Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Predici de Advent 2011 de Raniero Cantalamessa (IV)

A PORNI DIN NOU DE LA ÎNCEPUT

Valul de evanghelizare în desfășurare

1. Un nou destinatar al vestirii

"Prope este iam Dominus: venite, adoremus": "Domnul este de acum aproape: veniți să-l adorăm". Începem această meditație așa cum începe Liturgia Orelor în aceste zile care preced Crăciunul, în așa fel încât să fie și ea parte din pregătirea noastră pentru solemnitate.

Încheiem astăzi reflecțiile noastre despre evanghelizare. Am încercat să reconstruiesc până acum trei mari valuri evanghelizatoare în istoria Bisericii. Se puteau aminti desigur alte mari acțiuni misionare, ca aceea din Orient începută de sfântul Francisc Xaveriu în secolul al XVI-lea, sau ca aceea din continentul african în secolul al XIX-lea prin activitatea lui Daniele Comboni, a cardinalului Guglielmo Massaia și a atâtor altora. Există totuși un motiv pentru alegerea făcută care sper că a reieșit din reflecțiile desfășurate.

Ceea ce schimbă și distinge diferitele valuri evanghelizatoare amintite nu este obiectul vestirii - "credința, transmisă sfinților o dată pentru totdeauna", așa cum o numește Scrisoarea lui Iuda - ci destinatarii ei, respectiv lumea greco-romană, lumea barbară și lumea nouă, continentul american.

Ne întrebăm așadar: cine este noul destinatar care ne permite să vorbim despre cel în desfășurare astăzi, ca despre un al patrulea val de nouă evanghelizare? Răspunsul este: lumea occidentală secularizată și în anumite privințe postcreștină. Această specificare apărea deja în documentele fericitului Ioan Paul al II-lea, a devenit explicită în magisteriul Sfântului Părinte Benedict al XVI-lea. În Motu proprio cu care a instituit Consiliul Pontifical pentru Promovarea Noii Evanghelizări el vorbește despre "multe țări cu veche tradiție creștină, devenite refractare la mesajul evanghelic"1.

În Adventul de anul trecut am încercat să evidențiez ceea ce caracterizează acest nou destinatar al vestirii, rezumându-l sub trei puncte: scientismul, secularismul, raționalismul. Trei tendințe care au o rădăcină comună în criza de credință. Cine știe dacă nu cumva credința creștină trebuie să se întoarcă din nou în Europa din țările evanghelizate de ea odinioară; însă de data aceasta nu din nord, ca după invaziile barbare, ci din sud. În discursul de ieri adresat Curiei, Sfântul Părinte ne vorbea despre credința întâlnită în Africă, cu mult mai vibrantă și bucuroasă decât aceea care se întâlnește de acum în Occident.

Paralel cu apariția pe scenă a unei noi lumi care trebuie evanghelizată am asistat și la apariția de fiecare dată a unei noi categorii de vestitori: episcopii în primele trei secole (mai ales în al III-lea), călugării în al doilea val și frații în al treilea. Și astăzi asistăm la apariția unei noi categorii de protagoniști ai evanghelizării: laicii. Nu e vorba desigur de înlocuirea unei categorii cu alta, ci de o nouă componentă a poporului lui Dumnezeu care se adaugă la celelalte, rămânând tot episcopii, în frunte cu Papa, conducătorii autoritari și responsabilii din urmă ai îndatoririi misionare a Bisericii.

2. Ca urma unei frumoase corăbii

Am spus că de-a lungul secolelor s-au schimbat destinatarii vestirii, dar nu vestirea însăși. Însă trebuie să precizez această ultimă afirmație. Este adevărat că nu se poate schimba esențialul vestirii, dar poate și trebuie să se schimbe modul de a o prezenta, prioritățile, punctul de la care trebuie pornit în vestire.

Să rezumăm drumul făcut de vestirea evanghelică făcut pentru a ajunge până la noi. Este înainte toate vestirea făcută de Isus care are ca obiect central vestea: "A venit la voi Împărăția lui Dumnezeu". După această fază unică și irepetabilă, pe care îl numim "timpul lui Isus", urmează, după Paști, "timpul Bisericii". În el, Isus nu mai este vestitorul, ci cel vestit; cuvântul "Evanghelie" nu mai înseamnă "vestea bună adusă de Isus", ci vestea bună despre Isus, adică vestea care are ca obiect pe Isus și, îndeosebi, moartea și învierea sa. Este ceea ce înțelege mereu sfântul Paul prin cuvântul "Evanghelie".

Însă trebuie să fim atenți să nu dezlipim prea mult cele două timpuri și cele două vestiri, cel al lui Isus și cel al Bisericii, sau, așa cum se obișnuiește să se spună de mult timp, pe "Isus istoric" de "Cristos al credinței". Isus nu este numai obiectul vestirii Bisericii, lucrul anunțat. Vai să-l reducem numai la asta! Ar însemna "transformarea lui în lucru", uitând învierea. În vestirea Bisericii, Cristos înviat, cu Duhul său, vorbește încă; el este și subiectul care vestește. Așa cum spune un text al Conciliului: "Cristos este prezent în cuvântul său, de vreme ce el vorbește atunci când în Biserică se citește Sfânta Scriptură"2.

Pornind de la vestirea inițială, putem rezuma cu o imagine desfășurarea succesivă a predicării Bisericii. Să ne gândim la urma unei corăbii. Ea începe cu un vârf care este prora corabiei, dar se lărgește tot mai mult, ajungând să se piardă la orizont și să atingă cele două maluri opuse ale mării. Este ceea ce s-a întâmplat în vestirea Bisericii; ea începe cu un vârf: kerygma "Cristos a murit pentru păcatele noastre și a înviat pentru îndreptățirea noastră" (cf. Rom 4,25; 1Cor 15,1-3); în manieră și mai pregnantă și sintetică: "Isus este Domnul!" (Fap 2,36; Rom 10,9).

O primă dilatare a acestui vârf are loc cu nașterea celor patru evanghelii, scrise pentru a explica acel nucleu inițial, și cu restul Noului Testament; după asta vine tradiția Bisericii, cu magisteriul său, liturgia sa, teologia sa, instituțiile sale, legile sale, spiritualitatea sa. Rezultatul final este un imens patrimoniu care ne face să ne gândim întocmai la urma corabiei în dilatarea sa maximă.

În acest moment, dacă se vrea reevanghelizarea lumii descreștinate, se impune o alegere. De unde trebuie pornit? De la un punct oarecare al urmei sau de la vârf? Bogăția imensă de învățătură și de instituții poate să devină un handicap dacă încercăm să ne prezentăm cu ea omului care a pierdut orice contact cu Biserica și nu mai știe cine este Isus. Ar fi ca și cum am pune unul din acele enorme și grele pluviale brodate de odinioară peste un copil.

Trebuie ajutat acest om să restabilească un raport cu Isus; să se facă cu el ceea ce a făcut Petru în ziua de Rusalii cu cele trei mii de persoane prezente: să i se vorbească despre Isus pe care noi l-am răstignit și pe care Dumnezeu l-a înviat, să fie dus la punctul în care și el, atins în inimă, să întrebe: "Fraților, ce trebuie să facem?" și noi îi vom răspunde, așa cum a răspuns Petru: "Căiți-vă, botezați-vă, dacă încă nu sunteți botezați, sau mărturisiți-vă dacă deja sunteți botezați". Modurile și timpurile în care trebuie făcute acestea depind de capacitatea noastră creativă și pot să varieze, așa cum variază deja în Noul Testament: de la discursul lui Petru adresat mulțimilor în ziua de Rusalii, la cel, de la persoană la persoană, al lui Filip adresat eunucului reginei Candace (Fap 8,27).

Cei care vor răspunde la vestire se vor uni, ca atunci, cu comunitatea celor care cred, vor asculta învățătura apostolilor și vor lua parte la frângerea pâinii; în funcție de chemarea și de corespunderea fiecăruia, vor putea să-și însușească, puțin câte puțin, întregul acel imens patrimoniu născut din kerygma. Nu este acceptat Isus la cuvântul Bisericii, ci este acceptată Biserica la cuvântul lui Isus.

Avem un aliat în acest efort: falimentul tuturor tentativelor făcute de lumea secularizată pentru a înlocui kerygma creștină cu alte "strigăte" și alte "manifeste". Eu aduc adesea exemplul celebrei picturi a pictorului norvegian Edvard Munch, intitulată "Urletul". Un om pe o punte, pe un fond roșiatic, cu mâinile în jurul gurii deschise larg, scoate un strigăt care, se înțelege imediat, este un strigăt de neliniște, un strigăt gol, fără cuvinte, numai sunet. Mi se pare descrierea cea mai eficace a situației omului modern care, uitând strigătul plin de conținut care este kerygma, ajunge să trebuiască să urle în gol propria neliniște existențială.

3. Cristos, contemporanul nostru

Acum aș vrea să încerc să explic pentru ce este posibil, în creștinism, să se pornească din nou, în orice moment, de la vârful corabiei, fără ca acest lucru să fie o ficțiune mentală, sau o simplă operațiune de arheologie. Motivul este simplu: acea corabie încă brăzdează marea și urma începe tot cu un vârf!

Există un punct în care nu sunt de acord cu filozoful Kierkegaard care totuși a spus lucruri foarte frumoase despre credință și despre Isus. Una din temele sale preferate este aceea a contemporaneității lui Isus. Însă el concepe această contemporaneitate ca o devenire a noastră contemporani ai lui Cristos. "Cel care crede în Cristos - scrie el - este obligat să devină contemporanul său în înjosire"3. Ideea este că pentru a crede cu adevărat, cu aceeași credință cerută apostolilor, trebuie făcut abstracție de cei două mii de ani de istorie și de confirmări despre Cristos și să ne așezăm în locul celor cărora Isus le adresa cuvântul său: "Veniți la mine toți cei osteniți și împovărați și eu vă voi da odihnă" (Mt 11,28). Chiar el, un om care nu avea o piatră pe care să-și rezeme capul!

Adevărata contemporaneitate a lui Cristos este alta: el devine contemporanul nostru pentru că, înviind, trăiește în Duh și în Biserică. Dacă am fi noi să devenim contemporani ai lui Cristos, ar fi o contemporaneitate numai intențională; dacă Isus Cristos devine contemporanul nostru, este o contemporaneitate reală. Conform unui gând curajos din spiritualitatea ortodoxă, "anamneza este o amintire bucuroasă care face trecutul încă și mai prezent decât atunci când a fost trăit". Nu este o exagerare. În celebrarea liturgică a Liturghiei evenimentul morții și învierii lui Cristos devine mai real pentru mine decât a fost pentru cei care au asistat de fapt și material la eveniment, pentru că atunci era o prezență "după trup", acum e vorba de o prezență "după Duh".

Același lucru atunci când unul proclamă cu credință: "Cristos a murit pentru păcatele mele, a înviat pentru justificarea mea, el este Domnul". Un autor din secolul al IV-lea scrie: "Pentru orice om, începutul vieții este acela pornind de la care Cristos a fost jertfit pentru el. Dar Cristos este jertfit pentru el în momentul în care el recunoaște harul și devine conștient de viața procurată lui de acea jertfire"4.

Îmi dau seama că nu este ușor și probabil nici posibil să spunem aceste lucruri oamenilor, cu atât mai puțin lumii secularizate de astăzi; dar este ceea ce trebuie să ne fie clar nouă evanghelizatorilor pentru a lua din acestea curajul și a crede în cuvântul evanghelistului Ioan care spune: "Cel care este în voi este mai mare decât cel care este în lume" (1In 4,4).

4. Laicii, protagoniști ai evanghelizării

Spuneam la început că, din punctul de vedere al protagoniștilor, noutatea, în faza prezentă a evanghelizării, sunt laicii. Despre rolul lor în evanghelizare au tratat Conciliul în Apostolicam actuositatem, Paul al VI-lea în Evangelii nuntiandi, Ioan Paul al II-lea în Christifideles laici.

Premisele acestei chemări universale la misiune se află deja în Evanghelie. După prima trimitere a apostolilor în misiune, Isus, citim în Evanghelia lui Luca, "a ales alți șaptezeci și doi și i-a trimis doi câte doi înaintea sa în toate cetățile și locurile pe unde avea să treacă el" (Lc 10,1). Acești șaptezeci și doi de discipoli erau probabil toți cei pe care el îi adunase până în acel moment, sau măcar toți cei care erau dispuși să se angajeze în mod serios pentru el. Așadar Isus îi trimite pe toți discipolii săi.

Am cunoscut un laic din Statele Unite, tată de familie, care, alătură de meseria sa, desfășoară și o intensă evanghelizare. Este un tip plin de humour și evanghelizează cu sunet de râsete puternice, pe care numai americanii știu să le facă. Atunci când merge într-un loc nou, începe spunând foarte serios: "Două mii cinci sute de episcopi, adunați în Vatican, mi-au cerut să vin ca să vă vestesc evanghelia". Oamenii desigur sunt curioși. Atunci el explică faptul că cei două mii cinci sute de episcopi sunt cei care au luat parte la Conciliul al II-lea din Vatican și au scris decretul despre apostolatul laicilor (Apostolicam actuositatem), în care este îndemnat fiecare laic creștin să participe la misiunea evanghelizatoare a Bisericii. Avea perfect dreptate să spună "mi-au cerut". Acele cuvinte nu sunt spuse în vânt, tuturor și nimănui; sunt adresate personal fiecărui laic catolic.

Astăzi cunoaștem energia nucleară care se eliberează din "fisiunea" atomului. Un atom de uraniu este bombardat și "rupt" în două de izbitura unei particule numită neutron, eliberând, în acest proces, energie. Începe din aceasta o reacție în lanț. Cele două noi elemente "fisurează", adică rup, la rândul lor, alți doi atomi, aceștia alți patru și așa mai departe pentru miliarde de atomi, așa încât energia "eliberată", la urmă, este imensă. Și nu în mod necesar energie distructivă, pentru că energia nucleară poate să fie folosită și pentru scopuri pașnice, în favoarea omului.

În acest sens putem spune că laicii sunt un fel de energie nucleară a Bisericii pe planul spiritual. Un laic la care a ajuns Evanghelia, trăind alături de alții, poate "să contagieze" alți doi, aceștia pe alți patru, și de vreme ce laicii creștini nu sunt numai câteva zeci de mii asemenea clerului, ci sute de milioane, ei pot într-adevăr să desfășoare un rol decisiv în răspândirea în lume a luminii binefăcătoare a Evangheliei. Ceea ce face mai meritorie evanghelizarea laicilor este că e făcut gratuit, adesea dând din propriul buzunar.

Despre apostolatul laicilor nu s-a început să se vorbească numai cu Conciliul al II-lea din Vatican, se vorbea deja de mult timp. Însă ceea ce a adus nou Conciliul în acest domeniu se referă la titlul cu care laicii colaborează la apostolatul ierarhiei. Ei nu sunt simpli colaboratori chemați să-și aducă propria contribuție profesională, timpul lor și resursele lor; sunt purtători de carisme cu care, spune Lumen gentium, "sunt făcuți capabili și dispuși să primească diferite activități și servicii folositoare pentru reînnoirea și creșterea Bisericii"5.

Isus a voit ca apostolii săi să fie păstori de oi și pescari de oameni. Pentru noi cei din cler este mai ușor să fim păstori decât pescari; adică să hrănim cu cuvântul și sacramentele pe cei care vin la biserică decât să mergem în căutarea celor îndepărtați, în locurile cele mai disparate ale vieții. Parabola oii rătăcite se prezintă astăzi răsturnată: nouăzeci și nouă de oi s-au îndepărtat și una a rămas în staul. Pericolul este de a petrece tot timpul pentru a o hrăni pe acea singură rămasă și a nu avea timp, și datorită lipsei clerului, să mergem în căutarea celor rătăcite. În aceasta, aportul laicilor se revelează providențial.

Realizarea cea mai avansată în acest sens sunt mișcările ecleziale. Contribuția lor specifică la evanghelizare este să ofere adulților o ocazie pentru a redescoperi botezul lor și a deveni membri activi și angajați ai Bisericii. Multe convertiri de necredincioși și întoarceri la practica religioasă a creștinilor numai cu numele au loc astăzi în cadrul acestor mișcări. Unul din scopurile întâlnirii despre evanghelizare ținută în octombrie era, mi se pare, tocmai acela de a aduna diferitele forme, uneori originale, de evanghelizare experimentate de ele.

Recent, Sfântul Părinte Benedict al XVI-lea a revenit asupra importanței familiei în vederea evanghelizării, vorbind despre "un protagonism" al familiilor creștine în acest domeniu. "Așa cum sunt în relație eclipsa de Dumnezeu și criza familiei, spunea el, tot așa noua evanghelizare este inseparabilă de familia creștină"6.

Comentând textul despre cei 72 de discipoli, sfântul Grigore cel Mare scrie că Isus îi trimite "doi câte doi", "pentru că mai puțin decât între doi nu poate exista iubire", și iubirea este aceea după care oamenii vor putea recunoaște că suntem discipolii săi. Acest lucru este valabil pentru toți, dar în mod special pentru doi părinți. Dacă ei nu pot să mai facă nimic pentru a ajuta în credință pe copiii lor, ar face deja mult dacă, privindu-i, ei ar putea să spună între ei: "Priviți cum se iubesc tata și mama". "Iubirea este de la Dumnezeu", spune Scriptura (1In 4,7) și acest lucru explică pentru ce peste tot unde există un pic de iubire adevărată, acolo este mereu vestit Dumnezeu.

Prima evanghelizare începe între zidurile casei. Unui tânăr care îl întreba ce trebuie să facă pentru a fi mântuit, Isus îi răspunde: "Mergi, vinde tot ce ai și dă săracilor..., apoi vină și urmează-mă" (Mc 10,21); dar unui alt tânăr care voia să lase toate și să-l urmeze, nu i-a permis, ci i-a spus: "Mergi acasă la ai tăi și povestește-le ceea ce a făcut Domnul pentru tine și cum s-a îndurat de tine" (Mc 5,19).

Există un vestit cântec spiritual negro intitulat "There is a balm in Gilead", "Există un balsam în Gilead". Câteva cuvinte ale sale pot să-i încurajeze pe laici, și nu numai pe ei, în misiunea unei evanghelizări de la persoană la persoană, de la ușă la ușă. Spune așa: "If you cannot preach like Peter, if you cannot preach like Paul, go home and tell your neighbor that Jesus died for all" ("Dacă nu știi să predici ca Petru; dacă nu știi să predici ca Paul, mergi acasă la tine și spune vecinilor tăi: Isus a murit pentru noi!").

Peste două zile este Crăciunul. Este mângâietor pentru frații laici să amintim că în jurul leagănului lui Isus, în afară de Maria și Iosif, erau reprezentanții lor, păstorii și magii.

Crăciunul de duce din nou la vârful urmei corabiei, pentru că totul a început de acolo, de la acel Prunc în iesle. În liturgie vom auzi proclamându-se: "Hodie Christus natus est, hodie Salvator apparuit" ("Astăzi Cristos s-a născut, astăzi a apărut Mântuitorul"). Ascultând aceste cuvinte, să ne gândim din nou la ceea ce am spus despre anamneza care face evenimentul mai prezent decât atunci când s-a întâmplat prima dată. Da, Cristos se naște astăzi, pentru că el se naște cu adevărat prin mine în momentul în care recunosc și cred în mister. "Ce-mi folosește mie că Isus Cristos s-a născut odată la Betleem din Maria dacă nu se naște din nou prin credință în inima mea?": sunt cuvinte rostite de Origene și repetate de sfântul Augustin și de sfântul Bernard7.

Să ne însușim invocația aleasă de Sfântul nostru Părinte pentru urările sale de Crăciun de anul acesta și să repetăm împreună cu el cu toată dorința aprinsă a inimii: "Veni ad salvandum nos", "Vino, Doamne, și mântuiește-ne!".

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu

Note
1 Motu proprio Ubicumque et semper.
2 Sacrosanctum concilium, nr. 7.
3 S. Kierkegaard, Exercitarea creștinismului, I, E (Arestarea) (în: Opere, îngrijită de C. Fabro, Firenze 1972, pag. 708).
4 Omilia pascală din anul 387 (SCh 36, pag. 59 șu).
5 Lumen gentium, nr. 12.
6 Benedict al XVI-lea, Discurs adresat Adunării plenare a Consiliului Pontifical pentru Familie, în "L'Osservatore Romano", 2 decembrie, pag. 8.
7 Origene, Comentariu la Evanghelia lui Luca, 22,3 (SCh 87, pag. 302).


 

lecturi: 13.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat