Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Meditație la solemnitatea Neprihănitei Zămisliri

La 8 decembrie, în fiecare an, creștinii o cinstesc pe sfânta Fecioară Maria Neprihănit Zămislită, pe care Preasfânta Treime a ales-o, a rânduit-o și a pregătit-o din veșnicie, adică a ferit-o de orice pată a păcatului strămoșesc și a umplut-o cu orice har, încă de la zămislirea ei, pentru a o face Mama vrednică a lui Isus, care avea să ridice păcatele lumii și să biruiască orice rău.

Adventul este timpul în care Biserica, după modelul Israelului, trăiește așteptarea venirii lui Mesia, de la Crăciun, și de la parusie. Adventul este și timpul liturgic în care se pune în evidență relația și cooperarea Maicii Domnului la misterul răscumpărării. Solemnitatea Neprihănitei Zămisliri, ce se celebrează la începutul Adventului (8 decembrie), nu este o paranteză sau o ruptură a unității acestui timp liturgic, ci face parte din acest mister. Maria Neprihănită este prototipul umanității mântuite de Isus. În ea, așa cum găsim în Prefața acestei solemnități, Dumnezeu "ne-a oferit o imagine a Bisericii, mireasa lui Cristos, fără pată, frumoasă și strălucitoare."

Din această Prefață, de care am amintit deja, aflăm că Maria, în vederea nașterii Mântuitorului Isus, a fost ocrotită de orice pată a păcatului strămoșesc și a fost umplută cu plinătatea harului. Tot de aici aflăm că, în Maria, Dumnezeu, a voit să ne ofere o imagine a Bisericii din cer, "fără să aibă vreo pată sau rid sau ceva asemănător, ci să fie sfântă și neprihănită (cf. Ef 5,27). Tot de aici aflăm că, în Maria Neprihănit Zămislită, Dumnezeu ne-a dăruit și un model de sfințenie, un model de trăire coerentă a evangheliei și o mijlocitoare de haruri.

În continuare voi dezvolta puțin prefigurările mai semnificative din Sfânta Scriptură, care au legătură directă cu lecturile biblice ale solemnității Neprihănitei Zămisliri de astăzi. Prima prefigurare din Vechiul Testament, pe care aș vrea s-o amintesc, este cea a Chivotului Legământului, care are legătură cu evanghelia de astăzi (cf. Lc 1,26-38). Între Chivotul Legământului și Maria Neprihănit Zămislită, sunt multe legături, multe puncte comune. Astfel:
- Chivotul a fost conceput cu totul curat și frumos. Și Maria a fost zămislită toată frumoasă și neprihănită.
- Chivotul s-a lucrat în mulți ani. Maria a fost pregătită de Dumnezeu din veșnicie.
- Chivotul era străjuit de îngeri. Și Maria a fost binevestită de înger.
- Chivotul a călătorit spre Munții Iudeii. Și Maria a călătorit în Munții Iudeii, în casa lui Zaharia.
- Chivotul ajuns în Munții Iudeii a fost primit cu bucurie. La fel a fost primită și Maria de Elisabeta.
- Casa în care a intrat Chivotul a fost umplută de haruri. La fel s-a întâmplat și în casa lui Zaharia, unde a intrat Maria (cf. Ex 25,10- 21; 2Sam 6, 1-23; Lc 1,26-56)

O altă prefigurare a Neprihănitei din Vechiul Testament este cea dată de prima lectură de astăzi (Gen 3,9-15.20). Aici Dumnezeu însuși ne vorbește de Maria drept "noua Evă", care, prin Fiul ei, "noul Adam", îl va învinge pe diavol și-i va zdrobi capul. Această prefigurare a fost explicată și comentată într-un mod deosebit de sfântul Irineu din Lyon (130-200).

Pictorul italian Caravaggio (1571-1610) a redat foarte bine această prefigurare într-un tablou al său. El ne-o înfățișează pe Maria, "Eva cea nouă", ținând un picior pe capul șarpelui infernal, diavolul, iar Isus, Fiul ei, deși copil, calcă peste piciorul Mariei, strivind capul Satanei.

O altă prefigurare a Mariei Neprihănit Zămislită este frumoasa mireasă din cartea Cântarea Cântărilor, la care face aluzie lectura a II-a (Ef 1,3-6.11-12). Aici, Maria nu este doar frumoasă, ci "foarte frumoasă" (Ct 4,7), "cea mai frumoasă dintre femei" (Ct 1,8). La fel a numit-o și sfântul Luca evanghelistul: "cea plină de har", "binecuvântată între femei" (Lc 1,28).

Iată acum și câteva dintre gândurile Sfinților Părinți și ale scriitorilor bisericești, care, alături de prefigurările Bibliei, ne vor ajuta să înțelegem mai bine documentul papal Ineffabilis Deus, al Sfântului Părinte Pius al IX-lea, proclamat la 8 decembrie 1854, cu privire la Neprihănita Zămislire a Preasfintei Fecioare Maria:

- sfântul Ambrozie (339-397) scrie: "Nu trebuie să ne mirăm că Dumnezeu, care a voit să răscumpere lumea, și-a început lucrarea cu Maria, a voit acum ca mântuirea realizată de Isus pentru toți să înceapă tot de la Maria" (Expositio evangelii secundum Lucam, II, 17);

- sfântul Augustin (354-430) scrie: "Calitatea Mariei, de Mamă a lui Isus, nu se potrivea cu prezența păcatului în ființa ei" (De Natura et Gratia, 42).

- sfântul Proclu de Constantinopol (†447) scrie că "Maria este sanctuar de impecabilitate, templul lui Dumnezeu sfințit și paradis viu" (Omelia 6).

- Theoteknos din Livia (sec. al VII-lea) o definește pe Maria "toată frumosă, toată curată și fără de păcat". Apoi adaugă: "La nașterea ei neprihănită au venit îngerii și au pregătit lutul imaculat, din care Dumnezeu a plăsmuit trupul Mariei" (Pan. 5-6).

- sfântul Andrei din Creta (†740) ne spune că "trupul Fecioarei Maria a fost ogorul în care a lucrat însuși Dumnezeu. Ea este începutul divinizării neamului lui Adam, prin Cristos. Ea este imaginea splendidei frumuseți, pe care Dumnezeu a dat-o a lutului lucrat de mâinile sale divine" (Omelia 1 Sulla della Beata Vergine Dormizione Maria).

La Lourdes, la 25 martie 1858, Maria s-a recomandat lumii întregi: "Eu sunt Neprinănita Zămislie!"

Și acum vom afla ceva care o să ne uimească în mod plăcut. Toate cel afirmate despre Maria Neprihănit Zămislită în Vechiul Testament și împlinite în ea de Preasfânta Treime, în Noul Testament, ne sunt împărtășite și nouă, celor care credem în Preasfânta Treime. Căci și noi, asemenea ei, am fost aleși înainte de întemeierea lumii, am fost și noi adoptați ca fii în Isus Cristos, am fost chemați "să fim sfinți și fără prihană, în fața lui, în dragoste, și să devenim instrumente vii care cântă gloria sa (cf. Ef 1,4-6.12).

Deși Maria a fost scutită de pata păcatului strămoșesc, deși a fost plină de har, deși a fost și cea mai frumoasă și binecuvântată dintre toate femeile de pe pământ, ea nu și-a îngropat talanții; i-a investit, a cântat gloria lui Dumnezeu prin ei, luptând mereu contra păcatului, stând mereu în preajma lui Cristos, orientând și adunând pe oameni în jurul lui Cristos. Ea, așa cum spune Scriptura, a lucrat "adăugând la credință virtutea; la virtute, cunoașterea; la cunoaștere, stăpânirea de sine; la stăpânirea de sine, statornicia; la statornicie, evlavia; la evlavie, iubirea de aproapele; la iubirea de aproapele, dragostea" (2Pt 1,5-7).

Și dacă Neprihănita este modelul nostru de sfințenie, atunci și noi trebuie să luptăm împotriva păcatului, ca să devenim și noi pentru Dumnezeu, asemenea ei: o nouă arcă a lui Noe, pe care n-a înecat-o păcatul; un nou rug aprins nemistuit de păcat; o nouă fântână acoperită în care n-a pătruns otrava păcatului; o nouă grădină închisă pentru diavol și păcat; un nou turn al lui David nebiruit de Satana.

Spuneam la început că, în Maria Neprihănit Zămislită, Dumnezeu ne-a oferit și o mijlocitoare de haruri, ca prin rugăciunile ei, să ducă la bun sfârșit și lucrarea sa bună începută în noi, odată cu primirea botezului (cf. Fil 1, 6).

Există o localitate portugheză numită Óbidos, situată aproape de Fatima. La intrarea în acea localitate, deasupra unui arc, se află o statuie a Maicii Domnului, surâzătoare și foarte frumoasă. După parcurgerea localității, la ieșire, în partea din spate a statuii se poate observa o inscripție încurajatoare si mângâietoare. Conține câteva cuvinte afectuoase, ca și cum ar fi rostite de însăși Fecioara Maria: "Fiul meu, oprește-ți pașii. Fără mine nu ajungi departe. Dacă ești în orice fel de dificultate, nu uita să mă chemi!"

Și noi am pornit spre ieșirea din lume, și pe noi ne urmărește vrăjmașul diavol, și noi trebuie să ajungem în locul siguranței veșnice, și noi avem trebuința de Maria. De aceea, noi avem nevoie de rugăciunea și grija maternă a Neprihănitei. Neprihănita însăși ne spune tuturor copiilor ei să n-o lăsăm, să n-o uităm niciodată, s-o luăm mereu cu noi, pentru că mereu vom avea nevoie de ea, căci fără ea nu vom putea ajunge acolo departe, în "țara lui Isus".

Pr. Ioan Lungu


 

lecturi: 17.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat