Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Viața spirituală - secretul perseverării în chemare

A persevera, dar... numai astăzi!

Perseverența în chemare nu trebuie considerată niciodată ca fiind ceva scontat, ci are nevoie de o muncă susținută de fidelitate, zi de zi, în mijlocul încercărilor inevitabile ale vieții.

Se povestește că într-o zi, un frate mai tânăr, care trăia în deșert, a alergat la un călugăr mai în vârstă și i-a spus: "Ah, Părinte, știi ceva? Fratele Ioan a ieșit și s-a întors în lume". Bătrânul, fără să se uimească, i-a răspuns: "Fiul meu, nu trebuie să fii surprins, deoarece mulți pleacă. Minunează-te, mai degrabă, că cineva rămâne!".

Este un fapt plină de acea înțelepciune pe care o găsim frecvent în spusele părinților pustiului. Îl povestește fratele Ben Harrison, un misionar al Carității Maicii Tereza de Calcutta, care a lucrat în formare și în apostolatul comunităților sale, pentru cei fără casă, prizonieri și drogați, într-un articol care a apărut în revista americană Human development, și care este dedicat temei perseverenței în viața religioasă.

Reacția pe care a avut-o acel frate care plecase consternat de la confratele său mai în vârstă este probabil aceiași pe care ar putea-o simți fiecare dintre noi atunci când cineva din comunitatea noastră decide să plece, abandonând modul de viață pe care-l îmbrățișase. Iar această reacție este încă și mai puternică dacă abandonarea este făcută de cineva care a lucrat și a contribuit la formarea noastră și care era considerat un exemplu și un model de virtute. Fără îndoială că este foarte greu să cunoaștem motivele profunde care-l determină pe cineva să facă acest pas regretabil. Așa cum observă Ben Harisson, "ne tulbură faptul că atâtea persoane deosebite și promițătoare abandonează viața religioasă, deseori după mulți ani de slujire, aparent gratificantă și angajantă". Dar, observă, "mulțumim lui Dumnezeu, că, din când în când, sunt celebrate diferite jubileuri pentru a ne aminti că sunt și cei care rămân. Apoi, există lista confraților decedați care ne spune că există dintre aceia care au fost statornici până la sfârșit".

Perseverența nu trebuie considerată niciodată scontată

În susținerea celor spuse mai sus, Ben Harrison povestește propria sa experiență, pentru a arăta cum perseverența în chemare nu este ceva dat ca scontat încă de la început, și că aceasta, dimpotrivă, implică o muncă asiduă, zi de zi, în mijlocul încercărilor inevitabile ale vieții.

"Îmi amintesc - scrie - când am intrat pentru prima oară în convent. Nu eram sigur că voi reuși să rămân mai mult de o săptămână. Apoi, în timp ce treceau lunile, continuam să rămân surprins de faptul că încă mai eram acolo prezent. Luam lucrurile doar așa cum veneau, zi după zi, și așteptam să văd cât va dura aceasta. În sfârșit, după câțiva ani de profesiune temporară, venise momentul să decid dacă să fac profesiunea perpetuă. Mă gândeam îndelung și cu multă dificultate la posibilele opțiuni ce-mi stăteau în față". Nu a fost o decizie ușoară "întrucât avusesem mereu teamă să-mi asum un angajament, așa încât gândul de a mă consacra lui Dumnezeu pentru tot restul vieții mele (dar și celorlalte realități implicite consacrării) mi se părea imposibil".

Avea impresia că se aseamănă cu un alcoolic, preocupat de ideea că nu va mai putea bea un pahar în toată viața sa. S-a gândit atunci la sfatul care se dă alcoolicilor ajutați să iasă din obișnuința dobândită și care-i ține asemenea unor prizonieri, adică de a nu face propuneri pentru perioade prea lungi - lucru imposibil de respectat - ci doar să încerce să nu mai bea, câte o zi după alta. Este o sugestie ce poate fi posibilă, mai spune, "astfel am continuat să rezist, o zi după alta".

În toate comunitățile religioase, se obișnuiește să se propună un curs de exerciții spirituale ca pregătire înainte de profesiunea solemnă. Așa a fost și pentru Ben Harrison, care povestește: "În a treia zi a acelor exerciții spirituale, cu câteva luni înainte de profesiunea perpetuă, mi-am dat seama că am o puternică dorință de a mă consacra lui Dumnezeu pe acest drum, de a mă dărui definitiv Absolutului. Știam, însă, că marea bucuria pe care o aveam în acel moment în inimă nu va dura pentru totdeauna, și, că va veni și ziua în care mă vor asalta îndoielile și ispitele. Cum aș fi putut așadar să fac acel pas asumându-mi un angajament atât de mare, știind că totul se va schimba? Bine, mai aveam la dispoziție câteva săptămâni sau luni, înainte de acel moment și astfel am continuat să-mi trăiesc chemarea o zi după alta".

Însă, teama nu dispăruse complet. "Cu aproximativ o lună înainte de acea dată, mi s-a permis să am o zi în care să mă dedic rugăciunii. Mă simțeam neliniștit și mă dorea capul. În momentul în care m-am întrebat dacă acesta era un semn al temerii mele datorat apropriatului angajament pe care trebuia să mi-l iau, mi s-a părut că această explicație nu era prea convingătoare. Și, deoarece uneori contrastul sentimentelor produce un astfel de efect, m-am întrebat dacă nu era posibil ca această stare să fie mai degrabă un simptom al fericirii decât al fricii? Mi-am dat seama, că de fapt, îmi reprimam o bucurie exagerată, că în sfârșit găsisem ceva, sau pe Cineva, și că doream să mă consacru fără nici o reținere. Am continuat să număr zilele, decis să mă bucur de toată pregătirea necesară pentru acel mare eveniment, iar în ziua fixată pentru profesiunea perpetuă i-am cerut cu multă simplitate lui Dumnezeu: "Ce vrea ca să eu fac astăzi?". În inima mea am simțit o liniștită siguranță: "Vreau ca astăzi tu se te consacri mie total și pentru totdeauna".

Ceea ce contează este dăruirea totală și absolută de sine

Amintindu-și de acea experiență Ben Harrison scrie: "Este un lucru ciudat. Uneori noi ne gândim la profesiune ca la un angajament care durează pentru o anumită perioadă, doar o perioadă mai lungă decât profesiunea temporară. În formula de depunere a voturilor, în fraternitatea mea, noi spunem că facem voturile pentru toată viața. Însă eu am înțeles că sensul profund al voturilor nu se măsoară în ani sau în alt mod. În acest act de credință și de iubire eu spun că acum, în acest moment, vreau să-i dăruiesc lui Dumnezeu tot ceea ce sunt, tot ceea ce am, tot ceea ce iubesc, tot ceea ce fac și tot ceea ce voi deveni, și că vreau să fac aceasta în mod absolut, total, astăzi, pentru totdeauna în timp și dincolo de timp. Aceasta este dorința mea. Perpetuu nu înseamnă zece, douăzeci sau cincizeci de ani, în funcție de cât îmi este dat să mai trăiesc. Perpetuu înseamnă: pentru tot timpul și dincolo de tot timpul, doresc să fiu unit cu Dumnezeul meu fără întrerupere, începând cu acest moment până în veșnicie".

Dar ne întrebăm: "Cum este posibil să faci o astfel de dăruire de sine? Dacă nu sunt stăpân pe mine însumi, cum pot să mă ofer pe mine însumi? Dacă nu sunt stăpân pe zilele și orele mele, și cu atât mai mult pe viitorul meu, cum le pot dărui altcuiva?" Și iată răspunsul: "Știu doar că am această dorință și că această voință mi-a fost pusă în inimă în acest moment precis. Și că această dorință pot să o și pierd, în momentul imediat următor. Nu pot, deci, să mă încred în mine sau în ceva ce se află înlăuntrul meu, nu mă pot încrede în mine însumi, nici în cuvântul meu sau în promisiunea mea solemnă. Pot doar să mă încred în Dumnezeu, în milostivirea și harul său. Totuși, dorința de a-i aparține lui este în acest moment atât de mare încât eu sunt gata să fiu ridicol, riscând falimentul și dezonoarea. Sunt gata să-mi asum riscul de a-l provoca pe Dumnezeu să facă pentru mine ceea ce eu nu aș reuși niciodată să fac de unul singur. Și, așa mă decid să fac profesiunea mea perpetuă". Este vorba despre un angajament care îmbrățișează întreaga mea viață, dar care trebuie trăit zi după zi. De altfel, autorul face următoarea observație: "Cred că trebuie să-mi trăiesc vocația zi de zi. Magistrul meu de noviciat ne-a spus că și Maica Tereza, când era tânără, obișnuia să spună: "Să nu vă mirați, surorilor, dacă într-o bună zi Maica voastră ar pleca cu un bărbat".

Ben Harrison comentează: "Sunt de părere că nu era vorba la Maica Tereza de ispita de a se mărita, cât mai degrabă de intenția sa de a le face pe surori să înțeleagă, desigur cu mult umor, că ele trebuiau să depindă de o intimă uniune cu Isus și nu de propria ei persoană". Aceasta ne ajută să înțelegem că nici persoanele sfinte nu pot să fie sigure de ele însele. Cu cât sunt mai sfinte cu atât sunt mai convinse de acest lucru. În ceea ce mă privește, prefer să recunosc aceasta și să spun: "Va fi un miracol dacă eu nu voi pleca", decât să cred că nu voi avea niciodată vreo îndoială".

Prin urmare, este necesar să analizăm bine existența îndoielilor și dificultăților în viața noastră. Ele au o funcție providențială: "Ne mențin onești, ne amintesc din ce suntem făcuți, și câtă nevoie avem de Dumnezeu. Ne constrâng să luăm și să reluăm hotărârea de a-l urma, o decizie care, ori de câte ori o luăm, se întărește tot mai mult".

Dar, problema nu este doar aceasta, pentru că, este adevărat, și noi ne schimbăm. De altfel, "eu nu mai sunt același om cu cel care a făcut profesiunea. Chiar și celulele trupului meu s-au schimbat, iar unele dintre ele chiar de mai multe ori. Dumnezeu m-a vindecat de multe slăbiciuni, mi-a dat puțină înțelepciune, curaj și convingere, pe care nu le aveam la început. Cu aceste daruri, în lume aș putea să am noroc; după toate câte am primit în acești ani, aș putea să duc o viață mult mai avantajoasă, mai fericită, mai echilibrată decât aceea pe care aș fi avut-o dacă nu mă făceam frate. Și atunci de ce "să nu-mi iau catrafusele și să plec?".

Cineva ar putea spune: "Dar, cum poți să te gândești la așa ceva?" Alții ar putea adăuga: "?i-ai dat cuvântul în mod solemn, i-ai făcut o promisiune lui Dumnezeu. Cum poți contrazice toate acestea?". Aș putea răspunde că aș avea foarte multe motive să fac așa ceva și că mă cunosc destul de bine ca să știu că pot găsi, într-un fel sau altul, o justificare: "Nu știam la ce mă angajez"; "M-am schimbat de-a lungul anilor"; "Institutul s-a schimbat"; "Eram prea tânăr". Nu, nu ajunge rușinea ca să fiu suficient de puternic sau să mă facă să rămân fidel. Dacă eu nu aș fi aici din iubire față de Dumnezeu, de ce ar trebui să-mi apăr onoarea?

Atunci, ce poate să-mi dea puterea de a persevera? Dacă cineva privește la sine însuși și la propria slăbiciune ar putea spune: "Nu știu dacă există ceva (în mine) care ar putea să mă păstreze fidel. S-ar putea întâmpla ca să plec chiar mâine. Însă ceea ce cred este că trebuie să mă încred în Dumnezeu, să mă rog lui cerându-i să continue să-mi dea dorința de a fi cu totul al său, în fiecare zi, zi de zi. Trebuie să fiu pregătit să trăiesc într-o nesiguranță totală, sărac cu duhul, fără încredere în propria mea voință. Trebuie să fiu gata să cred că Dumnezeu îmi va da tot ceea ce îmi este de trebuință ca să fiu fidel, în fiecare zi. Pot să-i cer lui Dumnezeu să nu permită ca eu să abandonez acest drum. Pot să-l implor să mă facă să înțeleg nevoia absolută pe care o am de el, așa încât să-i pot rămâne atașat ca și cum ar fi el cel care... îmi salvează viața în timpul unei furtuni. Pot să mă angajez, iar și iar, de multe ori la rând. În momentul schimbării și al creșterii, al găsirii salvării și a noii vieți, în momentul îndoielilor și al întrebărilor, eu trebuie să dau totul, mereu și continuu, trebuie să simt din nou nimicul meu și bucuria care îmi vine din convingerea de a-i aparține lui, mereu tot mai mult, dându-i astăzi ceea ce ieri nu primisem încă. Pentru că, dacă focul nu arde mereu tot mai adânc în inima trunchiului, va sfârși prin a se stinge".

Foarte important este să avem o călăuză spirituală

Ben Harrison observă că pentru a fi perseverenți și a susține propria fidelitate, pe lângă rugăciune, hrana lecturii spirituale, primirea sfintei Împărtășanii în starea de har și reînnoirea prin spovadă, este important să avem un director spiritual sau "cineva care să mă oblige să fiu sincer cu mine însumi". Și adaugă: "Știu bine că sunt capabil să mă înșel pe mine însumi și să-mi justific dorințele. Tocmai de aceea am nevoie de cineva care să mă ajute să văd înșelăciunile mele și cele ale vrăjmașului. Chiar și frații mei, precum și cei săraci continuă să mă cheme pe calea cea dreaptă, cu condiția ca eu să le acord atenție și să fiu dispus să-i ascult!".

Reluând sfatul inițial al fidelității trăite zi de zi, Harrison povestește o altă întâmplare interesantă din viața părinților pustiului, care are ca protagoniști tot doi călugări, unul mai tânăr și altul mai în vârstă: "Un tânăr călugăr merge la un altul mai în vârstă și-i spune: «Părinte nu mai pot. Plec». Călugărul mai în vârstă îi răspunde: «Mai așteaptă până mâine dimineață, dormi bine și vei fi pregătit de plecare». Dimineața următoare tânărul călugăr vine din nou: «Bine, părinte, acum plec». «Nu», îi răspunde bătrânul, «mai așteaptă doar o zi, stai liniștit și spune-ți rugăciunile. Poți să pleci mâine». «Încerci să mă păcălești?», i-a spus tânărul, «mâine îmi vei spune din nou același lucru». «Desigur», i-a răspuns bătrânul, «acesta este modul în care am rămas eu statornic în chemarea mea, zi de zi. Așa a fost timp de șaptesprezece ani, după care mi-am găsit pacea»".

Ben Harrison încheie spunând: "În ceea ce mă privește, acum sunt cu puțin mai mult de șaptesprezece ani și nu mi-am găsit încă pacea unei certitudini totale. Cine știe cât va mai dura? Ca să fiu sincer, nici nu mă interesează. Dumnezeu este «Cel Fidel». El ne dăruiește «voința și puterea de a acționa» (Fil 2,13). Să ne rugăm ca el să continue să ne dăruiască aceste două daruri, iar noi să continuăm să rămânem deschiși să le primim, doar în această zi"1.

Sursa: Testimoni 19/2011

Traducere de fr. Virgil Blaj OFMConv

Notă:
1 Este bine să ne amintim că și Ioan al XXIII-lea, în timpul anilor de seminar, și-a luat următoarea hotărâre: "Vreau să fiu bun doar astăzi", și a deveni sfânt!


 

lecturi: 22.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat