Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Nici un creștin nu este singur în fața morții

O reflecție despre toți credincioșii răposați

De pr. Antonio Grappone

Cronicile din aceste zile propune foarte multe reflecții despre moartea tragică a tânărului campion de motociclism Marco Simoncelli, dar mai ales cel care frecventează web-ul poate să constate că moarea sa a înduioșat cu adevărat mulți oameni, în special pe tineri. Nu toate comentariile pe care le-am citit sunt probabil potrivite, dar și reacțiile cele mai cinice nu reușesc să disimuleze rătăcirea. Unii au afirmat că angrenajul îndârjit al mass-media ne pune în fața ochilor în fiecare zi moartea a mii de persoane, adesea în forme mult mai teribile decât aceea pe care a avut-o Simoncelli, fără ca asta să trezească nici cea mai mică reacție. Însă noi preoții surprindem mai mult decât atât. Toți am avut ocazia să celebrăm înmormântarea vreunui tânăr, cu biserica plină de oameni. Moartea unui tânăr și în afara schemelor impune tuturor să se întrebe în mod serios.

Însă în timpul nostru problema morții face parte din acele teme care sunt în mod obișnuit reduse la tăcere, ascunse, ba chiar aș spune că este prima temă care este înlăturată. Pe de o parte este disimulată dimensiunea ei tragică, banalizându-i semnificația, e suficient să ne gândim la tăcerea care apasă asupra temei avortului sau la dezinvoltura cu care se încearcă să se introducă eutanazia, sau la tentativele neghioabe de a exorciza frica de moarte, cum ar fi "Halloween". Însă pe de altă parte este ascunsă și semnificația ei esențială, ca și cum ar fi o problemă care nu ne privește. Din punct de vedere cultural pare că este valabil de fapt vechiul sofism al lui Epicur: atunci când eu există moartea nu există, atunci când există moartea eu nu exist, deci problema nu există, este inutil să ne gândim la ea. Numai că, așa cum pot înțelege toți, problema nu este clipa morții, ci moartea care în fiecare zi ne însoțește, moartea noastră și cea a celor dragi ai noștri, și este un lucru care nu se rezolvă întorcându-ne în partea ailaltă. A șterge moartea din panorama existenței noastre înseamnă a elimina un element fundamental și desigur pentru a înțelege cine suntem și pentru a orienta în mod chibzuit alegerile noastre. Făcând o sumă, dacă se sare peste un număr de adunat rezultatul va fi în mod inevitabil greșit. A voi să ignorăm moartea comportă în mod inexorabil a greși viața.

Ori, sfârșitul tragic al unui tânăr iubit și vestit face să reapară pe scenă, chiar și pentru o clipă, realitatea tragică a morții. Emoția pe care o provoacă zdruncină ființa noastră la rădăcină și n-ar trebui lichidată cu superficialitate. Dar cum se ne întrebăm în mod senin despre moarte? Seninătatea și moartea sună ca un oximoron, o contradicție. Moartea într-adevăr este în sine o tragedie, distrugerea omului pe pământ, consecința ultimă, "salariul" păcatului, al răului, ceea ce Dumnezeu, așa cum ne învață Cartea Înțelepciunii, nu a creat și nu a voit niciodată. Cum să învingem frica? Biserica vine în ajutorul nostru. Domnul i-a încredințat ei cheile care deschid porțile vieții. Prin liturgia Bisericii ne face prezente problemele fundamentale ale existenței în lumina lui Cristos, a Celui care a asumat moartea răsturnându-i semnificația. Îndeosebi primele zile din noiembrie sunt dedicate celebrării marii solemnități a tuturor sfinților și, ziua următoare, Comemorării tuturor credincioșilor răposați. Așadar este luminat misterul morții în orice aspect al său: este arătată ținta la care suntem chemați să ajungem străbătând moartea, adică sfințenia deplină și cerul, iar ziua următoare este tratat sensul dificilei lupte interioare în fața perspectivei morții.

Comemorarea de la 2 noiembrie într-adevăr ne ajută. A ne ruga pentru răposați ne permite să le simțim apropierea, dincolo de privarea prezenței fizice. A primi Euharistia permite o întâlnire adevărată și profundă cu Cristos și apoi cu cei dragi care ne-au părăsit și trăiesc uniți cu El, fie în condiția bucuriei depline din cer, fie în aceea a purificării din purgator. A vizita cimitirul în credință ne ajută să relativizăm ceea ce ne neliniștește în această lume și să ridicăm ochii spre cer, regăsind dezlipirea justă și pacea interioară. Mijlocirea pentru cei răposați ne asigură și întărește speranța pentru mântuire: experimentăm că nici un creștin nu este singur în fața morții și nici în fața daunelor produse în el de păcat, ci descoperim că putem să ne ajutăm unul pe altul cu mult dincolo de limitele înguste al vieții pământești. Învățăm că cerul este populat de suflete generoase, care ne iubesc, ne susține și ne așteaptă în paradis.

Însă atenție! Nu e vorba de simplă ritualitate, așa cum este împărtășită într-un fel de toate tradițiile religioase în fața morții. Liturgia Bisericii își scoate forța sa din Misterul Pascal, din victoria lui Isus Cristos asupra păcatului și a morții. O victorie care este plantată în istorie și ne este transmisă prin Botez. De aceea mângâierea credinței nu este o iluzie, nici cu atât mai puțin un pariu pus în întuneric. Ea își scoate eficacitatea sa nu din ritualul în sine, ci din forța vieții creștine trezită de ritual. Dacă suntem creștini este pentru că am avut personal experiența victoriei asupra morții, deci nici o moarte, oricât de dureroasă, nu ne poate arunca în descurajare. De fapt există moduri de a muri mult mai amare în înfricoșătoare decât moartea fizică. Eșecuri, dezamăgiri, frici și suferințe care chinuiesc viața oamenilor, aruncă în disperare ajungând să inducă în mod paradoxal la sinucidere, numai pentru a scăpa de ele. Mai ales păcatele noastre ne sufocă, fie că o recunoaștem fie că nu. Însă creștinul a avut experiența că Domnul ne răscumpără din moartea interioară, ne eliberează de orice moarte, iertându-ne, ridicându-ne din nou din disperare, reconstruind personalități distruse, familii în criză, comunități dezbinate... Orice creștin adevărat deja a pus un picior în cer, deja poartă în sine garanția vieții veșnice și poate să înfrunte cu seninătate problema morții. Pentru aceasta, cum mult dincolo de retorica de ocazie din aceste zile, putem să încredințăm, plini de speranță, sufletul lui Marco Simoncelli milostivirii lui Dumnezeu, rugându-ne pentru ca într-o zi să putem participa pe de plin cu toții, împreună cu campionul Simoncelli, la victoria cea mai mare, Paștele lui Cristos.

(După Zenit, 30 octombrie 2011)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 14.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat