Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Vatican: Audiența generală de miercuri, 15 februarie 2012. Despre rugăciunea lui Isus

Iubiți frați și surori,

La școala noastră de rugăciune, miercurea trecută am vorbit despre rugăciunea lui Isus de pe Cruce luată din Psalmul 22: "Dumnezeul meu, Dumnezeul meu, pentru ce m-ai părăsit?". Acum aș vrea să continui să meditez asupra rugăciunii lui Isus pe cruce, în iminența morții; aș vrea să mă opresc astăzi asupra relatării pe care o găsim în Evanghelia sfântului Luca. Evanghelistul ne-a transmis trei cuvinte ale lui Isus pe cruce, dintre care două - primul și al treilea - sunt rugăciune adresate în mod explicit Tatălui. În schimb al doilea este constituit din promisiunea făcută așa-numitului tâlhar cel bun, răstignit împreună cu El; de fapt, răspunzând la rugăciunea tâlharului, Isus îl asigură: "Adevăr îți spun, astăzi vei fi cu mine în paradis!" (Lc 23,43). În relatarea lui Luca sunt împletite astfel în mod sugestiv cele două rugăciuni pe care Isus muribund le adresează Tatălui și primirea rugăciunii care îi este adresată Lui de păcătosul căit. Isus îl invocă pe Tatăl și în același timp ascultă rugăciunea acestui om care adesea este numit latro poenitens, "tâlharul căit".

Să ne oprim asupra acestor trei rugăciuni ale lui Isus. Prima o rostește imediat după ce a fost pironit pe cruce, în timp ce soldații își împart hainele sale ca tristă recompensă a serviciului lor. Într-un anumit sens cu acest gest se încheie procesul răstignirii. Scrie sfântul Luca: "Când au ajuns la locul numit Craniul, l-au răstignit pe el și pe răufăcători, unul la dreapta și altul la stânga. Atunci Isus a spus: "Tată, iartă-i, căci nu știu ce fac". Apoi, ca să împartă hainele lui, au tras la sorți" (23,33-34). Prima rugăciune pe care Isus o adresează Tatălui este de mijlocire: cere iertarea pentru călăii săi. Cu aceasta, Isus împlinește personal ceea ce a învățat în predica de pe munte atunci când a spus: "Vouă, care mă ascultați, vă spun: iubiți-i pe dușmanii voștri, faceți bine celor care vă urăsc" (Lc 6,27) și a și promis celor care știu să ierte: "iar răsplata voastră va fi mare și veți fi fiii Celui Preaînalt" (v. 35). Acum, de pe cruce, El nu numai că îi iartă pe călăii săi, dar se adresează direct Tatălui mijlocind în favoarea lor.

Această atitudine a lui Isus are o "imitare" emoționantă în relatarea uciderii cu pietre a sfântului Ștefan, primul martir. De fapt, Ștefan, de acum aproape de sfârșit, "căzând în genunchi, a strigat cu glas puternic: "Doamne, nu le socoti păcatul acesta" și, spunând aceasta, a adormit" (Fap 7,60): acesta a fost ultimul său cuvânt. Confruntarea dintre rugăciunea de iertare a lui Isus și cea a protomartirului este semnificativă. Sfântul Ștefan se adresează Domnului Înviat și cere ca uciderea sa - un gest definit clar cu expresia "acest păcat" - să nu le fie socotit celor care îl ucideau cu pietre. Isus pe cruce se adresează Tatălui și nu cere numai iertarea pentru cei care îl răstigneau, ci oferă și o lectură a ceea ce se întâmplă. De fapt, conform cuvintelor sale, oamenii care îl răstignesc "nu știu ce fac" (Lc 23,34). Adică el consideră ignoranța, faptul de "a nu ști", ca motiv al cererii de iertare adresată Tatălui, pentru ca această ignoranță să lasă deschisă calea spre convertire, așa cum de altfel se întâmplă în cuvintele pe care le va rosti centurionul la moartea lui Isus: "Cu adevărat, omul acesta era drept" (v. 47), era Fiul lui Dumnezeu. "Rămâne o consolare pentru toate timpurile și pentru toți oamenii faptul că Domnul, fie cu privire la cei care într-adevăr nu știau - călăii - fie cu privire la cei care știau și l-au condamnat, consideră ignoranța ca motiv al cererii de iertare - o vede ca poartă care ne poate deschide la convertire" (Isus din Nazaret, II, 233).

Al doilea cuvântul al lui Isus pe cruce prezentat de sfântul Luca este un cuvânt de speranță, este răspunsul la rugăciunea unuia dintre cei doi oameni răstigniți cu El. Tâlharul cel bun în fața lui Isus își intră în sine și se căiește, își dă seama că se află în fața Fiului lui Dumnezeu, care face vizibilă însă Fața lui Dumnezeu, și îl roagă: "Isuse, amintește-ți de mine când vei intra în împărăția ta!" (v. 42). Răspunsul Domnului la această rugăciune merge dincolo de cerere; de fapt, El spune: "Adevăr îți spun, astăzi vei fi cu mine în paradis!" (v. 43). Isus este conștient că intră direct în comuniunea cu Tatăl și că redeschide omului calea spre paradisul lui Dumnezeu. Astfel, prin acest răspuns dăruiește speranță fermă că bunătatea lui Dumnezeu poate să ne atingă și în ultima clipă a vieții și rugăciunea sinceră, chiar și după o viață greșită, întâlnește brațele deschise ale Tatălui bun care așteaptă întoarcerea fiului.

Dar să ne oprim asupra ultimelor cuvintele ale lui Isus muribund. Evanghelistul relatează: "Era cam pe la ora a șasea și s-a făcut întuneric pe tot pământul până la ora a noua. Soarele s-a întunecat. Catapeteasma templului s-a sfâșiat la mijloc. Isus a strigat cu glas puternic: "Tată, în mâinile tale încredințez sufletul meu". Și spunând aceasta, și-a dat duhul" (v. 44-46). Unele aspecte din această relatare sunt diferite față de tabloul oferit în Marcu și în Matei. Cele trei ore de întuneric în Marcu nu sunt descrise, în timp ce în Matei sunt legate cu o serie de diferite evenimente apocaliptice, cum ar fi cutremurul, deschiderea mormintelor, morții care învie (cf. Mt 27,51-53). În Luca, orele de întuneric au cauza lor în întunecarea soarelui, dar în acel moment are loc și sfâșierea catapetesmei templului. În felul acesta relatarea lui Luca prezintă două semne, într-un fel paralele, pe cer și în templu. Cerul își pierde lumina sa, pământul se prăbușește în adânc, în timp ce în templu, loc al prezenței lui Dumnezeu, se sfâșie catapeteasma care ocrotește sanctuarul. Moartea lui Isus este caracterizată în mod explicit ca eveniment cosmic și liturgic; îndeosebi, marchează începutul unui cult nou, într-un templu care nu e construit de oameni, pentru că este însuși Trupul lui Isus mort și înviat, care adună popoarele și le unește în Sacramentul Trupului său și al Sângelui său.

Rugăciunea lui Isus, în acest moment de suferință - "Tată, în mâinile tale încredințez sufletul meu" - este un puternic strigăt de încredințare extremă și totală lui Dumnezeu. Această rugăciune exprimă conștiința deplină că nu este părăsit. Invocația inițială - "Tată" - amintește de prima sa declarație de copil în vârstă de doisprezece ani. Atunci rămăsese timp de trei zile în templul din Ierusalim, a cărui catapeteasmă acum s-a sfâșiat. Și atunci când părinții i-au manifestat îngrijorarea lor, a răspuns: "De ce m-ați căutat? Nu știați că eu trebuie să fiu în casa Tatălui meu?" (Lc 2,49). De la început până la sfârșit, ceea ce determină complet simțirea lui Isus, cuvântul său, acțiunea sa, este relația unică pe care o are cu Tatăl. Pe cruce El trăiește pe deplin, în iubire, această relație a sa filială cu Dumnezeu, care însuflețește rugăciunea sa.

Cuvintele rostite de Isus, după invocația "Tată", preiau o expresie din Psalmul 31: "În mâinile tale încredințez sufletul meu" (Ps 31,6). Însă aceste cuvinte nu sunt un simplu citat, ci mai degrabă manifestă o hotărâre fermă: Isus se "încredințează" Tatălui într-un act de abandonare totală. Aceste cuvinte sunt o rugăciune de "încredințare", plină de încredere în iubirea lui Dumnezeu. Rugăciunea lui Isus în fața morții este dramatică așa cum este pentru orice om, însă, în același timp, este pătrunsă de acel calm profund care se naște din încrederea în Tatăl și din voința de a se încredința total Lui. În Ghetsemani, atunci când a intrat în lupta finală și în rugăciunea cea mai intensă și urma să fie "dat în mâinile oamenilor" (Lc 9,44), sudoarea lui "care cădea pe pământ, s-a făcut ca picăturile de sânge" (Lc 22,44). Însă inima lui era pe deplin ascultătoare față de voința Tatălui și pentru aceasta "un înger din cer" a venit ca să-l întărească (cf. Lc 22,42-43). Acum, în ultimele clipe, Isus se adresează Tatălui spunând care sunt realmente mâinile în care El încredințează toată existența sa. Înainte de plecare în călătorie spre Ierusalim, Isus a insistat față de discipolii săi: "Ascultați cu atenție cuvintele acestea: Fiul Omului va fi dat în mâinile oamenilor" (Lc 9,44). Acum, când viața îl părăsește, El sigilează în rugăciune ultima sa hotărâre: Isus s-a lăsat dat "în mâinile oamenilor", dar își încredințează sufletul în mâinile Tatălui; astfel - așa cum afirmă Evanghelistul Ioan - totul s-a împlinit, actul suprem de iubire este dus până la sfârșit, la limită și dincolo de limită.

Iubiți frați și surori, cuvintele lui Isus pe cruce în ultimele clipe ale vieții sale pământești oferă indicații angajante pentru rugăciunea noastră, dar o și deschid spre o încredere senină și spre o speranță fermă. Isus care îi cere Tatălui să-i ierte pe cei care îl răstignesc, ne invită la gestul dificil de a ne ruga și pentru aceia care ne greșesc, care ne-au făcut rău, știind să iertăm mereu, pentru ca lumina lui Dumnezeu să poată lumina inima lor; și ne invită să trăim, în rugăciunea noastră, aceeași atitudine de milostivire și de iubire pe care Dumnezeu o are față de noi: "și ne iartă nouă greșelile noastre precum și noi iertăm greșiților noștri", spunem zilnic în "Tatăl nostru". În același timp, Isus, care în momentul extrem al morții se încredințează total în mâinile lui Dumnezeu Tatăl, ne comunică siguranța că, oricât de dure sunt încercările, oricât de dificile sunt problemele, oricât de apăsătoare este suferința, nu vom cădea niciodată afară din mâinile lui Dumnezeu, acele mâini care ne-au creat, ne susțin și ne însoțesc pe drumul existenței, pentru că sunt conduse de o iubire infinită și fidelă. Mulțumesc.

Benedictus pp. XVI

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 12.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat