Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Titlul honoris causa dat președintelui Consiliului Pontifical al Culturii de Universitatea din București

Cioran și Ionesco în Curtea Neamurilor

Publicăm textul lectio magistralis pe care cardinalul președinte al Consiliului Pontifical al Culturii a ținut-o la 11 octombrie 2011 cu ocazia conferirii titlului honoris causa din partea Universității din București.

De Gianfranco Ravasi

Era denumită Curtea Neamurilor. Era vorba de un spațiu simbolic al templului din Ierusalim, destinat să-i găzduiască pe păgâni, gentes, popoarele externe lui Israel. Urmând o indicație a lui Benedict al XVI-lea, Consiliul Pontifical al Culturii a voit - sub acest titlu - să recreeze un loc de dialog serios și aprofundat între cei care cred și atei, doritori să se confrunte între ei cu privire la marile teme ale ființei și existenței și cu privire la misterul însuși al lui Dumnezeu.

În interiorul său vrem în mod ideal să situăm două figuri emblematice originare din România, alese pe versantul necredinței deschise și sensibile la întrebările spirituale. Primul personaj este Emil Cioran (1911-1995). "Eu sunt un străin pentru poliție, pentru Dumnezeu, pentru mine însumi": probabil aceasta este cea mai lapidară și fulgerătoare carte de identitate a lui Emil Cioran, născut la 8 aprilie 1911 la Rășinari, în Transilvania română. Așa cum se știe, acest inclasificabil scriitor-gânditor, în anul 1937, la 26 de ani, a emigrat la Paris unde și-a petrecut restul vieții sale până la moarte care a avut loc în anul 1995. Deci străin pentru patria sa de origine, pe care a șters-o din datele sale personale, abandonându-i și limba. Străin pentru națiunea care l-a găzduit, din cauza izolaționismului său constant: "Suprimam din vocabularul meu un cuvânt după altul. După ce s-a terminat masacrul, unul singur a mai rămas supraviețuitor: Singurătate. M-am trezit satisfăcut". În sfârșit, străin pentru Dumnezeu, el care era fiu de preot ortodox. Așa de străin încât s-a înscris la "rasa ateilor", și totuși cu o dorință grijă neîntreruptă de urmărire în privința misterului divin: "M-am învârtit mereu în jurul lui Dumnezeu ca un denunțător: incapabil să-l invoc, l-am spionat". Pentru acest motiv aș vrea să vorbesc pe scurt despre el, fără pretenții de a depăși perimetrul meu de teolog invadând în analiza de critică literară pe care alții o vor face la acest centenar. De fapt, Cioran s-a așezat la pândă în mai multe rânduri pentru a întinde curse lui Dumnezeu constrângându-l să reacționeze, deci să se dezvăluie.

Este emblematic dialogul pe care l-a avut la distanță cu teologul Petre Țuțea. Acesta nu părăsise țara sa, în pofida celor treisprezece ani petrecuți în închisorile lui Ceaușescu, cu atât mai puțin credința sa ajungând să-i replice lui Cioran așa: "Fără Dumnezeu omul rămâne un sărman animal, rațional și vorbitor, care nu vine de nicăieri și merge nu se știe unde". În realitate, interlocutorul său nu era strict ateu, nici agnostic, fapt este că ajunsese până acolo încât să sugereze teologilor o particulară cale a sa "estetică" pentru a demonstra existența lui Dumnezeu. De fapt, scria el în Lacrimi și sfinți: "Atunci când voi ascultați muzica lui Bach vedeți cum se naște Dumnezeu (...). După un oratoriu, o cantată sau o "Passio", Dumnezeu "trebuie" să existe (...). Să ne gândim că atâția teologi și filozofi au irosit nopți și zile pentru a căuta dovezi ale existenței lui Dumnezeu, uitând-o pe singura!".

Cioran acuză Occidentul de un delict extrem, acela că a extenuat și a disecat puterea generatoare a Evangheliei: "Consumat până la os, creștinismul a încetat să fie un izvor de uimire și de scandal, a încetat să dezlănțuie vicii și să fecundeze inteligențe și iubiri". Acest Qohelet-Ecleziast modern se transformă deci într-un soi de "mistic al Nimicului", lăsând să se întrevadă coșmarul "nopților sufletului" anumitor mari mistici ca Ioan al Crucii sau Angelo Silesio, ajungând până la descumpănitorul cântăreț al legăturii Dumnezeu-Nimic, celebrul Meister Eckhart medieval. "Era încă un copil când am cunoscut pentru prima dată sentimentul nimicului, în urma unei iluminări pe care n-aș reuși să o definesc". O epifanie de lumină obscură, am putea spune cu oximoronul folosit de Iob cel biblic.

"Avem mereu pe cineva deasupra noastră - continua el - dincolo de Dumnezeu însuși se ridică Nimicul". Dar iată paradoxul: "Câmpul vizual al inimii este: lumea, plus Dumnezeu, plus Nimicul. Adică totul". Și atunci aceasta este concluzia lui: "Și dacă existența ar fi pentru noi un exil și Nimicul o patrie?". Nimicul - tot prin oximoron - devine numele unui Dumnezeu, desigur foarte diferit de Dumnezeul creștin, și totuși asemenea lui gata să adune răul de trăit al omenirii. Scria Cioran evocând "psihostazia" din Egiptul antic, adică acea cântărire a sufletelor răposaților pentru verificarea gravității păcatelor lor: "În ziua judecății vor fi cântărite numai lacrimile". De fapt, în timpul disperării anumite blesteme - declara Cioran, urmându-l pe Iob - sunt "rugăciuni negative", a căror virulență este primită de Dumnezeu mai mult decât lauda teologică foarte controlată (ideea fusese formulată deja de Luther).

Deci Cioran este un ateu-credincios sui generis. Mai mult, pesimismul său, negaționismul său se referă mai degrabă la umanitate: "Dacă Noe ar fi avut darul de a citi viitorul, nu este nici o îndoială că s-ar fi scufundat!". Și aici Nimicul devine simplul nimic, un eliminare goală: a adora pământul și a spune că tocmai el este capătul și speranța chinurilor noastre și că ar fi zadarnic să căutăm ceva mai bun pentru a ne odihni și a ne dizolva". Omul te face să pierzi orice credință, este un soi de demonstrație a non-existenței lui Dumnezeu și în această lumină se explică pesimismul radical al lui Cioran care strălucește deja în titlurile operelor sale: Inconvenientul de a ne fi născut, Ispita de a exista, Pe culmile disperării, Spintecarea, Silogismele amărăciunii și așa mai departe. Și uneori este greu să nu-i dai dreptate privind nu numai istoria omenirii, ci și golul din atâția indivizi care nu au nimic din tragicul Nimic transcendent: "Despre multe persoane se poate afirma cât valorează prin anumite picturi, adică partea cea mai prețioasă este rama". Dar din fericire - și aceasta este marea contradicție - există, așa cum se spune, și Bach.

Cealaltă figură originară din România pe care o conducem în mod ideal în interiorul Curții Neamurilor este marele dramaturg Eugène Ionesco, prieten al lui Cioran, născut din tată român și mamă franceză la Slatina (o sută cincizeci de kilometri de București) în anul 1909 și a emigrat și el la Paris unde a trăit până la moare care a avut loc la 28 martie 1994, cu funeraliile celebrate după ritul ortodox în care fusese botezat. Într-o zi, glumind dar nu prea mult, în timpul unui interviu el a declarat: "Dau buzna la telefon ori de câte ori sună, în speranța, uneori dezamăgită, că poate îmi telefonează Dumnezeu. Sau măcar unul dintre îngerii săi de la secretariat". Însă tot în acel interviu a mărturisit: "Ceea ce mă plictisește mai mult decât bătrânețea și decât suferința este plictiseala însăși". Agnosticismul său era sever, și totuși era alterat de iubirea față de misticii spanioli, flamanzi și germani. Încă Besançon amintea că biblioteca lui se asemăna mai mult cu aceea a unui filozof sau a unui teolog decât a unui literat.

În jurnalul său nu se rușina să noteze aceste rânduri: "Îmi spun mie însumi: Nu te teme, sărman micuț (...). Citește Cartea, citește Cartea, instruiește-te până la ultima respirație. Ești neștiutor". Și Cartea prin excelență - pentru el care a fost seminarist la București, care a avut printre prietenii cei mai intimi pe marele istoric al religiilor și conaționalul său emigrat și el la Paris, Mircea Eliade, pentru el care avea legături strânse cu părintele dominican Ambroise-Marie Carré, colegul său în Académie de France - era Biblia. Desigur, privirea pe care el o aruncase asupra realității era descurajantă, fapt este că el a fost etichetat ca exponent al teatrului absurdului, în linia lui Samuel Beckett, alt dramaturg celebru contemporan cu el.

În realitate el voia să înfiereze fără milă și cu ironie ("unde nu este umorism - scria el în anul 1962 în Note și contranote - nu este umanitate, este lagăr de concentrare") societatea burgheză modernă, fără idealuri, alimentată cu forța de locuri comune, în mod obositor repetitivă și la sfârșit goală și efemeră. Emblematică este capodopera sa, anticomedia în unsprezece scene, din anul 1950 intitulată în mod îngrozit Cântăreața cheală. Să încercăm să o rezumăm, pornind de la interiorul său mic burghez englez. Soții Smith conversau cu fraze asemănătoare cu banalitățile care se citesc în manuale pentru a învăța o limbă străină. Vin în vizită soții Martin care se așează în fața soților Smith ca străini, gata însă să se recunoască prin diferitele glume pe care și le spun, de tipul: "Luați un cer, mângâiați-l, va deveni vicios".

Dintr-o dată intră un pompier care este în căutarea unui incendiu care trebuie stins, pe care însă nu reușește să-l găsească... Continuă conversația celor două perechi într-un crescendo de stereotipuri dar și de agresivități ajungând la emiterea de fraze obraznice, de sunete sufocate care conțin numai consoane și vocale fragmentare. Dintr-o dată se sting luminile care, puțin după aceea, se reaprind. Și iată din nou cele două perechi în poziții inversate că reiau dialogul lor format din fraze demențiale. Cade cortina. Este ușor de intuit mai mult decât absurdul non-sensul care domnește în colocviile atâtor oameni: e suficient numai să adunăm ecourile discursurilor la celular în tren sau ale (să-i zicem) conversației târâită a anumitor grupuri de tineri. Se poate înțelege cum Ionesco, sub vălul comicității și al sarcasmului, simte o profundă amărăciune: "Comicul - scria tot în Note și contranote - fiind intuiția absurdului, mi se pare mai disperant decât tragicul".

Pentru aceasta, din reacție el ridica privirea spre vârfurile misticii sau ale transcendentului. El nu încerca numai să combată sau să demoleze stupiditatea, așa cum afirma într-o altă operă cunoscută, Lecția (1951): "Nu e suficient a integra. Trebuie dezintegrat. Aceasta este viața, filozofia, știința". Ionesco a voit implicit să încerce în felul său și o cale de mântuire pentru acel "mic burghez care a uitat arhetipul pentru a se pierde în stereotip", ca să folosim o altă afirmație a lui. El se întoarce la cuvânt, conștient de puterea sa: "O, cuvintelor, câte delicte se comit în numele vostru!", afirmă un personaj din Jacques sau supunerea (1955). Dar rămâne mereu dezamăgit chiar și de rezultatele rațiunii idolatrizate, așa cum scria în Jurnalul în fărâme (1967): "Rațiunea este nebunia cea mai puternică, dar și rațiunea celui mai puțin puternic este nebunie".

La baza acestui pesimism este uimirea unei persoane rănite de domnia stupidității, a răului, a răutății, a umilirii celor mici și a celor nevinovați, a minciunii comuniste dominante în țara sa. Și tocmai din această furtună morală înflorește dorința sa puternică spre mister, neliniștea sa spirituală, căutarea Dumnezeu ascuns care nu telefonează niciodată creaturii sale care este totuși în așteptarea neliniștită a unui telefon. Ultimul rând din jurnalul său este însă strălucitor: "Să mă rog. Nu știu pe Cine. Sper: Isus Cristos". Tocmai pentru aceasta este important și pentru noi cei care credem să urmăm parcursuri de asemenea căutări, conduși de persoane care nu cred dar care au fața îndreptată spre infinit și spre veșnic.

Angajarea lor este sinceră și, spre deosebire de anumiți atei devotați, nu are conotații de alt gen, umezite cu salivă cu alte gusturi de ton politic sau social. Așa cum recunoștea un scriitor catolic francez, Pierre Reverdy, "există atei de o asprime feroce care, până la urmă, se interesează de Dumnezeu mult mai mult decât anumiți credincioși frivoli și ușuratici". Tocmai pentru aceasta consider că această Curte a Neamurilor, voită de Benedict al XVI-lea, este o experiență culturală și pastorală semnificativă. Și acea imagine a "curții", la prima vedere un pic încurcătoare, mi se pare sugestivă. Nu se intră în spațiile păzite ale Palatului, unde are sediu puterea laică și se desfășoară viața socială și politică; nu se pătrunde nici în Templu cu riturile sale, limbajul său, atmosfera sa hieratică. În schimb ne întâlnim împreună în spațiul liber al pieței unde suflă vânturile Duhului dar și cele ale cuvintelor umane, ale protestelor, chiar ale blestemelor. Acolo s-au încrucișat în trecut săbiile din duelurile nu întotdeauna metaforice dintre credință și ateism; acum se întâlnesc gânduri și glasuri care caută cu inimă liberă să dea cont despre propriile îndoieli, despre propriile speranțe și - de ce nu? - despre propriile certitudini.

(După L'Osservatore romano, 12 octombrie 2011)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 11.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat