Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Predici de Advent 2011 de Raniero Cantalamessa (III)

"PÂNĂ LA MARGINILE PĂMÂNTULUI"

Prima evanghelizare a continentului american

1. Credința creștină trece oceanul

În urmă cu patru zile, la 12 decembrie, continentul american a celebrat sărbătoarea Sfintei Fecioare Maria de Guadalupe care în Mexic este și sărbătoare de poruncă. Este o coincidență fericită pentru a vorbi, în această meditație, despre al treilea mare val evanghelizator în istoria Bisericii, acela care a urmat după descoperirea lumii noi.

Să ne amintim, în linii mari, desfășurarea acestei activități misionare. Înainte de toate o observație. Europa creștină, împreună cu credința, a exportat în noul continent și propriile diviziuni. La sfârșitul marelui val misionar, continentul american va reproduce exact situația care se desfășura în Europa: unui Sud în majoritate catolică îi va corespunde un Nord în majoritate protestantă. Noi ne vom ocupa aici numai de evanghelizarea Americii Latine, și pentru că a fost prima care a avut loc imediat după descoperirea lumii noi.

După ce Cristofor Columb, în anul 1492, s-a întors din călătoria sa cu vestea existenței de noi ținuturi (crezute încă parte a Indiei), au izbucnit în Spania catolică, inseparabil amestecate între ele, două decizii: aceea de a duce noilor popoare credința creștină și aceea de a extinde la ele propria suveranitate politică. În acest scop s-a obținut de la papa Alexandru al VI-lea o decizie cu care se recunoștea Spaniei dreptul asupra tuturor ținuturilor descoperite la o sută de mile dincolo de Azore și Portugaliei pe cele dincoace de această linie. După aceea, această linie a fost mutată în favoarea Portugaliei, în așa fel încât să legitimeze posesia Braziliei. În felul acesta, se schița și lingvistic fața viitoare a continentului latinoamerican.

Pătrunzând într-o localitate, trupele dădeau de fiecare dată o proclamație (requirimiento) cu care locuitorilor le era poruncit să îmbrățișeze creștinismul și să recunoască suveranitatea regelui Spaniei1. Numai câteva spirite mari, în primul rând dominicanii Antonio de Montesino și Bartolomeo de Las Casas, au avut curajul să-și ridice glasul împotriva abuzurilor conchistadorilor și în apărarea drepturilor băștinașilor. În puțin mai mult de cincizeci de ani, și datorită slăbiciunii și diviziunilor regatelor locale, continentul era sub dominația spaniolă și portugheză și, cel puțin nominal, creștină.

Istoricii recenți tind să atenueze culorile întunecate aruncate în trecut asupra acestei activități misionare. Înainte de toate se afirmă că, spre deosebire de ceea ce se va întâmpla cu triburile "indiene" din America de Nord, în America Latină, oricât au fost de decimate, majoritatea popoarelor băștinașe au supraviețuit cu propria limbă și în propriul teritoriu și au putut să reia și să reafirme după aceea identitatea și independența lor. Apoi trebuie ținut cont de condiționarea care venea pentru misionari de la formarea lor teologică. Luând la literă și în manieră rigidă maxima "Extra Ecclesiam nulla salus", ei erau convinși de necesitatea de a boteza cât mai multe persoane posibile în cel mai scurt timp posibil pentru a asigura mântuirea lor veșnică.

Merită să ne oprim un moment asupra acestei axiome care a avut atâta influență asupra evanghelizării. Ea a fost formulată în secolul al III-lea de Origene și mai ales de sfântul Ciprian. La început nu se referea la mântuirea necreștinilor, ci dimpotrivă la cea a creștinilor. De fapt era îndreptată exclusiv spre ereticii și spre schismaticii din acel timp, pentru a le aminti că, rupând comuniunea eclezială, ei se făceau vinovați de un păcat grav, prin care se excludeau singuri de la mântuire. Așadar era îndreptată spre cei care ieșeau din Biserică, nu spre cei care nu intrau în ea.

Numai într-un al doilea moment, atunci când creștinismul a devenit religie de stat, axioma a început să fie aplicată păgânilor și iudeilor, pe baza convingerii comune în acea vreme (chiar dacă în mod obiectiv greșită) că de acum mesajul era cunoscut de toți oamenii, deci refuzarea lui însemna a se face vinovați și pasibili de condamnare.

Tocmai după descoperirea lumii noi acele limite geografice s-au rupt în mod drastic. Descoperirea de popoare întregi care au trăit în afara oricărui contact cu Biserica a constrâns la revizuirea unei interpretări așa de rigide a axiomei. Teologii dominicani din Salamanca și, după aceea, câțiva iezuiți au început să fie în poziție critică, recunoscând că era posibil a fi în afara Bisericii, fără a fi în mod necesar vinovați, deci excluși de la mântuire. Nu numai atât, dar în fața modului și a metodelor inacceptabile cu care a fost Evanghelia a fost vestită uneori indigenilor, unii, pentru prima dată, și-au pus problema dacă într-adevăr pot fi considerați vinovați toți cei care, deși au cunoscut vestea creștină, nu au aderat la ea2.

2. Protagoniști, frații

Desigur nu este acesta locul pentru a face o evaluare istorică a primei evanghelizări a Americii Latine. Cu ocazia celui de-al cincilea centenar al său, în mai 1992, s-a ținut aici la Roma un simpozion internațional de istorici despre această temă. În discursul său adresat participanților, Ioan Paul al II-lea a afirmat: "Fără îndoială, în această evanghelizare, ca în orice operă a omului, au exista rezultate și greșeli, lumini și umbre; însă mai multe lumini decât umbre, dacă ne uităm la roadele pe care le găsim după cinci sute de ani: o Biserică vie și dinamică ce reprezintă astăzi o parte relevantă a Bisericii universale"3.

De cealaltă parte, cu acea ocazie, unii au vorbit despre necesitatea unei "decolonizări" și "de-evanghelizări", dând impresia să prefere ca evanghelizarea continentului să nu fi avut loc deloc, ci să fi avut loc în mod cunoscut. Cu tot respectul datorat iubirii față de popoarele indigene pe care o aveau acești autori, eu cred că o astfel de opinie trebuie refuzată în mod energic.

În locul unei lumi fără păcat dar fără Isus Cristos teologia a arătat că preferă o lume cu păcat, dar cu Isus Cristos. "Fericită vină - exclamă liturgia pascală în Exultet - care ai avut parte de un Răscumpărător atât de mare". Nu ar trebui să spunem același lucru despre evanghelizarea ambelor Americi, de Sud și de Nord? În locul unui continent fără "greșeli și umbre" care au însoțit evanghelizarea sa, dar și fără Cristos, cine nu ar prefera un continent cu aceste umbre, dar cu Cristos? Care creștin, de dreapta sau de stânga (în special dacă este preot sau călugăr) ar putea să spună contrariul fără a renunța, tocmai prin asta, la propria credință?

Am citit undeva această afirmație pe care o împărtășesc pe deplin: "Cel mai mare lucru care a avut loc în anul 1492 nu a fost că Cristofor Columb a descoperit America, ci că America l-a descoperit pe Isus Cristos". E adevărat, nu era Cristos integral din Evanghelie pentru care libertatea este însuși fundamentul credinței, dar cine poate pretinde că este purtătorul unui Cristos liber de orice condiționare istorică? Cei care propun un Cristos revoluționar, contestatar al structurilor, angajat direct în lupta chiar politică, nu uită oare și ei ceva din Cristos, de exemplu afirmația lui "împărăția mea nu este din lumea aceasta"?

Dacă în primul val evanghelizator protagoniștii au fost episcopii și în al doilea monahii, în acest al treilea val protagoniștii indiscutabili au fost frații, călugării din ordinele cerșetoare, în primul rând franciscanii, dominicanii, augustinienii și într-un al doilea moment iezuiții. Istoricii Bisericii recunosc că în America Latină "membrii ordinelor călugărești au determinat istoria misiunilor și a Bisericilor"4.

În privința lor este valabilă evaluarea amintită de Ioan Paul al II-lea că "luminile sunt mai mari decât umbrele". N-ar fi cinstit să nu se recunoască sacrificiul personal și eroismul multora dintre acești misionari. Conchistadorii erau mânați de spiritul de aventură și de setea de câștig, dar ei la ce se puteau aștepta părăsind patria lor și conventurile lor? Nu mergeau pentru a lua, ci pentru a da; voiau să cucerească suflete pentru Cristos, nu supuși pentru regele Spaniei, chiar dacă împărtășeau entuziasmul patriotic al conaționalilor lor. Atunci când se citesc istoriile legate de evanghelizarea unui teritoriu determinat, se vede cât de mult evaluările generice sunt nedrepte și departe de realitate. Mie mi s-a întâmplat citind chiar acolo cronica începutului misiunii în Guatemala și în regiunile vecine. Sunt istorii de sacrificii și peripeții indescriptibile. Dintr-un grup de 20 de dominicani plecați spre lumea nouă și îndreptați spre Filipine, 18 au murit în timpul călătoriei.

În anul 1974 s-a ținut sinodul despre "evanghelizarea în lumea contemporană". Într-o notă manuscrisă făcută la documentul final (pe care Prefectura Casei Pontificale a avut ideea de a o publica împreună cu programul acestor predici), Paul al VI-lea nota: "Este suficient ceea ce este spus [în document] pentru călugări? Nu trebuie adăugat un cuvânt despre caracterul voluntar, întreprinzător, generos al evanghelizării din partea călugărilor și călugărițelor? Evanghelizarea lor trebuie să depindă de aceea a Ierarhiei și să se coordoneze cu ea, dar este de lăudat originalitatea, genialitatea, dedicarea, adesea de avangardă și cu tot riscul lor".

Această recunoaștere se aplică pe deplin călugărilor protagoniști ai evanghelizării Americii Latine, mai ales dacă ne gândim la anumite realizări ale lor, cum ar fi vestitele "reducții" ale iezuiților în Paraguay, adică satele în care indios creștini, la adăpost de la samavolniciile autorității civile, se puteau instrui în credință, dar și să fructifice talentele lor umane.

3. Problemele actuale

Acum, ca de obicei, să încercăm să trecem la ziua de astăzi și să vedem ce ne spune istoria din experiența misionară a Bisericii pe care am reconstruit-o în mod sumar. Condițiile sociale și religioase ale continentului s-au schimbat așa de profund încât este mai util să reflectăm asupra misiunii actuale a evanghelizării în continentul latino-american decât să insistăm asupra a ceea ce putem învăța sau evita din acel timp.

Asupra acestei teme a existat și încă este în desfășurare o așa de mare cantitate de reflecție și de documente din partea magisteriului pontifical, a CELAM și a fiecărei Biserici locale, încât ar fi arogant din partea mea să cred că pot să adaug ceva nou. Însă pot să împărtășesc câteva reflecții sugerate de experiența mea în domeniu, deoarece am avut ocazia de a predica exerciții spirituale conferințelor episcopale, clerului și poporului din aproape toate țările din America Latină și în unele dintre ele de mai multe ori. Și pentru că problemele care se pun, în acest domeniu, în America Latină nu sunt până la urmă așa de diferite de cele din restul Bisericii.

O reflecție se referă la necesitatea de a depăși o excesivă polarizare prezentă peste tot în Biserică, dar deosebit de acută în America Latină, în special în anii trecuți: polarizarea dintre sufletul activ și sufletul contemplativ, dintre Biserica angajării sociale față de cei săraci și Biserica vestirii credinței. În fața oricărei diferențe noi suntem tentați în mod instinctiv să face o alegere de parte, preamărind una și disprețuind-o pe cealaltă. Învățătura despre carisme ne scutește de această luptă. Darul Bisericii catolice este de a fi, întocmai, catolică, adică deschisă să primească darurile cele mai diferite care provin de la același Duh.

Acest lucru îl demonstrează istoria ordinelor călugărești care au întrupat instanțe diferite și uneori opuse: inserarea în lume și fuga de lume, apostolatul printre cei inteligenți, cum ar fi iezuiții, și apostolul în rândul poporului, cum ar fi capucinii. Există loc și pentru unii și pentru alții. Mai mult, avem nevoie unii de alții, neputând nimeni să realizeze Evanghelia integrală și să-l reprezinte pe Cristos în toate aspectele vieții sale. Așadar, fiecare ar trebui să se bucure că alții fac ceea ce el nu poate să facă: acela care cultivă viața spirituală și vestirea Cuvântului că există acela care se dedică dreptății și promovării sociale, și viceversa. Este mereu valabil avertismentul Apostolului: "Să încetăm odată să ne judecăm unii pe alții!" (cf. Rom 14,13).

O a doua observație se referă la problema exodului de catolici spre alte denominațiuni creștine. Înainte de toate trebuie amintit că nu se pot califica fără deosebire aceste denominațiuni diferite ca "secte". Cu unele dintre ele, inclusiv penticostalii, Biserica catolică menține de mulți ani un dialog ecumenic oficial, lucru pe care nu l-ar face dacă le-ar considera pur și simplu secte.

Promovarea acestui dialog, și la nivel local, este cel mai bun mijloc pentru a scoate otrava din climă, pentru a izola sectele mai agresive și a descuraja practica prozelitismului. În urmă cu câțiva ani s-a ținut la Buenos Aires o întâlnire ecumenică de rugăciune și de împărtășire a Cuvântului cu participarea arhiepiscopului catolic și a liderilor altor Biserici, fiind prezente șapte mii de persoane. S-a văzut cu claritate posibilitatea unui raport nou între creștini, cu atât mai constructivă pentru credință și evanghelizare.

Într-un document al său, Ioan Paul al II-lea afirma că răspândirea sectelor ne obligă să ne întrebăm asupra motivului, asupra a ceea ce lipsește în pastorația noastră. Convingerea pe care mi-am făcut-o pe baza experienței - și nu numai în țările din America Latină - este următoarea. Ceea ce atrage afară din Biserică nu sunt anumite forme de evlavie populară alternative pe care, mai mult, majoritatea celorlalte Biserici și sectele le resping și le combat. Este o vestire, eventual parțial dar incisivă, a harului lui Dumnezeu, posibilitatea de a-l experimenta pe Isus ca Domn și Mântuitor personal, apartenența la un grup care ia personal asupra sa necesitățile tale, care se roagă pentru tine în timpul bolii când medicina nu mai are nimic de spus.

Dacă pe de o parte ne putem bucura că aceste persoane l-au întâlnit pe Cristos și s-au convertit, pe de altă parte este trist că pentru a face asta au simțit nevoia de a părăsi Biserica lor. În majoritatea Bisericilor la care ajung acești frați, totul se învârtește în jurul primei convertiri și al acceptării lui Isus ca Domn. În Biserica catolică, grație sacramentelor, magisteriului, spiritualității foarte bogate, există avantajul de a nu ne opri la acest stadiu inițial, ci de a ajunge la plinătatea și la perfecțiunea vieții creștine. Sfinții sunt dovada. Însă este nevoie ca acel început conștient și personal să fie pus și în acest lucru provocarea comunităților evanghelice și penticostale ne este stimulent.

În aceasta, Reînnoirea Carismatică se revelează mai mult ca oricând, conform cuvântului lui Paul al VI-lea, "o șansă pentru Biserică". În America Latină, păstorii Bisericii își dau seama că Reînnoirea Carismatică nu este (așa cum au crezut unii la început) "parte a problemei" exodului catolicilor din Biserică, ci este mai degrabă parte a soluției problemei. Statisticile nu vor revela niciodată câte persoane au rămas fidele Bisericii grație ei, găsind în cadrul ei ceea ce alții căutau în altă parte. Numeroasele comunități născute din sânul Reînnoirii Carismatice, chiar cu limitele lor și uneori devierile lor, prezente în orice inițiativă umană, sunt la avangardă în slujirea Bisericii și a evanghelizării.

4. Rolul călugărilor în noua evanghelizare

Am spus că nu vreau să mă opresc asupra primei evanghelizări. Însă un lucru trebuie să reținem din ea: importanța ordinelor călugărești tradiționale în vederea evanghelizării. Fericitul Ioan Paul al II-lea le-a dedicat lor Scrisoarea apostolică la a V-lea centenar al primei evanghelizări a continentului intitulată, în original, "Los caminos del Evangelio". Ultima parte a scrisorii tratează tocmai despre "călugării în noua evanghelizare": "Călugării - scrie el - care au fost primii evanghelizatori - și au contribuit în manieră așa de relevantă la menținerea vie a credinței în continent - nu pot să lipsească la această convocare eclezială a noii evanghelizări. Diferitele carisme ale vieții consacrate fac viu mesajul lui Isus, prezent și actual în orice timp și loc"5.

Viața de comunitate, faptul de a avea o conducere centralizată și locuri de formare de nivel superior a fost ceea ce a permis ordinelor călugărești de atunci o așa de vastă activitate misionară. Însă astăzi, ce a mai rămas din această forță a lor? Vorbind din interiorul unuia din aceste ordine vechi, pot îndrăzni să mă exprim cu o anumită libertate. Scăderea rapidă a vocațiilor în țările occidentale determină o situație periculoasă: aceea de a dedica aproape toate forțele proprii pentru a satisface exigențele interne ale propriei familii călugărești (formarea tinerilor, menținerea structurilor și a operelor), fără multe forțe vii care să fie incluse în cercul mai amplu al Bisericii. Deci o concentrare asupra lor însăși. În Europa ordinele călugărești tradiționale sunt constrânse să reunească mai multe provincii în una și să închidă cu durere o casă după alta.

Secularizarea este desigur unul din motivele scăderii vocațiilor, dar nu este singurul. Există comunități călugărești întemeiate recent care atrag cete de tineri. În scrisoarea citată, Ioan Paul al II-lea îi îndemna pe călugării și călugărițele din America Latină să "evanghelizeze pornind de la o profundă experiență a lui Dumnezeu". Cred că aici este punctul: "o profundă experiență a lui Dumnezeu". Acest lucru atrage vocațiile și creează premisele pentru un nou val eficace de evanghelizare. maxima "nemo dat quod non habet", nimeni nu poate da ceea ce nu are, este valabil mai mult ca oricând în acest domeniu.

Superiorul provincial al capucinilor din regiunea Marche, care este și superiorul meu, a scris pentru acest Advent o scrisoare tuturor fraților. În ea lansează o provocare care cred că face bine tuturor comunităților călugărești tradiționale să o asculte:

"Tu care citești aceste rânduri trebuie să-ți imaginezi că «ești Duhul Sfânt". Da, ai înțeles bine: nu numai că ești «plin de Duh Sfânt" prin sacramentele pe care le-ai primit, ci chiar «că ești" Duhul Sfânt, a Treia Persoană a Preasfintei Treimi. Și, în acest rol, gândește că ai puterea de a chema și de a trimite un tânăr pe o cale care să-l ajute să meargă spre perfecțiunea carității, viața călugărească mai exact. Ai avea curajul să-l trimiți în fraternitatea ta, cu siguranța și garanția că fraternitatea ta poate să fie locul care să-l ajute în mod serios să ajungă la perfecțiunea carității în caracterul concret al vieții zilnice? Cu alte cuvinte: dacă un tânăr ar veni să trăiască timp de câteva zile sau luni în fraternitatea ta, împărtășind rugăciunea, viața fraternă, apostolatul... s-ar îndrăgosti de viața noastră?".

Când s-au născut ordinele cerșetoare, dominicanii și franciscanii, la începutul secolului al XIII-lea, și ordinele monastice preexistente au beneficiat de la ele și și-au însușit chemarea la o sărăcie mai mare și la o viață mai evanghelică, trăind conform propriei carisme. N-ar trebui să facem același lucru astăzi noi, ordinele tradiționale, față de noile forme de viață consacrată apărute în Biserică?

Harul acestor noi realități este multiform, dar are o denumire comună care se numește Duhul Sfânt, "noi Rusalii". După Conciliu aproape toate ordinele călugărești preexistente au revizuit și reînnoit propriile constituții, dar deja în anul 1981, fericitul Ioan Paul al II-lea avertiza: "Toate opera de reînnoire a Bisericii pe care Conciliul al II-lea din Vatican a propus-o și a inițiat-o așa de providențial... nu se poate realiza decât în Duhul Sfânt, adică prin ajutorul luminii sale și al forței sale"6.

"Duhul Sfânt - spunea sfântul Bonaventura - merge acolo unde este iubit, unde este invitat, unde este așteptat"7. Trebuie să deschidem comunitățile noastre la suflarea Duhului care reînnoiește rugăciunea, viața fraternă, iubirea față de Cristos și cu ea zelul misionar. Desigur, a privi înapoi la propriile origini și la propriul fondator, dar a privi și înainte.

Observând situația ordinelor vechi în lumea occidentală, apare spontan întrebarea pe care Ezechiel a auzit-o rostită asupra întinderii de oase uscate: "Vor putea să trăiască din nou aceste oase?". Oasele uscate despre care se vorbește în text nu sunt niște morți, ci niște vii; sunt poporul lui Israel în exil care spune: "Oasele noastre sunt uscate, speranța noastră a dispărut, noi suntem pierduți!". Sunt sentimentele care apar, uneori, și în noi, cei care aparținem ordinelor călugărești vechi.

Cunoaștem răspunsul plin de speranță pe care Dumnezeu îl dă la acea întrebare: "Voi pune în voi Duhul meu și veți trăi; vă voi aduce în țara voastră și veți ști că eu, Domnul, am vorbit și am împlinit, spune Domnul". Trebuie să credem și să sperăm că se va adeveri și pentru noi și pentru Biserica întreagă ceea ce se spune la sfârșitul profeției: "Duhul a intrat în ele: s-au întors la viață și s-au ridicat în picioare; erau o armată mare, foarte mare" (cf. Ez 37,1-4).

În urmă cu patru zile, aminteam la început, America Latină a celebrat sărbătoarea Sfintei Fecioare Maria de Guadalupe. Se discută mult asupra istoricității faptelor care sunt la originea acestei devoțiuni. Trebuie să înțelegem ce înseamnă fapt istoric. Există atâtea fapte care realmente s-au întâmplat, dar care nu sunt istorice pentru că "istoric", în sensul cel mai adevărat, nu este tot ceea ce s-a întâmplat, ci numai ceea ce, în afară de faptul de a se fi întâmplat, a avut incidență în viața unui popor, a creat ceva nou, a lăsat o urmă în istorie. Și ce urmă a lăsat devoțiunea față de Fecioara de Guadalupe în istoria religioasă a poporului mexican și latino-american!

Este de mare semnificație simbolică faptul că, la începuturile evanghelizării continentului american, în anul 1531, pe colina Tepyac la nord de Ciudad de Mexico, imaginea Fecioarei s-a imprimat pe mantia, tilma, sfântului Diego ca "la Morenita", adică având trăsăturile unei umile tinere mulatre. Nu se putea spune în manieră mai sugestivă că Biserica, în America Latină, este chemată să devină - și vrea să devină - indigenă cu indigenii, mulatră cu mulatri, toată cu toți.

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu

Note
1 Cf. J. Glazik, în: Storia della Chiesa, condusă de H. Jedin, vol. VI, Milano Jaca Book, 1075, pag. 702.
2 F. Sullivan, Salvation outside the Church? Tracing the History of the Catholic Response, Paulist Press, New York 1992.
3 Ioan Paul al II-lea, Discurs adresat participanților la Simpozionul internațional despre evanghelizare în America Latină, 14 mai 1992.
4 Cf. Glazik, o.c., pag. 708.
5 Ioan Paul al II-lea, Los caminos del Evangelio, nr. 24 (AAS 83 [1991], pag. 22 șu).
6 Ioan Paul al II-lea, Scrisoarea apostolică A Concilio Constantinopolitano I (25 martie 1981).
7 Sfântul Bonaventura, Predică pentru Duminica a IV-a după Paști, 2 (ed. Quaracchi, IX, pag. 311).


 

lecturi: 10.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat