Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Vatican: Audiența generală de miercuri 8 februarie 2012. Despre rugăciunea lui Isus

Iubiți frați și surori,

Astăzi aș vrea să reflectez cu voi despre rugăciunea lui Isus în iminența morții, oprindu-mă asupra a ceea ce prezintă sfântul Marcu și sfântul Matei. Cei doi Evangheliști prezintă rugăciunea lui Isus care moare, nu numai în limba greacă, în care este scrisă relatarea lor, ci, datorită importanței acelor cuvinte, și într-un amestec de ebraică și aramaică. În felul acesta ei au transmis nu numai conținutul, ci chiar sunetul pe care această rugăciune l-a avut pe buzele lui Isus: ascultăm realmente cuvintele lui Isus așa cum erau. În același timp, ei ne-au descris atitudinea celor prezenți la răstignire, care nu au înțeles - sau n-au voit să înțeleagă - această rugăciune.

Scrie sfântul Marcu, așa cum am ascultat: "Pe la ceasul al șaselea s-a făcut întuneric pe întreg pământul până la ceasul al nouălea. La ceasul al nouălea, Isus a strigat cu glas puternic: «Eloi, eloi, lema sabactani?» care înseamnă: «Dumnezeul meu, Dumnezeul meu, pentru ce m-ai părăsit?»" (15,33-34). În structura relatării, rugăciunea, strigătul lui Isus se înalță la apogeul celor trei ore de întuneric care, de la amiază până la trei după-amiază, a coborât pe tot pământul. Aceste trei ore de întuneric sunt, la rândul lor, continuarea unei precedente perioade de timp, tot de trei ore, începută cu răstignirea lui Isus. De fapt, Evanghelistul Marcu ne informează că: "Era ceasul al treilea când l-au răstignit" (cf. 15,25). Din ansamblul indicațiile orare din relatare, cele șase ore ale lui Isus pe cruce sunt împărțite în două părți echivalente cronologic.

În primele trei ore, de la nouă până la amiază, se situează batjocurile diferitelor grupuri de persoane, care arată scepticismul lor, afirmă că nu cred. Scrie sfântul Marcu: "Ce care treceau rosteau blasfemii" (15,29); "la fel și arhiereii între ei îl luau în râs împreună cu cărturarii" (15,31); "îl insultau și cei răstigniți cu el" (15,32). În următoarele trei ore, de la amiază "până la ceasul al nouălea", Evanghelistul vorbește numai despre întunericul coborât pe tot pământul; întunericul ocupă singur toată scena fără nici o referință la mișcările personajelor sau la cuvinte. Atunci când Isus se apropie tot mai mult de moarte există numai întunericul care coboară "pe întreg pământul". Și cosmosul ia parte la acest eveniment: întunericul învăluie persoanele și lucrurile, dar și în acest moment de întuneric Dumnezeu este prezent, nu abandonează. În tradiția biblică, întunericul are o semnificație ambivalentă: este semn al prezenței și al acțiunii răului, dar și al unei misterioase prezențe și acțiuni a lui Dumnezeu care este capabil să învingă orice întuneric. În Cartea Exodului, de exemplu, citim: "Domnul i-a zis lui Moise: «Iată, eu voi veni la tine într-un nor gros»" (19,9); de asemenea: "Poporul stătea departe, iar Moise s-a apropiat de norul întunecat în care era Dumnezeu" (20,21). Și în discursurile din Deuteronom, Moise relatează: "Muntele ardea într-un foc până în inima cerului. Era întuneric, nori și negură" (4,11); voi "ați auzit glasul din mijlocul întunericului și când tot muntele ardea în foc" (5,23). În scena răstignirii lui Isus întunericul învăluie pământul și este întuneric de moarte în care Fiul lui Dumnezeu se scufundă pentru a aduce viața, cu actul său de iubire.

Întorcându-ne la narațiunea sfântului Marcu, în fața insultelor diferitelor categorii de persoane, în fața întunericului care coboară peste toate, în momentul în care este în fața morții, Isus cu strigătul rugăciunii sale arată că, împreună cu greutatea suferinței și a morții în care pare că există abandonarea, lipsa lui Dumnezeu, El are certitudinea deplină al apropierii Tatălui, care aprobă acest act suprem de iubire, de dăruire totală de Sine, cu toate că nu se aude, ca în alte momente, glasul de sus. Citind Evangheliile, ne dăm seama că în alte momente importante ale existenței sale pământești Isus a văzut asocierea la semnele prezenței Tatălui și ale aprobării drumului său de iubire și glasul clarificator al lui Dumnezeu. Astfel, în evenimentul care urmează după botezul de la Iordan, la sfâșierea cerurilor s-a auzit cuvântul Tatălui: "Tu ești Fiul meu cel iubit, în tine mi-am găsit bucuria" (Mc 1,11). Apoi, la Schimbarea la Față, la semnul norului s-a alăturat cuvântul: "Acesta este Fiul meu cel iubit, ascultați de el!" (Mc 9,7). În schimb, la apropierea morții Răstignitului coboară tăcerea, nu se aude nici un glas, dar privirea de iubire a Tatălui rămâne îndreptată spre dăruirea de iubire a Fiului.

Dar ce semnificație are rugăciunea lui Isus, acel strigăt pe care îl lansează Tatălui: "Dumnezeul meu, Dumnezeul meu, pentru ce m-ai părăsit?", îndoiala misiunii sale, a prezenței Tatălui? În această rugăciune oare nu există chiar conștiința că a fost părăsit? Cuvintele pe care Isus le adresează Tatălui sunt începutul Psalmului 22, în care Psalmistul îi manifestă lui Dumnezeu tensiunea dintre faptul de a se simți lăsat singur și conștiința sigură a prezenței lui Dumnezeu în mijlocul poporului său. Psalmistul se roagă: "Dumnezeul meu, strig ziua și tu nu-mi răspunzi, și noaptea și nu am liniște. Iar tu ești Cel Sfânt și locuiești în mijlocul laudelor lui Israel" (v. 3-4). Psalmistul vorbește de "strigăt" pentru a exprima toată suferința rugăciunii sale în fața lui Dumnezeu aparent absent: în momentul de angoasă rugăciunea devine un strigăt.

Și acest lucru se întâmplă și în raportul nostru cu Domnul: în fața situațiilor cele mai dificile și dureroase, atunci când pare că Dumnezeu nu aude, nu trebuie să ne temem să-i încredințăm Lui toată greutatea pe care o purtăm în inima noastră, nu trebuie să ne fie frică să-i strigăm Lui suferința noastră, trebuie să fim convinși că Dumnezeu este aproape, chiar dacă aparent tace.

Repetând de pe cruce tocmai cuvintele de la începutul Psalmului, "Eli, Eli, lema sabactani?" - "Dumnezeul meu, Dumnezeul meu, pentru ce m-ai părăsit?" (Mt 27,46), strigând cuvintele Psalmului, Isus se roagă în momentul ultimului refuz al oamenilor, în momentul abandonării; însă se roagă cu Psalmul, având conștiința prezenței lui Dumnezeu Tatăl chiar și în acest ceas în care simte drama umană a morții. Dar în noi apare o întrebare: cum este posibil ca un Dumnezeu așa de puternic să nu intervină pentru a-l scăpa pe Fiul său de această încercare teribilă? Este important să înțelegem că rugăciunea lui Isus nu este strigătul celui care merge în întâmpinarea morții cu disperare și nici nu este strigătul celui care știe că este părăsit. În acel moment Isus își însușește întregul Psalm 22, Psalmul poporului lui Israel care suferă, și în felul acesta ia asupra Sa nu numai suferința poporului său, ci și pe cea a tuturor oamenilor care suferă datorită asupririi răului și, în același timp, duce toate acestea la inima lui Dumnezeu însuși având certitudinea că strigătul său va fi ascultat prin Înviere: "strigătul lui Isus în chinul extrem este în același timp certitudine a răspunsului divin, certitudine a mântuirii - nu numai pentru Isus însuși, ci pentru «mulți»" (Isus din Nazaret II, 239-240). În această rugăciune a lui Isus sunt cuprinse încrederea extremă și abandonarea în mâinile lui Dumnezeu, chiar și atunci când pare absent, chiar și atunci când pare să rămână în tăcere, urmând un plan incomprehensibil pentru noi. În Catehismul Bisericii Catolice citim astfel: "În iubirea răscumpărătoare care îl unea mereu cu Tatăl, Isus ne-a asumat în separarea noastră de Dumnezeu din cauza păcatului până acolo încât să poată spune în numele nostru pe cruce: «Dumnezeul meu, Dumnezeul meu, pentru ce m-ai părăsit?»" (nr. 603). Suferința sa este una în comuniune cu noi și pentru noi, care derivă din iubire și deja poartă în sine răscumpărarea, victoria iubirii.

Persoanele prezente sub crucea lui Isus nu reușesc să înțeleagă și cred că strigătul său este o implorare adresată lui Ilie. Într-o scenă agitată, ei încearcă să-l adape pentru a-i prelungi viața și a verifica dacă într-adevăr Ilie vine în ajutorul său, dar un urlet puternic pune capăt vieții pământești a lui Isus și dorinței lor. În momentul extrem, Isus lasă ca inima sa să exprime durerea, dar lasă să apară, în același timp, sensul prezenței Tatălui și consensul la planul său de mântuire a omenirii. Și noi ne aflăm mereu și din nou în fața "prezentului" suferinței, al tăcerii lui Dumnezeu - exprimăm asta de atâtea ori în rugăciunea noastră - dar ne aflăm și în fața "prezentului" Învierii, al răspunsului lui Dumnezeu care a luat asupra Sa suferințele noastre, pentru a le duce împreună cu noi și a ne da speranța fermă că vor fi învinse (cf. Scrisoarea enciclică Spe salvi, 35-40).

Dragi prieteni, în rugăciune ducem la Dumnezeu crucile noastre zilnice, având certitudinea că El este prezent și ne ascultă. Strigătul lui Isus ne amintește că în rugăciune trebuie să depășim barierele "eu"-lui nostru și ale problemelor noastre și să ne deschidem la necesitățile și la suferințele altora. Rugăciunea lui Isus care moare pe Cruce să ne învețe să ne rugăm cu iubire pentru atâția frați și surori care simt greutatea vieții zilnice, care trăiesc momente dificile, care sunt în durere, care nu au un cuvânt de mângâiere; să ducem toate acestea la inima lui Dumnezeu pentru ca și ei să poată simți iubirea lui Dumnezeu care nu ne părăsește niciodată. Mulțumesc.

Benedictus pp. XVI

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 23.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat