Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Predici de Advent 2011 de Raniero Cantalamessa (I)

"MERGEȚI ÎN TOATĂ LUMEA"

Primul val de evanghelizare

Ca răspuns la apelul Sfântului Părinte pentru o reînnoită angajare de evanghelizare și ca pregătire pentru Sinodul Episcopilor din anul 2012 despre aceeași temă, îmi propun să găsesc, în aceste meditații de Advent, patru valuri de nouă evanghelizare în istoria Bisericii, adică patru momente în care se asistă la o accelerare sau la o reluare a angajării misionare. Ele sunt:

1. Expansiunea creștinismului în primele trei secole de viață, până în ajunul edictului lui Constantin care îi are ca protagoniști mai întâi pe profeții itineranți și apoi pe episcopi;

2. Secolele VI-IX în care se asistă la reevanghelizarea Europei după invaziile barbare, făcută mai ales de monahi;

3. Secolul al XVI-lea, cu descoperirea și convertirea la creștinism a popoarelor din "lumea nouă", făcută mai ales de frați;

4. Epoca actuală care vede Biserica angajată într-o reevanghelizare a Occidentului secularizat, cu participarea determinantă a laicilor.

În fiecare dintre aceste momente voi încerca să scot în evidență ce anume putem învăța în Biserica de astăzi: care sunt erorile care trebuie evitate și exemplele care trebuie imitate și ce aport specific pot să dea evanghelizării păstorii, monahii, călugării cu viață activă și laicii.

1. Răspândirea creștinismului în primele trei secole

Începem astăzi cu o reflecție despre evanghelizarea creștină în primele trei secole. Mai ales un motiv face din această perioadă un model pentru toate timpurile. Este perioada în care creștinismul înaintează exclusiv prin propria forță. Nu există nici un "braț secular" care să-l sprijine; convertirile nu sunt determinate de avantaje externe, materiale sau culturale; a fi creștini nu este o cutumă sau o modă, ci o alegere împotriva curentului, adesea cu riscul vieții. În anumite privințe, situația care s-a creat din nou astăzi în diferite părți ale lumii.

Credința creștină se naște cu o deschidere universală. Isus le spusese apostolilor săi să meargă "în toată lumea" (Mc 16,15), "să facă ucenici din toate națiunile" (Mt 28,19), să-i fie martori "până la marginile pământului" (Fap 1,8), "să predice tuturor popoarelor convertirea și iertarea păcatelor" (Lc 24,47).

Realizarea de principiu a acestei universalități are loc deja în generația apostolică, deși nu fără dificultăți și sfâșieri. În ziua de Rusalii este depășită prima barieră, aceea a rasei (cei trei mii de convertiți aparțineau la popoare diferite, dar toți erau credincioși ai ebraismului); în casa lui Corneliu și în așa-numitul conciliu din Ierusalim, mai ales prin impulsul lui Paul, este depășită bariera cea mai tenace dintre toate, cea religioasă care îi împărțea pe evrei de păgâni. Evanghelia are de acum în fața sa întreaga lume, deși pentru moment această lume este limitată, în cunoașterea oamenilor, la bazinul mediteranean și la granițele imperiului roman.

Mai complex este a urmări expansiunea de fapt, sau geografică, a creștinismului în primele trei secole care însă este mai puțin necesară pentru scopul nostru. Studiul cel mai complet, și încă nedepășit, în această privință este cel al lui Adolph Harnack, "Misiunea și expansiunea creștinismului în primele trei secole"1.

O puternică intensificare în activitatea misionară a Bisericii are loc sub împăratul Commodus (180-192) și apoi în a doua jumătate a secolului al III-lea, adică până în ajunul marii persecuții a lui Dioclețian (302). Aceasta, în afară de persecuții locale sporadice, a fost o perioadă de relativă pace care a permis Bisericii care se năștea să se consolideze în interiorul său și să dezvolte o activitate misionară de tip nou.

Să vedem în ce constă această noutate. În primele două secole propagarea credinței era încredințată inițiativei personale. Era vorba despre profeții itineranți, despre care vorbește Didahia, care se mutau din loc în loc; multe convertiri se datorau contactelor personale, favorizate de meseria comună exercitată, de călătorii și de raporturile comerciale, de serviciul militar și de alte circumstanțe ale vieții. Origene ne dă o descriere emoționantă a zelului acestor primi misionari: "Creștinii fac toate eforturile posibile pentru a răspândi credința pe tot pământul. Pentru acest scop, unii dintre ei își propun în mod formal ca misiune a vieții lor peregrinarea nu numai din oraș în oraș, ci și din cătun în cătun și din vilă în vilă pentru a câștiga noi credincioși pentru Domnul. Nici nu se va spune, sper, că ei fac asta pentru câștig, din moment ce adesea ei refuză să accepte chiar și ceea ce este necesar pentru viață"2.

Acum, adică în a doua jumătate a secolului al III-lea, aceste inițiative personale sunt tot mai coordonate și în parte înlocuite de comunitatea locală. Episcopul, și ca reacție la stimulentele dezagregatoare ale ereziei gnostice, capătă superioritate asupra învățătorilor, ca regizor al vieții interne a comunității și centru propulsor al activității sale misionare. Comunitatea este de acum subiectul evanghelizator, până acolo încât un studios nebănuit desigur de simpatie față de instituție, Harnack, poate să afirme: "Trebuie să ținem cont desigur că numai existența și strădania constantă a fiecărei comunități a fost principalul coeficient în propagarea creștinismului"3.

Pe la sfârșitul secolului al III-lea, credința creștină a pătruns practic în fiecare strat al societății, are de acum o literatură proprie în limba greacă și una, chiar dacă la începuturi, în limba latină; are o solidă organizare internă; începe să construiască edificii tot mai încăpătoare, semn al numărului crescut de credincioși. Marea persecuție a lui Dioclețian, în afară de numeroasele victime, nu a făcut decât să scoată în evidență forța de acum de nesuprimat a credinței creștine. Ultimul braț de fier între imperiu și creștinism a dat dovadă despre asta.

În fond, Constantin nu va face decât să ia act de noul raport de forțe. Nu el va impune poporului creștinismul, ci poporul îi impune lui creștinismul. Afirmații ca acelea ale lui Dan Brown în romanul "Codul lui Da Vinci" și ale altor divulgatori, conform cărora Constantin, din motive personale, a transformat, cu edictul său de toleranță și cu conciliul din Niceea, o sectă religioasă iudaică obscură în religie a imperiului, se întemeiază pe o totală necunoaștere a ceea ce a precedat aceste evenimente.

2. Motivele succesului

O temă care i-a pasionat mereu pe istorici este cea a motivelor triumfului creștinismului. Un mesaj născut într-un colț întunecat și disprețuit al imperiului, între persoane simple, fără cultură și fără putere, în mai puțin de trei secole se extinde la toată lumea cunoscută pe atunci, subjugând cultura foarte rafinată a grecilor și puterea imperială a Romei!

Între diferitele motive ale succesului unii insistă asupra iubirii creștine și a exercitării active a carității, ajungând să facă din ea "singurul factor cel mai puternic al succesului credinței creștine" așa încât l-a indus, mai târziu, pe împăratul Iulian Apostatul să înzestreze păgânismul cu opere caritative asemănătoare pentru a contrasta acest succes4.

Harnack, la rândul său, dă mare importanță capacității credinței creștine de a concilia în sine tendințele opuse și diferitele valori prezente în religiile și în cultura timpului. Creștinismul se prezintă în același timp ca religie a Duhului și a puterii, adică însoțită de semne supranaturale, carisme și minuni, și ca religie a rațiunii și a Logosului integral, "adevărata filozofie", după cum spune sfântul Iustin Martirul. Autorii creștini sunt "raționaliștii supranaturalului"5, afirmă Harnack, citând vorba lui Paul despre credință ca "supunere rațională" (Rom 12,1). În felul acesta creștinismul reunește în sine, în echilibru perfect, ceea ce filozoful Nietzsche definește elementul apolinică și elementul dionisiac al religiei grecești, Logosul și Pneuma, ordinea și entuziasmul, măsura și "excesul". Este ceea ce, măcar în parte, înțelegeau Părinții Bisericii cu tema "beției sobre a Duhului".

"Religia creștină - scrie Harnack la sfârșitul cercetării sale monumentale - încă de la început s-a arătat cu o universalitate care i-a permis să ia asupra sa întreaga viață, cu toate funcțiile sale, înălțimile și adâncimile sale, sentimentele, gândurile și acțiunile. Acest spirit de universalitate i-a asigurat victoria. Acest lucru a condus-o să mărturisească faptul că Isus cel vestit de ea era Logosul divin... Așa se luminează cu lumină nouă și apare aproape o necesitate și acea atracție puternică prin care ea a ajuns să absoarbă și să subordoneze sieși elenismul. Tot ceea ce în orice fel era capabil încă de viață a intrat ca element în construcția sa... Și această religie nu trebuia să învingă?"6.

Impresia care există citind această sinteză este că succesul creștinismului se datorează unui ansamblu de factori. Unii au mers atât de departe în căutarea motivelor acestui succes încât au găsit douăzeci de motive în favoarea credinței și tot atâtea care acționau în sens contrar, ca și cum rezultatul final ar fi depins de prevalența celor dintâi asupra celorlalte.

Acum aș vrea să scot în evidență limita prezentă în această abordare istorică, și atunci când ea este făcută de istorici care cred cum sunt aceia de care am ținut cont până acum. Limita, datorată însăși metodei istorice, este de a da mai mult importanță subiectului decât obiectului misiunii, mai mult evanghelizatorilor și condițiilor în care ea se desfășoară decât conținutului său.

Motivul care mă determină să fac asta este că ea este și limita și pericolul prezent în atâtea abordări actuale și mediatice, atunci când se vorbește despre o nouă evanghelizare. Se uită un lucru foarte simplu: că Isus a dat el însuși, cu anticipare, o explicație a răspândirii evangheliei sale și de la ea trebuie să se pornească din nou de fiecare dat când se preconizează un nou efort misionar.

Să reascultăm două scurte parabole evanghelice, aceea a seminței care crește și noaptea și aceea a bobului de muștar.

"Și spunea: Așa este împărăția lui Dumnezeu: ca un om care aruncă sămânța în pământ și, fie că doarme, fie că se scoală, noaptea și ziua, sămânța răsare și crește, nici el nu știe cum. Pământul produce de la sine mai întâi paiul, apoi spicul, apoi bobul plin în spic. Iar când rodul s-a copt, trimite îndată secera pentru că a venit timpul secerișului" (Mc 4,26-29).

Această parabolă, singură, ne spune că motivul esențial al succesului misiunii creștine nu vine din exterior ci din interior, nu este operă a semănătorului și nici îndeosebi a terenului, ci a seminței. Sămânța nu se poate arunca de la sine însăși, totuși în mod automat și de la sine ea răsare. După ce a aruncat sămânța, semănătorul poate să meargă chiar să doarmă, viața seminței nu mai depinde de el. Atunci când această sămână este "sămânța căzută în pământ și moartă", adică Isus Cristos, nimic nu va putea să împiedice ca ea "să aducă mult rod". Se pot da toate explicațiile care se vor despre aceste roade, dar ele vor rămâne mereu la suprafață, nu vor percepe niciodată esențialul.

Cel care a perceput cu luciditate prioritatea obiectului vestirii asupra subiectului este apostolul Paul. "Eu - spune el - am plantat, Apolo a udat, însă Dumnezeu a făcut să crească". Pare un comentariu la parabola lui Isus. Nu e vorba de trei operațiuni de aceeași importanță; de fapt apostolul adaugă: "așa încât nici cel care plantează, nici cel care udă nu este nimic, ci Dumnezeu, cel care face să crească" (1Cor 3,6-7). Aceeași distanță calitativă între subiectul și obiectul vestirii este prezentă într-un alt cuvânt al Apostolului: "Dar noi avem această comoară în vase de lut pentru ca puterea imensă să fie de la Dumnezeu, și nu de la noi" (2Cor 4,7). Toate acestea se traduc în exclamațiile programatice: "Noi nu ne predicăm pe noi înșine, ci pe Cristos Isus Domnul!" și iarăși "Noi îl predicăm pe Cristos răstignit".

Isus a rostit o a doua parabolă bazată pe imaginea seminței care explică succesul misiunii creștine și de care trebuie să se țină cont astăzi în fața misiunii enorme de reevanghelizare a lumii secularizate.

"Apoi le-a spus: Cu ce să asemănăm împărăția lui Dumnezeu sau prin ce parabolă să o reprezentăm? Este ca un grăunte de muștar care, atunci când este semănat în pământ, este mai mic decât toate semințele de pe pământ, dar, după ce a fost semănat, crește și devine mai mare decât toate legumele și face ramuri mari așa încât păsările cerului se pot adăposti la umbra lui" (Mc 4,30-32).

Învățătura pe care ne-o dă aici Isus este că Evanghelia sa și însăși persoana sa este ceea ce există mai mic pe pământ pentru că nu există nimic mai mic și mai slab decât o viață care se sfârșește într-o moarte pe cruce. Și totuși acest mic "grăunte de muștar" este destinat să devină un copac imens, așa încât să primească între ramurile sale toate păsările care se refugiază acolo. Toată creația, absolut toată, va mergi să găsească refugiu acolo.

Ce contrast față de reconstrucțiile istorice amintite mai sus! Acolo totul părea nesigur, aleatoriu, suspendat între succes și eșec; aici totul era deja decis și asigurat de la început! La încheierea episodului ungerii din Betania, Isus a rostit aceste cuvinte: "Adevăr vă spun, oriunde fa fi predicată evanghelia aceasta în lumea întreagă, se va spune în amintirea ei și ceea ce a făcut ea" (Mt 26,13). Aceeași conștiință liniștită că într-o zi mesajul său se va răspândi "în lumea întreagă". Și nu e vorba desigur de o profeție "post eventum". Totul, în acel moment, făcea să se presimtă contrariul.

Și aici, cel care a prevăzut cu siguranță mai mare viitorul credinței a fost Paul. Mă uimește acest fapt. Apostolul a predicat la Areopagul din Atena și a asistat practic la o refuzare a mesajului. Din Corint, unde a mers imediat după aceea, scrie Scrisoarea către Romani și în ea afirmă că a primit misiunea de a conduce "la ascultarea credinței toate națiunile" (Rom 1,5-6). Insuccesul nu a rănit deloc încrederea sa în mesaj: "Eu nu mă rușinez de evanghelie - strigă el - căci ea este puterea lui Dumnezeu pentru mântuirea oricărui om care crede, mai întâi a iudeului și apoi a grecului" (Rom 1,16).

"Orice pom se cunoaște după fructele sale" (Lc 6,44). Acest lucru este valabil pentru orice pom, cu excepția pomului născut din el, creștinismul (și de fapt el vorbește aici despre oameni); acest unic pom nu se cunoaște după roade, ci după rădăcină. În creștinism plinătatea nu este la sfârșit (ca în dialectica hegeliană a devenirii, conform căreia "adevărat este întregul"), ci este la început; nici un rod, nici măcar cei mai mari sfinți, nu adaugă ceva la perfecțiunea modelului. În acest sens are dreptate cel care a afirmat că "creștinismul nu este perfectibil"7.

3. A semăna și apoi a dormi

Ceea ce istoricii de la începuturile nu înregistrează sau căreia îi dau importanță mică este certitudinea de neclintit pe care creștinii de atunci, măcar cei mai buni dintre ei, o aveau cu privire la bunătatea și victoria finală a cauzei lor. "Voi puteți să ne ucideți, dar nu ne puteți dăuna", spunea martirul Iustin judecătorului roman care îl condamna la moarte. La sfârșit această certitudine liniștită le-a asigurat victoria și a convins autoritățile politice despre inutilitatea eforturilor pentru a suprima credința creștină.

Este ceea ce avem nevoie mai mult astăzi: a trezi din nou în creștini, măcar în cei care intenționează să se dedice operei de reevanghelizare, o certitudine intimă a adevărului a ceea ce vestesc. "Biserica, a spus odată Paul al VI-lea, are nevoie să redobândească neliniștea, gustul și certitudinea adevărului său"8. Trebuie să credem, noi cei dintâi, în ceea ce vestim; dar să credem cu adevărat. Trebuie să putem spune cu Paul: "Având același duh al credinței, după cum este scris: Am crezut, de aceea am vorbit, credem și noi și de aceea vorbim" (2Cor 4,13).

Pentru aceasta, mi se pare o adevărată inspirație a Duhului Sfânt aceea care l-a determinat pe Sfântul Părinte să convoace Anul Credinței de la 11 octombrie 2012 la 24 noiembrie 2013. De fapt, succesul noii evanghelizări va depinde de masa de credință care se va reuși să se creeze în Biserică, printre evanghelizatorii înșiși.

Trebuie să ne debarasăm de orice sentiment de neputință și de resemnare. E adevărat, avem în fața noastră o lume închisă în secularismul său, îmbătată de succesele tehnicii și de posibilitățile oferite de știință, refractară față de vestirea evanghelică. Dar oare era mai puțin singură de sine și mai puțin refractară față de Evanghelie lumea căreia îi apăreau primii creștini, adică grecitatea cu înțelepciunea sa și imperiul roman cu puterea sa?

Misiunea practică pe care cele două parabole ale lui Isus ne-o încredințează este să semănăm. Să semănăm cu generozitate, "la timp potrivit și la timp nepotrivit" (2Tim 4,2). Semănătorul din parabolă care iese ca să semene nu se preocupă de faptul că o parte din semințe ajunge pe drum și o parte printre spini. Și dacă ne gândim că acel semănător, în afara metaforei, este el însuși, Isus! Motivul este că, în acest caz, nu se poate ști cu anticipație care teren se va dovedi bun și care se va dovedi dur ca asfaltul sau sufocant ca un rug de spini. Există la mijloc libertatea umană pe care omul nu o poate prevedea și Dumnezeu nu vrea să o încalce.

De câte ori printre persoanele care au ascultat o anumită predică sau au citit o anumită carte se descoperă că acela care a luat mai în serios și a avut viața schimbată era persoana la care se aștepta mai puțin, unul care eventual era acolo din întâmplare, sau chiar împotriva voinței sale. Aș putea să povestesc eu însumi zeci de cazuri.

Așadar a semănă și apoi... a merge la culcare! Adică a semăna și apoi a nu sta acolo tot timpul pentru a privi și a măsura rezultatele. Răsărirea și creșterea nu este treaba noastră, ci a lui Dumnezeu și a ascultătorului. Un mare umorist englez din secolul al XIX-lea, Jerome Klapka Jerome, spune că modul cel mai bun pentru a întârzia clocotirea apei într-o oală este aceea de a sta deasupra ei și a aștepta cu nerăbdare ca să clocotească.

A face contrariul este izvor de neliniște și de răbdare: toate sunt lucruri care nu-i plac lui Isus și pe care el nu le făcea niciodată atunci când era pe pământ. În evanghelie el nu pare niciodată să fie grăbit. "Nu vă îngrijorați pentru ziua de mâine, căci ziua de mâine se va îngriji de ea însăși. Ajunge zilei răutatea ei" (Mt 6,34). Poetul credincios Charles Péguy pune pe buzele lui Dumnezeu aceste cuvinte:

"Mi se spune că există oameni - spune Dumnezeu -

Care lucrează bine și dorm rău.

Că nu dorm. Ce lipsă de încredere în mine.

Este aproape mai grav

Decât dacă nu ar lucra ci ar dormi, pentru că lenea

Nu este un păcat mai mare decât neliniștea...

Nu vorbesc, spune Dumnezeu, despre acei oameni

Care nu lucrează și nu dorm.

Aceia sunt păcătoși, se înțelege...

Vorbesc despre cei care lucrează și nu dorm...

Le plâng de milă. Țin la ei, un pic. Nu au încredere în mine...

Se ocupă foarte bine de treburile lor în timpul zilei.

Dar nu vor să mă lase să conduc eu în timpul nopții...

Cine nu doarme este infidel față de Speranță..."9.

Este un mod poetic de a vorbi, dar conține, dacă știm să percepem, o mare înțelepciune evanghelică.

Dacă există un lucru pe care îl putem face, după ce am "semănat", este acela de "a iriga", cu rugăciunea, sămânța aruncată. Pentru aceasta terminăm cu rugăciunea pe care liturgia o propune să o recităm la Liturghia "pentru evanghelizarea popoarelor":

Dumnezeule, tu vrei ca toți oamenii să fie mântuiți

și să ajungă la cunoașterea adevărului;

privește cât de mare este secerișul tău și trimite pe lucrătorii tăi,

pentru ca să fie vestită Evanghelia la toată făptura

și poporul tău, adunat de cuvântul vieții

și plăsmuit de puterea sacramentelor,

să înainteze pe calea mântuirii și a iubirii.

Prin Cristos Domnul nostru. Amin.

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu

Note
1 A. von Harnack, ...
2 Origene, C. Celsum, III, 9.
3 O.c. pag. 321 șu.
4 H. Chadwick, The early Church, Penguin Books 1967, pag. 56-58.
5 A. von Harnack, Missione e propagazione del cristianesimo nei primi tre secoli, Rist. anast., Cosenza 1986, pag. 173.
6 Harnack, o.c., pag. 370.
7 S. Kierkegaard, Diario, X5 A 98 (ed. C. Fabro, Brescia II, 1963, pag. 386 șu).
8 Discurs la audiența generală din 29 noiembrie 1972 (Insegnamenti di Paolo VI, Tipografia Poliglotta Vaticana, X, pag. 1210 șu.).
9 Ch. Péguy, Il portico del mistero della seconda virt?, Jaca Book, Milano 1978, pag. 120 șu.


 

lecturi: 12.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat