Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Maria, icoană a Evangheliei și a harului

Interviu luat părintelui Stefano De Fiores

De Maurizio Tripi

Al XXVII-lea Colocviu Internațional de Mariologie s-a ținut anul acest în regiunea Marche, la catedrala din Ascoli Piceno, între 6-8 octombrie 2011, cu tema "Maria Icoană a Evangheliei și a harului".

Aceste trei zile de întâlniri au fost un moment important pentru toți credincioșii și studioșii, deoarece figura Fecioarei Maria a fost examinată în toate formele sale: spirituale, teologice, antropologice, literare, istorice și artistice.

Pentru a încerca să o cunoaștem mai bine pe Fecioara Maria, agenția Zenit l-a intervievat pe profesorul Stefano De Fiores, președinte al Asociației mariologice interdisciplinare italiene.

• Care este actualitatea mariologiei în era internetului?

De Fiores: Consultând diferitele situri internet cu cel puțin 140.000 de mențiuni despre Mama lui Isus, putem spune că Maria este de acum la îndemâna mouse-ului. Observ că în general știrile sunt respectuoase față de dogmele mariane definite de Biserică prin concilii sau cu intervenții personale ale Papei: Maria Născătoare de Dumnezeu, Fecioară, Neprihănită, Ridicată la cer. Și se înțelege de ce. În spatele lor găsim preoți, surori, membri ai institutelor călugărești. Există și laici bine informați, ca de exemplu profesorul Antonino Grasso, care a făcut studiile sale la Facultatea Teologică Pontificală Marianum. Un anonim spune că a creat un mic colț tematic, după ce a vizitat din întâmplare un sit în care se vomitau blasfemii împotriva Fecioarei.

• Maria poate fi definită o figură unificatoare, dat fiind faptul că este recunoscută atât de protestanți cât și de ortodocși și este respectată și de islamici și evrei?

De Fiores: Știm că deja sfântul Augustin (+ 430) o numește pe Maria "Maica unității" (Mater unitatis), pentru că ni l-a dat pe Isus, pe care toate confesiunile creștine îl recunosc ca unic mântuitor. Să nu uităm că Maria a fost proclamată de Cristos mamă a discipolului iubit, în care suntem prezenți noi toți discipolii lui Isus. În acea oră Isus nu se mulțumește să-i spună lui Ioan să se ocupe de mama sa, ci stabilește un raport de filiație și de maternitate între unul și cealaltă: "Femeie, iată fiul tău... Iată mama ta" (In 19,26-27). Ioan Paul al II-lea își dorea ca toți creștinii să recunoască această maternitate spirituală a Mariei, revelată solemn de Isus răstignit. Și trebuie să recunoaștem că dacă la nivel popular continuă prejudecățile protestante, la nivel teologic se face un drum providențial de înțelegere reciprocă. Așa s-a întâmplat în grupul din Dombes în Franța, unde 20 de teologi catolici și 20 de evanghelici au reflectat timp de șapte ani despre Maica Domnului și au publicat o interesantă carte cu titlul Maria în planul lui Dumnezeu și în comuniunea sfinților (1999), unde afirmă că ea nu constituie un adevăr separator. Cât privește Biserica ortodoxă, trebuie să spunem că nu există diferențe însemnate în cultul lui Theotokos și al icoanelor sale stabilit la conciliul al II-lea din Niceea (787).

Trebuie să adăugăm că dacă despre Isus dialogul cu musulmanii este dificil, nu tot așa cu privire la Maria, o femeie preamărită de Coran și foarte vie în devoțiunea poporului. Mai puțin dezvoltat este dialogul despre Maria cu evreii, dar se speră ca să continue procesul de apropriere din partea lor în privința acelei tinere din neamul lor, care va fi femeia cea mai importantă și influentă din istorie.

• Puteți să ne vorbiți și despre intervenția dumneavoastră despre Sfânta Fecioară Maria a Harurilor?

De Fiores: Sfânta Fecioară Maria a Harurilor, venerată în catedrala din Ascoli Piceno, unde s-a desfășurat al XXVII-lea Colocviu internațional de mariologie (6-8 octombrie 2011), ne pune în fața unui fapt care poate fi constatat de toți: fie în chioșcurile de ziare răspândite pe străzile orașului, fie în sanctuarele dedicate Maicii Domnului sunt expuse plăci de marmură sau inimi de argint care au două litere: G.R., pentru har primit. Alteori sunt tăblițe votive, care imortalizează adesea în mod naiv experiența unui har obținut și acordat de Fecioara Maria în momente existențiale adesea tragice și fără cale de ieșire. Numărăm cel puțin 128 de sanctuare italiene dedicate Sfintei Fecioare Maria a Harurilor. Ele documentează experiența Maria ca taumaturgă, care obține de la Dumnezeu și acordă celui care o invocă cu credință vindecare în bolile fizice și psihice, ocrotire în momente de pericol pe pământ și pe mare, victorie asupra sterilității prin darul copiilor, eliberarea de flagelurile ciumei și războiului, ajutor și mângâiere în situații triste și tragice din viață.

Dar pentru că în Biblie nu contează atât fiecare har sau ajutor în caz de necesitate, cât mai ales harul prin excelență, o relație vie între Dumnezeu și ființele umane, care sunt introduse în însăși viața Treimii, tocmai în generarea acestui har Maria este chemată să colaboreze ca Mamă. Așadar trebuie trecut de la haruri la har, ca răspuns permanent de iubire care face toată existența noastră o viață în Cristos și în Duh ca fii ai Tatălui.

(După Zenit, 14 octombrie 2011)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 23.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat