Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Editura Carmelitană: Două cărți de Edith Stein

Ființă finită și ființă eternă și Un studiu asupra statului. Vol 7 din Operele complete sunt două cărți scrise de Edith Stein și apărute recent la Editura Carmelitană.

* * *

Ființă finită și ființă eternă

Introducere și note de Andreas Uwe Müller, traducere și introducere la ediția romană de Paul-Gabriel Sandu

La 14 octombrie 2011, la Colegiul "Noua Europă" din București, a avut loc prezentarea celei mai importante cărți de filozofie a lui Edith Stein, Ființă finită și ființă eternă, tradusă în românește de Paul-Gabriel Sandu și publicată de curând la Editura Carmelitană. Prezentarea cărții a fost urmată de un simpozion aniversar de filozofie dedicat acestei lucrări, cu prilejul împlinirii a 120 de ani de la nașterea autoarei (12 octombrie 1891). La prezentarea cărții au luat cuvîntul Andrei Pleșu, pr. Marco Paolinelli, pr. Luca Bulgarini, Lucia Toader, Paul-Gabriel Sandu și Tereza-Brîndușa Palade.

Simpozionul a fost alcătuit din două sesiuni. În cadrul primei sesiuni, axate asupra întîlnirii dintre filozofie și teologie în fenomenologia neoscolastică a lui Edith Stein, au susținut comunicări pr. Marco Paolinelli de la Universitatea catolică "Sacro Cuore" din Milano, Tereza-Brîndușa Palade de la SNSPA, București, pr. Tănase Nichifor de la Universitatea "Eftimie Murgu" din Reșița și Daniela Maci de la Universitatea din Oradea. Sesiunea a doua a fost dedicată analizei dialogului dintre Stein și Heidegger și influenței lui Duns Scotus asupra gândirii steiniene. În cadrul acestei sesiuni, au vorbit Mihai Maci de la Universitatea din Oradea, Paul-Gabriel Sandu de la Universitatea București și Adrian Niță de la Universitatea din Craiova.

Redăm, în continuare, o recenzie la lucrarea Ființă finită și ființă eternă, realizată de Tereza-Brîndușa Palade, autoare a primelor două cărți despre filozofia lui Edith Stein apărute în limba romană, care este și colaboratoarea revistei Observator cultural.

Puține cărți de filozofie scrise în secolul al XX-lea și-au asumat o încercare de a "urca" înspre sensul ființei similară cu aceea din Ființă finită și ființă eternă. Încercare de ascensiune către sensul ființei, cea mai importantă lucrare de filozofie a lui Edith Stein. Dacă sintagma "sensul ființei" este adoptată de Stein de la Heidegger, presupozițiile scolastice și aristotelice ale autoarei o conduc la elaborarea unui studiu riguros de "fenomenologie metafizică", prin care se intenționează și o reconciliere între filozofia modernă a lui Husserl din Cercetări logice și metafizica sfântului Toma de Aquino. Acest studiu urmează astfel o direcție radical diferită de aceea antimetafizică a lui Heidegger și contestă presupozițiile nihiliste ale acesteia.

Filozofia ca "aspirație către înțelepciune"

Edith Stein încearcă să parcurgă, în această lucrare, cu ajutorul unei inteligențe filozofice extrem de complexe și profunde, un drum de ascensiune a minții la Dumnezeu, ființa eternă. Filozofia devine aici o "aspirație către înțelepciune", redobândindu-și astfel orientarea ascendentă - către Ființa primă, actul pur, cauza finală ultimă - pierdută în modernitate, dar atât de prezentă, în schimb, la filozofii greci, în special în Metafizica lui Aristotel.

Formată la școala lui Husserl de la Göttingen (1) și convertită la catolicism, gânditoarea de origine evreiască Edith Stein a scris această vastă lucrare filozofică după intrarea ca novice în mănăstirea carmelitană din Köln, în 1933. Noviciatul ei s-a consumat totuși la o vârstă pe care o putem considera matură, întrucât în 1933 împlinise deja 42 de ani. În momentul intrării în Carmelul terezian, Edith Stein era deja autoarea mai multor studii filozofice și dobândise, prin participarea la diverse conferințe internaționale, un renume european. Totuși, ea nu reușise decât cu un an înainte (în 1932) să obțină o catedră universitară la Münster. Dificultatea de a obține o catedră fusese cauzată în principal de prejudecățile timpului împotriva femeilor, cărora li se negau de obicei a priori aptitudinile pentru o carieră științifică sau universitară (2).

În cele din urmă, Edith Stein a obținut o poziție universitară, dar a trebuit să o abandoneze rapid, de astă dată din cauza persecuției naziste împotriva evreilor. Intrată în Carmelul terezian din Köln, a trebuit să părăsească și această mănăstire pentru a se refugia într-o mănăstire carmelitană de la Echt (Olanda), unde superiorii o trimiseseră pentru a o proteja de violența politicii lui Hitler. Perioada de relativă acalmie de la Echt s-a încheiat în august 1942, când Edith Stein a fost deportată la Auschwitz, împreună cu sora ei Rosa, găsindu-și sfârșitul în camerele de gazare de la Birkenau, împreună cu mulți alți evrei.

Sfânta Tereza Benedicta a Crucii (Edith Stein) a fost canonizată de papa Ioan Paul al II-lea în 1998. Un an mai târziu, în 1999, același Ioan Paul al II-lea a proclamat-o patroană a Europei.

Dacă privim lucrarea cea mai importantă de filozofie creștină a lui Edith Stein, Ființă finită și ființă eternă, în care autoarea clarifică și reevaluează cu o exigență și o rigoare ieșite din comun concepte metafizice precum ființa, esența (essentia), substanța (ousia), forma, materia, transcendentalii, persoana, ipostaza etc., cred că putem spune că avem aici una dintre cele mai substanțiale provocări adresate filozofiei moderne și contemporane de a regăsi aptitudinea de a tinde către ceea ce este ultim în ființă, fără a ignora sau a disprețui conceptele scolasticii tomiste.

Inițial, structura acestei lucrări - concepută ca o lucrare științifică de abilitare - a fost aceea a unui studiu asupra analogiei ființei. Lucrarea se numea, de altfel, Potenz und Akt (Potențialitate și act) și relua concepția scolastică și aristotelică potrivit căreia, în natură, există o diversitate care exprimă actualizarea diferitelor potențialități, și care tinde, în același timp, către o actualizare deplină, către actul pur, prin care Aristotel intuia filozofic existența lui Dumnezeu. Complexitatea ființei finite este astfel recunoscută și explicată, fără ca, în același timp, să fie contestată simplitatea actului pur sau simplitatea ființei ce este pe deplin actualizată și în care nu există potențialitate. Totuși, pentru Edith Stein, ființa actuală și ființa posibilă nu sunt privite doar ca niște concepte speculative abstracte ale metafizicii, ci trebuie să poată fi integrate și înțelese și în privința vieții eului. Vedem aici o primă încercare curajoasă de a regândi filozofia scolastică prin intermediul experienței subiective - nu doar pornind de la experiență, așa cum se întâmplă în Metafizica lui Aristotel, ci rămânând cu reflecția ancorată pe terenul subiectivității.

Viața sufletului are pentru Edith Stein o semnificație triplă, care include formarea corpului, ceea ce se întâmplă în viața psihică inconștientă și viața conștientă a Eului. Viața Eului - evident, un concept fenomenologic - presupune deja o formare conștientă a sufletului, care nu poate avea loc numai în raport cu propria interioritate, ci depinde și de relațiile cu lumea exterioară și, în final, cu realitatea lui Dumnezeu. Eul este cel care receptează impresii, le elaborează interior și oferă răspunsuri. Aceste activități ale Eului multiplică forțele sau potențialitățile sufletului, dar Eul păstrează în același timp unitatea experiențelor trăite.

"Castelul interior"

În cadrul vieții sufletului se produc atât formarea corpului, cât și formarea sufletului, care au loc printr-un consum continuu de forțe, care pot însă primi impulsuri noi din lumea exterioară (spre exemplu, strălucirea soarelui sau zâmbetul fericit al unui copil pot trezi în suflet o viață nouă, prin aceea că îi oferă sufletului noi impulsuri vitale).

Totuși, formarea cea mai personală a sufletului trebuie să treacă printr-un itinerariu în propria interioritate. În acest punct, Edith Stein reia tema "castelului interior" al sufletului dezvoltată de sfânta Tereza de Ávila, într-o lucrare care poartă același nume (3). Totuși, dacă sfânta Tereza de Ávila afirmă că rugăciunea este singura poartă de a accede la lumea interioară a sufletului, în ale cărei străfunduri locuiește însuși Regele Cristos, Edith Stein crede că se poate intra pe poarta castelului interior și prin anumite experiențe naturale și prin cercetarea filozofică. Pătrunderea în lumea interioară a sufletului este însă o experiență spirituală. Pentru o formare personală adecvată a sufletului, această experiență trebuie să treacă prin cunoașterea de sine și printr-o descoperire intuitivă a "sensului propriei ființe".

Drumul interiorității are ca finalitate, la fel ca la sfânta Tereza de Ávila, întâlnirea sufletului cu Dumnezeu, printr-o stare contemplativă înaltă, în care sufletul spiritualizat atinge "plenitudinea ființei". Mai există însă o finalitate a pătrunderii în propriul suflet, care este dobândirea unei libertăți spirituale cu adevărat personale. Și în acest punct, "fenomenologia metafizică" a lui Stein se mută pe terenul împlinirii libertății persoanei umane, care este, desigur, în lectura creștină a autoarei, identică cu libertatea omului de "fiu al lui Dumnezeu". Finalitatea practică a filozofiei creștine steiniene pare să fie împlinirea vocației persoanei umane dea fi liberă să iubească asemenea Persoanelor divine - prin dăruirea de sine către o altă persoană, adică printr-un act care exprimă modul cel mai profund de a fi al persoanei libere.

Note:

1. Heidegger fusese format, în schimb, în perioada în care Husserl preda la Freiburg și în care gîndirea lui evoluase către un subiectivism și un idealism similar cu ale lui Fichte. Diferențele dintre Stein și Heidegger se explică, probabil, și prin formarea lor diferită, deși ambii au fost studenții aceluiași Husserl.

2. Este de remarcat că însuși Husserl, profesorul ei care o aprecia enorm și o luase ca asistentă la Freiburg, în 1917, fusese inițial orbit de această prejudecată și nu îi susținuse abilitarea. Ulterior, a regretat gestul și a trimis o recomandare plină de elogii, dar era deja prea tîrziu.

3. În limba spaniolă, lucrarea poartă titlul Las Moradas del Castillo interior (Locuințele castelului interior).

*

Un studiu asupra statului Vol 7 din Operele complete

Traducere și introducere la ediția romană de Patrascu Dan

Un text scris înaintea convertirii, unde se vede deja interesul pentru fenomenul persoanei, aici mai ales cercetat din punct de vedere sociologic si juridic.

Cu lucrarea O cercetare asupra statului își face apariția în spațiul publicistic mai puțin cunoscuta scriitoare Edith Stein. Acest studiu, care a luat naștere între 1920 si 1924 și a fost publicat pentru prima dată in 1925, este strâns legat de perioada în care scriitoarea a studiat filozofia și a aprofundat fenomenologia, la Universitatea din Göttingen. Ea avansează pe drumul convertirii la religia catolică, în paralel cu reflecțiile sale ontologice din această perioadă, influențată fiind de reflecțiile ontologice făcute în acea perioadă.

Alături de textul Problema empatiei (1916) și de lucrările Contribuții la fundamentarea filozofică a psihologiei și a științelor spirituale (1920) și Introducere în filozofie (1925), și lucrarea O cercetare asupra statului aparține scrierilor fenomenologiei timpurii.

Edith Stein, prin gândirea sa profundă și amplă, asimilează nu numai filozofia timpului său, ci indirect, și gândirea juridică a vremii precum și noua disciplină științifică a sociologiei.

Pr. Luca Bulgarini, OCarm.

* * *

Ființă finită și ființă eternă. Vol. 12 din Operele complete
Edith Stein, Editura Carmelitană, 2011, ISBN 978-973-88876-3-3, 736 p., 60 lei

Un studiu asupra statului. Vol. 7 din Operele complete
Edith Stein, Editura Carmelitană, 2011, ISBN 978-973-88876-1-9, 14x21 cm, 200 p., 12 lei

* * *

Aceste materiale, în limita stocului disponibil, pot fi procurate prin comandă (cu plata taxelor poștale aferente expedierii):

Din Librăria "Presa Bună":

  • prin poștă: Librăria "Presa Bună", Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26; 700064-Iași;
  • prin telefon și WhatsApp: 0770.477.565: de luni până vineri, între orele 9.00 și 19.00; duminica, între orele 10.00 și 18.00
  • prin e-mail: libraria@ercis.ro
  • prin Internet: www.ercis.ro/libraria

* * *

Vă invităm să accesați pagina "Noutăți editoriale" pe www.ercis.ro


 

lecturi: 76.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat