Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Cartea Apocalipsului și istoria

Semnele timpurilor

de Prosper Grech

Foarte frumosul Instrumentum laboris pentru Sinodul Episcopilor despre noua evanghelizare, în afară de faptul că oferă o bună analiză a situației de astăzi, formulează urarea ca în dezbatere să se dezvolte un document care să poată da un impuls decisiv unei treziri a credinței în Cristos. Biserica este lumen gentium și are o misiune profetică la care nu poate renunța.

Care este această misiune profetică? În Vechiul Testament profeții aveau, printre altele, funcția de a interpreta semnele din timpurile lor; îndemnau, în numele lui Dumnezeu, fie Israelul fie Iuda la fidelitatea față de Alianță, amenințau fie pe israeliți fie națiunile străine cu pedeapsa divină; dezvoltau simțul moral al poporului și preziceau evenimente mântuitoare, deoarece îl considerau pe Dumnezeul lui Israel ca Domn al istoriei. Poporul lui Dumnezeu nu trebuia să se încreadă nici în Egipt, nici în Babilon, ci trebuia să urmeze o politică ex fide, pentru că istoria mântuirii nu are ca protagoniști Israelul sau poporul evreu ci pe Dumnezeu însuși. El e cel care conduce evenimentele istoriei, având mereu ca țintă mântuirea neamului omenesc.

În Noul Testament, Domnul istoriei este Cristos înviat: el e cel care merge pe valurilor haosului evenimentelor umane și salvează barca lui Petru de furtuni. Dar tot el e cel care prezice că în năvodul Bisericii se vor găsi pești buni și răi (Mt13,47-50) și în ogor vor fi grâul și neghina (Mt 13,24-43). El ne deschide ochii, ne invită să nu ne scandalizăm atunci când vedem foamete, războaie, revoluții, cutremure și alte nenorociri, pentru că aceste lucruri trebuie să se întâmple (Mc 13,5-13). Istoria este o parabolă: o înțelege cel care are urechi ca să înțeleagă. Dar pentru ce trebuie să se întâmple aceste lucruri?

Parcursul istoriei mântuirii în timpurile noastre este pe aceeași linie cu acela al Vechiului Testament. Cartea Apocalipsului este dominată de Cristos Pantocrator ca într-o absidă bizantină; avertizează înainte de toate cele șapte Biserici, care reprezintă Biserica universală, cu promisiuni și amenințări. Reînnoirea istoriei începe "de la casa lui Dumnezeu" (1Pt 4,17), așa cum subliniază și documentul pregătitor al sinodului. Însă mesajul nu se referă numai la fiecare națiune ci și la structurile economice, politice și sociale care subjugă lumea la diferitele idolatrii. Monștrii teribili și amenințările din Apocalips repugnă mentalității de astăzi și preferăm să-i reducem la tăcere, probabil pentru că am îmblânzit prea mult imaginea noastră despre Dumnezeu după modelele cumsecădeniei și permisivismului din timpurile noastre.

Cartea Apocalipsului vorbește puțin despre sfârșitul lumii și mesajul său nu este altceva decât o cheie pentru a citi semnele timpurilor în care trăim în lumina istoriei mântuirii universale având în centru Biserica. Pictează cu simboluri înfricoșătoare ceea ce a prezis Isus și dă motivațiile. Acum este misiunea Bisericii să citească și să interpreteze aceste semne, fără a cădea în tendințe apocaliptice și în fundamentalismele periculoase ale anumitor secte. Apocalipsul este esențialmente o carte de sperată adresată unei comunități persecutate, asigurând că ultima victorie nu va fi aceea a răului și a Celui Rău, ci a lui Pantocrator care domină istoria.

Care sunt astăzi semnele timpurilor? Este suficient a vedea un telejurnal sau a răsfoi un ziar oarecare pentru ca să sară imediat în ochi: foamete, atentate, persecuții, războaie, crize economice, atacuri la adresa familiei, nedreptăți și dezordini sociale, prăbușirea de imperii și nașterea altora noi, droguri, avort, mafii de toate genurile; această listă ar putea continua îndelung. Să nu uităm însă că ziarele adesea închid ochii în fața binelui care există în lume pentru că nu produce senzație, acel bine ascuns cunoscut numai de Duhul care îl produce. Acești "drepți", oricărui popor ar aparține, sunt cei care țin istoria în picioare, pentru ca ea să poată fi numită până la urmă istorie a mântuirii.

Desigur că nu vreau să fiu un laudator temporis acti; aceste rele au existat, într-un mod sau altul, de la Adam încoace. Ceea ce distinge probabil pe cele de astăzi este că, într-un Occident laic și agnostic, cu relativizarea valorilor despre care vorbește Benedict al XVI-lea, astăzi ne lipsește un metru pentru a evalua ceea ce este bine și ceea ce este rău, adevăratul și falsul, riscând chiar să le inversăm.

Și atunci trebuie să concludem, din ceea ce am spus, că Dumnezeu pedepsește lumea? O astfel de expresie nu s-ar bucura astăzi de prea multă favoare, chiar și printre teologi. Dumnezeu nu pedepsește lumea în sensul că este o divinitate cu biciul în mână, care vrea să trimită fulgere și tunete pentru orice rău care se comite. Dumnezeu lasă ca răul să se pedepsească de el. El este izvor al ființei, este Logos, rațiune, ordine. Opusul este haosul. Cu cât cosmosul se dezlipește de Dumnezeu cu atât se fărâmițează și cade în haos, cu durerile pe care el le provoacă fiecărui individ și societății.

Semnele timpurilor se citesc ținând ziarul într-o mână și Sfânta Scriptură în cealaltă, într-un spirit de rugăciune. Biserica nu se poate sustrage de la citirea acestor semne și de la interpretarea lor, în mod corect, pentru lume, pentru cei care cred și pentru cei care nu cred, deoarece ea slujește orice om. Acesta este munus propheticum al său. Desigur, o astfel de vestire va avea tot soiul de rezistențe, dar care profet nu a fost respins și persecutat chiar "în patria sa"? Sunt convins că următorul Sinod al Episcopilor va găsi curajul, cu ajutorul acelui Duh care a umplut Biserica mereu cu "profundă convingere" (plerophoria, în 1Tes 1,5s) și va continua să denunțe - cum se citește în Evanghelia lui Ioan (16,8) - "lumea cu privire la păcat, cu privire la dreptate și cu privire la judecată".

(După L'Osservatore romano, 7-8 ianuarie 2012)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 31.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat