Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Liturgia, operă a Treimii/1: Dumnezeu Tatăl (CBC 1077-1083)

Rubrica de teologie liturgică îngrijită de pr. Mauro Gagliardi

De Nicola Bux*

Fără medierea Fiului nu l-am fi cunoscut pe Tatăl și nu l-am fi primit pe Duhul Sfânt care ne permite să-l recunoaștem pe Fiul ca Domn și în el să-l adorăm pe Tatăl. Tatăl a făcut această alegere de a ne face capabili de toate acestea, adică să ne adopte ca fii, înainte de crearea lumii (cf. Catehismul Bisericii Catolice [CBC], 1077). Capacitatea de a acționa individual sau ca membri ai unui popor ales și consacrat se numește "liturgie": pe bună dreptate definită operă a misterului celor trei Persoane. Adică acțiunea trinitară este prototipul acțiunii sacre sau liturgice. Însă dat fiind activismul ecleziastic și liturgic care a dus la adoptarea de termeni ca "actor" și "operator" chiar și în liturgia sacră, trebuie să definim, pentru a evita echivocuri, natura acestei acțiuni. Acțiunea sacră a liturgiei este în mod esențial o "binecuvântare", termen cunoscut de toți, dar nu în adevărata sa semnificație. Face asta următorul articol din Catehism pe care merită să-l preluăm în întregime: "A binecuvânta este o acțiune divină dătătoare de viață și al cărei izvor este Tatăl. Binecuvântarea lui este totodată cuvânt și dar («bene-dictio» - «eu-logia»). Aplicat omului, acest termen semnifică adorație și încredințare în mâinile Creatorului în aducere de mulțumire" (CBC, 1078).

Așadar, liturgia este binecuvântare divină, cuvânt și dar și adorație umană, adică aducere de mulțumire (euharistie) și ofertă. Nu este toată sfânta Liturghie în această definiție? Nimeni nu poate omite să definească astfel liturgia sacră, daică sacramentul. Adorația nu este altceva decât însăși liturgia. Orice tentativă de a scinda cele două lucruri este împotriva credinței și adevărului catolic.

Nu se susține astăzi că omul îl adoră pe Dumnezeu cu toată ființa sa? Înseamnă cu sufletul și cu trupul. De aceea în Biblie toată "lucrarea lui Dumnezeu este binecuvântare" (cf. CBC, 1079-1081): este dimensiunea cosmică ce inervează Sfânta Scriptură de la Geneză la Apocalips și la fel și liturgia. Dacă a binecuvânta înseamnă a adora, binecuvântarea sau adorația în Scriptură este documentată de prosternare și de plecarea genunchilor în mod fizic și a inimii în mod metafizic. Numai diavolul nu se îngenunchează pentru că - spun Părinții deșertului - nu are genunchi. Astfel sfântul Paul vede în fața lui Isus consonanța dintre istoria sacră și cosmos: orice genunchi să se plece în cer, pe pământ și sub pământ. Consecință concretă: gestul îngenuncherii trebuie să redevină primar în ritualul Liturghiei, în mersul, inspirația și gustul cântului sacru, în albiturile sacre: o biserică fără genuflexor nu este o biserică catolică. Pentru ce să ne prosternăm? Pentru că binecuvântarea divină se manifestă în special cu "prezența lui Dumnezeu în templu" (CBC, 1081): în fața prezenței Sale, primul și fundamentalul gest este adorația. Să nu se spună că templul a fost abolit, deoarece Isus l-a purificat înlocuindu-l cu trupul său în care locuiește trupește divinitatea sa: astfel prezența divină este acum aceea a Trupului lui Cristos și maxim coincide cu Preasfântul Sacrament. Să fim atenți că până aici am vorbit despre lucruri revelate de Domnul însuși în Sfânta Scriptură. În Introducere la spiritul liturgiei, Joseph Ratzinger a arătat cât a dăunat în reforma liturgică faptul de a fi întrerupt legătura dintre templul iudaic și biserica creștină: vedem asta astăzi în noile biserici, tocmai în timp ce la nivel ecumenic se dialoghează cu evreii. Dacă trupul lui Cristos este constituit din edificiul spiritual al membrilor săi (cf. 1Pt 2,5), trebuie să se știe că acolo unde Biserica se adună pentru Taine se naște un "spațiu sfânt".

Ori, se poate înțelege ceea ce afirmă cu claritate Catehismul: "În liturgia Bisericii, binecuvântarea divină este pe deplin revelată și împărtășită: Tatăl este recunoscut și adorat ca izvorul și scopul tuturor binecuvântărilor creației și ale mântuirii; în Cuvântul său, întrupat, mort și înviat pentru noi, ne copleșește cu binecuvântările sale și prin El se revarsă în inimile noastre Darul care cuprinde toate darurile: Duhul Sfânt" (CBC, 1082). Astfel este ulterior definită dubla dimensiune a liturgiei Bisericii: pe de o parte este binecuvântare a Tatălui prin adorație, laudă și aducere de mulțumire; pe de altă parte, oferire de sine și a propriilor daruri Tatălui și implorare a Duhului pentru ca să abunde asupra întregii lumi. Însă totul trece prin medierea sacerdotală adică de la oferire și "prin împărtășirea din moartea și învierea lui Cristos Preotul și prin puterea Duhului" (CBC, 1083).

Dacă învierea lui Cristos nu ar fi avut loc din punct de vedere istoric și nu ar fi "umplut" la origine istoria imprimându-i direcția finală, sacramentele n-ar avea nici o eficacitate și ar dispare scopul pentru care sunt administrate: învierea noastră la sfârșitul vieții și a istoriei omenirii. După o abordare exegetică demitizatoare urmează în mod normal o teologie redusă la simbolism; însă gândirea catolică vorbește, cu Apostolul, despre "puterea învierii sale": după aparițiile Celui Înviat nu numai că a urmat kerigma și credința discipolilor, ci intrarea năvalnică a puterii învierii în sacramente. Astfel, adevărul învierii trupești a lui Cristos este decisiv pentru eficacitatea sacramentelor, incidența lor reală asupra transformării ființei umane.

Misterul pascal, tocmai pentru că l-a văzut pe Fiul trecând de la moarte la viață, tot așa îi vede trecând pe fiii lui Dumnezeu. De aceea este numit pascal, pentru această trecere care a avut loc grație sacrificiului Fiului lui Dumnezeu. Iată pentru ce Jertfa euharistică este centrul de gravitate al tuturor sacramentelor (cf. CBC, 1113), așa cum Paștele este centrul anului liturgic.

Planul divin de mântuire este unul: să-i ducă pe oameni și lucrurile, pe cele din cer și pe cele de pe pământ sub domnia lui Cristos. Operă primă a celor trei Persoane vrea să conducă din nou ființa umană la natura sa originară pentru ca să fie restaurată în el acea imagine care a fost desfigurată de păcat.

______________

* Pr. Nicola Bux este profesor de liturgie orientală la Bari și consultant al Congregației pentru Doctrina Credinței, al Congregației pentru Cauzele Sfinților, al Congregației pentru Cultul Divin și Disciplina Sacramentelor; precum și al Oficiului Celebrărilor Liturgice ale Sfântului Părinte.

(După Zenit, 8 februarie 2012)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 24.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat