Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Întâlnirea Sfântului Părinte Benedict al XVI-lea cu parohii din Roma

Lectio divina

Aula Paul al VI-lea
Joi, 23 februarie 2012

Iubiți frați,

Este pentru mine o mare bucurie să văd în fiecare an, la începutul Postului Mare, clerul meu, clerul din Roma, și este frumos pentru mine să văd astăzi cât suntem de numeroși. Eu credeam că în această mare aulă vom fi un grup aproape pierdut, dar văd că suntem o puternică armată a lui Dumnezeu și putem intra cu forță în acest timp al nostru, în bătăliile necesare pentru a promova, pentru a face să înainteze Împărăția lui Dumnezeu. Ieri am intrat prin poarta Postului Mare, reînnoire anuală a Botezului nostru; aproape că repetăm catecumenatul nostru, mergând din nou în profunzimea ființei noastre de botezați, reluând, întorcându-ne la ființa noastră de botezați și astfel încorporați în Cristos. În felul acesta putem încerca și să conducem comunitățile noastre din nou în această comuniune intimă cu moartea și învierea lui Cristos, să devenim mai conformi cu Cristos, să devenim tot mai realmente creștini.

Textul din Scrisoarea către Efeseni a sfântului Paul pe care l-am ascultat (4,1-16) este unul din marile texte ecleziale din Noul Testament. Începe cu autoprezentarea autorului: "Eu Paul, prizonierul în Domnul" (v. 1). Cuvântul grec desmios înseamnă "înlănțuit": Paul, ca un criminal, este în lanțuri, înlănțuit pentru Cristos și astfel începe în comuniunea cu pătimirea lui Cristos. Acesta este primul element al autoprezentării: el vorbește înlănțuit, vorbește în comuniunea pătimirii lui Cristos și astfel este în comuniune și cu învierea lui Cristos, cu viața sa nouă. Noi, atunci când vorbim, trebuie să vorbim mereu în comuniune cu pătimirea sa și să acceptăm și pătimirile noastre, suferințele și încercările noastre, în acest sens: sunt tocmai dovezi ale prezenței lui Cristos, că El este cu noi și că mergem, în comuniune cu pătimirea sa, spre noutatea vieții, spre înviere. "Înlănțuit", deci, este mai întâi un cuvânt al teologiei crucii, al comuniunii necesare a oricărui evanghelizator, a oricărui Păstor cu Păstorul suprem, care ne-a răscumpărat "dându-se", suferind pentru noi. Iubirea este suferință, este o dăruire, este o pierdere, și tocmai în felul acesta este rodnică. Însă astfel, în elementul exterior al lanțurilor, al libertății care nu mai este prezentă, apare și transpare și un alt aspect: adevăratul lanț care îl leagă pe Paul de Cristos este lanțul iubirii. "Înlănțuit din iubire": o iubire care dă libertate, o iubire care îl face capabil să facă prezent Mesajul lui Cristos și pe Cristos însuși. Și acesta ar trebui să fie, și pentru noi toți, ultimul lanț care ne eliberează, legați cu lanțul iubirii de Cristos. Astfel găsim libertatea și adevăratul drum al vieții și putem, cu iubirea lui Cristos, să conducem la această iubire, care este bucuria, libertatea, și pe oamenii încredințați nouă.

Și apoi zice "Vă îndemn" (Ef 4,1): este misiunea sa aceea de a îndemna, dar nu este un avertisment moralist. Îndemn din comuniunea cu Cristos; în cele din urmă, însuși Cristos e cel care îndeamnă, care invită cu iubirea unui tată și a unei mame. "Să vă comportați în mod vrednic de chemarea pe care ați primit-o" (v. 1); adică, primul element: am primit o chemare. Eu nu sunt anonim sau fără sens în lume: există o chemare, există un glas care m-a chemat, un glas pe care îl urmez. Și viața mea ar trebui să fie o intrare tot mai profundă pe drumul chemării, să urmez acest glas și astfel să găsesc adevăratul drum și să-i conduc pe alții pe acest drum.

Sunt "chemat cu o chemare". Aș spune că avem marea primă chemare a Botezului, de a fi cu Cristos; a doua mare chemare de a fi Păstori în slujba sa și trebuie să fim mereu în ascultarea acestei chemări, în așa fel încât să putem să chemăm sau mai bine zis să ajutăm mai bine și pe alții pentru ca să audă glasul Domnului care cheamă. Marea suferință a Bisericii de astăzi în Europa și în Occident este lipsa de vocații sacerdotale, însă Domnul cheamă mereu, lipsește ascultarea. Noi am ascultat glasul său și trebuie să fim atenți la glasul Domnului și pentru alții, să ajutăm pentru ca să fie ascultare și astfel să fie acceptată chemarea, să se deschidă un drum al vocației de a fi Păstori cu Cristos. Sfântul Paul revine asupra acestui cuvânt "chemare" la sfârșitul acestui paragraf și vorbește despre o vocație, despre o chemare care este la speranță - chemarea însăși este o speranță - și astfel demonstrează dimensiunile chemării: nu este numai individuală, chemarea este deja un fenomen dialogic, un fenomen în "noi"; în "eu și tu" și în "noi". "Chemare la speranță". Vedem astfel dimensiunile chemării; ele sunt trei. Chemare, în cele din urmă, conform acestui text, spre Dumnezeu. Dumnezeu este sfârșitul; la sfârșit ajungem pur și simplu în Dumnezeu și tot drumul este un drum spre Dumnezeu. Însă acest drum spre Dumnezeu nu este niciodată izolat, un drum numai în "eu", este un drum spre viitor, spre reînnoirea lumii, și un drum în acel "noi" al celor chemați care cheamă alții, îi face pe ei să asculte această chemare. De aceea chemarea este mereu și o vocație eclezială. A fi fideli față de chemarea Domnului implică a descoperi acest "noi" în care și prin care suntem chemați, precum și a merge împreună și a realiza virtuțile necesare. "Chemarea" implică eclezialitatea, implică deci dimensiunea verticală și orizontală, care merg în mod indisolubil împreună, implică eclezialitate în sensul de a ne lăsa ajutați de acel "noi" și de a construi acest "noi" al Bisericii. În acest sens, sfântul Paul ilustrează chemarea cu această finalitate: un Dumnezeu unic, singur, dar cu această direcție spre viitor; speranța este în acel "noi" al celor care au speranța, care iubesc în cadrul speranței, cu câteva virtuți care sunt tocmai elementele faptului de a merge împreună.

Prima este: "cu toată umilința" (Ef 4,2). Aș vrea să mă opresc puțin mai mult asupra acesteia pentru că este o virtute care în catalogul virtuților precreștine nu apare; este o virtute nouă, virtutea urmării lui Cristos. Să ne gândim la Scrisoarea către Filipeni, la capitolul doi: Cristos, fiind egal cu Dumnezeu, s-a umilit, acceptând formă de slujitor și ascultând până la cruce (cf. Fil 2,6-8). Acesta este drumul umilinței Fiului pe care noi trebuie să-l imităm. A-l urma pe Cristos înseamnă a intra pe acest drum al umilinței. Textul grec spune tapeinophrosyne (cf. Ef 4,2): a nu ne gândi că suntem mari, a avea măsura justă. Umilință. Contrariul umilinței este mândria, ca rădăcina tuturor păcatelor. Mândria care este aroganță, care vrea mai ales putere, aparență, a apărea în ochii celorlalți, a fi cineva sau ceva, nu are intenția de a-i plăcea lui Dumnezeu, ci de a plăcea nouă înșine, de a fi acceptați de ceilalți și - să spunem - venerați de ceilalți. "Eul" în centrul lumii: este vorba de eul meu mândru, care știe totul. A fi creștin înseamnă a depăși această ispită originară, care este și nucleul păcatului strămoșesc: a fi ca Dumnezeu, dar fără Dumnezeu; a fi creștin înseamnă a fi adevărat, sincer, realist. Umilința este mai ales adevăr, a trăi în adevăr, a învăța adevărul, a învăța că micimea mea este tocmai măreția, pentru că așa sunt important pentru marea țesătură a istoriei lui Dumnezeu cu omenirea. Tocmai recunoscând că eu sunt un gând al lui Dumnezeu, al construcției lumii sale, și sunt de neînlocuit, chiar așa, în micimea mea, și numai în felul acesta, sunt mare. Acesta este începutul modului de a fi creștin: înseamnă a trăi adevărul. Și numai trăind adevărul, realismul vocației mele pentru alții, cu alții, în trupul lui Cristos, trăiesc bine. A trăi împotriva adevărului înseamnă mereu a trăi rău. Să trăim adevărul! Să învățăm acest realism: a nu voi să apărem, ci a voi să plăcem lui Dumnezeu și a face ceea ce Dumnezeu a gândit despre mine și pentru mine și astfel a-l accepta și pe celălalt. Acceptarea celuilalt, care probabil este mai mare decât mine, presupune tocmai acest realism și iubire a adevărului; presupune să mă accept pe mine însumi ca "gând al lui Dumnezeu", așa cum sunt, în limitele mele și, în felul acesta, în măreția mea. A mă accepta pe mine însumi și a-l accepta pe celălalt merg împreună: numai acceptându-mă pe mine însumi în marea țesătură divină pot să-i accept și pe ceilalți care formează cu mine marea simfonie a Bisericii și a creației. Eu cred că micile umiliri, pe care zi de zi trebuie să le trăim, sunt salubre, pentru că ajută pe fiecare să recunoască propriul adevăr și astfel să fim liberi de această glorie deșartă care este împotriva adevărului și nu mă poate face fericit și bun. A accepta și a învăța asta și astfel a învăța să accept poziția mea în Biserică, mica mea slujire ca mare în ochii lui Dumnezeu. Și tocmai această umilință, acest realism, ne face liberi. Dacă sunt arogant, dacă sunt mândru, aș vrea mereu să fiu plăcut și dacă nu reușesc sunt mizerabil, sunt nefericit și trebuie să caut mereu această plăcere. În schimb când sunt umil am libertatea de a fi și în contrast cu opinia prevalentă, cu gândurile altora, pentru că umilința îmi dă capacitatea, libertatea adevărului. Și astfel, aș spune, să-l rugăm pe Domnul pentru ca să ne ajute, să ne ajute să fim realmente constructori ai comunității Bisericii; ca să crească, noi înșine să creștem în marea viziune a lui Dumnezeu, a acelui "noi", și să fim mădulare ale Trupului lui Cristos, aparținând astfel, în unitate, Fiului lui Dumnezeu.

Al doua virtute - dar să fim mai scurți - este "blândețea", spune traducerea românească (Ef 4,2), în greacă este praus, adică "blând"; și aceasta este o virtute cristologică asemenea umilinței, care înseamnă a-l urma pe Cristos pe acest drum al umilinței. Astfel și praus, a fi blând, este urmare a lui Cristos care spune: Veniți la mine, eu sunt blând cu inima (cf. Mt 11,29). Asta nu înseamnă slăbiciune. Cristos poate să fie și dur, dacă este necesar, dar mereu cu o inimă bună, rămâne mereu vizibilă bunătatea, blândețea. În Sfânta Scriptură, uneori "cei blânzi" este pur și simplu numele celor care cred, al turmei mici a săracilor care, în toate încercările, rămân umili și fermi în comuniunea Domnului: a căuta această blândețe, care este contrarul violenței. A treia fericire. Evanghelia sfântului Matei spune: fericiți cei blânzi, pentru că ei vor poseda pământul (cf. Mt 5,5). Nu cei violenți posedă pământul, la sfârșit rămân cei blânzi: ei au marea promisiune, și astfel noi trebuie să fim chiar siguri de promisiunea lui Dumnezeu, a blândeții care este mai puternică decât violența. În acest cuvânt al blândeții se ascunde contrastul cu violența: creștinii sunt cei nonviolenți, sunt opozanții violenței.

Și sfântul Paul continuă: "cu îndelungă răbdare" (Ef 4,2): Dumnezeu este îndelung răbdător. În pofida slăbiciunilor noastre și a păcatelor noastre, mereu din nou începe cu noi. Mă iartă, chiar dacă știe că mâine voi cădea din nou în păcat; împarte darurile sale, chiar dacă știe că suntem adesea administratori insuficienți. Dumnezeu este îndelung răbdător, cu inimă mare, ne încredințează bunătatea sa. Și această îndelungă răbdare, această generozitate face parte tocmai din urmarea lui Cristos, din nou.

În sfârșit, "îngăduindu-vă unii pe alții în iubire" (Ef 4,2); mi se pare că tocmai din umilință urmează această capacitate de a-l accepta pe celălalt. Alteritatea celuilalt este mereu o povară. Pentru că este diferit celălalt! Dar tocmai această diversitate, această alteritate este necesară pentru frumusețea simfoniei lui Dumnezeu. Și trebuie, tocmai cu umilința în care recunosc limitele mele, alteritatea mea în confruntare cu celălalt, povara care sunt eu pentru celălalt, să devenim capabili nu numai să fim îngăduitori cu celălalt, ci, cu iubire, să găsim tocmai în alteritate și bogăția ființei sale și a ideilor și a fanteziei lui Dumnezeu.

Deci toate acestea folosesc ca virtute eclezială la construirea Trupului lui Cristos, care este Duhul lui Cristos, pentru ca să devină din nou exemplu, din nou trup și să crească. Paul spune asta după aceea în concret, afirmând că toată această varietate de daruri, de temperamente, de a fi om, folosește pentru unitate (cf. Ef 4,11-13). Toate aceste virtuți sunt și virtuți ale unității. De exemplu, pentru mine este foarte semnificativ că prima Scrisoare după Noul Testament, Prima Scrisoare a lui Clement, este adresată unei comunități, corintenilor, dezbinată și suferindă datorită dezbinării (cf. PG 1, 201-328). În această Scrisoare, tocmai cuvântul "umilință" este un cuvânt cheie: sunt dezbinați pentru că lipsește umilința, lipsa umilinței distruge unitatea. Umilința este o virtute fundamentală a unității și numai așa crește unitatea Trupului lui Cristos, devenim realmente uniți și primim bogăția și frumusețea unității. De aceea este logic ca lista acestor virtuți, care sunt virtuți ecleziale, cristologice, virtuți ale unității, să meargă spre unitatea explicită: "Este un singur Domn, o singură credință, un singur botez, un singur Dumnezeu și Tată al tuturor" (Ef 4,5). O singură credință și un singur Botez, ca realitate concretă a Bisericii care se află sub unicul Domn.

Botezul și credința sunt inseparabile. Botezul este Sacramentul credinței și credința are un dublu aspect. Este un act profund personal: eu îl cunosc pe Cristos, mă întâlnesc cu Cristos și am încredere în El. Să ne gândim la femeia care atinge haina sa în speranța de a fi salvată (cf. Mt 9,20-21); se încredințează Lui totalmente și Domnul spune: Ești salvată pentru că ai crezut (cf. Mt 9,22). Și leproșilor, singurului care se întoarce, el spune: Credința ta te-a salvat (cf. Lc 17,19). Deci credința inițial este mai ales o întâlnire personală, o atingere a hainei lui Cristos, o atingere din partea lui Cristos, a fi în contact cu Cristos, a ne încredința Domnului, a avea și a găsi iubirea lui Cristos și, în iubirea lui Cristos, cheia și a adevărului, a universalității. Dar tocmai pentru aceasta, deoarece este cheie a universalității unicului Domn, această credință nu este numai un act personal de încredere, ci un act care are un conținut. Fides qua cere fides quae, conținutul credinței, și Botezul exprimă acest conținut: formula trinitară este elementul esențial al crezului creștinilor. El, în sine, este un "da" spus lui Cristos și astfel lui Dumnezeu Trinitar, cu această realitate, cu acest conținut care mă unește cu acest Domn, cu acest Dumnezeu, care are această Față: trăiește ca Fiu al Tatălui în unitatea Duhului Sfânt și în comuniunea Trupului lui Cristos. Deci, acest lucru mi se pare foarte important: credința are un conținut și nu este suficient, nu este un element de unificare dacă nu există și nu este trăit și mărturisit acest conținut al unicei credințe.

De aceea, "Anul Credinței", Anul Catehismului - pentru a fi foarte practic - sunt legați în mod obligatoriu. Vom reînnoi Conciliul numai reînnoind conținutul - condensat după aceea din nou - al Catehismului Bisericii Catolice. Și o mare problemă a Bisericii actuale este lipsa de cunoaștere a credinței, este "analfabetismul religios", așa cum au spus Cardinalii vinerea trecută despre această realitate. "Analfabetism religios"; și cu acest analfabetism nu putem să creștem, nu poate să crească unitatea. De aceea noi înșine trebuie să ne apropriem din nou acest conținut, ca bogăție a unității și nu ca un pachet de dogme și de porunci, ci ca o realitate unică ce se revelează în profunzimea și frumusețea sa. Trebuie să facem posibilul pentru o reînnoire catehetică, pentru ca să fie cunoscută credința și astfel să fie cunoscut Dumnezeu, să fie cunoscut Cristos, să fie cunoscut adevărul și să crească unitatea în adevăr.

Apoi toate aceste unități se termină în: "un singur Dumnezeu și Tată al tuturor". Tot ceea ce nu este umilință, tot ceea ce nu este credință comună, distruge unitatea, distruge speranța și face invizibilă Fața lui Dumnezeu. Dumnezeu este Unul și Unic. Monoteismul era marele privilegiu al lui Israel, care l-a cunoscut pe unicul Dumnezeu și rămâne element constitutiv al credinței creștine. Dumnezeul Trinitar - știm asta - nu sunt trei divinități, ci este un singur Dumnezeu; și vedem mai bine ce înseamnă unitate: unitate este unitate a iubirii. Este așa: tocmai pentru că este cercul de iubire, Dumnezeu este Unul și Unic.

Pentru Paul, așa cum am văzut, unitatea lui Dumnezeu se identifică cu speranța noastră. De ce? În ce mod? Pentru că unitatea lui Dumnezeu este speranță, pentru că aceasta ne garantează că, la sfârșit, nu există diferite puteri, la sfârșit nu există dualism între puteri diferite și contrastante, la sfârșit nu rămâne capul balaurului care s-ar putea ridica împotriva lui Dumnezeu, nu rămâne murdăria răului și a păcatului. La sfârșit rămâne numai lumina! Dumnezeu este unic și este singurul Dumnezeu: nu există altă putere împotriva Lui! Știm că astăzi, cu relele pe care le trăim în lume tot mai crescânde, mulți se îndoiesc de Atotputernicia lui Dumnezeu; ba chiar diferiți teologi - chiar buni - spun că Dumnezeu n-ar fi Atotputernic, pentru că n-ar fi compatibil cu atotputernicia ceea ce vedem în lume; și astfel ei vor să creeze o nouă apologie, să-l scuze pe Dumnezeu și "să-l dezvinovățească" pe Dumnezeu de aceste rele. Însă acesta nu este modul corect, pentru că dacă Dumnezeu nu este Atotputernic, dacă există și rămân alte puteri, nu este cu adevărat Dumnezeu și nu este speranță, pentru că la sfârșit ar rămâne politeismul, la sfârșit ar rămâne lupta, puterea răului. Dumnezeu este Atotputernic, singurul Dumnezeu. Desigur, în istorie s-a dat o limită atotputerniciei sale, recunoscând libertatea noastră. Însă la sfârșit totul revine și nu rămâne altă putere; aceasta este speranța: că lumina învinge, iubirea învinge! La sfârșit nu rămâne forța răului, rămâne numai Dumnezeu! Și astfel suntem pe drumul speranței, mergând spre unitatea singurului Dumnezeu, revelat prin Duhul Sfânt în singurul Domn, Cristos.

Apoi de la această mare viziune sfântul Paul coboară un pic la detalii și spune despre Cristos: "Ridicându-se în înălțime, a dus captivă captivitatea, a dat daruri oamenilor" (Ef 4,8). Apostolul citează Psalmul 68, care descrie în mod poetic urcare lui Dumnezeu cu Arca Alianței spre înălțimi, spre vârful Muntelui Sion, spre templu: Dumnezeu ca învingător care i-a depășit pe ceilalți, care sunt prizonieri și, ca un adevărat învingător, împarte daruri. Iudaismul a văzut în aceasta mai degrabă o imagine a lui Moise, care urcă spre Muntele Sinai pentru a primi la înălțime voința lui Dumnezeu, Poruncile, nu considerate ca povară, ci ca darul de a cunoaște Fața lui Dumnezeu, voința lui Dumnezeu. Paul, la sfârșit, vede aici o imagine a urcării lui Cristos care urcă în sus după ce a coborât; urca și trage omenirea spre Dumnezeu, face loc pentru trup și sânge în Dumnezeu însuși; ne trage spre înălțimea existenței sale de Fiu și ne eliberează de captivitatea păcatului, ne face liberi pentru că este învingător. Fiind învingător, El împarte daruri. Și astfel am ajuns de la urcarea lui Cristos la Biserică. Darurile sunt charis ca atare, harul: a fi în harul, în iubirea lui Dumnezeu. Și apoi carismele care concretizează charis în fiecare funcție și misiune: apostoli, profeți, evangheliști, păstori și învățători pentru a edifica astfel Trupul lui Cristos (cf. Ef 4,11).

Nu aș vrea să intru acum într-o exegeză detaliată. Este foarte discutat aici ce anume înseamnă apostoli, profeți... În orice caz, putem spune că Biserica este construită pe fundamentul credinței apostolice, care rămâne mereu prezentă: Apostolii, în succesiunea apostolică, sunt prezenți în Păstori, care suntem noi, prin harul lui Dumnezeu și în pofida întregii noastre sărăcii. Și suntem recunoscători lui Dumnezeu care a voit să ne cheme să fim în succesiunea apostolică și să continuăm să edificăm Trupul lui Cristos. Aici apare un element care mi se pare important: slujirile - așa numitele slujiri - sunt numite "daruri ale lui Cristos", sunt carisme; adică nu există această opoziție: pe de o parte slujirea, ca un lucru juridic, și pe de altă parte carismele, ca dar profetic, viu, spiritual, ca prezență a Duhului și a noutății sale. Nu! Tocmai slujirile sunt dar al Celui Înviat și sunt carisme, sunt articulații ale harului său; unul nu poate să fie preot fără să fie carismatic. Este o carismă a fi preot. De acest lucru - mi se pare - trebuie să ținem cont mereu: a fi chemat la preoție, a fi chemat cu un dar al Domnului, cu o carismă a Domnului. Și astfel, inspirați de Duhul său, trebuie să căutăm să trăim această carismă a noastră. Numai în felul acest cred că se poate înțelege că Biserica în Occident al legat în mod indisolubil preoția și celibatul: a fi într-o existență escatologică spre ultima destinație a speranței noastre, spre Dumnezeu. Tocmai pentru că preoția este o carismă și trebuie să fie legată și cu o carismă: dacă n-ar fi asta și ar fi numai un lucru juridic, ar fi absurd a impune o carismă, care este o adevărată carismă; însă dacă preoția însăși este carismă, este normal să conviețuiască împreună cu carisma, cu starea carismatică a vieții escatologice.

Să-l rugăm pe Domnul pentru ca să ne ajute să înțelegem tot mai mult aceasta, să trăim tot mai mult în carisma Duhului Sfânt și să trăim astfel și acest semn escatologic al fidelității față de singurul Domn, care tocmai pentru timpul nostru este necesar, cu descompunerea căsătoriei și a familiei, care se pot reface numai în lumina acestei fidelități față de singura chemare a Domnului.

Un ultim punct. Sfântul Paul vorbește despre creșterea omului desăvârșit, car ajunge la măsura plinătății lui Cristos: nu vom mai fi prunci aflați în voia valurilor, duși încoace și încolo de orice vânt al învățăturii (cf. Ef 4,13-14). "Dimpotrivă, fideli adevărului în iubire, să creștem în toate pentru el" (Ef 4,15). Nu se poate trăi într-o pruncie spirituală, într-o pruncie de credință: din păcate, în această lume a noastră, vedem această pruncie. Mulți, după prima cateheză, nu au mai mers înainte; probabil a rămas acest nucleu, probabil s-a și distrus. Și de altfel, ei sunt pe valurile lumii și nimic altceva; nu pot, ca adulți, cu competență și cu profundă convingere, să expună și să facă prezentă filozofia credinței - ca să spunem așa - marea măreție, raționalitatea credinței care deschide ochii și altora, care deschide ochii chiar despre ceea ce este bun și adevărat în lume. Lipsește acest a fi adulți în credință și rămâne pruncia în credință.

Desigur, în aceste ultime decenii, am trăit și o altă folosire a cuvântului "credință adultă". Se vorbește despre "credință adultă", adică emancipată de Magisteriul Bisericii. Până când sunt sub mama, sunt prunc, trebuie să mă emancipez; emancipat de Magisteriu, sunt în sfârșit adult. Însă rezultatul nu este o credință adultă, rezultatul este dependența de valurile lumii, de opiniile lumii, de dictatura mijloacelor de comunicare, de opinia pe care toți o gândesc și o vor. Nu este adevărată emancipare, emanciparea de la comuniunea Trupului lui Cristos! Dimpotrivă, înseamnă a cădea sub dictatura valurilor, a vântului lumii. Adevărata emancipare este tocmai eliberarea de această dictatură, în libertatea fiilor lui Dumnezeu care cred împreună în Trupul lui Cristos, cu Cristos Înviat, și astfel văd realitatea și sunt capabili să răspundă la provocările din timpul nostru.

Mi se pare că trebuie să-l rugăm mult pe Domnul pentru ca să ne ajute să fim emancipați în acest sens, liberi în acest sens, cu o credință realmente adultă, care vede, arată și poate să ajute și pe alții să ajungă la adevărata perfecțiune, la adevărata vârstă adultă, în comuniune cu Cristos.

În acest context există expresia frumoasă aletheuein en te agape, a fi adevărați în caritate, a trăi adevărul, a fi adevăr în caritate: cele două concepte merg împreună. Astăzi conceptul de adevăr este pun pic suspicios pentru că se face adevăr cu violență. Din păcate în istorie au existat și episoade în care se încerca apărarea adevărului cu violența. Însă cele două sunt contrare. Adevărul nu se impune cu alte mijloace decât de la sine însuși! Adevărul poate să ajungă numai prin intermediul său, propria lumină. Dar avem nevoie de adevăr; fără adevăr nu cunoaștem adevăratele valori și cum vom putea ordona kosmos-ul valorilor? Fără adevăr suntem orbi în lume, nu avem drum. Marele dar al lui Cristos este tocmai că vedem Fața lui Dumnezeu și, chiar dacă în mod enigmatic, foarte insuficient, cunoaștem fondul, esențialul adevărului în Cristos, în Trupul său. Și cunoscând acest adevăr, creștem și în caritate care este legitimarea adevărului și ne arată că este adevăr. Aș spune chiar: caritatea este rodul adevărului - pomul se cunoaște după roade - și dacă nu există caritate, și adevărul nu este propriu zis apropriat, trăit; și unde este adevărul, se naște caritatea. Slavă Domnului, vedem asta în toate secolele; în pofida faptelor negative, rodul carității a fost mereu prezent în creștinătate și este prezent astăzi! Vedem asta în martiri, vedem asta în atâția surori, frați, și preoți care îi slujesc cu umilință pe săraci, pe bolnavi, care sunt prezență a carității lui Cristos. Și astfel sunt marele semn că aici este adevărul.

Să-l rugăm pe Domnul pentru ca să ne ajute să aduce rodul carității și să fim astfel martori ai adevărului său. Mulțumesc.

Benedictus pp. XVI

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 8.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat