Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 
Puterea semnelor
O antologie de omilii ale lui Joseph Ratzinger și Benedict al XVI-lea
De Gianfranco Ravasi

Din cartea, îngrijită de părintele Leonardo Sapienza, Il potere dei segni (Citta del Vaticano, Libreria Editrice Vaticano, 2011, 299 de pagini) care - la aniversarea a 60 de ani de la hirotonirea sacerdotală a Sfântului Părinte - cuprinde omilii rostite între anii 1978-2011 de Joseph Ratzinger și de Benedict al XVI-lea, publicăm fragmente din prefața scrisă de cardinalul președinte al Consiliului Pontifical al Culturii.

În domeniul liturgic semnele dobândesc o proprie putere specifică de semnificație. De aceea este fericit titlul care a fost dat acestei culegeri, Puterea semnelor. Este bine cunoscută locuțiunea "semnele puterii": ei bine - așa cum afirma o figură cu spiritualitate intensă, Mons. Tonino Bello (1935-1993) care a fost episcop de Molfetta, Giovinazzo și Terlizzi din anul 1982 până la moarte - "de la semnele puterii noi trebuie să trecem la puterea semnelor", pentru că "nu mai avem semnele puterii ci ne-a rămas puterea semnelor". Cam cum spunea sfântul Petru ologului de la poarta frumoasă a templului din Ierusalim: "Nu am nici argint nici aur, dar ceea ce am aceea îți dau: în numele lui Isus Cristos, Nazarineanul, ridică-te și mergi!" (Fap 3,6).

Puterea preotului, amintește papa Benedict al XVI-lea, este "puterea iertării" care învinge puterea răului. Este sugestiv episodul războinic relatat de el, despre cererea de spovadă a unui călugăr necatolic adresată unui preot: "Nu vreau să fiu întărit, ci dezlegat". Desigur, și preotul simte fascinația semnelor puterii și pontiful evocă tentația subtilă a "celui care vrea mai ales să realizeze o ambiție proprie, să ajungă la un succes propriu, rămânând mereu sclav de sine însuși și al opiniei publice. Pe a fi luat în considerare, va trebui să aduleze; va trebui să spună ceea ce le place oamenilor; va trebui să se adapteze la schimbarea modelor și opiniilor". Nu aceasta este adevărata "potestas sacra pe care sacramentul Preoției o conferă preoților". Nu cu argint și aur sau cu succesul social se împlinește misiunea de mântuire.

Iată, deci, în cuvintele papei o lungă lectură interpretativă a diferitelor semne care susțin liturgia iradiind-o de inteligibilitate și dându-i substanță cu eficacitatea lor. Din această adevărată gramatică a semnelor sacramentale care se țese în paginile care vor urma noi am vrea acum să extragem o secvență esențială. Ea se compune dintr-o ideală pentagramă simbolică ce va fi apoi prezentată de diferitele omilii în toate coloraturile sale tematice. Începem cu "gestul foarte vechi al impunerii mâinilor". Această parte fundamentală a organismului uman este semn al capacității noastre de a acționa, de a dărui, de a comunica. Și canonul euharistic evocă "mâinile sfinte și venerabile" ale lui Cristos. "Ei bine, afirmă Benedict al XVI-lea, cu impunerea mâinilor asupra preotului Dumnezeu mă ia în posesie spunându-mi: Tu îmi aparții. Tu stai sub protecția mâinilor mele... Tu ești păzit în căușul mâinilor mele și chiar așa ești în vastitatea iubirii mele. Rămâi în spațiul mâinilor mele și dă-mi-le pe ale tale".

Și continuă: "Impunerea mâinilor exprimă în mod plastic modalitatea întâlnirii dintre libertatea lui Dumnezeu, care acționează prin Duhul Sfânt, și libertatea omului: Biserica, întruchipată de episcopul care stă în picioare cu mâinile întinse, îl roagă pe Duhul Sfânt să-l consacre pe candidat; acesta, în genunchi, primește impunerea mâinilor și se încredințează acestei medieri".

Ajungem astfel, aproape prin contrast, la al doilea simbol, cel al picioarelor care este legat de un act de mare intensitate comunicativă, spălarea pe care Cristos o face în ultima seară a vieții sale pământești față de discipolii săi. Este iluminant comentariul Sfântului Părinte: "Isus își lasă hainele gloriei sale divine și îmbracă hainele sclavului... Se îngenunchează în fața noastră și ne face slujirea sclavului; spală picioarele noastre murdare pentru ca noi să devenim admisibili la masa lui Dumnezeu, pentru ca să devenim vrednici de a lua loc la masa lui". Aplicația se lărgește și la dimensiunea morală: "Zi după zi suntem parcă acoperiți de murdărie multiformă, de cuvinte goale, de prejudecăți, de înțelepciune redusă și alterată. Toate acestea întunecă și contaminează sufletul nostru, ne amenință cu incapacitate față de adevăr și față de bine".

Veșmintele sacerdotale sunt al treilea semn, de altfel evocat pe larg de tradiția biblică. Cristos s-a despuiat de privilegiul condiției sale divine pentru a asuma statutul de servitor (cf. Fil 2,6-7), așa încât "cei care sunt botezați în Cristos sunt îmbrăcați cu Cristos" (Gal 3,27). Benedict al XVI-lea în simbolul veșmântului întrevede întreaga parabolă a întrupării și a răscumpărării: "Cristos a îmbrăcat veșmintele noastre: durerea și bucuria de a fi om, foamea, setea, oboseala, speranțele și dezamăgirile, frica de moarte, toate neliniștile noastre până la moarte. Și ne-a dat nouă veșmintele sale". Al patrulea semn este uleiul, în tripla tipologie liturgică de ulei al catecumenilor, de crismă și de ulei al ungerii bolnavilor. Patru sacramente se încredințează acestui semn: Botezul, Mirul, Ungerea bolnavilor, Preoția. Triplă este și gama valorilor simbolice: pacea (măslinul), tăria (atleții), bucuria (Ps 45,8). Însă uleiul este mai ales emblemă de consacrare, adică de destinare radicală a creaturii lui Dumnezeu, deoarece ebraicul "Mesia" și grecescul "Cristos" înseamnă întocmai "Consacrat". Pentru aceasta "a fi consacrați" este sinonim cu "a fi sacrificați", adică a fi făcuți sacri printr-o dăruire totală ca aceea a lui Isus care în celebra "rugăciune sacerdotală" afirmă: "Pentru ei mă consacru pe mine însumi pentru ca și ei să fie consacrați în adevăr" (In 17,19). Și "adevărul", în limbajul lui Ioan, este Cuvântul lui Cristos în care discipolul se cufundă "consacrându-se" în plenitudine.

Astfel intră în scenă al cincilea și ultimul semn, capital în liturgie și în viața creștină și sacerdotală, pâinea și vinul de la Euharistie. Nu degeaba una din coloanele ideale de bază ale Bisericii-mamă din Ierusalim, conform lui Luca, este tocmai faptul de a fi "perseverenți în frângerea pâinii" (Fap 2,42), pentru că "Biserica trăiește din Euharistie".

În spațiul larg rezervat de Benedict al XVI-lea Euharistiei am vrea să evidențiem și o fină aplicație existențială și spirituală, legată de semnul vinului: "Pentru ca să se poată coace struguri buni este nevoie de soare dar și de ploaie, de zi și de noapte. Pentru ca să se facă un vin bun este nevoie de zdrobire, este nevoie de răbdarea fermentării, de grija atentă care folosește proceselor de maturizare. Pentru vinul bun este caracteristică nu numai dulceața ci și bogăția nuanțelor, aroma variată care s-a dezvoltat în procesele de maturizare și de fermentare. Oare nu este aceasta deja o imagine a vieții umane și în mod cu totul deosebit a vieții noastre de preoți? Avem nevoie de soare și de ploaie, de seninătate și de dificultate, de fazele de purificare și de încercare precum și de timpurile de drum bucuros cu Evanghelia. Îndreptând privirea în urmă putem să-i mulțumim lui Dumnezeu pentru ambele lucruri: pentru dificultăți și pentru bucurii, pentru orele întunecate și pentru cele fericite".

(După L'Osservatore Romano, 3-4 octombrie 2011)
 


lecturi: 16.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat