Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Discursul papei în bazilica Sfânta Maria a Îngerilor

Adevăratul Dumnezeu este accesibil tuturor

Dumnezeu nu este "proprietate" a celor care cred și nimeni nu poate în numele său "să se simtă autorizat la violență față de ceilalți". Acesta este apelul lansat de Papa la Assisi cu ocazia zilei de reflecție, dialog și rugăciune pentru pace și dreptate în lume, deschisă joi, 27 octombrie 2011, dimineața, cu întâlnirea liderilor religioși în bazilica Sfânta Maria a Îngerilor.

Iubiți frați și surori,

Stimați Conducători și reprezentanți ai Bisericilor și Comunităților ecleziale și ai religiilor din lume,

Dragi prieteni,

Au trecut douăzeci și cinci de ani de când fericitul Papă Ioan Paul al II-lea a invitat pentru prima dată reprezentanți ai religiilor din lume la Assisi pentru o rugăciune pentru pace. Ce s-a întâmplat de atunci? La ce punct este astăzi cauza păcii? Atunci marea amenințare pentru pacea în lume deriva din împărțirea planetei în două blocuri contrastante între ele. Simbolul vizibil a acestei împărțiri era zidul din Berlin care, trecând prin mijlocul orașului, trasa granița între două lumi. În anul 1989, trei ani după Assisi, zidul a căzut - fără vărsare de sânge. Dintr-o dată arsenaluri enorme, care se aflau în spatele zidului, nu mai aveau nici o semnificație. Își pierduseră capacitatea lor de a teroriza. Voința popoarelor de a fi libere era mai puternică decât arsenalurile violenței. Problema motivelor acestei răsturnări este complexă și nu poate găsi un răspuns în formule simple. Însă alături de factorii economici și politici, motivul cel mai profund al acestui eveniment este de caracter spiritual: în spatele puterii materiale nu mai era nici o convingere spirituală. Voința de a fi liberi a fost până la urmă mai puternică decât frica în fața violenței care nu mai avea nici o acoperire spirituală. Suntem recunoscători pentru această victorie a libertății, care a fost mai ales și o victorie a păcii. Și trebuie adăugat că în acest context era vorba nu numai, și probabil nici în primul rând, de libertatea de a crede, dar și de ea. Pentru aceasta putem lega toate acestea într-un fel și cu rugăciunea pentru pace.

Dar ce s-a întâmplat după aceea? Din păcate nu putem spune că de atunci situația este caracterizată de libertate și pace. Chiar dacă amenințarea marelui război ne se vede, totuși lumea, din păcate, este plină de discordie. Nu este numai faptul că ici și acolo în mod repetat se duc războaie - violența ca atare este în mod potențial mereu prezentă și caracterizează condiția lumii noastre. Libertatea este un mare bine. Însă lumea libertății s-a revelat în mare parte fără orientare și din partea multora libertatea este înțeleasă greșit și ca libertate pentru violență. Discordia asumă chipuri noi și înspăimântătoare și lupta pentru pace trebuie să ne stimuleze în mod nou pe noi toți.

Să încercăm să identificăm un pic mai de aproape noile chipuri ale violenței și discordiei. În linii mari - după părerea mea - se pot găsi două tipologii diferite de noi forme de violență care sunt diametral opuse în motivația lor și apoi manifestă în amănunte multe variante. Înainte de toate este terorismul, în care, în locul unui mare război, există atacuri bine țintite care trebuie să lovească în puncte importante adversarul în mod distructiv, fără nici o atenție față de victimele umane nevinovate care cu asta sunt în mod crud ucise sau rănite. În ochii responsabililor, marele motiv al dăunării dușmanului justifică orice formă de cruzime. Este scoasă din joc tot ceea ce în dreptul internațional era în mod comun recunoscut și sancționat ca limită pusă violenței. Știm că adesea terorismul este motivat în mod religios și că tocmai caracterul religios al atacurilor folosește ca justificare pentru cruzimea nemiloasă, care crede că poate să izoleze regulile dreptului din cauza "binelui" urmărit. Religia aici nu este în slujba păcii, ci a justificării violenței.

Critica religiei, pornind de la iluminism, a susținut în mod repetat că religia ar fi motiv de violență și cu asta a mărit ostilitatea împotriva religiilor. Că aici religia motivează de fapt violența este ceva ce, ca persoane religioase, trebuie să ne îngrijoreze profund. Într-un mod mai subtil, dar tot crud, vedem religia ca motiv de violență și acolo unde violența este exercitată de apărători ai unei religii împotriva altora. Reprezentanții religiilor adunați în anul 1986 la Assisi intenționau să spună - și noi respectăm asta cu forță și mare fermitate: aceasta nu este adevărata natură a religiei. Este în schimb denaturarea ei și contribuie la distrugerea ei. Împotriva acestui lucru se obiectează: dar de unde știți care este adevărata natură a religiei? Pretenția voastră nu derivă oare din faptul că printre voi forța religiei s-a stins? Și alții vor obiecta: dar există cu adevărat o natură comună a religiei care se exprimă în toate religiile și de aceea este valabilă pentru toate? Aceste întrebări trebuie să le înfruntăm dacă vrem să contrastăm în mod realist și credibil recurgerea la violență din motive religioase. Aici se situează misiunea fundamentală a dialogului interreligios - o misiune care trebuie să fie din nou subliniată de această întâlnire. Fiind creștin aș vrea să spun la acest punct: da, în istorie chiar și în numele credinței creștine s-a recurs la violență. Recunoaștem asta, plini de rușine. Dar este absolut clar că aceasta a fost o folosire abuzivă a credinței creștine, în contrast evident cu adevărata sa natură. Dumnezeul în care credem noi creștinii este Creatorul și Tatăl tuturor oamenilor, de la care pornind toate persoanele sunt între ele frați și surori și constituie o unică familie. Crucea lui Cristos este pentru noi semnul Dumnezeului care, în locul violenței, pune suferința cu celălalt și iubirea cu celălalt. Numele său este "Dumnezeul iubirii și al păcii" (2Cor 13,11). Este misiunea tuturor celor care au vreo responsabilitate față de credința creștină să purifice încontinuu religia creștinilor pornind de la centrul său interior, pentru ca - în pofida slăbiciunii omului - să fie cu adevărat instrument al păcii lui Dumnezeu în lume.

Dacă o tipologie fundamentală de violență este astăzi motivată în mod religios, punând cu asta religiile în fața problemei referitoare la natura lor și constrângându-ne pe noi toți la o purificare, o a doua tipologie de violență cu aspect multiform are o motivație exact opuse: este consecința absenței lui Dumnezeu, a negării sale și a pierderii de umanitate care merge în același pas cu asta. Dușmanii religiei - așa cum am spus - văd în aceasta un izvor primar de violență în istoria omenirii și pretind deci dispariția religiei. Însă "nu"-ul spus lui Dumnezeu a produs cruzime și o violență fără măsură, care a fost posibilă numai pentru că omul nu mai recunoștea nici o normă și nici un judecător mai presus de el, ci se lua numai pe sine însuși ca normă. Ororile din lagărele de concentrare arată în toată claritatea consecințele absenței lui Dumnezeu.

Însă aici n-aș vrea să mă opresc asupra ateismului prescris de stat; aș vrea mai degrabă să vorbesc despre "decăderea"omului și ca urmare a ei se realizează în mod silențios, deci mai periculos, o schimbare a climatului spiritual. Adorarea mamonei, a averii și a puterii se revelează o contra-religie, în care nu mai contează omul, ci numai avantajul personal. Dorința de fericire degenerează, de exemplu, într-o dorință neînfrânată și inumană care se manifestă în dominația drogurilor cu diferitele sale forme. Există cei mari, care cu ele își fac afacerile și apoi atâția care sunt seduși și ruinați de ele atât în trup cât și în suflet. Violența devine un lucru normal și amenință să distrugă în unele părți ale lumii tineretul nostru. Pentru că violența devine ceva normal, pacea este distrusă și în această lipsă de pace omul se distruge pe sine însuși.

Absența lui Dumnezeu duce la decăderea omului și a umanismului. Dar unde este Dumnezeu? Îl cunoaștem și putem să-L arătăm din nou omenirii pentru a întemeia o pace adevărată? Să rezumăm înainte de toate pe scurt reflecțiile noastre făcute până acum. Am spus că există o concepție despre religie și o folosire a ei prin care ea devine izvor de violență, în timp ce orientarea omului spre Dumnezeu, trăită în mod corect, este o forță de pace. În acest context am făcut trimitere la necesitatea dialogului și am vorbit despre purificarea, mereu necesară, a religiei trăite. Pe de altă parte, am afirmat că negarea lui Dumnezeu îl corupe pe om, îl privează de măsuri și îl conduce la violență.

Alături de aceste două realități de religie și anti-religie există, în lume în expansiunea agnosticismului, și o altă orientare de fond: persoane cărora nu le-a fost dat darul de a putea crede și care totuși caută adevărul, sunt în căutarea lui Dumnezeu. Persoane de acest fel nu afirmă pur și simplu: "Nu există nici un Dumnezeu". Ele suferă din cauza absenței sale și, căutând adevărul și binele, sunt în interior în drum spre El. Sunt "pelerini ai adevărului, pelerini ai păcii". Pun întrebări atât unei părți cât și celeilalte. Le iau ateilor combatanți certitudinea lor falsă, cu care pretind că știu că nu există un Dumnezeu, și îi invită să devină, în loc de polemici, persoane în căutare, care nu pierd speranța că adevărul există și că noi putem și trebuie să trăim în funcție de el. Dar cheamă în cauză și pe cei care aderă la religii pentru ca să nu-l considere pe Dumnezeu ca o proprietate care le aparține lor în așa fel încât să se simtă autorizați la violență față de alții. Aceste persoane caută adevărul, îl caută pe adevăratul Dumnezeu, a cărui imagine în religii, din cauza modului în care adesea sunt practicate, este ascunsă destul de des. Faptul că ei nu reușesc să-l găsească pe Dumnezeu depinde și de cei care cred cu imaginea lor redusă sau chiar deformată a lui Dumnezeu. Astfel lupta lor interioară și întrebările pe care și le pun este o chemare adresată nouă celor care credem, tuturor celor care cred ca să ne purificăm propria credință, pentru ca Dumnezeu - adevăratul Dumnezeu - să devină accesibil. Pentru aceasta înadins am invitat reprezentanți din acest al treilea grup la întâlnirea noastră la Assisi, care nu adună numai reprezentanți ai instituțiilor religioase. Este vorba mai degrabă de a fi împreună în acest drum spre adevăr, de angajarea hotărâtă pentru demnitatea omului și de asumarea împreună a cauzei păcii împotriva oricărui tip de violență distrugătoare a dreptului. În concluzie, aș vrea să vă asigur că Biserica catolică nu se va retrage din lupta împotriva violenței, din angajarea sa pentru pacea în lume. Suntem însuflețiți de dorința comună de a fi "pelerini ai adevărului, pelerini ai păcii". Vă mulțumesc.

Benedictus pp. XVI

* * *

Publicăm discursul pe care Sanctitatea Sa Bartolomeu I, Patriarh Ecumenic de Constantinopol, l-a rostit joi, 27 octombrie 2011, la Assisi cu ocazia Zilei de reflecție, dialog și rugăciune pentru pace și dreptate în lume.

Sanctitate, Eminențe, Excelențe,

Reprezentanți ai diferitelor religii din lume,

Doamnelor și Domnilor,

Dragi prieteni,

Orice dialog autentic poartă în sine germenii unei metamorfoze care trebuie realizată. Natura acestei transformări constituie o convertire care ne face să ieșim din particularismele noastre pentru a nu-l mai considera pe celălalt ca obiect de indiferență, ci ca subiect de relație.

Pentru că, din indiferență se naște ura, din indiferență se naște conflictul, din indiferența se naște violența. Împotriva acestor rele numai dialogul este o soluție care poate fi parcursă pe termen lung. Rolul nostru, fiind conducători religioși, este mai ales acela de a-l promova și de a arăta prin intermediul exemplului nostru zilnic că noi nu trăim numai unii împotriva altora, sau unii alături de alții, ci mai degrabă unii împreună cu alții, într-un spirit de pace, de solidaritate și de fraternitate. Însă pentru a ajunge la acest scop, dialogul cere o răsturnare completă a modului nostru de a fi în lume. Auzim bine glasurile celor care exaltă protecționismul, pentru că mondializarea poartă în sine un curent relativist care generează, prin opoziție, replieri comunitariste și identitare, în care se ascunde dușmănia. Pentru aceasta angajarea noastră nu trebuie să se limiteze numai la o muncă în exteriorul comunităților noastre, ci este oportun ca să înțeleagă și logicile ad intra. Responsabilitatea noastră ajunge să fie atunci cu atât mai mare și organizarea acestei întâlniri pentru pace la Assisi asumă toată importanța sa. Nu e vorba, așa cum insinuează unii, de a face dialog interreligios, sau un dialog ecumenic, într-o perspectivă sincretistă.

Dimpotrivă, viziunea pe care noi o lăudăm în dialogul interreligios are un sens cu totul deosebit care derivă din însăși capacitatea religiilor de investi în domeniul societății pentru a promova pacea în ea. Acesta este spiritul din Assisi, aceasta este și calea pe care Patriarhia Ecumenică din Constantinopol s-a angajat de mulți ani.

Și astăzi, la douăzeci și cinci de ani după prima întâlnire convocată de Fericitul Ioan Paul al II-lea chiar aici la Assisi, la zece ani după dramaticele evenimente de la 11 septembrie și în momentul în care "primăverile arabe" nu au pus capăt tensiunilor intercomunitare, locul religiilor printre fermenții care sunt în desfășurare în lume rămâne ambiguu. De fapt, noi continuăm să ne temem de marginalizarea crescută a comunităților creștine din Orientul Mijlociu. Trebuie să ne opunem deformării mesajului religiilor și al simbolurilor lor din partea autorilor de violență. A dezvolta religiosul prin religiosul însuși, aceasta este exigența necesară pentru a promova dimensiunea umanitară a unei figuri a divinului care se vrea milostiv, drept și iubitor.

Pentru aceasta responsabilii religiilor trebuie să-și asume procesul de restabilire a păcii. Pentru că singurul mod de a ne ridica împotriva instrumentalizării războinice a religiilor este să condamnăm cu fermitate războiul și conflictele și să ne punem ca mediatori de pace și de reconciliere.

Sanctitate, acestea sunt câteva elemente pe care vrem să le prezentăm reflecției generale în cadrul acestei noi întâlniri de la Assisi, convergerii în favoarea unei reconcilieri globale a omului cu Dumnezeu, a omului cu el însuși, dar și a omului cu ambientul. Pentru că altruismul nu se poate limita numai la relațiile din interiorul umanității. Cine spune "că este în relație" face referință și la experiența extinsă a alterității, până la natura însăși ca o creație a lui Dumnezeu.

Așadar dialogul nostru este reconciliere. Noi toți ne recunoaștem în această expresie din Fericiri: "Fericiți făcătorii de pace pentru că ei vor fi numiți fii ai lui Dumnezeu" (Mt 5,9). Această responsabilitate nu este pur și simplu verbală, ea așteaptă de la noi ca să fim fideli față de credința noastră, fideli față de planul lui Dumnezeu cu privire la lume, răspunzând la ceea ce el cere. Fie ca noi să putem fi semnele acestei angajări! Numai atunci pacea pe care o căutăm, această comoară atât de scumpă de obținut și din păcate așa de ușor de pierdut, va străluci în lume.

Să-l rugăm pe Domnul Dumnezeul nostru ca să acorde lumii harul său și ca să ne inspire să fim pelerini ai adevărului și ai păcii.

* * *

Prezentăm textul discursului rostit de doctor Rowan Douglas Williams, Arhiepiscop de Canterbury, joi, 27 octombrie 2011, participând la Assisi la Ziua de reflecție, dialog și rugăciune pentru pace și dreptate în lume cu tema "Pelerini ai adevărului, pelerini ai păcii".

Sanctitatea Voastră, Sanctitate, Preafericiri,

Frați și surori în Cristos,

Dragi prieteni,

Este o mare onoare să fiu cu voi pentru a celebra aniversarea primei Zile de rugăciune pentru pace care s-a ținut în acest loc sub conducerea Fericitului Ioan Paul al II-lea. Răposatul Pontif credea cu fermitate că grija ființelor umane față de dreptatea și stabilitatea epocii noastre cerea o mărturie comună din partea persoanelor religioase, excluzând orice compromis cu privire la propriile convingeri și tradiții particulare. Anii trecuți de la acea primă întâlnire au confirmat această convingere în modul cel mai hotărât posibil.

Provocările din timpul nostru sunt de așa natură încât nici un grup religios nu poate pretinde că are toate resursele practice de care are nevoie pentru a le înfrunta, chiar dacă suntem convinși că avem tot ceea ce avem nevoie în domeniul spiritual și doctrinal. În felul acesta, noi nu suntem aici pentru a afirma o minimă denumire comună a ceea ce crede, ci pentru a ne ridica glasul din adâncul tradițiilor noastre, în toată singularitatea lor, în așa fel încât familia umană să poată fi mai deplin conștientă de câtă înțelepciune trebuie luată în lupta împotriva nebuniei unei lumi încă obsedate de frică și suspiciuni, încă îndrăgostită de ideea unei securități bazate pe o ostilitate defensivă, și încă în măsură să tolereze sau să ignore pierderile enorme de vieți printre cei mai săraci din cauza războaielor și bolilor.

Toate aceste eșecuri ale spiritului își au rădăcina în largă măsură în incapacitatea de a-i recunoaște pe străini ca persoane care împărtășesc cu noi unica și aceeași natură, unica și aceeași demnitate a persoanei. O pace durabilă începe acolo unde noi îl vedem pe aproapele nostru ca pe un altul noi înșine - așadar începem să înțelegem de ce și cum trebuie să-l iubim pe aproapele ca pe noi înșine.

Pentru creștini inima a toate acestea este convingerea că în Isus din Nazaret însuși Dumnezeu se identifică cu natura uman, deci cu fiecare persoană umană. Fiecare chip, acum, apare în manieră diferită datorită faptului că Dumnezeu a luat un chip omenesc. În aproapele nostru recunoaștem nu numai pe cineva care are în sine asemănarea lui Isus Cristos în virtutea noii creații. Și dacă așa este, nu mai putem, în ultimă analiză, să fim străini. Ceea ce interesează viața oricărei persoane sau comunități, interesează viața tuturor.

Toți oamenii religioși au în comun convingerea că noi, în ultimă analiză, nu suntem străini unii față de alții. Și dacă nu suntem străini, trebuie mai devreme sau mai târziu să găsim modul de a concretiza această recunoaștere reciprocă în relații de prietenie adevărate și durabile. Suntem aici astăzi pentru a declara voința noastră - sau mai degrabă determinarea noastră pasionată - de a convinge lumea noastră că ființele umane nu trebuie să fie străini și că recunoașterea este pe atât de posibilă pe cât este de necesară din cauza relației noastre universale cu Dumnezeu.

Termin citând câteva versuri ale unui mare poet creștin din țara mea, Țara Galilor, Waldo Williams, maestru, om de profundă rugăciune și activist pentru pace în viața sa adultă. El a scris un poem intitulat "Ce este omul?" și acestea sunt versurile de la început:

Ce înseamnă a fi vii? A locui într-o mare sală

între ziduri strâmte.

Ce înseamnă a recunoaște? A găsi o unică rădăcină

sub toate ramurile.

Ce înseamnă a avea credință? A rămâne liniștiți la vatră

până când suntem gata să-l primim pe oaspetele nostru.

Ce înseamnă a ierta? A găsi o cale printre spini

pentru a sta alături de vechiul nostru dușman.

Fie ca Dumnezeu să ne ajute să răspundem la aceste întrebări în această manieră, cu cuvintele noastre și cu mărturia noastră.

* * *

În continuare publicăm textul intervenției Reverendului Dr. Olav Fykse Tveit, Secretar General al Consiliului Ecumenic al Bisericilor (KEK), la Ziua de reflecție, dialog și rugăciune pentru pacea și dreptatea în lume desfășurată joi 27 octombrie 2011 la Assisi.

Sanctitate,

Eminențe, Excelențe, distinși lideri religioși,

Sfântul Francisc ne oferă inspirația despre modul în care credința în Dumnezeu, dialogul deschis și întâlnirea sinceră pot să ducă la contribuții semnificative pentru o pace justă.

Lumea are nevoie de constructor de pace pornind de la credință. Comunitățile de credință, cum sunt cele 349 de biserici din Consiliul Ecumenic al Bisericilor, au nevoie de tineri "purtători de schimbare" a lumii. Francisc era un tânăr când a capitulat în fața lui Dumnezeu. Pasiunea sa față de bunătatea creației și exemplul de curaj radical pentru pace arată importanța credinței și curajul tinerilor.

Ceea ce Francisc a făcut tânăr fiind, în cei douăzeci de ani ai săi, este pentru noi o chemare salutară la importanța rolului pe care tinerii trebuie și pot să-l desfășoare atât în comunitățile de credință cât și în contextul social mai amplu. Fără asta, nu am fi astăzi aici.

Și astăzi pacea în lume cere ideile și contribuția tinerilor. Un mare obstacol în calea unei păci juste este reprezentat astăzi de nivelul înalt de șomaj printre tineri în toată lumea. Există senzația că punem în joc bunăstarea și fericirea unei generații. Avem nevoie de viziunea și de curajul tinerilor pentru schimbările necesare.

Vedem că tinerii conduc astăzi procesele de democratizare și de pace în multe țări. Trebuie să recunoaștem că nu am fost mereu capabili să dăm tributul just și să susținem aportul pe care tinerii pot să-l ofere în comunitățile noastre. Noi bătrânii prezenți aici avem nevoie să lucrăm împreună pentru pacea între generații și să dăm tinerilor din toată lumea o reală speranță pentru viitor.

Lumea are nevoie de întâlniri între conducătorii comunităților religioase. În mijlocul unui război a cărui țintă finală era Ierusalimul, Francisc a venit pentru a împărtăși experiențe de credință cu Sultanul din Egipt. Ca mulți cruciați, el a venit pentru a-l converti pe celălalt. În schimb a fost el însuși schimbat, convertit.

Suntem aici pentru a lăsa ca să ne vorbească această convertire a lui Francisc și pentru a face în așa fel încât conversația dintre noi să devină un izvor de dreptate și de pace. Este de dorit mai mult prin respectul față de celălalt. O pace care poate fi susținută cere ca să existe un spațiu, un spațiu sigur și fără pericole, nu numai pentru mine, ci și pentru celălalt. Creștinii trebuie să-și amintească faptul că crucea nu este pentru cruciade, ci este un semn al modului în care iubirea lui Dumnezeu îi îmbrățișează pe toți, chiar și pe celălalt.

Pentru Consiliul Ecumenic al Bisericilor o angajare precisă pentru următorii ani va fi aceea de a lucra pentru o pace justă la Ierusalim și pentru toate popoarele care trăiesc în Ierusalim și în jurul acelui oraș care are Shalom - Salaam în numele său. Este orașul care prin numele său este chemare să fie o viziune de pace, dar care în decursul istoriei a devenit așa de des un loc de conflict. În timp ce vizitam Pakistanul în urmă cu câteva zile, mi-am dat seama că alte popoare suferă din cauza ciocnirilor dintre interese diferite, drept consecință a faptului că aceste conflicte în jurul Ierusalimului nu s-au rezolvat încă. Acest oraș, sfânt pentru evrei, creștini și musulmani, este un simbol vizibil al dorinței noastre puternice, al celor mai bune și celor mai înalte dorințe ale noastre, al iubirii noastre față de frumusețe și al dorinței noastre de a-l sluji pe Dumnezeu. Dar este și o amintire puternică a modulului în care lucrurile bune pot să se îndrepte și spre rău. În decursul istoriei ființele umane au considerat așa de greu să iubească fără să caute în același timp să aibă în manieră exclusivă.

Să ne rugăm, ca lideri religioși, pentru dreptatea și pacea pentru Ierusalim și pentru toți cei care trăiesc acolo. Într-un mod misterios, Ierusalimul nu se limitează să ne dezvăluie aceste realități cu privire la condiția umană, ne provoacă și să ne confruntăm cu ele. Creștinii cred că orice ființă umană este creată după imaginea lui Dumnezeu, afirmând prin urmare demnitatea umană inalienabilă a oricărei persoane și unitatea omenirii. Suntem chemați să participăm la re-stabilirea păcii pentru Ierusalim pentru a re-crea și a repara lumea lui Dumnezeu. Suntem responsabili în fața lui Dumnezeu și unii în fața altora față de pacea în timpul nostru și prin ceea ce spunem sau ceea ce nu spunem pentru a ajunge la ea. Să urmăm împreună exemplul sfântului Francisc și al altora, tineri și bătrâni, bărbați și femei, pentru a trezi printre noi curajul de a construi o pace justă.

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 10.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat