și parfumurile liturgiei, mai ales fețele acelor bărbați și femei, care se angajează pentru acea credință, care fără ei nici măcar nu ar exista. Atunci strategia noii evanghelizări nu va putea să consiste numai în propagarea catehismului, ci va trebui mai degrabă - așa cum formula Conciliul al II-lea din Vatican - să aranjeze în manieră mai bogată "masa Cuvântului" (Dei Verbum, 21) și să creeze noi posibilități de a accede la Sfânta Scriptură, prima istorie a credinței, izvorul originar al liturgiei, galeria primară de persoane care au crezut. Acest lucru presupune un spectru amplu de inițiative de pastorație biblică. Acestea nu trebuie să se limiteze să furnizeze informații despre Biblie, cât mai degrabă să introducă în ea. Noua evanghelizare consistă într-o alfabetizare. A citi întreaga Biblie este ținta sa ambițioasă. Însă trebuie să fim realiști. Imperativul momentului consistă într-o Biblie pentru începători: nu o Biblie care imediat să ne dărâme cu 1500 de pagini, ci una care să facă vizibilă structura întregului, cu multe posibilități de acces în marele curent al istoriei care pornește de la Adam și Eva și ajunge până la Cristos și la comunitatea celor răscumpărați și în numeroasele curente și vârtejuri ale fiecărei istorii, care furnizează istoriei mari dramatismul și concrescența sa. Scrisoarea către Evrei a stabilit parametrii: ea folosește Scriptura cu scopul de a găsi un limbaj al credinței; însă Scriptura nu o interesează numai în ceea ce privește litera, ci ca mijloc pentru Duhul Sfânt, care face viu cuvântul lui Dumnezeu pentru că deschide urechile și inimile oamenilor.

Dacă fides quae este prezentată în acest mod, atunci este încă de la început vizibilă legătura intimă cu fides qua. În orice caz, catehismul prezintă modalitatea de credință ca un sistem de reglementare - și n-ar putea să facă altfel dat fiind genul său literar. De aceea el trebuie tutelat de impresia că etica și spiritualitatea creștină se limitează la un ansamblu de interdicții și precepte. Ambele, preceptele și interdicțiile, sunt importante; ele fac parte încă de la început din dinamicele credinței, în virtutea necesității unei clarități profetice. Torah este însă indicator al drumului spre împărăția libertății, în timp ce Evanghelia este invitație de a intra în Împărăția lui Dumnezeu. Pentru acest motiv, preceptele și interdicțiile conving numai dacă devine vizibilă orientarea lor spre bucuria de a trăi care provine din credință, spre seriozitatea bucuroasă a jocului liturgic, spre răsplata infinită care este promisă celor care se angajează pentru alții, pentru Evanghelie, pentru Isus Cristos (Mc 8,35șu; 10,29șu). Acest lucru presupune la rândul său martore și martori vii ai credinței. Pe aceștia îi găsește în prezent adesea în comunități spirituale, care au în general un stil specific propriu, motivant și foarte ambițios. Oricum, noua evanghelizare trebuie să meargă până la frontiere și chiar dincolo de frontiere. În Vechiul ca și în Noul Testament există fenomenul profeților străini: oameni care din exterior privesc la Israel, la Isus și la discipolii săi, și care uneori reușesc să vadă cu claritate mai mare decât cei care se află în interior. În Vechiul și în Noul Testament nu există numai cei mari ai credinței ci și cei mici ai credinței; nu există numai cei care stau în centru ci și cei care se situează la margini. Noua evanghelizare are nevoie de exemplele pozitive ale celor care sunt în măsură să demonstreze cum se poate scruta în inima vieții grație flăcării Evangheliei. Însă ea are nevoie și de exemplele celor care vor să înceapă cu credința și să facă primii pași, sau încă ezită să pornească la drum, dar totuși au devenit atenți, curioși, vigilenți. Oare nu a venit timpul de a folosi internetul pentru a crea o rețea globală de asemenea istorii din diferite regiuni și culturi? Oare nu este Evanghelia însăși un facebook? Persoanele nu arată oare încă de la început propria față pentru a face plauzibilă dimensiunea umană a misterului divin? Mergând din nou la Noul Testament, acesta are nevoie de o istorie a Bisericii, care nu ține sub tăcere căutarea și întrebările discipolilor lui Isus, ci le face vizibile ca punctul efectiv de plecare, care face parte din credibilitatea Evangheliei. Însăși Scrisoarea către Evrei se inserează în această istorie, pentru că nu elimină pe nimeni dintre cei au rămas în urmă, ci intenționează să-i conducă pe toți acolo unde deja se află cei care au convinși de necesitatea noii evanghelizări: "Voi v-ați apropiat de muntele Sion, de cetatea Dumnezeului celui viu, de Ierusalimul ceresc, de zecile de mii de îngeri în sărbătoare, de comuniunea întâilor-născuți înscriși în ceruri, de Dumnezeu, judecătorul tuturor, de sufletele celor drepți duși la desăvârșire" (Evr 12,22șu). Însă acest lucru nu s-a întâmplat în lumea de dincolo de istorie ci în lumea de dincoace de istorie, dat fiind faptul că deja aici și acum se experimentează prezența lui Dumnezeu, experiența credinței. În felul acesta este ridicată a treia întrebare: cea cu privire la acel "unde" al credinței. La ea este posibil să se dea un singur răspuns: aici și astăzi. Noua evanghelizare a produs o importantă serie de proiecte de misiune mitropolitană: la Köln, Viena, Paris, Budapesta, Dublin, Lisabona, Bruxelles, Liverpool, Varșovia, Torino și Barcelona. Acest lucru ne stimulează să privim spre viitor, pentru că începe chiar în Europa, unde secularizarea este mai puternică, însă credința este mai importantă și actualitatea Evangheliei este foarte mare. Oricât de important ar fi tradiția, cazul serios al credinței există mereu "astăzi". Și "astăzi" credința nu este numai primită și transmisă, ci și căutată și trăită.

Orașul este elixirul vital al creștinismului primar și va deveni tot mai important pentru Biserică și în secolul al XXI-lea, perioada megalopolisurilor. Însă creștinismul urban trebuie să determine și formele noii evanghelizări, mijloacele sale și subiecții săi. Ca loc al credinței, orașul este în mod deosebit provocare și inspirație, pentru că aici sunt ca acasă pluralitatea și mobilitatea modernității. Din punctul de vedere al Bisericii ele sunt văzute ca niște dușmani, niște dușmani ai credinței. Însă plinătatea Evangheliei este în ea însăși multiformă; și credința însăși este o viață plină de dinamică. Scrisoarea către Evrei conduce din nou la unitate ambele elemente: realitatea și transcendența cetății, motivația și scopul credinței. "Prin urmare, să ieșim în întâmpinarea lui în afara taberi, purtând ocara lui. Pentru că noi nu avem aici o cetate stătătoare, ci o căutăm pe aceea care trebuie să vină" (Evr 13,13șu). Noua evanghelizare, înțeleasă astfel, nu reprezintă numai un proiect de reformă a Bisericii, ci a lumii. Dacă noua evanghelizare reușește să dea credinței aripi, atunci obține același rezultat și pentru solidaritate: dacă întărește simțul infinitului, atunci și simțul pentru finit, pentru ceea ce trebuie făcut în această cetate, deoarece ea nu rămâne și pentru ceea ce trebuie deschis pentru această cetate pentru ca să nu se închidă în fața celeilalte. Este timpul de a începe. Este timpul de a îndrăzni un nou început.

(După L'Osservatore romano, 29 februarie 2012)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 10.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat