Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Reflecții despre mesajul lui Benedict al XVI-lea pentru Ziua Mondială a Comunicațiilor Sociale

Și Dumnezeu tace

De Gianfranco Ravasi

La 24 ianuarie, când liturgia îl celebra pe sfântul Francisc de Sales, scriitor și comunicator, patron al jurnaliștilor, Benedict al XVI-lea anticipa Ziua Mondială a Comunicațiilor Sociale - care se va celebra la 20 mai - cu un mesaj de puternică intensitate spirituală dedicat Cuvântului și tăcerii. Și încheia cu această considerație: "A ne educa la comunicare înseamnă a învăța să ascultăm, să contemplăm precum și să vorbim, și acest lucru este deosebit de important pentru agenții evanghelizării: tăcerea și cuvântul sunt ambele elemente esențiale și integrante ale acțiunii comunicative a Bisericii, pentru o reînnoită vestire a lui Cristos în lumea contemporană".

Pe urma sugestiilor din acel document, ne-am gândit astfel să tratăm despre tema tăcerii, o temă înaltă și densă, cu toate că este lipsită de cuvinte. O vom trata dintr-un alt unghi de vedere. Cânta părintele David Maria Turoldo (de la moartea căruia celebrăm în această lună douăzeci de ani): "O curte a mănăstirii este inima mea / unde Tu cobori seara / eu și Tu singuri / pentru a prelungi colocviul". Se intuiește în aceste versuri că dialogul cu Dumnezeu nu are numai cuvinte, ci mai ales tăceri: nu degeaba în tradiția iudaică numele lui Dumnezeu - element fundamental în orice religie - nu trebuie spus, ci numai tăcut.

Această tăcere este aceeași cu "mister", cuvânt grec care face trimitere la verbul myein care cere închiderea buzelor în tăcere, pentru că misterul păstrează divinul care este infinit, veșnic și inefabil, dar care este și eficace, puternic, mântuitor. De aceea, noi ne vom interesa acum tocmai de tăcerea lui Dumnezeu, nu atât de cea a omului, importantă și ea deoarece Qohelet ne amintește că "este un timp pentru a vorbi și un timp pentru tăcea" (3,7). Tăcerea divină - foarte diferită de aceea a idolilor care este mutism pentru că sunt obiecte inerte ("sunt ca o sperietoare într-un ogor de castraveți: nu știu să vorbească", va ironiza Ieremia) - are două fețe, una de revelație și de har, cealaltă de judecată și de mânie.

Cea mai fascinantă reprezentare a tăcerii "albe" divine - sinteză a oricărei revelații exact cum se întâmplă cu această culoare care reunește în sine toată gama cromatică (nu degeaba este culoarea locului divin în Apocalips) - este în cele trei cuvinte ebraice care descriu epifania Domnului în fața profetului fugar și descurajat, Ilie, ajuns pe vârful muntelui Horeb-Sinai: qôl demamah daqqah, un "glas de tăcere subtilă" (1Re 19,12). Profetul "înfocat" (el era "ca focul și cuvântul său ardea ca o făclie", se citește în Sir 48,1) îl așteptase pe Dumnezeu în celelalte semne teofanice de la Sinai, răsunătoare și zgomotoase: "vântul tare și puternic", cutremurul, fulgerul. Însă Domnul nu era acolo, ci în tăcere care era semn nu de absență ci de prezență eficace, gata să-l repună din nou pe Ilie pe drumul misiunii sale.

Alte versiuni, ca aceea a Conferinței Episcopale Italiene, optează pentru o traducere fie ea posibilă, chiar dacă este mai puțin legată de textul ebraic așa cum sună: "glas de briză ușoară" (în această linie și traducerea antică greacă a Septuagintei). Deci se pune în înșiruirea fenomenelor atmosferice precedente, înlocuind violența unei furtuni cu susurul ușor al unei brize. Însă originalul ebraic, confirmat și de unele texte de la Qumran, ne duce la o tăcere asemănătoare cu aceea care se lărgește în cerul din Apocalips la deschiderea celui de-al șaptelea sigiliu, când "s-a făcut tăcere în cer, cam o jumătate de oră" (8,1).

O revelație tăcută (exegetul Hermann Gunkel vorbește despre o "muzică tăcută") domină și Psalmul 19: creația transmite mesajul Creatorului său fără sunete auzibile: "Cerurile vorbesc despre slava lui Dumnezeu și firmamentul vestește lucrarea mâinilor sale. Ziua încredințează zilei mesajul, iar noaptea transmite nopții înțelegerea. Nu e vorbire, nu sunt cuvinte, ale căror glasuri să se poată auzi, și totuși vocea lor străbate tot pământul, vestea lor ajunge la marginile lumii" (2-5). Este un fel de Tôrah cosmică tăcută în locul căreia intră apoi Tôrah scrisă, care este cântată în partea a doua a Psalmului.

Este sugestiv comentariul pe care André Neher ni l-a lăsat în lucrarea sa Exilul cuvântului. De la tăcerea biblică la tăcerea din Auschwitz (Marietti 1983): "Dacă Biblia știe să identifice infinitul cosmic cu tăcerea, știe și că acest infinit nu este decât vălul unui alt Infinit, cel al Creatorului, al cărui Cuvânt străbate prin imensitate pentru a ajunge la om, dar a cărei Ființă intimă nu se poate identifica și ea decât cu tăcerea".

Să continuăm, însă, cercetarea noastră despre tăcerea pozitivă divină pătrunzând și în Noul Testament cu figura lui Cristos.

Să ne gândim la momentele de singurătate pe care Isus le caută în mod repetat, îndepărtându-se de mulțime pentru a-l întâlni pe Tatăl în rugăciune (un exemplu pentru toate în Mc 1,35). Dar mi se par semnificative în acest sens și pozitive în rezultatul lor și tăcerile pe care Cristos le impune semnelor răului, generând astfel mântuirea: diavolilor (Mc 1,25), furtunii, emblemă a haosului (Mc 4,39), adversarilor care vor să-l facă să cadă (Mt 22,34), chiar discipolilor care nu înțeleg semnificația suferinței sale și a gloriei sale (Mc 8,30; 9,9), bolnavilor vindecați pentru ca să nu se înșele cu privire la valoarea minunilor (Mc 1,44).

Alteori tăcerea lui Isus se revelează în realitate ca o lecție sau un avertisment sau o evaluare cu privire la interlocutorul său: în fața femeii adultere și a acuzatorilor săi (In 8,6.8), în fața Sinedriului care îl interoghează (Mc 14,60-61), a lui Pilat (Mc 15,4-5), a lui Irod (Lc 23,9). Când intră pe cărarea întunecată a pătimirii tăcerea sa este una elocventă, care se modelează după aceea a Slujitorului suferind cântat de Isaia: "Chinuit fiind, s-a umilit și nu și-a deschis gura: era (...) ca o oaie fără de glas în fața celor care o tund și nu și-a deschis gura" (53,7). Așadar există o tăcere sacrificală care devine principiu de mântuire pentru omenirea păcătoasă.

Toate acestea fac parte dintr-un plan divin misterios care este revelat, adică un mesaj tăcut care este dezvăluit, și tocmai sfântul Paul leagă de tema tăcerii acest plan mântuitor pe care el îl numește întocmai "mister", a cărui valoare etimologică am ilustrat-o deja mai sus. Apostolul, în "doxologia" (imn de glorie) care pecetluiește Scrisoarea către Romani, cântă "descoperirea misterului care a fost ascuns [se folosește verbul grec sigao, prezent de zece ori în Noul Testament] din timpuri veșnice, dar care a fost descoperit acum prin scrierile profetice, după porunca Dumnezeului celui veșnic, spre ascultarea credinței, mister care a fost făcut cunoscut tuturor națiunilor păgâne" (16,25). Până aici tăcerea luminoasă a lui Dumnezeu.

Dar există și o tăcere a sa care generează frică și amărăciune. Credinciosul simte aproape ca un coșmar acel mutism care are tonul absenței și al indiferenței și chiar al abandonării. Pentru aceasta, cel care se roagă în Psaltire îi strigă adesea lui Dumnezeu: "Tu ai văzut, Doamne. Nu sta în tăcere! doamne, nu te îndepărta de mine! (...) Nu fi surd la lacrimile mele! (...) Către tine strig, Doamne, Dumnezeul meu, să nu rămâi tăcut în fața mea, căci de vei tăcea față de mine, voi asemenea cu cei care coboară în groapă" (Ps 35,22; 39,13; 28,1). Acel "de ce?", acel "până când?" care este lansat adesea spre înălțimi de către cei care se roagă suferinzi ar vrea să-l zdruncine pe acest Dumnezeu mut, ba chiar adormit (44,24).

Istoria fără cuvântul lui Dumnezeu sau fără cel al profeților săi devine incomprehensibilă și insuportabilă, dar însăși credința cade într-o dramă: inacțiunea divină devine un argument al celor care îl neagă pe Dumnezeu care pot să repete ironia sarcastică evocată de autorul Psalmului 42, "Unde este Dumnezeul tău?". Însă alteori tăcerea lui Dumnezeu este semnul explicit al judecății sale asupra păcatului poporului: "vor striga la Domnul, dar el nu va răspunde, își va ascunde fața de la ei, pentru că au săvârșit fapte nelegiuite", amenință profetul Mihea (3,4).

Emblematic în această privință este unul din multele fapte simbolice pe care le săvârșește Ezechiel. De fapt, Domnul îi vestește: "Voi face să se lipească limba ta de cerul gurii și vei rămâne mut; astfel nu vei mai fi pentru ei unui care îi ceartă, pentru că sunt un neam de răzvrătiți" (3,26). Mesajul este clar: profetul întrupează alegerea divină de a nu mai avertiza poporul său, lăsându-l cufundat în răul său până se va îneca. Încă o dată tăcerea Domnului - întrupată în profetul mut, glas stins al lui Dumnezeu - este semn de judecată. Atunci când gura lui Ezechiel va lansa iarăși sunete (24,27; 33,22), va fi indiciu al întoarcerii milostivirii divine, a iertării și a convertirii lui Israel.

În Noul Testament reprezentarea negativă cea mai înaltă și dramatică a tăcerii divine este pe crucea lui Cristos, când el experimentează abandonarea Tatălui prin tăcerea sa: "Dumnezeul meu, Dumnezeul meu, pentru ce m-ai părăsit?" (Mc 15,34). Și totuși acel gol, care îl face pe Cristos cu adevărat și pe deplin fratele nostru nu numai în durere și în moarte, ci și în absența lui Dumnezeu, nu va ajunge în depărtarea definitivă și în singurătate. De fapt, sunt aproape zorile Paștelui când Tatăl va răspunde în mod eficace la invocația Fiului prin intermediul învierii.

Comenta Heinrich Schlier (1900-1978), vestit teolog și exeget german: "Chiar în momentul în care Dumnezeu îl face să simtă existența fără Dumnezeu, pătimirea, moartea fără Dumnezeu, Isus se adresează lui Dumnezeu cu Psalmul evlavioșilor din vechea Alianță. Nu strigă în gol, ci Lui, către El! Se adresează lui Dumnezeu, fără Dumnezeu! Depune la picioarele Dumnezeului care l-a părăsit și angoasa morții fără Dumnezeu. Tocmai prin această experiență Isus la sfârșit devine pentru toți învingătorul morții părăsiți de Dumnezeu, învingătorul morții fără Dumnezeu!".

(După L'Osservatore romano, 3 februarie 2012)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 12.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat