Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Liturgia, operă a Treimii/2: Dumnezeu Fiul (CBC 1084-1090)

Rubrica de teologie liturgică îngrijită de pr. Mauro Gagliardi

De Uwe Michael Lang*

În a doua parte a secțiunii despre liturgie ca operă a Preasfintei Treimi, dedicată lui Dumnezeu Fiul, Catehismul Bisericii Catolice prezintă elementele esențiale ale doctrinei sacramentale. Cristos, înviat și glorificat, revărsându-l pe Duhul Sfânt în Trupul său care este Biserica, acționează acum în sacramente și prin ele comunică harul său.

Catehismul amintește definiția clasică a sacramentelor, care sunt: 1) "semne sensibile (cuvinte și acțiuni)"; 2) instituite de Cristos; 3) care "realizează în mod eficace harul pe care îl semnifică" (nr. 1084).

În celebrarea sacramentelor, adică în liturgia sacră, Cristos, în puterea Duhului Sfânt, semnifică și realizează Misterul pascal al Pătimirii, Morții pe Cruce și Învierii sale. Acest Mister nu consistă pur și simplu într-o serie de evenimente din trecutul îndepărtat (chiar dacă nu se poate face abstracție de istoricitatea acelor evenimente!), ci intră în dimensiunea veșniciei, pentru că "actorul" - adică Acela care a acționat și a pătimit în acele evenimente - a fost Cuvântul întrupat. Pentru aceasta, Misterul pascal al lui Cristos "se situează deasupra tuturor timpurilor și se face prezent în toate timpurile" (nr. 1085) prin intermediul sacramentelor pe care el însuși le-a încredințat Bisericii sale, mai ales Jertfa euharistică.

Acest dar singular a fost dat mai întâi Apostolilor, atunci când Cel Înviat, prin puterea Duhului Sfânt, le-a conferit lor propria putere de sfințire. Apostolii, la rândul lor, au conferit această putere succesorilor lor, Episcopii, și în felul acesta bunurile mântuirii sunt transmise și actualizate în viața sacramentală a poporului lui Dumnezeu până la parusie, când Domnul vine în glorie pentru a împlini Împărăția lui Dumnezeu. Astfel succesiunea apostolică asigură ca, în celebrarea sacramentelor, credincioșii să fie cufundați în comuniunea cu Cristos, care îi binecuvântează cu darul iubirii sale mântuitoare, mai ales în Euharistie unde se oferă pe sine însuși sub speciile pâinii și vinului.

Participarea sacramentală la viața lui Cristos are o formă specifică, dată în "ritual" pe care cardinalul de atunci Ratzinger, în anul 2004, l-a explicat drept "forma de celebrare și de rugăciune care se formează în credința și în viața Bisericii". Ritualul - adică familia riturilor care provin de la Bisericile de origine apostolică - "este formă condensată a Tradiției vii [...] făcând astfel experimentabilă, în același timp, comuniunea dintre generații, comuniunea cu aceia care se roagă înainte de noi și după noi. Astfel ritualul este ca un dar oferit Bisericii, o formă vie de paradosis [tradiție]" (30 giorni, nr. 12 - 2004).

Referindu-se la învățătura din Constituția conciliară despre liturgia sacră, Catehismul amintește diferitele moduri ale prezenței lui Cristos în acțiunile liturgice. În primul rând, Domnul este prezent în Jertfa euharistică în persoana slujitorului hirotonit, pentru că "El care s-a oferit odinioară pe Cruce, se oferă pe sine însuși acum prin slujirea preoților" [Conciliul din Trento], și mai ales sub speciile euharistice. În afară de asta, Cristos este prezent cu puterea sa în sacramente, în cuvântul său atunci când este proclamată Sfânta Scriptură și în sfârșit atunci când membrii Bisericii, Mireasa preaiubită a lui Cristos, sunt adunați în numele său pentru rugăciune și preamărire (cf. nr. 1088; Sacrosanctum Concilium, nr. 7). Astfel, în liturgia pământească se realizează dubla finalitate a întregului cult divin, adică preamărirea lui Dumnezeu și sfințirea omului (cf. nr. 1089).

De fapt, celebrarea pământească, atât în strălucirea uneia din marile catedrale cât și în locurile mai simple dar demne, este părtașă de liturgia cerească din noul Ierusalim și ne face să pregustăm gloria viitoare în prezența Dumnezeului celui viu. Acest dinamism conferă liturgiei măreția sa, face ca fiecare comunitate să evite închiderea în ea însăși și o deschide la adunarea sfinților din cetatea cerească, așa cum este evocat în Scrisoarea către Evrei: "Dar voi v-ați apropiat de muntele Sion, de cetatea Dumnezeului celui viu, de Ierusalimul ceresc, de zecile de mii de îngeri în sărbătoare, de comunitatea întâilor-născuți înscriși în ceruri, de Dumnezeu, judecătorul tuturor, de sufletele celor drepți duși la desăvârșire, de Isus, mijlocitorul noii alianțe, și de sângele stropirii, care vorbește mai bine decât cel al lui Abel" (Evr 12,22-24).

Așadar, pare oportun să concludem aceste scurte reflecții cu fericitele cuvinte ale fericitului cardinal Ildefonso Schuster, care a descris liturgia ca "un poem sacru, la care au contribuit cu adevărat și cerul și pământul".

______________

* Părintele Uwe Michael Lang, C.O., este oficial al Congregației pentru Cultul Divin și Disciplina Sacramentelor și consultant al Oficiului Celebrărilor Liturgice ale Suveranului Pontif.

(După Zenit, 22 februarie 2012)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 9.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat