Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Pentru ce liturgia? Ce înseamnă liturgie? (CBC 1066-1070)

Rubrica de teologie liturgică îngrijită de pr. Mauro Gagliardi

Juan José Silvestre*

În Catehismul Bisericii Catolice (CBC), după mărturisirea de credință, dezvoltată în prima parte, se trece la explicarea vieții sacramentale, în care Cristos este prezent, acționează și continuă edificarea Bisericii sale. De fapt, dacă în liturgie n-ar ieși în evidență figura lui Cristos, care este principiul său și este realmente prezent pentru a o face validă, n-am mai avea liturgia creștină, complet dependentă de Domnul și susținută de prezența sa.

Deci există un raport intrinsec între credință și liturgie, ambele sunt intim unite. În realitate, fără liturgie și sacramente mărturisirea de credință n-ar avea eficacitate, pentru că ar lipsi harul care susține mărturia creștinilor. Și "pe de altă parte, acțiunea liturgică nu poate fi considerată niciodată în mod generic, făcând abstracție de misterul credinței. De fapt, izvorul credinței noastre și al liturgiei euharistice este același eveniment: dăruirea de sine însuși pe care Cristos a făcut-o în Misterul pascal" (Benedict al XVI-lea, Sacramentum Caritatis, 34).

Dacă deschidem Catehismul în partea a doua, se citește că termenul "liturgie" la origine înseamnă "slujire din partea poporului și în favoarea poporului". În tradiția creștină vrea să însemne că Poporul lui Dumnezeu participă la "opera lui Dumnezeu" (CBC, 1069).

În ce constă această operă a lui Dumnezeu la care noi participăm? Răspunsul Catehismului este clar și ne permite să descoperim legătura intimă existentă între credință și liturgie: "În Simbolul credinței, Biserica mărturisește misterul Treimii Sfinte și «planul bunăvoinței sale» (Ef 1,9) cu privire la întreaga creație: Tatăl îndeplinește «taina voii sale» dându-l pe Fiul său Preaiubit și pe Duhul Sfânt pentru mântuirea lumii și slava numelui său" (CBC, 1066).

De fapt, "această operă a răscumpărării oamenilor și a preamăririi desăvârșite a lui Dumnezeu, prefigurată în faptele mărețe ale Domnului săvârșite cu poporul Vechiului Testament, a fost îndeplinită de Cristos Domnul mai ales prin misterul pascal al fericitei sale Pătimiri, al Învierii și al Înălțării glorioase" (CBC, 1067). Aceasta este misterul lui Cristos pe care Biserica "îl vestește și îl celebrează în liturgia sa pentru ca credincioșii să-l trăiască și să-i dea mărturie în lume" (CBC, 1068).

Prin intermediul liturgiei "se realizează opera răscumpărării noastre" (Conciliul al II-lea din Vatican, Sacrosanctum Concilium, 2). De aceea, așa cum a fost trimis de Tatăl, Cristos i-a trimis pe apostoli să predice răscumpărarea și să "realizeze opera de mântuire pe care o vesteau, prin jertfă și prin sacramente în jurul cărora gravitează toată viața liturgică" (ibid., 6).

Astfel vedem cum Catehismul sintetizează opera lui Cristos în misterul pascal, care este nucleul său esențial. Și legătura cu liturgia este clară, pentru că "prin liturgie, Cristos, Răscumpărătorul și Marele nostru Preot, continuă în Biserica sa, cu ea și prin ea, lucrarea răscumpărării noastre" (CBC, 1069). Deci, această "lucrare a lui Isus Cristos", glorificare desăvârșită a lui Dumnezeu și sfințirea a oamenilor, este adevăratul conținut al liturgiei.

Acesta este un punct important pentru că, deși expresia și conținutul teologico-liturgic al Misterului pascal ar trebui să inspire studiul teologic și celebrarea liturgică, nu a fost mereu așa. De fapt, "cea mai mare parte a problemelor legate de aplicarea concretă a reformei liturgice are de-a face cu faptul că nu s-a ținut cont suficient de importanța dată Paștelui de Conciliul al II-lea din Vatican [...]. Paște înseamnă inseparabilitatea Crucii și a Învierii [...]. Crucea se află în centrul liturgiei creștine, cu toată seriozitatea sa: un optimism banal care neagă suferința și nedreptatea în lume și reduce faptul de a fi creștini la faptul de a fi respectuoși nu are nimic de-a face cu liturgia crucii. Răscumpărarea l-a costat pe Dumnezeu suferința Fiului său, moartea sa, și «exercitium» a răscumpărării, care, conform textului conciliar, este liturgia nu poate avea loc fără purificările și maturizările care vin din urmarea crucii" (J. Ratzinger / Benedict al XVI-lea, Teologia della liturgia, LEV, Città del Vaticano 2010, pag. 775-776).

Acest limbaj se ciocnește cu acea mentalitate incapabilă să accepte posibilitatea unei reale intervenții divine în această lume, în ajutorarea omului. Deci, "mărturisirea unei intervenții răscumpărătoare a lui Dumnezeu pentru a schimba această situație de înstrăinare și de păcat este văzută de cei care împărtășesc viziunea deistă ca integralistă și aceeași evaluare este dată cu privire la un semnal sacramental care face prezentă jertfa răscumpărătoare. Mai acceptabil, în ochii lor, ar fi celebrarea unui semnal care să corespundă unui vag sentiment de comunitate. Însă cultul nu poate să se nască din fantezia noastră; ar fi un strigăt în întuneric sau o simplă autoafirmare. Adevărata liturgie presupune ca Dumnezeu să răspundă și să ne arate cum putem să-l adorăm. «Biserica poate să celebreze și să adore misterul lui Cristos prezent în Euharistie tocmai pentru că însuși Cristos s-a dăruit cel dintâi ei în jertfa Crucii» (Benedict al XVI-lea, Sacramentum Caritatis, 14). Biserica trăiește din această prezență și are ca motivație de a fi și de a exista aceea de a răspândi această prezență în lumea întreagă" (Benedict al XVI-lea, Discurs din 15.04.2010).

Aceasta este minunăția liturgiei care, așa cum amintește Catehismul, este cult divin, vestire a Evangheliei și caritate în acțiune (cf. CBC, 1070). Însuși Dumnezeu acționează și noi suntem atrași de această acțiune a sa, pentru a fi transformați în El.

__________________

* Juan José Silvestre este profesor de liturgie la Universitatea Pontificală "Sfânta Cruce" și consultant al Congregației pentru Cultul Divin și Disciplina Sacramentelor și al Oficiului Celebrărilor Liturgice ale Suveranului Pontif.

(După Zenit, 11 ianuarie 2012)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 78.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat