Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Milostivire și dreptate

Libertatea și drama iertării

De Inos Biffi

Din faptul că omul a fost creat de iubirea milostivă, revelată și oferită în Isus răstignit și înviat din moarte nu rezultă negarea păcatului, nici a dreptății divine față de păcătos, ci tocmai opusul.

Cât privește gravitatea păcatului, omul o poate simți luând în considerare încălcarea poruncilor divine pe care ea o comportă; totuși ea îi apare pe deplin dacă îl contemplă pe Cristos care din cauza păcatului este atârnat pe cruce. În Fiul lui Dumnezeu răstignit putem să-i găsim dimensiunea concretă; el ne-o revelează pe Calvar, când este "dat la moarte din cauza păcatelor noastre" (Rom 4,25). De la Isus înălțat de la pământ coboară în noi conștiința păcatului; sensul său real este înscris în pătimirea "Slujitorului lui Dumnezeu": e adevărat, ea este contestare a maiestății și a puterii lui Dumnezeu; ofensare a gloriei sale și a sfințeniei sale; dar nu este posibil să se simtă toată răutatea ei până când nu stăm în fața dăruirii extreme a lui Isus, care "ne-a iubit și s-a dat pe sine însuși pentru noi" (Ef 5,2). Atunci păcatul se arată ca o rană provocată inimii lui Cristos, Fiul veșnicei complăceri divine (Mt 3,17), în care se află toată maiestatea, puterea, gloria și sfințenia Tatălui.

Era convins de asta sfântul Ignațiu de Loyola, care în prima săptămână a Exercițiilor îl duce pe cel care face Exercițiile la un colocviu cu Răstignitul. "Imaginându-mi - scrie el - că îl am în față pe Domnul nostru pironit pe cruce, să-l întreb cum de El, Creator, a venit ca să se facă om și din viața veșnică la moartea temporală și să moară astfel pentru păcatele mele" (53).

Reflecția umană, lăsată în voia ei, nu va putea reuși niciodată: numai Isus, "străpuns pentru păcatele noastre" și "zdrobit pentru fărădelegile noastre" (Is 53,5), poate revărsa în noi "cunoașterea internă" a păcatului (Exerciții, 63), care poate să fie numai un dar al "harului Domnului". El, care a fost fără păcat (Evr 4,15), atârnând pe lemn i-a suportat blestemul (cf. Gal 3,13), l-a pătimit în el însuși și i-a experimentat toată oroarea ca ofensare a Tatălui și respingere a Duhului. Dar dacă orice păcat este o respingere a iubirii Tatălui și o repudiere a Răstignitului, culmea este atinsă atunci când consistă în a nu primi iertarea după cădere.

Dumnezeu a creat pentru a se revela milostiv. A nu avea încredere în milostivire ar însemna a invalida intenția lui Dumnezeu, a-i altera chipul și a-i desfigura imaginea; ar însemna a zădărnici mijlocirea lui Isus, avocatul nostru în cer (1In 2,1), a distruge și a contrazice planul lui Dumnezeu, care a proiectat o omenire compusă din fii răscumpărați în Fiul, formată din fii risipitori întorși la casa Tatălui.

Iată pentru ce nu există păcat mai mare decât acela de a ne îndoi de milostivire, ca și cum aceasta nu ar depăși imens orice păcat și harul - așa cum declară Paul - nu ar prisosi asupra oricărui delict (Rom 5,20). Scrie Ioan: "Chiar dacă inima noastră ne acuză, Dumnezeu este mai mare decât inimile noastre" (1In 3,20).

Din asta nu trebuie să se concludă în mod incipient că este negată existența unei judecăți divine, că este dizolvată o dreptate riguroasă și că a dispărut pedeapsa meritată. Mărturisim asta în Crez: Isus Cristos "va veni să-i judece pe cei vii și pe cei morți", în timp ce Ioan afirmă că "Tatăl i-a dat Fiului toată judecata" (In 5,22). Numai că criteriul absolut al judecății, care nu va neglija nici măcar cea mai ușoară ofensă adusă Tatălui, va fi exact primirea sau neprimirea milostivirii sale dăruite în Isus.

Vom fi judecați de un Judecător mort pentru noi și milostivirea va reprezenta criteriul cernerii; cât privește remușcarea, va fi aceea că am contrastat-o în mod deliberat și îndărătnic până la epuizarea libertății noastre.

Totuși, noi cunoaștem sentimentele Judecătorului răstignit și trebuie să fim atenți să nu ni le imaginăm asemenea emoțiilor care străbat spiritul nostru atunci când emitem o judecată, pentru că noi nu am pătimit asemenea lui Cristos pentru cei pe care îi judecăm.

În realitate nu trebuie să folosim viitorul, ci prezentul. Orice faptă a noastră poartă în sine deja de acum judecata Domnului, în funcție de conformitatea sau diformitatea sa de el. În același timp suntem mântuiți și judecați. Apoi, după judecata lui Cristos urmează răsplata sau pedeapsa. Pedeapsa este intrinsecă păcatului. Dar trebuie să ne ferim să îl concepem ca întrerupere a milostivirii înlocuită de o nemiloasă ură divină. Dumnezeu nu încetează niciodată să fie iertare. În schimb, în mod paradoxal, omul e cel care se retrage și se stabilește în afara spațiului milostivirii Tatălui.

Dacă este potrivit a vorbi despre pedeapsa lui Dumnezeu, este impropriu a-i atribui lui aceleași sentimente care ne însuflețesc atunci când noi suntem cei care pedepsim. Încă este valabil că aceste sentimente numai Dumnezeu le cunoaște. Nu trebuie să uităm niciodată ceea ce scrie sfântul Toma: "Despre Dumnezeu cunoaștem mai mult ceea ce nu este decât ceea ce este" (Summa Theologiae, I, 3, introducere).

Dumnezeu pedepsește pe păcătoși și în timp? Îi pedepsește și în decursul istoriei? dacă și când are loc asta, el știe: în orice caz, intenția pedepselor nu poate decât să fie aceea a corectării: de fapt, "Dumnezeu nu vrea moartea păcătosului, ci să se întoarcă și să trăiască" (Ez 33,11). Oricum, ce anume trebuie să fie definită pedeapsă, care este motivul ei și cine este pedepsit este cunoscut exclusiv de Judecătorul răstignit. În această privință orice judecată a noastră este incorectă și absolut nechibzuită și arogantă.

Dacă se predică Evanghelia, trebuie să se predice dreptatea divină, să se cheme la vigilență și chiar să se alimenteze teama de judecată; însă, amintindu-ne că am fost creați și din veșnicie predestinați de un Dumnezeu milostiv, căruia îi plac ospețele cerești, atunci când e vorba de a sărbători convertirea unui păcătos.

(După L'Osservatore romano, 10 februarie 2012)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 24.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat