Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Mesajul Sfântului Părinte Benedict al XVI-lea pentru Cea de-a 46-a Zi Mondială a Comunicațiilor Sociale

Tăcerea și cuvântul: drum de evanghelizare

Iubiți frați și surori,

Apropiindu-se Ziua Mondială a Comunicațiilor Sociale, doresc să împărtășesc cu voi câteva reflecții cu privire la un aspect al procesului uman al comunicării, care uneori este uitat, deși este foarte important, și care astăzi apare deosebit de necesar de amintit. Este vorba despre raportul dintre tăcere și cuvânt: două momente ale comunicării care trebuie să se echilibreze, să se succeadă și să se integreze pentru a obține un dialog autentic și o apropiere profundă între persoane. Atunci când cuvântul și tăcerea se exclud reciproc, comunicarea se deteriorează, ori pentru că provoacă o anumită hărmălaie, ori pentru că, dimpotrivă, creează un climat de răceală; în schimb, atunci când se integrează reciproc, comunicarea capătă valoare și semnificație.

Tăcerea este parte integrantă a comunicării și fără ea nu există cuvinte dense în conținut. În tăcere ne ascultăm și ne cunoaștem mai bine pe noi înșine, se naște și se aprofundează gândirea, înțelegem cu mai mare claritate ceea ce dorim să spunem sau ceea ce ne așteptăm de la altul, alegem cum să ne exprimăm. Prin tăcere, se permite altei persoane să vorbească, să se exprime pe ea însăși, iar nouă să nu rămânem legați, fără o confruntare oportună, numai de cuvintele noastre sau de ideile noastre. Astfel se deschide un spațiu de ascultare reciprocă și devine posibilă o relație umană mai deplină. În tăcere, de exemplu, se percep momentele cele mai autentice ale comunicării dintre cei care se iubesc: gestul, expresia feței, trupul ca semne care manifestă persoana. În tăcere vorbesc bucuria, preocupările, suferința, care tocmai în ea au o formă de exprimare deosebit de intensă. Așadar, din tăcere derivă o comunicare și mai exigentă, care cheamă în cauză sensibilitatea și acea capacitate de ascultare care adesea revelează măsura și natura legăturilor. Acolo unde mesajele și informația sunt abundente, tăcerea devine esențială pentru a discerne ceea ce este important de ceea ce este inutil sau accesoriu. O reflecție profundă ne ajută să descoperim relația existentă între evenimente care la prima vedere par dezlegate între ele, să evaluăm, să analizăm mesajele; și acest lucru face în așa fel încât se pot împărtăși opinii ponderate și pertinente, dând naștere la o cunoaștere împărtășită autentică. Pentru aceasta este necesar de creat un ambient propice, aproape un soi de "ecosistem", care să știe să echilibreze tăcerea, cuvântul, imaginile și sunetele.

Mare parte a dinamicii actuale a comunicării este orientată de întrebări în căutare de răspunsuri. Motoarele de căutare și rețelele sociale sunt punctul de plecare al comunicării pentru multe persoane care caută sfaturi, sugestii, informații, răspunsuri. În zilele noastre, rețeaua devine tot mai mult locul întrebărilor și al răspunsurilor; ba chiar adesea omul contemporan este bombardat de răspunsuri la întrebări pe care el nu și le-a pus niciodată sau la necesități pe care nu le simte. Tăcerea este prețioasă pentru a favoriza discernământul necesar între multele stimulente și multele răspunsuri pe care le primim, tocmai pentru a recunoaște și a favoriza întrebările cu adevărat importante. În lumea complexă și variată a comunicației apare, oricum, atenția multora față de ultimele întrebări ale existenței umane: Cine sunt? Ce pot să știu? Ce trebuie să fac? Ce pot să sper? Este important de a primi persoanele care formulează aceste întrebări, deschizând posibilitatea unui dialog profund, format din cuvânt, din confruntare, dar și din invitație la reflecție și la tăcere, care, uneori, poate să fie mai elocventă decât un răspuns grăbit și permite celui care se întreabă să coboare în locul cel mai adânc din el însuși și să se deschidă acelui drum de răspuns pe care Dumnezeu l-a înscris în inima omului.

Acest flux neîntrerupt de întrebări manifestă, în fond, neliniștea ființei umane mereu în căutarea adevărurilor, mici sau mari, care să dea sens și speranță existenței. Omul nu se poate mulțumi cu un simplu și tolerant schimb de opinii sceptice și experiențe de viață: toți suntem căutători ai adevărului și împărtășim această dorință profundă, cu atât mai mult în timpul nostru în care "atunci când persoanele schimbă între ele informații, deja se împărtășesc pe ele însele, viziunea lor despre lume, speranțele lor, idealurile lor" (Mesaj pentru Ziua Mondială a Comunicațiilor Sociale 2011).

Trebuie luate în considerare cu interes diferitele forme de situri, aplicații și rețele sociale care pot să-l ajute pe omul de astăzi să trăiască momente de reflecție și de întrebare autentică, dar și să găsească spații de tăcere, ocazii de rugăciune, meditație sau împărtășire a cuvântului lui Dumnezeu. În esențialitatea mesajelor scurte, adesea nu mai lungi decât un verset biblic, se pot exprima gânduri profunde dacă fiecare nu neglijează să cultive propria interioritate. Nu trebuie să ne uimim dacă, în diferitele tradiții religioase, singurătatea și tăcerea sunt spații privilegiate pentru a ajuta persoanele să se regăsească pe ele însele și acel adevăr care dă sens tuturor lucrurilor. Dumnezeul revelației biblice vorbește și fără cuvinte: "Așa cum arată crucea lui Cristos, Dumnezeu vorbește și prin intermediul tăcerii sale. Tăcerea lui Dumnezeu, experiența îndepărtării Atotputernicului și Tatălui este etapa decisivă pe drumul pământesc al Fiului lui Dumnezeu, cuvântul întrupat. (...) Tăcerea lui Dumnezeu prelungește cuvintele sale precedente. În aceste momente obscure el vorbește în misterul tăcerii" (Exortația apostolică postsinodală Verbum Domini, 30 septembrie 2010, 21). În tăcerea crucii vorbește elocvența iubirii lui Dumnezeu trăită până la dăruirea supremă. După moartea lui Cristos, pământul rămâne în tăcere și în Sâmbăta Sfântă, atunci când "Regele doarme și Dumnezeul făcut trup îi trezește pe cei care dorm de secole" (cf. Oficiul lecturilor din Sâmbăta Sfântă), răsună glasul lui Dumnezeu plin de iubire față de omenire.

Dacă Dumnezeu vorbește omului și în tăcere, și omul descoperă în tăcere posibilitatea de a vorbi cu Dumnezeu și despre Dumnezeu. "Avem nevoie de acea tăcere care devine contemplație, care ne face să intrăm în tăcerea lui Dumnezeu și astfel să ajungem la punctul unde se naște cuvântul, cuvântul răscumpărător" (Omilie la sfânta Liturghie cu membrii Comisiei Teologice Internaționale, 6 octombrie 2006). Vorbind despre măreția lui Dumnezeu, limbajul nostru este mereu neadecvat și astfel se deschide spațiul contemplației tăcute. Din această contemplație se naște în toată forța sa interioară urgența misiunii, necesitatea imperioasă de "a comunica tot ceea ce am văzut și am auzit", pentru ca toți să fie în comuniune cu Dumnezeu (cf. 1In 1,3). Contemplarea tăcută ne face să ne cufundăm în izvorul iubirii, care ne conduce spre aproapele nostru, pentru a simți durerea sa și a oferi lumina lui Cristos, mesajul său de viață, darul său de iubire totală care mântuiește.

În contemplația tăcută apare apoi, încă și mai puternic, acel cuvânt veșnic prin intermediul căruia a fost făcută lumea și se percepe acel plan de mântuire pe care Dumnezeu îl realizează prin cuvinte și gesturi în toată istoria omenirii. Așa cum amintește Conciliul Vatican II, revelația divină se realizează prin "fapte și cuvinte legate strâns între ele, astfel încât lucrările săvârșite de Dumnezeu în istoria mântuirii scot în relief și confirmă învățătura și realitățile semnificate de cuvinte, iar cuvintele proclamă lucrările și luminează misterul conținut în ele" (Dei Verbum, 2). Și acest plan de mântuire culminează în persoana lui Isus din Nazaret, mediator și plinătate a întregii revelații. El ne-a făcut cunoscută adevărata față a lui Dumnezeu Tatăl și prin crucea și învierea sa ne-a făcut să trecem de la sclavia păcatului și a morții la libertatea fiilor lui Dumnezeu. Întrebarea fundamentală cu privire la sensul omului are în misterul lui Cristos răspunsul capabil să dea pace neliniștii inimii umane. Din acest mister se naște misiunea Bisericii și acest mister îi stimulează pe creștini să devină vestitori de speranță și de mântuire, martori ai acelei iubiri care promovează demnitatea omului și care construiește dreptatea și pacea.

Cuvânt și tăcere. A ne educa la comunicare înseamnă a învăța să ascultăm, să contemplăm precum și să vorbim, și acest lucru este deosebit de important pentru agenții evanghelizării: tăcerea și cuvântul sunt ambele elemente esențiale și integrante ale acțiunii comunicative a Bisericii, pentru o reînnoită vestire a lui Cristos în lumea contemporană. Mariei, a cărei tăcere "ascultă și face să înflorească cuvântul" (Rugăciune pentru Agora Tinerilor la Loreto, 1-2 septembrie 2007), încredințez toată opera de evanghelizare pe care Biserica o îndeplinește prin mijloacele de comunicare socială.

Vatican, 24 ianuarie 2012, sărbătoarea Sfântului Francisc de Sales

Benedict al XVI-lea

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 10.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat