Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Rugăciunea care vindecă și mântuiește

În dialog cu Domnul pentru a ne apăra de rău

de Alfonso Maraffa

La sfârșitul anului 2010, Editura Segno din Udine a trimis în toate librăriile catolice textul "Rugăciuni de vindecare psihofizică și de eliberare" în două volume, îngrijite de părintele Stanzione și de Carlo di Pietro.

Biserica crede și învață că, la început, "diavolul și ceilalți demoni au fost creați de Dumnezeu desigur buni, dar de la ei înșiși s-au transformat în răi". Îngerii au fost puși la o încercare de fidelitate, cea mai mare parte au fost docili, ascultători și supuși lui Dumnezeu, ceilalți cu Lucifer, conducătorul lor, s-au răzvrătit, au cedat orgoliului lor și au devenit îngeri răi. Conform franciscanului Duns Scotus, filozof medieval, ei au fost pedepsiți, pentru că nu au voit să-l adore pe Fiul lui Dumnezeu făcut om. Așadar, păcatul lor a fost de mândrie. Răzvrătirea și mândria se reflectă în cuvintele adresate de ispititor primilor noștri părinți: "Veți deveni ca Dumnezeu".

Pentru îngerii rebeli Dumnezeu a creat iadul. Sfântul Petru spune că "... Dumnezeu nu i-a scutit pe îngerii care au păcătuit, ci i-a aruncat în iad și i-a izolat în abisurile întunecoase...". Deși au păcătuit o singură dată, nu este concepibilă cu natura lor căința și reconcilierea cu Dumnezeu. Sfântul Ioan Damaschin afirmă: "Nu există posibilitate de căință pentru ei după cădere, așa cum nu există posibilitate de căință pentru oameni după moarte". În Evanghelie, Isus spune că diavolul "a fost ucigaș încă de la început și nu a perseverat în adevăr". El se folosește de toate mijloacele, ispite, lingușiri, glorie deșartă... pentru a duce la osânda veșnică un număr cât mai mare posibil de suflete. Atunci când cel rău reușește să ducă un suflet la iad, se bucură toți demonii. De aceea este dușmanul prin excelență al omului. Diavolul (din grecescul dia-bolos, adică acela care se pune de-a curmezișul) este, deci, acela care vrea să împiedice planul lui Dumnezeu și lucrarea sa de mântuire, împlinită de Cristos. Cu păcatul strămoșesc "toată lumea este pusă sub cel rău" și "demonii sunt dominatorii acestei lumi întunecate".

Satana îl urăște pe Dumnezeu, de aceea se opune cu toate forțele sale omului, atunci când acesta vrea să se apropie de Creatorul său cu intenția de a-l sluji și de a-l iubi. Desigur, Satana este o creatură puternică, pentru că este spirit pur, însă puterea sa nu este infinită și de aceea nu poate să împiedice edificarea împărăției lui Dumnezeu. Isus dă dovadă că este Mesia cel așteptat tocmai alungându-i pe diavoli din trupul oamenilor. "Dacă eu însă alung pe diavoli cu degetul lui Dumnezeu, înseamnă că împărăția lui Dumnezeu a ajuns la voi". Uneori chiar diavolii proclamă divinitatea lui Isus. Astfel cei doi îndrăciți din Gadara strigau: "Ce ai cu noi, Fiul lui Dumnezeu? Ai venit aici înainte de vreme ca să ne chinuiești?". La Cafarnaum, era în sinagogă un om posedat de un duh necurat, care a strigat spunând: "Ce ai cu noi, Isuse din Nazaret? Ai venit să ne distrugi? Știu cine ești: Sfântul lui Dumnezeu". Dar Isus i-a poruncit: "Taci și ieși din el". Atunci duhul necurat, după ce l-a scuturat, a ieșit din el, scoțând un strigăt puternic. Clasic este episodul obsedatului din Gerasa: "Au tras la mal în ținutul gherasenilor, care este de partea cealaltă a Galileii. După ce a coborât Isus pe uscat, i-a ieșit înainte un om din cetate, care era posedat de diavol. De mult timp nu mai purta îmbrăcăminte și nici nu locuia în casă, ci în morminte. Când l-a văzut pe Isus, strigând, s-a aruncat la pământ în fața lui și, cu glas puternic, i-a spus: «Ce ai cu mine, Isuse, Fiul Dumnezeului celui Preaînalt? Te rog să nu mă chinuiești!», pentru că el îi poruncise duhului necurat să iasă din om. De fapt, de multe ori pusese stăpânire pe el. Pentru a fi păzit, fusese legat cu cătușe la mâini și lanțuri la picioare, dar, sfărâmând orice legătură, era gonit de diavol în pustiu. Atunci Isus l-a întrebat: «Care-ți este numele?» El i-a răspuns: «Legiune», căci intraseră mulți diavoli în el. Și-l rugau să nu le poruncească să intre în abis. Era acolo o turmă mare de porci care pășteau pe munte; și l-au rugat să le dea voie să intre în ei, iar el le-a dat voie. Atunci diavolii au ieșit din om și au intrat în porci, iar turma s-a aruncat de pe coasta abruptă în lac și s-a înecat. Când au văzut paznicii ce s-a întâmplat, au alergat să dea de știre în cetate și în sate. Iar ei au ieșit să vadă ce s-a întâmplat și au venit la Isus; l-au găsit pe omul din care ieșiseră diavolii îmbrăcat și întreg la minte, așezat la picioarele lui Isus. Și i-a cuprins frica. Însă când cei care au văzut au povestit cum a fost salvat cel posedat de diavol, toată mulțimea dimprejurul gherasenilor l-a rugat pe Isus să se îndepărteze de la ei, căci erau cuprinși de o mare frică. Atunci, urcându-se în barcă, s-a întors. Omul din care fuseseră scoși diavolii îl ruga să-l lase să rămână cu el, însă l-a trimis, spunând: «Întoarce-te acasă și povestește tot ceea ce a făcut Dumnezeu pentru tine». Iar el a plecat, vestind în întreaga cetate ceea ce a făcut Isus pentru el".

Dacă acest episod este cel mai răsunător, cu siguranță tragică este acțiunea lui Satana în Iuda. Isus: "Oare nu eu v-am ales pe voi, cei doisprezece? Și totuși unul dintre voi este un diavol!". El vorbea despre Iuda, care, mai târziu, va merge la Caiafa, pentru a încasa cei treizeci de arginți, prețul negociat pentru trădarea sa.

Viața noastră creștină este o luptă continuă împotriva celui rău care ne determină să păcătuim. Trebuie să alegem: ori să fim solidari cu Adam adică solidari cu păcatul, ori cu Cristos adică solidari cu harul. Prima alegere ne situează într-o grădină de delicii iluzorii, între euforie și plăcere, care ne aduc numai "suferințe și spini". A doua cere de la noi autocontrol, determinare, iubire dezinteresată, mortificație, dar ne face să trăim în pace și ne introduce în grădina bucuriei, unde vom trăi cu Dumnezeu, Unul și Întreit, cu Sfânta Fecioară Maria, cu Îngerii și cu Sfinții. Cu Pătimirea, moartea și învierea sa Isus Cristos ne-a eliberat de păcat și de principele întunericului. Ne-a dobândit viața nouă în Duhul Sfânt. Harul său restaurează ceea ce păcatul a urâțit, a deteriorat și a distrus în noi. Isus, "Autorul vieții", a asumat natura umană "pentru a distruge, cu moartea, pe cel care are puterea morții, adică pe diavol".

Dumnezeu permite activitatea diavolului, chiar dacă nu reușim să înțelegem pe deplin motivul, însă "știm că toate sunt spre binele celor care îl iubesc pe Dumnezeu". Ispitele și manevrele lui Lucifer și a tuturor celorlalți diavoli, așa cum s-a întâmplat la pătimirea lui Cristos, ajung să contribuie la construirea Împărăției lui Dumnezeu și la binele nostru. Supremația lui Dumnezeu și a lui Cristos este totală asupra creației și asupra creaturilor. El ne-a dat și nouă posibilitatea de a lupta împotriva lor și de a învinge ispitele și seducțiile lor. Veșnicul Tată nu este cauză de păcat pentru nimeni, pentru că El urăște fărădelegea. "Nimeni atunci când este ispitit nu spune: «Sunt ispitit de Dumnezeu», pentru că Dumnezeu nu poate să fie ispitit de rău și nu ispitește pe nimeni la rău". Așa cum se citește în Sfânta Scriptură, Iob a fost ispitit cu permisiunea lui Dumnezeu, care i-a spus Satanei: "Iată, tot ceea ce este al său este în mâna ta, dar nu-ți întinde mâna asupra lui".

Ispita în sine nu constituie păcat. Ea este numai o "dovadă" prin care noi în mod voluntar aderăm la bine sau la rău. De fapt, în Deuteronom se spune: "Domnul Dumnezeul vostru vă pune la încercare ca să vadă dacă îl iubiți cu adevărat din toată inima voastră și din tot sufletul vostru. Voi urmați-l pe Domnul Dumnezeul vostru, de El să vă temeți, păziți poruncile sale, ascultați de glasul său, slujiți-i Lui, rămâneți uniți cu El". Așa cum și pentru Tobia și familia sa, arhanghelul Rafael spune clar că, fiind ei îndrăgiți de Dumnezeu, "atunci eu am fost trimis ca să vă pun la încercare".

Recomandăm textul părintelui Stanzione și al lui Di Pietro tuturor acelor creștini care vor să găsească noi stimulente pentru rugăciunea lor.

(După Zenit, 11 februarie 2012)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 15.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat