Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Optimismul Mariei

Sigiliul iubirii lui Dumnezeu

de pr. Alberto Maggi, O.S.M.

Începutul și sfârșitul vieții pământești a Mariei, deși nu are nici o referință în evanghelii, corespund împlinirii proiectului pe care îl are Dumnezeu cu omenirea. Creați după chipul și asemănarea lui Dumnezeu (Gen 2,26) și chemați să devină fiii săi (In 1,12), oamenii realizează această asemănare în viața pământească prin practicarea unei iubiri care să se asemene cu aceea a Tatălui (Lc 6,35) și continuă la Domnul existența lor trecând de pragul morții (In 11,25-26).

Biserica, prezentând-o pe Maria ca model perfect al acestui itinerar de filiație și de asemănare, îi celebrează intrarea în existența pământească prin Neprihănita Zămislire și pe cea în sfera lui Dumnezeu prin Ridicarea ei la cer. Aceste adevăruri, care deși nu au nici o referință în Noul Testament aparțin patrimoniului de credință al poporului creștin, s-au născut mai mult din intuiția oamenilor decât din speculația teologică.

Prin "Neprihănita Zămislire" Biserica intenționează ca acel amalgam de păcate care împiedică deplina comunicare de viață dintre Dumnezeu și omenire să nu apese asupra Mariei. Această condiție nu este statică, dată o dată pentru totdeauna, ci este dinamică: creatura este invitată să colaboreze activ la darul Creatorului, sintonizând iubirea sa pe însăși lungimea de undă a iubirii lui Dumnezeu, "care ne-a ales înainte de întemeierea lumii ca să fim sfinți și neprihăniți înaintea lui în iubire" (Ef 1,4).

Maria este prezentată de către evangheliști ca semnul tangibil a ceea ce Dumnezeu poate să realizeze cu orice creatură care nu pune piedici puterii iubirii sale și se lasă umplută de Duhul său. Neprihănita este sigiliul optimismului lui Dumnezeu asupra omenirii, semnul a cât de mult îl stimează pe om, al modului în care are nevoie de orice persoană pentru a duce la împlinire creația sa și a fi Tată pentru toți oamenii (2Cor 6,18).

Două vestiri

Abisul care îi despărțea pe oameni de Dumnezeu a fost umplut cu Neprihănita: creatura poate să fie intim unită cu Creatorul său. Această comuniune deplină, posibilă pentru toți oamenii (Ef 1,4), este rod al unui proces de creștere în credință care a fost trăit și de Maria. Itinerarul de credință al Mariei se poate cuprinde în perioada a două mari cicluri: vestirile. Fiecare vestire este o chemare din partea lui Dumnezeu la plinătatea de viață, și în existența Mariei se găsesc două chemări importante: în prima, Dumnezeu lui Israel se adresează tinerei din Nazaret, în a doua Isus, "Dumnezeu este cu noi" (Mt 1,23), o interpelează pe mama sa. Prima vestire va culmina în nașterea Omului-Dumnezeu, a doua în cea a discipolei perfecte.

La prima vestire, Dumnezeu, rămas neascultat de preot în templu (Lc 1,20), se îndreaptă "spre ceea ce lumea disprețuiește" (1Cor 1,28), spre o femeie căsătorită în rău-famatul Nazaret (In 1,46), și îi cere să devină mama Fiului său (Lc 1,26-38).

Pe deplin încrezătoare în Dumnezeul său, Maria acceptă: propunerea pe care mesagerul divin i-a făcut-o este formularea de exigențe profunde de viață pe care le avea înlăuntrul său și pe care acum le poate elibera și le poate face să crească.

A doua chemare are loc într-un climat deosebit de dramatic: tot clanul familiar a decis să-l captureze pe Isus considerat de acum dement (Mc 3,21-35). Galileanul, prezentându-se ca trimisul Domnului (Lc 4,18-21), s-a comportat de fapt ca un dușman al lui Dumnezeu, încălcând preceptele și poruncile cele mai sacre (Mc 3,5.22; 7,15-23) și în timp ce autoritățile religioase îl cataloghează ca blasfemiator eretic și îndrăcit (Mt 9,3), pentru oameni este numai un nebun în care trebuie aruncat cu pietre (In 8,59).

Cererea rudelor lui Isus "Mama ta și frații tăi vor să te vadă" este întreruptă de răspunsul rece al lui Cristos: "Cine este mama mea?...". Pentru Isus apropiații săi sunt numai cei care-l urmează și asemenea lui trăiesc voința Tatălui traducând-o într-o iubire necondiționată care se adresează tuturor, făcând abstracție de categoriile religioase, morale și sexuale (Lc 10,29-37).

Maria trebuie să aleagă: ori rămâne cu clanul familiar, care îl consideră pe Isus un nebun, și astfel își salvează reputația, ori îl urmează pe fiul ei, cunoscut că este "un mâncăcios și un băutor de vin, prieten cu vameșii și păcătoșii" (Mt 11,19).

La Nazaret, Fecioara s-a încrezut în invitația adresată ei de Domnul său și din acest asentiment al ei s-a născut Mesia lui Dumnezeu. În aceasta a doua vestire, mai dureroasă și matură, Maria răspunde iar cu un da spus invitației la plinătatea vieții care îi vine de la Omul-Dumnezeu care o va conduce la o nouă naștere: a sa.

Acum va fi mamă care se va renaște din fiul: nouă naștere care va avea loc "de sus" (In 3,3), din acela care, înălțat pe cruce, o va transforma pe mamă în ucenică fidelă (In 19,25-27).

Încoronare a primei vestiri a fost fericirea cu care încep evangheliile: "Fericită aceea care a crezut că se vor împlini cele spuse ei de Domnul" (Lc 1,45); a doua vestire își va găsi formularea în fericirea cu care evangheliile se încheie: "Fericiți cei care nu au văzut și au crezut" (In 20,29).

Nașterea Femeii

În timp ce vestirea de la Nazaret culmină la Betleem, unde strălucirea luminii gloriei Domnului învăluie nașterea Fiului, iar păstorii și magii sunt în adorație (Lc 2,1-21; Mt 2,1-12), cealaltă se va consuma în întunericul din Ierusalim (Mc 15,33), unde blesteme și batjocuri însoțesc moartea lui Cristos și nașterea Femeii (Mc 15,29-32; In 19,27).

Lână cruce evanghelistul nu prezintă o mamă zdrobită de durere, care oricum este aproape de fiul deși acesta este un criminal, ci discipola curajoasă care a ales să-l urmeze pe învățător cu riscul propriei vieți, în timp ce apostolii, care juraseră că sunt gata să moară pentru el (Mc 14,29-31) au fugit ca niște lași (Mt 26,56).

Pe Golgota, mai mult decât pe o mamă care suferă pentru fiul, Ioan ne arată de fapt discipola care suferă cu Învățătorul său, Femeia care împărtășește suferința "Omului durerilor" (Is 53,3; Rom 8,17). Maria și-a luat crucea sa și s-a așezat lângă cel executat împotriva celui care l-a răstignit, fiind pentru totdeauna în favoarea celor asupriți și disprețuiți.

Nu a fost ușor pentru Maria

Prin alăturarea de cel răstignit ea s-a pus împotriva propriei familii și a trebuit să renunțe la religia care în persoana celui mai înalt reprezentant al ei, Marele preot, l-a excomunicat pe Isus (Mt 26,65; Mc 3,22). În sfârșit, alegându-l pe cel condamnat a îndrăznit să se pună și împotriva puterii civile care îl executa pe acel Galilean ca revoluționar periculos (Mt 27,38). Maria lângă cruce aderă activ la Acela care "dă jos de pe tron pe cei puternici" (Lc 1,52): stă de partea victimelor acestor puternici și face din crucea sa, adică acceptă, asemenea lui Isus, să fie considerată un refuz al societății numai să nu renunțe la angajarea de a fi prezență a iubirii lui Dumnezeu în mijlocul lumii (Mc 8,34).

Fantezia lui Dumnezeu

Ciclul deschis cu vestirea din Nazaret se încheie cu imaginea sfintei familii unită în creștere de iubire și cu Maria care "păstrează toate acestea în inima ei" (Lc 2,51-52). Cealaltă vestire își are încoronarea ideală în noua familie a Mariei, comunitatea din Ierusalim, unde retrăiește, împreună cu toți cei care cred, experiența începută la Nazaret: Dumnezeu cel neascultat în Sanctuar continuă să reverse viața sa, pe Duhul Sfânt, în cei marginalizați de templu, în comunitatea de galileeni eretici (Fap 1,14; 2,1 șu).

În sfârșit Maria "ridicată" la cer este semnătura lui Dumnezeu pe proiectul "om", un om care să se lase implicat de acțiunea dătătoare de viață a Duhului Sfânt. Această glorificare este destinul celor pe care Cristos i-a făcut frați pentru că, așa cum scrie Paul, cei care îl urmează pe Domnul "sunt așezați în ceruri în Cristos Isus" (Ef 2,6), sunt asemenea lui învingători ai morții și continuă să trăiască pentru totdeauna (In 11,25).

Pentru Maria, ridicarea la cer este încheierea normală a unei existențe extraordinare: încă de la Nazaret s-a îndreptat mereu spre alegeri de viață, a avut încredere în fantezia acelui Dumnezeu care transformă toate lucrurile în bine (Rom 8,28) și face în așa fel încât acelea care par pietre să fie în schimb pâine (Mt 7,9); un Dumnezeu care alege ceea ce în lume este disprețuit pentru a face din el obiect al iubirii sale (1Cor 1,27-30) și face în așa fel încât o tânără anonimă dintr-un sat pierdut să fie "proclamată fericită de toate generațiile" (Lc 1,48).

(După Zenit, 3 decembrie 2011)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 16.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat