Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Misterul paradoxului

Loja Centrală a bazilicii "Sfântul Petru" s-a deschis larg, luminată, la scurt timp după ce din coșul Capelei Sixtine se înălțase un nor de fum alb: "Habemus papam! - a anunțat cardinalul Pericle Felici - Dominum Karolum Sanctae Romanae Ecclesiae Cardinalem Wojtyła".

Biserica Romei își primise din nou episcopul, iar lumea catolică - păstorul ei universal.

Era 16 octombrie 1978 ora 18.00.

Conclavul începuse trist - cu amintirea morții subite a papei Ioan Paul I - și agitat, de neînțelegerile dintre cardinalii italieni. S-a propus la un moment dat o candidatură din Lumea a Treia sau un african, dar aceștia erau supuși sub aspect economic și psihologic Europei, iar gândurile lor erau îndreptate tot înspre Europa creștină. Pe de altă parte, în anul următor aveau loc alegerile europene, iar dorința care se făcea tot mai des auzită în masa catolică era că "Europa trebuie să-și regăsească chipul creștin"1. Un papă care să îndeplinească proiectul unei "Europe a catedralelor" nu putea fi italian, fiindcă nici unul din cardinalii italieni nu avea calitatea de a se distinge sau de a fi în asentimentul majorității; un german nu era de dorit - umbrele lăsate de Hitler otrăveau încă Europa. Trebuia cineva venit dintr-o națiune pură, martiră (sub nazism și sub comunism), cu puternică autoritate pastorală asupra poporului său, cu fermitate teologică și voință puternică, o personalitate carismatică, simbol al coeziunii catolice și al iubirii creștine manifestată față de celelalte confesiuni și religii. Acea națiune martiră, cu o mare stabilitate teologică și cu înrădăcinare populară fermă, cultivând o devoțiune mariană ferventă, unde catedralele și bisericile erau fortărețele unei credințe intacte, devenind tot mai puternică prin râuri de jertfe, era Polonia. Și mai mult, Polonia - "poartă a furtunilor" de-a lungul istoriei, - țară de limbă slavonă dar de cult romano-catolic, părea destinată să fie "pod" între creștinismul bizantin și apusean, or "pontifex maximus" semnifică tocmai făuritor de poduri.

Iar arhiepiscopul de Cracovia întrunea toate aceste calități.

Acum, la 33 de ani de la alegerea sa ca papă, cuvintele și opera sa se continuă în mod firesc, fără umbra mâhnirii, absenței sau inadecvării pe care o produce în general, moartea. Fiindcă, dacă în Vechiul Testament "iubirea e tare ca moartea", Evanghelia e tocmai victoria iubirii care învinge moartea - iar Ioan Paul al II-lea este el însuși, în totul, iubire de Dumnezeu.

Despre el s-ar putea spune că exprimă în persoana sa misterul paradoxului.

De fapt, creștinismul în totalitate este un mister al paradoxului: Dumnezeu s-a făcut om ca să sufere pentru om; îi iubește cu iubirea sa absolută și continuă să-i iubească pe cei care nu-l cunosc, nu-l recunosc sau îl urăsc; un grup de 12 oameni simpli, fără carte sau vreo pregătire specială cuceresc lumea; un învățat care-i persecuta îndârjit pe creștini, devine el însuși un aprig creștin, propagă creștinismul pe o arie dificil de străbătut chiar cu mijloacele actuale și-și dă viața pentru Cristos; iar cea mai mare izbândă pentru un creștin continuă să fie jertfa pentru Isus.

Aspectele aparent contradictorii sau paradoxale ale personalității fericitului Ioan Paul al II-lea au un numitor comun: primatul persoanei umane în fața colectivismului comunist și consumismului / individualismului occidental, totul înrădăcinat pe iubirea divină, pe care o manifestă în toate acțiunile și alegerile sale:

  • polonez iubindu-și până la sacrificiu propria-i patrie, a îmbrățișat cu iubire orice națiune;

  • catolic riguros, împotrivindu-se oricărui sincretism religios, a afirmat că semințele adevărului divin se găsesc în toate religiile și în orice cultură;

  • celibatar, a făcut elogiul căsătoriei și a luptat pentru apărarea vieții din momentul conceperii până la sfârșitul ei natural;

  • filosof de talie mondială și recunoscut ca atare, nu a cedat tentației de face din filosofie o profesie;

  • actor, poet și dramaturg de talent, a adus în teatru focul viu al credinței sale, dar a renunțat la scenă pentru ca apoi, pe scena lumii, să aducă întreaga sa ființă fiindcă, așa cum avea să spună în ultimul său poem, "Stanisław", "cuvântul nu convertește, sângele - da";

  • a mobilizat cele mai numeroase mulțimi din istorie, creștini și necreștini și vorbind tuturor, părea că se adresează fiecăruia în parte, dar niciodată și sub nici o formă nu a incitat la violență, cuvântul de ordine fiind iubirea, credința și speranța;

  • el, "singurul lider global al lumii"2, a dus la căderea comunismului;

  • a știut să îndrume fără să constrângă, să însoțească tinerii fără să recurgă la concesii, să fie umil în fața lui Dumnezeu dar și a divinității din fiecare om fără să se umilească și i-a transformat pe cei din jur fără s-o impună - fiindcă a fost mai presus de toate el însuși iubire de Dumnezeu.

La vârsta de 33 de ani, Isus era înălțat pe cruce.

La 33 de ani de la alegerea sa ca papă, într-o lume sfâșiată de ură și conflicte, de intoleranță religioasă și asasinate în masă împotriva creștinilor, aprobate, acceptate sau privite cu indiferență de comunitatea internațională, sunt mai actuale decât oricând cuvintele fericitului Ioan Paul al II-lea: "Izvorul nesecat al reconcilierii este crucea lui Cristos": bârna sa verticală simbolizează nevoia omului de a se reconcilia cu Dumnezeu, iar cea orizontală - reconcilierea în interiorul umanității. Pentru aceasta a cerut iertare, în numele Bisericii, pentru toate păcatele istoriei, pentru aceasta a fost primul papă din istorie care a intrat în sinagogă (13 aprilie 1986), pentru aceasta a vorbit pe stadionul din Casablanca tinerilor musulmani (19 august 1985) - și cei 80.000 de musulmani "l-au ascultat cu mult mai mare interes și respect decât o făcuseră catolicii și episcopii olandezi"3, pentru aceasta a venit la noi, în România (7-9 mai 1999), o țară de limbă latină, dar de religie creștin-bizantină (ca într-o complementaritate de "punte" cu Polonia), fiind primul papă care a pășit pe pământul nostru.

"Nu acceptați să fiți instrumente de violență și distrugere - se adresa el tinerilor - apărați pacea, plătind chiar cu propria viață, dacă e nevoie... Străduiți-vă cu întreaga energie să faceți acest pământ mai ospitalier pentru toți... și spuneți «da» lui Cristos".

Aceasta este crucea spre care privim cu speranță, credință și iubire acum, la 33 de ani de la alegerea sa ca papă.

Era 16 octombrie 1978, ora 18.00.

Rugăciunea pentru pace a lumii care nu a avut niciodată pace, începuse.

O rostea un polonez înțelept, tânăr și frumos, primul papă slav din istorie.

Dr. Ecaterina Hanganu

Note
1 Domenico del Rio, Karol cel Mare - Istoria papei Ioan Paul al II-lea, Ed. "Pauline", București, 2005, trad. pr. Ioan Sociu, p. 103-107.
2 Este caracterizarea pe care ziarul britanic "The Independent" o făcea papei Ioan Paul al II-lea într-un editorial publicat în 1995.
3 George Weigel, Martor al speranței - biografia papei Ioan Paul al II-lea (1920-2005), Ed. "Galaxia Gutenberg", Târgu Lăpuș, p. 570.


 

lecturi: 12.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat