Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Reflecție la Duminica a VI-a de peste an "B"

Întunericul de la începutul creației, auzind porunca lui Dumnezeu: "să fie lumină", imediat a dispărut și "s-a făcut lumină" (Gen 1, 3). Cuvântul lui Isus, la fel de maiestuos și puternic ca și cel al Tatălui, căci Fiul și Tatăl una sunt (cf. In 10,30), când i-a spus leprosului: "Vreau să te curăți", imediat lepra a dispărut și leprosul a devenit sănătos (cf. Mc 1,41-42).

Creația ca și Răscumpărarea au cuvântul tare al Dumnezeirii. Tatăl și Isus vorbesc și totul se face după voința lor.

Lepra nu avea nici un leac omenesc, dar a dispărut de îndată ce Domnul a spus "voiesc". Boala nu arăta nici un semn de speranță sau de însănătoșire. Natura nu a contribuit cu nimic la propria ei vindecare, dar la Cuvântul puternic al lui Isus răul a dispărut.

Păcătosul este un bolnav mai nefericit decât leprosul. Dacă bolile celelalte afectează doar trupul nostru, păcatul afectează și sufletul. Dacă bolile obișnuite sau neobișnuite ne pot cauza suferințe și apoi moartea trupului, păcatul cauzează multe suferințe trupești și sufletești și, în cele din urmă, moartea veșnică.

Păcătosul, dacă se vrea vindecat și mântuit, trebuie să urmeze și el exemplul leprosului, adică să vină la Isus și, căzând în genunchi, să-l roage ca să-l curețe de lepra păcatului, lepră care-i distruge viața prezentă și viața cea veșnică (cf. Mc 1,40-41).

Leprosul, această persoană necurată, încălcase legile ceremoniale ieșind din singurătate, dar Isus, departe de a-l mustra, calcă și el legea ceremonială ca să-l întâlnească. Isus face un schimb cu leprosul, pentru că, în timp ce îl curăță, îl atinge, și este pângărit conform legii levitice. Biblia ne spune că Isus Cristos s-a făcut păcat pentru noi, deși el nu cunoștea păcatul, pentru ca noi să putem ajunge la neprihănirea lui Dumnezeu prin el (cf. 2Cor 5,21).

Pe timpul lui Napoleon s-a făcut o mobilizare pentru armată, iar această mobilizare l-a atins și pe un om sărac și cu mulți copii. Acesta avea un prieten, tânăr, care nu se încadra în vârsta de mobilizare, care a primit să meargă în locul lui pe front. Încă din prima bătălie, tânărul locțiitor a fost împușcat mortal. Nu după multă vreme s-a făcut iarăși o mobilizare și același sărac a primit din nou ordin de mobilizare. De data aceasta omul refuză să se prezinte la încorporare, spunând autorităților: "Dumneavoastră nu mă puteți lua la armată, pentru că eu sunt mort. Eu am fost ucis în bătălie". "Omule, ești nebun? Doar nu ești mort! "Nu, eu personal nu sunt mort, însă am avut un locțiitor. Acesta a mers în locul meu la luptă și a murit în locul meu; de aceea eu sunt mort." Autoritățile i-au respins acest drept și l-au trimis în fața justiției și apoi chiar înaintea împăratului Napoleon I, care a spus că omul are perfectă dreptate, și l-a eliberat.

Așa a făcut și Domnul Isus, el a murit în locul nostru. Și de atunci orice păcătos, care primește prin credință jertfa Domnului Isus de pe cruce și apoi pășește pe calea deschisă de el, nu mai este pedepsit pentru păcatul în care s-a născut și a trăit.

Unii cercetători ai Bibliei au tălmăcit misterul Întrupării Fiului lui Dumnezeu, din sânul Preacuratei Fecioare Maria "ca o momeală pentru diavol," care nici el și nici îngerii nu au cunoscut această mântuitoare Taină (cf. Ef 3,9-11).

Printre cei care tălmăcesc Întruparea Fiului lui Dumnezeu "ca o momeală pentru diavol", este și sfântul Grigore din Nissa. El zice: "Dumnezeirea s-a ascuns în învelișul firii noastre, pentru a nu fi cunoscut de vrăjmașul care stăpânea pe om... și pentru ca potrivnicul să muște momeala din undița dumnezeirii. Și astfel viața ajungând în moarte și lumina în întuneric, să facă să dispară și moartea și întunericul".

O, dacă sărmanii păcătoși ar merge la Isus, crezând în puterea lucrării sale de substituire, ar afla curând cât de mare este puterea atingerii sale îndurătoare. Mâna care a înmulțit pâinile, mâna care l-a salvat pe Petru de la înec, care îi susține pe sfinții în necaz, care îi încununează pe credincioși, aceeași mână va atinge și pe fiecare dintre ei și îl va curați într-o clipă. Dragostea lui Isus este izvorul mântuirii. El ne iubește, ne privește și ne atinge și noi trăim.

Se spune că o tânără a avut nefericirea să facă un păcat grav, ceea ce o făcea să fie tristă și să plângă deseori. A rămas în această stare mai multe luni de zile, fără ca să știe cineva din ce cauză era atât de tristă. Între timp a murit prietena ei cea mai bună și cu această ocazie i-a s-a accentuat dezolarea fizică și spirituală. La câteva zile după înmormântarea prietenei, în timp ce dormea, a auzit că o strigă cineva. S-a trezit și a recunoscut glasul prietenei care i-a spus: "Spovedește-te bine! Dacă ai ști cât de bun este Isus!" Tânăra a luat acest glas ca o chemare cerească. A mers la biserică și a făcut o spovadă bună. Sufletul i s-a umplut de atâta liniște, pace și fericire că nu putea să le rețină numai pentru sine, ci, în drum spre casă, trecea pe la rude și cunoscuți spunând: "Încercați și voi să vă spovediți bine și veți vedea cât de bun este Isus!"

Ori de câte ori ne întâlnim cu Isus care ne iartă, care ni se dăruiește în Euharistie, simțim preludiul fericirii învierii noastre.

Leprosul din Evanghelia de astăzi este trimis de Isus ca să se arate Preotului și să aducă jertfa prescrisă de Lege pentru curățire. Și despre ce jertfă era vorba? Jertfa constă din aducerea la preot a două păsări. Preotul primindu-le, una o jertfea, și cu sângele ei o stropea pe cealaltă, pe care apoi o lăsa liberă. Pasărea jertfită îl simboliza pe Mesia, pe Domnul Cristos, care avea să se jertfească și astfel avea să ridice păcatele lumii (cf. In 1,29), iar a doua îl reprezenta pe păcătos, care spălat prin sângele lui Mesia vărsat pentru el, devenea liber, devenea iertat (Lv 14,49-54). Iată că Isus în cuvintele de trimiterea a leprosului vindecat, la preot, și la aducerea jertfei pentru curățire, face aici trimitere indirectă la Jertfa de sine, pe care o va aduce Tatălui ca preț de răscumpărare pentru cei mulți.

Leprosul devenit liber să umble pe unde voia, neascultând de cuvântul lui Isus care i-a cerut să tacă cu privire la vindecarea pe care i-a făcut-o, l-a oprit pe Isus să mai poată umbla unde-i cere misiunea, pe unde îl așteptau oamenii dornici de evanghelia împărăției. Ba mai mult, neascultarea leprosului l-a făcut chiar să părăsească, cel puțin pentru un timp, acel ținut însetat de adevăr.

La fel, păcătosul iertat, și apoi întors la păcatele de mai înainte, îl oprește pe Isus să mai ajungă la sufletele, care scandalizate de viața lui creștină, refuză adevărul mântuitor.

Avem aici exemplul clasic marelui om de stat, Mahatma Gandi, care nu s-a făcut creștin, din cauza vieții necorespunzătoare a creștinilor din timpul său.

De aceea, sfântul apostol Paul, ne învață astăzi, că și cele mai simple activități zilnice, cum ar fi a mânca, a bea, a dormi, a lucra, a se ruga, toate le face spre slava lui Dumnezeu și spre mântuirea sufletelor. Când trăim și acționăm așa, suntem spre zidirea altora și nu spre poticnirea altora.

Fiecare creștin astfel trebuie să-și trăiască viața cotidiană, încât să ajungă la acea trăire sufletească, și la acea unire cu Isus, încât să poată spune cu sfântul Paul: "Călcați pe urmele mele, așa cum calc și eu pe urmele lui Cristos" (1Cor 11,1) Aceasta este culmea pe care trebuie s-o atingă fiecare creștin, de a călca pe urmele lui Cristos, de a deveni un "alt Cristos", așa cum frumos spunea și sfântul Ciprian de Cartagina.

Atâta timp cât nu călcăm pe urmele lui Cristos, cât nu zidim sufletește pe frații noștri și cât nu-i deschidem lui Isus calea spre ei și a lor spre el, trăim în zadar și întârziem mântuirea adusă de Isus.

Pr. Ioan Lungu


 

lecturi: 10.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat