Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Predici de Advent 2011 de Raniero Cantalamessa (II)

"NU MAI ESTE NICI GREC, NICI IUDEU, NICI BARBAR, NICI SCIT"

Al doilea val evanghelizator după invaziile barbare

Sfinte Părinte, Venerabili Părinți, frați și surori, în această meditație aș vrea să vorbesc despre al doilea mare val de evanghelizare în istoria Bisericii, acela care a urmat după prăbușirea imperiului roman și după amestecarea popoarelor provocată de invaziile barbare, tot cu scopul practic de a vedea ce putem învăța din el pentru ziua de astăzi. Dată fiind lărgimea perioadei istorice examinate și scurtimea impusă unei predici, nu va putea să fie vorba decât despre o reconstrucție cum se zice "generală".

1. O decizie epocală

În momentul sfârșitului oficial al imperiului roman în anul 476, Europa prezintă, de acum de mult timp, o față nouă. În locul unicului imperiu există atâtea regate așa-numite romano-barbare. Grosso modo, pornind din nord, situația este aceasta: în locul provinciei romane Britannia sunt englezii și saxonii, în vechile provincii Galia sunt francii, la estul Rinului sunt frizonii și germanii, în peninsula iberică sunt vizigoții, în Italia sunt ostrogoții și mai târziu longobarzii, în Africa de Nord sunt vandalii. În Orient încă rezistă imperiul bizantin.

Biserica se află în fața unei decizii epocale: ce atitudine să ia în fața acestei situații noi? Nu s-a ajuns imediat și fără sfâșieri la determinarea care a deschis Biserica spre viitor. În parte se repeta ceea ce a avut loc în momentul dezlipirii de iudaism pentru a-i primi în Biserică pe păgâni. Rătăcirea generală a creștinilor a ajuns la apogeu cu ocazia prădării Romei din anul 410 din partea lui Alaric regele goților. S-a crezut că a venit sfârșitul lumii, lumea fiind de acum identificată cu lumea romană și lumea romană cu creștinismul. Sfântul Ieronim este glasul cel mai reprezentativ al acestei rătăciri generale. "Cine ar fi crezut, scria el, că această Romă, construită pe victoriile repurtate asupra întregului univers, va trebui să se prăbușească într-o zi?"1.

Cel care a contribuit mai mult, din punct de vedere intelectual, să ducă credința în lumea nouă a fost Augustin cu opera De civitate Dei. În viziunea sa, care marchează începutul unei filozofii a istoriei, el deosebește cetatea lui Dumnezeu de cetatea pământească, identificată din când în când (forțând un pic însăși gândirea lui) cu cetatea Satanei. Prin cetatea pământească el înțelege orice realizare politică inclusiv aceea din Roma. Așadar, nici un sfârșit al lumii, ci numai sfârșitul unei lumi!

În practică, un rol determinant în deschiderea credinței la noua realitate și în coordonarea inițiativelor a fost desfășurat de Pontiful Roman. Sfântul Leon cel Mare are conștiința clară că Roma creștină va supraviețui Romei păgâne și chiar "va conduce cu religia sa divină mai pe larg decât a făcut-o aceasta cu dominația ei pământească"2.

Puțin câte puțin atitudinea creștinilor față de popoarele barbare se schimbă; de la ființe inferioare, incapabile de civilizație, ele încep să fie considerate ca posibili viitori frați de credință. De la amenințare permanentă lumea barbară începe să apară creștinilor un nou, vast câmp de misiune. Paul proclamase abolite cu Cristos distincțiile de rasă, de religie, de cultură și de clasă socială prin cuvintele: "Nu mai este nici grec, nici iudeu, nici circumcizie, nici necircumcizie, nici barbar, nici scit, nici sclav, nici liber, ci Cristos care este totul în toate" (Col 3,11); dar câtă trudă pentru a traduce această revoluție în realitatea istoriei! Și nu numai atunci!

2. Reevanghelizarea Europei

Față de popoarele barbare Biserica a trebuit să ducă două bătălii. Prima a fost împotriva ereziei ariane. Multe triburi barbare, mai ales goții, înainte de a pătrunde ca niște cuceritori în inima imperiului, în Orient au avut contacte cu creștinismul și îl primiseră în versiunea ariană la modă atunci, și prin lucrarea desfășurată la ei de episcopul Ulfila (311-383), traducător al Bibliei în gotică. Odată intrați în teritoriile occidentale, au adus cu ei această versiune eretică a creștinismului.

Însă arianismul nu avea o proprie organizare unitară și nici o cultură și o teologie comparabilă cu aceea a catolicilor. În cursul secolului al VI-lea, unul după altul, regatele barbare au părăsit arianismul pentru a adera la credința catolică, grație operei câtorva mari episcopi și scriitori catolici și, uneori, și prin calcule politice. Un moment decisiv a fost Conciliul din Toledo din anul 589, animat de Leandru de Sevilla, care a marcat sfârșitul arianismului vizigot în Spania și în practică în tot Occidentul.

Însă bătălia împotriva arianismului nu era lucru nou, începuse în îndepărtatul an 325. Adevărata acțiune nouă dusă la capăt de Biserică, după apusul imperiului roman, a fost evanghelizarea păgânilor. Aceasta a avut loc în două direcții: ca să spunem așa, ad intra și ad extra, adică la popoarele din vechiul imperiu și în cele apărute de puțin timp pe scenă. În teritoriile din vechiul imperiu, Italia și provincii, Biserica s-a implantat până acum aproape numai în orașe. Era vorba să se extindă prezența ei la țară și în sate. Termenul "păgân" derivă, așa cum se știe, de la "pagus", sat, și a luat semnificația pe care o are acum din faptul că evanghelizarea satelor a avut loc, în general, cu mult după aceea a orașelor.

Desigur, ar fi interesant să urmărim și acest filon al evanghelizării care a dus la nașterea și la dezvoltarea sistemului parohiilor, ca subdiviziuni ale diecezei, însă pentru scopul pe care mi l-am fixat trebuie să mă limitez la cealaltă direcție a evanghelizării, cea ad extra, destinată să ducă Evanghelia la popoarele barbare intrate în Europa insulară și centrală, adică în Anglia, Olanda, Franța și Germania actuale.

Un moment decisiv în această acțiune a fost convertirea regelui merovingian Clodoveu care în noaptea de Crăciun din anul 498 sau 499 a fost botezat de episcopul de Reims, sfântul Remigiu. Astfel el decidea, conform obiceiului timpului, nu numai viitorul religios al poporului franc, ci și al altor popoare cucerite de el de o parte și de cealaltă a Rinului. Este celebră fraza pe care episcopul Remigiu a rostit-o în momentul când l-a botezat pe Clodoveu: "Mitis depone colla, Sigamber; adora quod incendisti, incende quod adorasti" ("Pleacă-ți grumazul cu umilință, mândrule Sigambru: adoră ceea ce ai ars, arde ceea ce ai adorat"). Acestui fapt își datorează Franța titlul de "fiica întâi născută a Bisericii"3.

Încreștinarea continentului a fost dusă la capăt în secolul al IX-lea cu convertirea, făcută de sfinții Ciril și Metodiu, a popoarelor slave care veniseră să ocupe, în Europa de est, teritoriile lăsate libere de precedentele valuri migratoare care s-au mutat în Occident.

Evanghelizarea barbarilor prezenta o nouă condiție, față de cea precedentă a lumii greco-romane. Acolo creștinismul avea în fața sa o lume cultă, organizată, cu orânduiri, legi, limbaje comune; avea deci o cultură cu care să dialogheze și cu care să se confrunte. Acum trebuie să facă, în același timp, operă de civilizare și de evanghelizare; trebuie să-i învețe să citească și să scrie în timp ce învață doctrina creștină. Înculturarea se prezenta sub o formă complet nouă.

3. Epopeea monastică

Opera uriașă despre care am putut să trasez aici doar liniile mari a fost dusă înainte cu participarea tuturor componentelor Bisericii. În primul rând a Papei, de la inițiativa căruia directă provine evanghelizarea englezilor și care a avut o parte activă în evanghelizarea Germaniei prin acțiunea sfântului Bonifaciu și a popoarelor slave prin acțiunea sfinților Ciril și Metodiu; apoi de la episcopi, de la parohi, treptat ce se formau comunități locale stabile. Un rol tăcut, dar decisiv, a fost exercitat de câteva femei. În spatele câtorva mari convertiri ale regilor barbari există adesea influența exercitată asupra lor de soțiile lor: sfânta Clotilda pentru Clodoveu, sfânta Teodolinda pentru regele longobard Autari, soția catolică a regelui Edvin care a introdus creștinismul în nordul Angliei.

Însă adevărații protagoniști ai reevanghelizării Europei după invaziile barbare au fost monahii. În Occident, monahismul, început în secolul al IV-lea, se răspândește rapid în doi timpi și din două direcții diferite. Primul val pornește din Galia meridională și centrală, în special de la Lerin (410) și de la Auxerre (418), și grație sfântului Patriciu, format în cele două centre, ajunge în Irlanda de unde va rodi întreaga viață religioasă. De aici, cu sfântul Columban, întemeietor de Iona (521-597), trece în Scoția și cu sfântul Cuthbert de Lindisfarne (635-687) în Anglia de nord, implantând acolo un creștinism și un monahism cu puternice nuanțe celtice.

Al doilea val monastic, destinat să învingă și să unifice diferitele forme de monahism occidental, își are originea în Italia de la sfântul Benedict (+547). Lui îi aparțineau monahul Augustin și însoțitorii, trimiși de sfântul papă Grigore cel Mare. Ei au evanghelizat sudul Angliei, ducând cu ei un creștinism de tip roman care a ajuns să prevaleze asupra celui celtic și să uniformizeze la restul creștinătății (de exemplu în ce privește data Paștelui) insulele britanice.

Între secolele V-VIII, Europa se acoperă literalmente de mănăstiri, dintre care multe vor desfășura o misiune primară în formarea Europei, nu numai a credinței sale, ci și a artei, culturii și agriculturii sale. Pe bună dreptate, sfântul Benedict a fost proclamat Patron al Europei și Sfântul Părinte Benedict al XVI-lea, în anul 2005, a ales Subiaco pentru lecția sa magistrală despre rădăcinile creștine ale Europei.

Marile figuri de monahi evanghelizatori ai continentului aparțin aproape toți de primele curente amintite, cel care se întoarce pe continent din Irlanda și din Anglia. Numele cele mai reprezentative sunt cele al sfântului Columban (542-615) și al sfântului Bonifaciu (672-754). Primul, pornind de la Luxeuil, a evanghelizat numeroase regiuni din nordul Galiei și triburile germane meridionale, ajungând până la Bobbio, în Italia; al doilea, considerat evanghelizatorul Germaniei, de la Fulda și-a extins acțiunea sa misionară până în Frizia, actuala Olanda. Lui i-a dedicat Sfântul Părinte Benedict al XVI-lea una din catehezele sale de miercuri, la 11 martie 2009, scoțându-i în evidență colaborarea strânsă cu Pontiful Roman și acțiunea civilizatoare la popoarele evanghelizate de el.

Citind viețile lor există impresia de a retrăi aventura misionară a apostolului Paul: aceeași dorință puternică de a duce evanghelia la toată făptura, același curaj în înfruntarea tuturor felurilor de pericole și de suferințe și, pentru sfântul Bonifaciu și atâția alții, și aceeași soarta finală a martiriului.

Lacunele acestei evanghelizări pe rază largă sunt cunoscute și tocmai confruntarea cu sfântul Paul scoate în evidență principala lacună. Apostolul, împreună cu evanghelizarea se îngrijea, în orice loc, și de întemeierea unei Biserici care să asigure continuitatea și dezvoltarea. Adesea, datorită lipsei de mijloace și datorită dificultății de a se mișca în cadrul unei societăți încă la starea monastică, acești pionieri nu erau în măsură să asigure o continuare a operei lor.

Din programul indicat de sfântul Remigiu lui Clodoveu popoarele barbare tindeau să pună în practică numai o parte: adorau ceea ce au ars, dar nu ardeau ceea ce au adorat. Multă parte din bătălia lor idolatră și păgână rămânea și apărea din nou la prima ocazie. Se întâmpla ca și cu anumite drumuri trasate în pădure: neîntreținute și netraficate ele erau repede luate înapoi și șterse de jungla înconjurătoare. Opera cea mai durabilă a acestor mari evanghelizatori a fost tocmai întemeierea unei rețele de mănăstiri, cu Augustin în Anglia și sfântul Bonifaciu în Germania, înființarea de dieceze și celebrarea de sinoade care vor asigura în continuare reluarea unei evanghelizări mai durabile și mai în profunzime.

4. Misiune și contemplație

Acum a venit momentul să scoatem câteva indicații pentru astăzi din cadrul istoric tratat. Notăm înainte de toate o anumită analogie între epoca pe care am revizitat-o și situația actuală. Pe atunci mișcarea popoarelor era de la Est la Vest, acum este de la Sud la Nord. Biserica a făcut și în acest caz, cu magisteriul ei alegerea sa de teren care este de deschidere spre nou și de primire a noilor popoare.

Diferența este că astăzi nu vin în Europa popoare păgâne sau eretici creștini, ci adesea popoare care au în posesie o proprie religie bine constituită și conștientă de ea însăși. Așadar faptul nou este dialogul care nu se opune evanghelizării, ci îi determină stilul. Fericitul Ioan Paul al II-lea, în enciclica "Redemptoris missio", despre validitatea perenă a mandatului misionar, s-a exprimat în mod clar în această privință: "Dialogul interreligios face parte din misiunea evanghelizatoare a Bisericii. Înțeles ca metodă și mijloc pentru o cunoaștere și o îmbogățire reciprocă, el nu este în contrapoziție cu misiunea «ad gentes», ba chiar are legături speciale cu ea și este o exprimare a ei... În lumina economiei mântuirii, Biserica nu vede un contrast între vestirea lui Cristos și dialogul interreligios; însă simte necesitatea de a le uni în cadrul misiunii sale ad gentes. De fapt, este nevoie ca aceste două elemente să-și mențină legătura lor intimă și, în același timp, deosebirea lor, motiv pentru care nu trebuie nici amestecate, nici instrumentalizate, nici considerate echivalente ca și cum ar fi interschimbabile"4.

Ceea ce s-a întâmplat în Europa după invaziile barbare ne arată mai ales importanța vieții contemplative în vederea evanghelizării. Decretul conciliar Ad gentes, despre activitatea misionară a Bisericii, afirmă în această privință: "Merită să fie menționate în mod special diferitele inițiative pentru a înrădăcina viața contemplativă: unele institute, păstrând elemente esențiale ale instituției monastice, caută să implanteze tradiția bogată a Ordinului propriu; altele se întorc la formele mai simple ale monahismului antic; toate însă trebuie să urmărească o adaptare autentică la condițiile locale. Pentru că viața contemplativă ține de plinătatea prezenței Bisericii, ea trebuie instaurată pretutindeni în Bisericile tinere"5.

Această invitați de a căuta noi forme de monahism în vederea evanghelizării, inspirându-se și din monahismul antic, nu a rămas neascultată.

Una din formele în care s-a realizat dezideratul sunt "Fraternitățile monastice din Ierusalim", cunoscute ca monahii și monahiile din cetate. Întemeietorul lor, părintele Pierre-Marie Delfieux, după ce a petrecut doi ani în deșertul Sahara, numai în compania Euharistiei și a Bibliei, a înțeles că adevăratul deșert sunt astăzi marile orașe secularizate. Începute la Paris în sărbătoarea Tuturor Sfinților din anul 1975, aceste fraternități sunt prezente de acum în diferite mari orașe din Europa, inclusiv Roma, unde au luat biserica "Trinità dei Monti". Carisma lor este să evanghelizeze prin frumusețea artei și a liturgiei. Este monastic veșmântul lor, stilul de viață simplu și auster, împletirea dintre muncă și rugăciune; dar este nouă situarea în centrul orașelor, în general în biserici vechi cu mare referință artistică, este nouă colaborarea dintre monahi și monahii în cadrul liturgic, deși sunt în totală independență reciprocă la nivel de locuință și de autoritate. În jurul acestor locuri au avut loc multe convertiri de persoane îndepărtate și multe întoarceri la credință a creștinilor "numai cu numele".

De gen diferit, dar făcând parte și ea din această înflorire de noi forme monastice, este mănăstire din Bose în Italia. În cadrul ecumenic, mănăstirea din Taizé în Franța este un exemplu de o viață contemplativă angajată direct și pe frontul evanghelizării.

În ziua de 1 noiembrie 1982, la Avila, primind o largă reprezentare a vieții contemplative feminine, Ioan Paul al II-lea a prospectat, și pentru viața de clauzură feminină, posibilitatea unei angajări mai directe în opera de evanghelizare. "Mănăstirile voastre - a spus el - sunt comunități de rugăciune în mijlocul comunităților creștine, cărora le dați ajutor, aliment și speranță. Sunt locuri consacrate și vor putea să fie și centre de primire creștină pentru acele persoane, mai ales tineri, care adesea caută o viață simplă și transparentă, în contrast cu aceea care le este oferită de societatea consumurilor".

Apelul nu a rămas neascultat și se traduce în inițiative originale de viață contemplativă feminină deschisă la evanghelizare. una dintre ele a avut ocazia să se facă cunoscută cu prilejul recentei Întâlniri promovate, aici în Vatican, de Consiliul Pontifical pentru Noua Evanghelizare. Toate aceste forme noi nu înlocuiesc realitățile monastice tradiționale, dintre care multe sunt și ele centre de iradiere spirituală și de evanghelizare, ci se alătură lor și le îmbogățesc.

Nu este suficient ca în Biserică să existe persoane care se dedică pentru contemplație și persoane care se dedică pentru misiune; este nevoie ca sinteza dintre cele două lucruri să aibă loc în însăși viața oricărui misionar. Cu alte cuvinte, nu este suficientă rugăciunea "pentru" misionari, este nevoie de "rugăciunea" misionarilor. Marii monahi care au reevanghelizat Europa după invaziile barbare erau oameni ieșiți din tăcerea contemplației și care intrau din nou în ea imediat ce le permiteau circumstanțele. Mai mult, cu inima ei nu ieșeau niciodată complet din mănăstire. Puneau în practică, în mod anticipat, sfatul pe care Francisc de Assisi îl dădea fraților săi când îi trimitea pe drumurile din lume: "Noi, spunea el, avem un schit mereu cu noi oriunde mergem și ori de câte ori vrem asta noi putem, ca eremiți, să reintrăm în acest schit. Fratele trup este schitul și sufletul eremitului care locuiește înlăuntrul lui pentru a se ruga lui Dumnezeu și pentru a medita6.

Avem un exemplu foarte autoritar al acestui lucru. Ziua lui Isus era o împletire minunată între rugăciune și predică. El nu se ruga numai înainte de a predica, se ruga pentru a ști ce să predice, pentru a lua din rugăciune lucrurile pe care trebuia să le vestească lumi. "Ceea ce spun - afirma el - așa spun cum mi le-a spus Tatăl" (In 12,50). De aici îi venea lui Isus acea "autoritate" care atât de mult impresiona în vorbirea sa.

Efortul pentru noua evanghelizare este expus la două pericole. Unul este inerția, lenea, faptul de a nu face nimic și a lăsa ca alții să facă totul. Celălalt este lansarea într-un activism uman febril și gol, cu rezultatul de a pierde treptat contactul cu izvorul cuvântului și al eficacității sale. Se spune: dar cum să stăm liniștiți ca să ne rugăm când atâtea exigențe reclamă prezența noastră, cum să nu alergăm atunci când arde casa? Este adevărat, dar să ne imaginăm ce s-ar întâmpla unei echipe de pompieri care ar merge pentru a stinge un incendiu și apoi, când au ajuns la locul respectiv, și-ar da seama că nu au cu ei, în rezervoare, o singură picătură de apă. Așa suntem noi atunci când alergăm să predicăm fără să ne rugăm.

Rugăciunea este esențială pentru evanghelizare deoarece "predica creștină nu este în primul rând comunicare de doctrină, ci de existență". Face mai multă evanghelizare cel care se roagă fără să vorbească decât cel care vorbește fără să se roage.

5. Maria, steaua evanghelizării

Să terminăm cu un gând sugerat de timpul liturgic pe care îl trăim și de solemnitatea Neprihănitei pe care am celebrat-o ieri. Odată, într-un dialog ecumenic, un frate protestant m-a întrebat, dar fără polemică, numai pentru a înțelege: "De ce voi catolicii spuneți că Maria este «steaua evanghelizării»? Ce a făcut Maria ca să justifice acest titlu?". Pentru mine a fost ocazia de a reflecta asupra acestui lucru și nu am întârziat să-i descopăr motivația profundă. Maria este steaua evanghelizării pentru că a dus Cuvântul, nu acestui sau acelui popor, ci lumii întregi!

Și nu numai pentru asta. Ea ducea Cuvântul în sânul ei, nu pe buzele ei. Era plină, și fizic, de Cristos și îl iradia numai prin prezența ei. Isus îi ieșea din ochi, din față, din întreaga persoană. Atunci când cineva se parfumează, nu trebuie să spună asta, este suficient să fii aproape de el ca să-ți dai seama. Și Maria, în special în timpul în care îl purta în sânul ei, era plină de parfumul lui Cristos.

Se poate spune că Maria a fost prima călugăriță de clauzură din Biserică. După Rusalii, ea parcă a intrat în clauzură. Prin intermediul scrisorilor apostolilor cunoaștem nenumărate personaje și chiar atâtea femei din comunitatea primară. Odată o găsim menționată și pe o anumită Maria (cf. Rom 16,6), dar nu este ea. Despre Maria, Mama lui Isus, nimic. Ea dispare în cea mai profundă tăcere. Dar ce a însemnat pentru Ioan să o aibă alături în timp ce scria Evanghelia și ce poate să însemne pentru noi s-o avem alături în timp ce proclamăm aceeași Evanghelie! "Primul rod al Evangheliilor - scrie Origene - este cel al lui Ioan, al cărui sens profund nu-l poate percepe acela care nu și-a rezemat capul pe pieptul lui Isus și nu a primit-o la el pe Maria, ca propria sa mamă"7.

Maria a inaugurat în Biserică acel al doilea suflet, sau vocație, care este sufletul ascuns și rugător, alături de sufletul apostolic sau activ. Acest lucru îl exprimă minunat icoana tradițională a Înălțării și avem o reprezentare a ei pe partea dreaptă a acestei capele. Maria stă în picioare, cu brațele întinse în atitudine de rugăciune. În jurul ei apostolii, toți cu un picior sau o mână ridicată, adică în mișcare, reprezintă Biserica activă, care merge în misiune, care vorbește și acționează. Maria stă nemișcată sub Isus, chiar în punctul din care el s-a înășțat, ca și cum ar ține vie amintirea lui și așteptarea întoarcerii sale.

Să terminăm ascultând cuvintele finale din Evangelii nuntiandi a lui Paul al VI-lea, în care pentru prima dată, în documentele pontificale, Maria este numită cu titlul de Steaua evanghelizării: "În dimineața Paștelui, Ea a prezidat cu rugăciunea ei începutul evanghelizării sub acțiunea Duhului Sfânt. Ea să fie Steaua evanghelizării mereu reînnoite pe care Biserica, docilă față de mandatul Domnului său, trebuie să o promoveze și să o îndeplinească, mai ales în aceste timpuri dificile dar pline de speranță!".

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu

Note
1 Sfântul Ieronim. Comentariu la Ezechiel, III, 25, pref.; cf. Epistole LX, 18; CXXIII, 15-16; CXXVI, 2.
2 Sfântul Leon cel Mare, Sermo 82.
3 Grigore din Tours, Historia Francorum, II, 31.
4 Ioan Paul al II-lea, Redemptoris missio, 55.
5 AG 18.
6 Legenda Perugina, 80 (FF, 1636).
7 Origene, Comentariu la Evanghelia lui Ioan, I, 6,23 (SCh, 120, pag. 70).


 

lecturi: 10.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat