Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

București: Relatări de la Curtea Neamurilor

În zilele de 11 și 12 octombrie 2011 la București s-a desfășurat "Atrium gentium / Il Cortile dei Gentili / Curtea Neamurilor", un program dedicat dialogului între cei care cred și cei care nu cred, lansat de Consiliul Pontifical pentru Cultură în luna martie a acestui an.

Partea I. 11 octombrie 2001. Universitatea București

Seria evenimentelor cultural creștine "Curtea Neamurilor la București" a debutat cu decernarea titlului de "Doctor honoris causa" cardinalului Gianfranco Ravasi, președintele Consiliului Pontifical pentru Cultură din Vatican, de către Universitatea de București, în sala Senatului, în prezența rectorului, a decanilor facultăților de fizică și filosofie, a mai multor profesori și studenți ai aceleiași Universități.

Printre alte personalități prezente la eveniment, se aflau IPS Ioan Robu, arhiepiscop și mitropolit de București, împreună cu auxiliarul său, PS Cornel Damian, IPS Javier Lozano, nunțiu apostolic în România și Republica Moldova, reprezentanți ai Ministerului Culturii și ambasadorul României pe lângă Sfântul Scaun, Excelența sa dr. Bogdan Tătaru-Cazaban care a rostit Laudatio Domini card. Gianfranco Ravasi.

În centrul discursului domnului ambasador s-a aflat noțiunea de rațiune lărgită sau rațiune universală, pe care, pe de o parte, card. Ravasi o moștenește spiritual de la card. John Henry Newman, deoarece Biserica sa de cardinal este Biserica pe care a avut-o card. Newman între anii 1879 și 1890 (San Giorgio in Velabro din Roma), iar pe de alta o promovează pastoral și cultural în calitate de președinte al Consiliului Pontifical pentru Cultură din Vatican.

Într-un anumit fel, card. Ravasi era pregătit pentru această misiune importantă, fiindcă s-a remarcat în lumea exgeților ca ebraist, traducător al textelor Vechiului Testament, iar în lumea catolică italiană, și nu numai, ca om al credinței și al științei, om al spiritualității și al cunoașterii, om al întrebărilor fundamentale și al răspunsurilor juste. Opera sa științifică și literară este vastă, impresionantă; a publicat peste 150 de volume. Dintre lucrările sale, câteva i-au reținut atenția domnului Bogdan Tătaru-Cazaban: Giobbe. Traduzione e commento (1979), monumentalul comentariu la Psalmi în trei volume (1981-1984), comentariul la Qohelet, "cartea cea mai originală și mai scandaloasă" a Vechiului Testament (1988) și comentariul la Cântarea Cântărilor. Toate aceste scrieri ilustrează condiția contemporană a hermeneutului biblic și a profesorului de exegeză care a fost card. Ravasi (prins între criza interpretării și derivele hermeneuticii de la începutul secolului al XXI-lea), arta bifrontală (ars interrogandi - ars respondendi) pe care el o stăpânește într-un chip desăvârșit, pledoaria autorului pentru caracterul dialogic al teologiei. De asemenea, prin opera sa, card. Ravasi se dovedește a fi un veritabil vir eruditus al textului sacru, un remarcabil povestitor al artei, "un umanist al Întrupării", cum ar spune Jacques Maritain, pentru că "și-a înmuiat penelul în alfabetul colorat al speranței care este Biblia" (Marc Chagall), amintindu-ne nouă tuturor că Biblia reprezintă marele cod al civilizației occidentale. În sfârșit, această personalitate marcantă a Bisericii Catolice și a culturii italiene este și un mare prieten al culturii române.

Am rămas impresionat de mărturisirea card. Ravasi, care la începutul discursului său a spus că a citit în întregime opera lui Mircea Eliade, a lui Emil Cioran, a lui Eugen Ionesco, că a citit tot ce s-a tradus în franceză sau în italiană din Constantin Noica, în special lucrarea Maladiile omului contemporan, de asemenea că prețuiește și ascultă deseori muzica lui George Enescu și că opera sculpturală a lui Constantin Brâncuși îl emoționează profund.

Aici trebuie să remarc inteligența practică, nu doar cea teoretică a cardinalului Ravasi, sau mai curând capacitatea lui de adaptare la publicul din sală. Pentru această întâlnire, pregătise o lectio magistralis intitulată Tre frontiere della teologia, dar, văzând că cei mai mulți din sală erau tineri, a renunțat la materialul pregătit și a improvizat o conferință în care a formulat mesajul lui de suflet către noile generații de studenți din România, din Europa.

Astfel, la început, a evocat marile personalități culturale românești despre care am amintit mai sus și care l-au influențat și l-au format, într-un fel sau altul. I-a îndemnat pe tineri să-i frecventeze, să-i citească, pentru că în momentul de față, în Europa, ei sunt o prezență critică în stare să trezească lumea adormită în superficialitate.

Apoi, conferința s-a centrat pe descrierea profilului culturii contemporane, care e marcat de două curente de gândire și de comportamente importante: pe de o parte, modernitatea, iar pe de alta postmodernitatea. În privința modernității, card. Ravasi a arătat că ea stă sub semnul descoperirii subiectivității (Descartes) și sub semnul adoptării înțelegerii științei ca cercetare empirică (Galilei, Newton și alții). În modernitatea târzie, curentele de gândire subiectivă au degenerat în subiectivism, eliminând orice discurs despre obiectivitate, cu urmări grave în privința noțiunii de adevăr, iar știința a derapat în științism, fiindcă a ignorat orice fel de supoziție etică. Comentariul card. Ravasi la această stare de lucruri a fost următorul: știința trebuie să rămână știință, iar filosofia/teologia să rămână filozofie/teologie; fiecare disciplină să-și respecte propriile metodologii și propriile obiective. Dar, pentru ca omul să nu fie distrus de propriile lui cercetări (științifice sau filosofice), știința și filosofia/teologia ar trebui să se privească în ochi una pe ala, să se asculte reciproc: știința să descrie scena lumii, fenomenele, iar filosofia/teologia să prezinte principiile, fundamentele pe care se sprijină această lume.

Referitor la postmodernitate, card. Ravasi a subliniat cuvântul cheie ce cuprinde spiritul acestei epoci, și anume "fragment". Într-adevăr, acum totul este relativ, totul este redus la fragment, marginal și trecător, după cum cere piața volatilă și în continuă schimbare. În acest context, a fost invocată o afirmație a filozofului englez Thomas Hobbes, din lucrarea lui Leviathanul, potrivit căreia "autoritatea face legea, nu adevărul". Pe cale de consecință, s-a ajuns la o societate lichidă, fără profil, fără adevăr, cum spunea sociologul polonez Zygmunt Baumann. În fine, pentru a ilustra această stare de spirit a postmodernității, card. Ravasi a evocat o scenă din piesa Cântăreața cheală (1950) a lui Eugen Ionescu. Două familii stau de vorbă folosind cuvinte la întâmplare din dicționare și manuale. Discursul lor este lipsit de noimă, de sens. La un moment dat, familiile schimbă locul, cadrul de referință, dar discuția continuă ca și cum nu s-ar fi întâmplat nimic. Pentru a sublinia mai mult absența sensului, în final, intră în scenă un pompier, care fusese chemat să stingă un incendiu, însă nu găsea locul unde arde. Concluzia lui Ionescu este simplă: trăim într-o lume fără sens.

Răspunsul card. Ravasi la provocările postmodernității este următorul: doar o mare cultură poate deschide drumul spre descoperirea sensului, care trebuie căutat mereu. În sensul acesta, a făcut referință la vorba lui Socrate, din Apologia, după care "o viață lipsită de căutarea adevărului nu merită trăită".

În concluzie, card. Ravasi a adresat o urare Universității de București, și anume să fie un loc de căutare a adevărului, iar pentru această frumoasă lucrare și-a permis să sugereze două idei: 1) să promoveze ideea de utopie, de proiect, de viziune; Europa, dar și România a cunoscut experiența prăbușirii ideologiilor, iar acum trăim o anumită teamă de ideile mari; românii trebuie să capete acest curaj, din acest punct de vedere, fiindcă ei au cunoscut drama amară a ideologiei comuniste; card. Ravasi a insistat pe asumarea convingerii că ideile conduc lumea; a dat un exemplu din Antoine de Saint-Exupery: marinar nu este acela care știe să vâslească, să facă o barcă, să citească o hartă, ci acela care simte în el nostalgia spațiilor infinite ale mării. 2) să creeze cadrul salvării omului, nu distrugerii lui; a invocat șapte direcții de acțiune pentru salvarea omului, potrivit spiritului lui Gandhi, care spunea că omul se distruge dacă face politică, fără principii; dacă se îmbogățește, fără muncă; dacă cultivă inteligență, fără înțelepciune; dacă propune o economie, fără morală; dacă dezvoltă știință, fără umanitate; dacă are o religie, fără credință; dacă iubește, fără jertfirea de sine.

În fine, după conferință, card. Ravasi a fost ovaționat minute în șir, iar în mintea noastră se cuibărea ultima idee: marea cultură, marile culturi deschid drumul spre descoperirea sensului.

*

Partea a II-a. 11 octombrie 2001. Ora 18-21, Ateneul Român

Marți, 11 octombrie 2011, ora 18, Ateneul Român era plin de lume: episcopi, preoți, persoane consacrate, credincioși laici, catolici și ortodocși, oameni obișnuiți și oameni școliți, intelectuali tineri și bătrâni - toți îl așteptau pe card. Gianfranco Ravasi, președintele Consiliului Pontifical pentru Cultură din Vatican, atât pentru prezentarea primei lui cărți în limba română, și anume "Întrebări privitoare la credință. 150 de răspunsuri la întrebările celor care cred și ale celor care nu cred", cât și pentru dialogul cu directorul Institutului Cultural Român, d-l Horia Roman Patapievici, programat să înceapă la ora 19.

Într-adevăr, câteva minute după ora 18, au intrat în holul central al Ateneului, card. Ravasi, însoțit de Kelemen Hunor, ministrul culturii din România, de Bogdan Tătaru-Cazaban, ambasadorul României pe lângă Sfântul Scaun, de profesorul Gabriel Liiceanu, directorul Editurii "Humanitas", unde s-a publicat cartea, și de Andrei Dumitriu, directorul Ateneului Român.

Primul dintre vorbitori a fost prof. Gabriel Liiceanu, care s-a întrebat de ce este importantă această carte? Pentru că ne prezintă mai multe întrebări și răspunsuri și, din acest punct de vedere, cartea îi educă pe oamenii din zilele noastre să-și pună întrebări mari, ultime, fundamentale despre viață. Apoi, prof. Liiceanu s-a întrebat: De ce nu există răspunsuri definitive? De ce sunt întrebări fără răspuns? Pentru că, a răspuns directorul Editurii "Humanitas", întrebările vieții nu au un răspuns unic. În fine, prof. Liiceanu s-a întrebat de unde provine competența unui cardinal să pună și să caute un răspuns la întrebările mari ale vieții? Priceperea și autoritatea card. Ravasi provin din cunoașterea profundă a Bibliei, a tradiției creștine și a misiunii ce i-a fost încredințată. Totuși, a remarcat prof. Gabriel Liiceanu, competența card. Ravasi este limitată la lumea celor care cred. În fine, cartea este fascinantă, pentru că spune că există întrebări fără răspuns și, în felul acesta, cultivă prestigiul misterului.

În cuvântul său, Kelemen Hunor, ministrul culturii din România, a remarcat invitația subtilă pe care o adresează cartea, și anume aceea de a dialoga unii cu alții, și ideea pe care o propune, adică dialogul ca formă de conviețuire. Cartea i se pare importantă, pentru că formulează întrebări esențiale, descrie frământările profunde ale omului care caută să creadă și, din acest punct de vedere, rămâne o carte vie, constituindu-se într-un reper pentru întrebările mari ale vieții.

Bogdan Tătaru-Cazaban, ambasadorul României pe lângă Sfântul Scaun, care a avut o contribuție deosebită în organizarea acestui eveniment cultural-creștin, a salutat apariția cărții card. Ravasi și a spus că vede în ea o invitație de a ieși din indiferență. Pentru Bogdan Tătaru-Cazaban, cartea demonstrează faptul că Biblia este Marele Cod al civilizației europene și, prin întrebările pe care le conține, educă fără pedanterie, fără protocol. În fine, cartea este expresia unei atenții întreite: spirituale, intelectuale și culturale.

Luând cuvântul la lansarea primei lui cărți în limba română, în mod vădit emoționat, card. Ravasi a spus mai întâi cum a ajuns să scrie această carte. Astfel, în calitate de interpret al Scripturii în mas-media italiană, fie în scris, fie în direct la televizor, a provocat multe întrebări în sufletele cititorilor și ascultătorilor săi, din Italia, dar și din Albania sau chiar Malta. De la aceștia a primit foarte multe întrebări, pe care a trebuit să le selecteze într-un prim moment, apoi să le dea un răspuns. Așa s-a născut cartea cardinalului Ravasi: Întrebări privitoare la credință. În al doilea rând, președintele Consiliului Pontifical pentru Cultură din Vatican a pledat pentru importanța întrebărilor în viața omului și, mai ales, pentru cultura întrebărilor fundamentale care, după opinia Eminenței Sale, sunt cauză de creștere nu doar morală, spirituală și culturală, ci și economică și socială. În fine, card. Ravasi l-a citat pe Oscar Wilde, așa cum a făcut-o și în Introducerea cărții sale și a spus: "Oricine poate da răspunsuri, dar pentru a pune cu adevărat întrebări e nevoie de un geniu" (p. 9).

După prezentarea cărții, în aula principală a Ateneului Român, în prezența a circa 800 de invitați, printre care am observat, alături de publicul menționat mai sus, atât clerici ortodocși, cât și oficialități diplomatice, a început dialogul dintre card. Gianfranco Ravasi și Horia Roman-Patapievici, dialog care a fost prefațat de un cuvânt de bun venit adresat mai întâi de Andrei Dumitriu, directorul Ateneului, și apoi de IPS Javier Lozano, nunțiul apostolic în România și Republica Moldova. În fine, după o scurtă pauză muzicală, un tânăr a interpretat la pian o piesă de Haydn, dialogul a început cu prima întrebare adresată card. Ravasi: Ce este curtea neamurilor? Răspunsul eminenței sale i-a purtat pe cei prezenți în sală, dar și pe cei care au urmărit dialogul la televiziunea română (programul cultural) în Țara Sfântă, la Ierusalim, acolo unde se afla templul cu acel zid despărțitor între curtea israeliților (a celor care cred în Dumnezeul adevărat) și curtea neamurilor sau a păgânilor (curtea celor care nu cred în Dumnezeul adevărat). Totuși, acest zid nu despărțea complet, fiindcă peste zid dintr-o partea într-alta, treceau rugăciunile și psalmii israeliților sau dorurile și curiozitățile păgânilor. Astfel, zidul era o invitație la ascultare reciprocă, lucru confirmat de sfântul Paul în Ef 2,14-16, unde spune că Isus Cristos a venit ca să dărâme zidul despărțitor și să facă din toți oamenii un singur popor. Astăzi, însă, există trei curți: pe lângă cele două menționate mai sus există o a treia: curtea celor indiferenți, căldicei, cărora li se adresează Curtea Neamurilor, voită de papa Benedict al XVI-lea, prin Consiliul Pontifical pentru Cultură din Vatican. Voința Papei a fost adusă în discuție de Horia Roman-Patapievici, care a citat următorul pasaj dintr-un discurs al lui Benedict al XVI-lea din 2009: "Cred că Biserica ar trebui și astăzi să deschidă o curte a neamurilor, unde oamenii să poată într-un fel să se raporteze la Dumnezeu, chiar fără să-l cunoască și înainte de a fi găsit calea spre taina sa, pe care o slujește viața interioară a Bisericii. Dialogului cu religiile trebuie astăzi să i se adauge mai ales dialogul cu cei pentru care religia este ceva străin, cu cei pentru care Dumnezeu este necunoscut și care, totuși, nu ar vrea să rămână pur și simplu fără Dumnezeu, ci ar dori să se apropie de El cel puțin ca față de cel ce este necunoscut". Card. Ravasi a adus numeroase argumente în favoarea dialogului cu "neamurile" sau "păgânii" din zilele noastre, folosind afirmațiile și textele unor poeți, scriitori, sociologi ai religiilor, filosofi și teologi, mai mult sau mai puțin cunoscuți publicului românesc: Heine, Nietzsche, Cioran, Ionesco, Ch. Taylor, Kierkegaard și alții.

Comentând situația în care se găsește omul de azi, parcă subjugat cumva de mijloacele de comunicare socială, Patapievici a spus că valoare credinței riscă să dispară atât pe filiera relației dintre individ și Dumnezeu, pe verticală, cât și pe aceea a relației dintre individ și ceilalți indivizi, adică pe orizontală. Răspunsul card. Ravasi a fost unul mai curând optimist, evocând principiul lui Blaise Pascal: omul întrece omul în mod infinit. Faptul că s-a ajuns acum ca în spațiul public să fie interzis creștinismul, se datorează, într-o anumită măsură, și oamenilor Bisericii care au propus o apologetică greșită. Oricum, îndemnul card. Ravasi a fost că trebuie să ieșim din catacombe și să vestim în locurile publice, în școală, în politică, în mas media etc., valorile creștine. Din acest punct de vedere, Eminența sa a făcut distincție între conceptul de vid și conceptul de absență. Valorile creștine nu se văd, dar asta nu înseamnă că au dispărut definitiv, ci pur și simplu lipsesc, ele rămânând legate de toate semnele culturale încă existente în lumea post-creștină. Misiunea noastră este aceea de a le aduce la suprafață, de a le face vizibile.

Vorbind despre valori, H. Roman-Patapievici a spus că trei valori i se par deosebit de importante, pentru noi românii, mai mult sau mai puțin credincioși: tradiția, comunitatea și libertatea. De aceea, l-a întrebat, în final, pe card. Ravasi: Cum putem să promovăm spiritul de comunitate astăzi? Mai întâi, trebuie să remarcăm în oameni, în ciuda tendințelor individualiste, existența nostalgiei comuniunii cu ceilalți. A dat un exemplu personal: și-a deschis un cont pe Tweeter, comunicând zilnic un text biblic la o comunitate virtuală de 2.000 de persoane, și, mai recent, un blog pe un ziar italian laic, unde iarăși s-a adunat o comunitate impresionantă de cititori. Pornind de la această nevoie de comuniune, card. Ravasi a încheiat dialogul său, cu o parabolă orientală, care descrie întâlnirea unui călător prin pustiu cu aproapele său, cu celălalt, întâlnire care la început este pătrunsă de frică, iar în final, când se descoperă că aproapele este fratele pe care călătorul prin pustiu nu-l mai văzuse de 20 de ani, copleșită de bucurie.

Cu această pledoarie pentru dialogul, întâlnirea directă, unii cu alți, pentru privirea față în față, unii cu alții, pentru exorcizarea fricii de celălalt, făcând referință atât la problemele actuale pe care le creează comunitatea românilor din Italia, cât și la rolul pozitiv în sânul comunității poporului din Peninsulă, dialogul dintre card. Ravasi și Horia Roman-Patapievici s-a încheiat într-un puternic ropot de aplauze. Lumea a gustat din plin mărturia senină a cardinalului catolic despre adevăr și iubire, o mărturie luminoasă pe care a dat-o, adaug eu, un prinț nu doar al Bisericii, ci și al frământărilor minții și sufletului uman.

*

Partea a III-a. Miercuri, 12 octombrie 2011, Colegiul Noua Europă

Al treilea moment important din seria întâlnirilor pe care le-a prilejuit Curtea Neamurilor la București a fost colocviul intitulat "Rațiunea și antinomiile credinței. Dialogul dintre cei care cred și cei ce nu cred", un colocviu co-prezidat de cardinalul Gianfranco Ravasi și Andrei Pleșu și găzduit de Colegiul Noua Europă, miercuri, 12 octombrie 2011, începând cu ora 18.

Și de data aceasta, sala în care a avut loc dialogul s-a dovedit a fi neîncăpătoare. Am remarcat printre cei prezenți în sală, alături de IPS Ioan Robu, arhiepiscop și mitropolit de București, IPS Javier Lozano, nunțiu apostolic în România și Republica Moldova, PS Cornel Damian, Bogdan Tătaru-Cazaban, ambasadorul României la Sfântul Scaun, câțiva clerici ortodocși, numeroși intelectuali și oameni de cultură importanți din România.

La ora 18 fix, cu o precizie elvețiană, amintesc aici că edificiul în care se află Colegiul Noua Europă este o donație a statului elvețian, au intrat în sală card. Gianfranco Ravasi, președintele Consiliului Pontifical pentru Cultură din Vatican, și prof. Andrei Pleșu, rectorul Colegiului Noua Europă. După ce i-a salutat pe cei prezenți, rectorul colegiului a descris pe scurt metodologia dialogului ce urma să aibă loc, precizând cele două momente principale: mai întâi prezentarea cadrului general al temei întâlnirii de către co-președinții colocviului, adică Andrei Pleșu și card. Ravasi, apoi prezentarea unor puncte de vedere asupra aceleiași tematici de către următorii invitați: Vlad Alexandrescu, Alexander Baumgarten, Francisca Băltăceanu, Andrei Cornea, Michel Kubler, Anca Manolescu și Dan C. Mihăilescu - toți oameni de cultură din România care s-au remarcat în ultima vreme nu doar printr-o anumită legătură cu Colegiul Noua Europă, așa cum spunea d-l Pleșu, adică prin faptul că au fost bursieri ai acestui Colegiu, ci și prin numeroase publicații în domeniul științelor exacte, literaturii, filosofiei și teologiei.

Cu farmecul lui caracteristic, d-l Andrei Pleșu a spus în cuvântul introductiv că, în viața de zi cu zi, este destul de greu să facem o distincție radicală între cei ce cred și cei ce nu cred; viața ne arată că aceste două categorii sunt amestecate. Totuși, a făcut distincția între "cei ce cred că cred" și "cei ce cred că nu cred". Din prima categorie fac parte adepții ortopraxiei, credincioșii fără patos, fără tulburare; celei de-a doua categorii îi aparțin cei ce consideră credința ca un fel de beatitudine permanentă, un extaz fără sfârșit, o bucurie continuă de prezență lui Dumnezeu. Punctul lui Andrei Pleșu asupra credinței se inspiră din parabolele evanghelice care vorbesc despre așteptarea Stăpânului. Așteptarea îl face prezent pe Stăpân, astfel încât credința devine un dialog cu absența și tăcerea lui Dumnezeu. Aici A. Pleșu a invocat un cuvânt al Papei Benedict al XVI-lea care spunea într-o carte a sa: "orice credincios trăiește și ispita necredinței și orice necredincios trăiește și ispita credinței". În concluzie, raportul dintre credință și necredință în sufletul unui om nu poate să fie ceva confortabil sau sedentar.

Cu eleganță și finețe intelectuală, card. Gianfranco Ravasi a continuat ideile lui A. Pleșu și a indicat patru elemente fundamentale ale raportului dintre credință și necredință. Mai întâi, deosebirea dintre credință și necredință nu este fixă, rigidă, ci mobilă sau flexibilă. De aceea experiența absenței lui Dumnezeu face parte din dinamica credinței. A ilustrat acest aspect cu o scenă dintr-un film de Ingmar Bergman, care descrie drama unui păstor de suflete ce-și pierde credința și, cu toate acestea, trebuie să vorbească despre Dumnezeu. Al doilea element este legătura complexă dintre credință și religie. Se întâmplă ca uneori religia să întunece credința. Referindu-se la K. Barth, renumitul teolog protestant, card. Ravasi a preluat rugăciunea pe care acesta o spunea în fiecare dimineață: "Doamne, eliberează-mă de religie și dă-mi credința!". Al treilea element privește raportul tensionat din sufletul multor credincioși care cred că nu cred. Într-un mod cu totul aparte, curtea neamurilor se adresează acestei categorii de oameni credincioși, pe care îi invită la căutarea lui Dumnezeu, încercând să-i scoată din indiferență și superficialitate. Pentru a exemplifica această stare de lucruri, a fost adus în discuție și Julien Green, care spunea într-o pagină de jurnal: "atâta vreme cât suntem neliniștiți, putem sta liniștiți!". În fine, ultimul element la care a făcut referință eruditul cardinal Ravasi este legat de sentimentul absenței pe care îl comportă actul credinței. Reluând deosebirea pe care a făcut cu o seară înainte la Ateneul Român, și anume deosebirea dintre gol sau vid și absență, a spus că absența Stăpânului sau a lui Dumnezeu ar trebui să întărească, să hrănească, nu să slăbească credința noastră. În concluzie, a insistat pe două comportamente intelectuale și spirituale importante: în aventura credinței, să nu uităm niciodată că inițiativa o are Dumnezeu (aspect subliniat de sfântul Paul în scrisorile sale), apoi, dezvoltând o constatare care trezește uimirea filosofului francez Jean-Luc Marion - faptul că astăzi lumea nu vorbește despre Dumnezeu, despre Cristos (Cristofobia) - i-a invitat pe participanții la colocviu să aibă curajul să-l spună, să-l proclame pe Isus Cristos, Fiul lui Dumnezeu lumii de astăzi.

După aceste poziționări metodologice generale, au intervenit mai mulți invitați, cum am spus mai sus. În ordinea intervențiilor, primul a fost Andrei Cornea, de religie evreu și specialist în filosofia artei. Amestecând puțin lucrurile, în opinia lui Cornea, credința este prezentă oriunde și peste tot, nu doar în viața religioasă, ci și în viața științifică. Pentru el, credința este un conglomerat artificial, și asta se datorează inconsecvenței structurale a ființei umane. Desigur aici s-ar putea spune că există o diferență între credința religioasă și credința științifică. Al doilea invitat a fost Michel Kubler, fost redactor șef al cotidianului francez La Croix, actualmente parohul comunității catolicilor francofoni din București. Pentru Kubler, în România nu ar exista necredincioși, procentele participării la viața liturgică a Bisericii sunt foarte mari, de aceea s-a întrebat în ce măsură se poate vorbi în comunitatea creștină majoritar ortodoxă din România despre laicitate și dacă această comunitate este conștientă de fenomenul secularizării. Precizez că Michel Kubler înțelege secularizarea în sensul lui Ch. Taylor, adică drept repoziționare a credinței. Erudita profesoară de științe biblice, Francisca Băltăceanu a vorbit despre condițiile dialogului, invitând la respect reciproc și la cumințenie intelectuală, zicând că "antinomiile credinței non sunt multiplicanda sine necessitate". Pentru Dan C. Mihăilescu, cel mai important critic literar român al zilelor noastre, sunt mulți în situația celui care crede că nu crede, de aceea s-a întrebat: oare cultura este un fel de blestem în calea credinței? De ce oamenii de cultură nu au curajul să îngenuncheze în biserici? Anca Manolescu, matematician de profesie, a adus în discuție calea apofatismului, interpretând ideile lui Simone Weil, Nikolai Berdiaev și Nicolaus Cusanus. Pentru Anca Manolescu, credința creștină ar trebui să se manifeste într-o formă mai verticală sau spirituală. Vlad Alexandrescu, fost ambasador, cu o pregătire științifică, dar și filosofico-teologică, s-a oprit frământările lui Blaise Pascal, pe care le-a adus în atenția celor prezenți printr-o adâncire a relației dintre lumină și credință; în concluzie, a spus că fiecare vede cât poate, potrivit psalmistului (și sfântului Augustin): "In lumine tuo videbimus lumen tuum, Domine!" (Ps 35). În sfârșit, pentru Alexander Baumgarten, profesor de filozofie medievală la Cluj, aducând o discuție a preocupare scolastică - diferența dintre copist, compilator, comentator și autor - a indicat una dintre condițiile de bază ale dialogului dintre credincioși și necredincioși, și anume asumarea conceptului de raționalitate deschisă, universală.

Ultimul cuvânt l-a avut card. Ravasi, care a terminat cu o parabolă orientală. A spus așa: "Ultimul care vorbește la sfatul înțelepților, trebuie să se ridice în picioare, să tacă și să iasă afară". Președintele Consiliului Pontifical pentru Cultură din Vatican a confirmat dubiile și observațiile invitaților la colocviu și a formulat urarea ca această întâlnire pe care a prilejuit-o Curtea Neamurilor la București să fie începutul unui itinerar continuu de căutare, fie la nivel individual, fie la nivel comunitar.

Colocviul a durat până la ora 20,30. Participanții nu păreau obosiți, chiar dacă au trecut mai bine de două ore de mini conferințe de mare înălțime speculativă; păreau gata să o ia de la capăt. Am văzut că discuțiile au continuat afară, pe stradă, în mașină, poate și acasă. Din toate cele văzute și ascultate în Atrium gentium de la București în zilele de 11 și 12 octombrie 2011, tragem concluzia că inițiativa pontificală a Curții Neamurilor este un drum care ar trebui urmat, continuat.

Pr. dr. Wilhelm Dancă

* * *

București: "Atrium Gentium" sau "Curtea Neamurilor"
Card. Ravasi, "Doctor honoris causa" al Universității din București
"Curtea Neamurilor" va fi la București


 

lecturi: 25.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat