Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Cardinalul Jean-Louis Tauran despre ziua de la Assisi

Claritate, încredere și prudență, puncte de susținere a dialogului dintre religii

de Mario Ponzi

Claritate, dulceață, încredere și prudență. Sunt cele patru caracteristici ale dialogului dintre religii, indicate de Paul al VI-lea în enciclica Ecclesiam suam din 1964. La acele cuvinte face referință cardinalul Jean-Louis Tauran, președinte al Consiliului Pontifical pentru Dialogul Interreligios, pentru a explica - în acest interviu acordat ziarului nostru - pe ce linii directoare se mișcă astăzi dialogul dintre credincioșii de diferite religii. Un dialog care apare tot mai important în acești ani zbuciumați, pentru că "atunci când fanatismele riscă să desfigureze religiile - spune cardinalul - este și mai necesar ca aceia care cred, toți cei care cred, să încerce să se cunoască mai bine și să se înțeleagă reciproc".

Assisi propune din nou problema dialogului dintre creștini și alte religii. Care sunt motivele care îi fac pe creștini să accepte să dialogheze cu persoane de alte religii?

Să pornim de la o considerație foarte simplă: trăim în societăți pluraliste, cu etnii, culturi și religii diferite. Dar dincolo de aceste diferențe, toate persoanele, fie că ele cred sau nu cred, își pun - după cum spunea Kant - trei întrebări fundamentale: "ce pot să cunosc, ce trebuie să fac, ce pot să sper". În acest context se situează dialogul interreligios. Atunci când fanatismele riscă să desfigureze religiile, devine și mai necesar ca aceia care cred să încerce să se înțeleagă reciproc, să împărtășească patrimoniul lor spiritual, respectând libertatea fiecăruia, cu scopul de a considera ce pot să facă împreună pentru binele comun. De vreme ce în istorie religiile nu întotdeauna au favorizat înțelegerea și pacea, este mai necesar ca oricând, în timpuri de globalizare, să demonstreze că toate religiile, în realitate, sunt chemate să fie mesagere de fraternitate. Trecând la considerații mai elaborate, trebuie să amintim unitatea neamului omenesc, creat de un Dumnezeu unic. În afară de asta, rațiunea fiind specificul omului, căutarea adevărului îi unește pe cei care cred și pe oamenii de bunăvoință. Așa cum spune Nostra aetate, "Biserica catolică nu respinge nimic din ceea ce este adevărat și sfânt în aceste religii. Ea consideră cu respect sincer acele moduri de a acționa și de a trăi, acele precepte și acele doctrine care, chiar dacă în multe puncte diferă de ceea ce ea însăși crede și propune, totuși adesea reflectă o rază din acel adevăr care luminează pe toți oamenii". Într-o lume care favorizează "amestecul" - pentru a prelua o expresie îndrăgită de cardinalul Scola - și diversitatea, Biserica nu încetează să promoveze respectul, întâlnirea și solidaritatea.

Cum se articulează dialogul cu necreștinii?

Dialogul interreligios are scopul de a cunoaște religia celuilalt, de a considera ceea ce ne unește și ceea ce ne desparte și de a vedea cum aceia care cred pot să pună la dispoziția întregii societăți energiile care vin din faptul de a crede. Pentru noi catolicii există o fraternitate fundamentală între toți membrii familiei umane și o voință de mântuire a lui Dumnezeu pentru toată omenirea, oferită de Cristos. Noi creștinii nu putem să renunțăm la vestire, la propunere și în același timp trebuie să recunoaștem că Isus Cristos este prezent și activ în manieră misterioasă și în realitățile umane și în tradițiile religioase ale omenirii. Mărturia dialogantă a celor care cred se realizează concret prin patru modalități: dialogul vieții; dialogul faptelor; dialogul teologic; dialogul schimbului experiențelor religioase. Avem un dialog cu evreii (de care se ocupă Consiliul Pontifical pentru Promovarea Unității Creștinilor), cu musulmanii, cu budiștii, cu hindușii și sperăm să dezvoltăm dialogul cu religiile tradiționale africane. Este important de amintit că dialogul interreligios nu este un dialog teoretic între religii, ci un dialog între cei care cred și acest dialog, conform lui Paul al VI-lea, trebuie să aibă patru caracteristici: claritatea, dulceața, încrederea și prudența, așa cum se citește în enciclica Ecclesiam suam.

Care este sensul rugăciunii care se ține la Assisi?

Înainte de toate merită de spus că credincioșii care se roagă, fiecare respectând propria tradiție religioasă și tradițiile altuia - nu e vorba de a da impresia că încercăm să facem să se nască un fel de religie universală - amintesc că omul nu trăiește numai cu pâine. În tăcere, căreia Benedict al XVI-lea vrea să-i dea însemnătate deosebită, ei vor putea să-și amintească de faptul că unicul Dumnezeu este în acțiune în orice bărbat și femeie de pe acest pământ, care are un plan cu toată omenirea și care dorește ca pământul să fie pământul tuturor: "Într-adevăr, toate popoarele alcătuiesc; au o singură origine, căci Dumnezeu a rânduit tot neamul omenesc să locuiască pe toată fața pământului; au, de asemenea, un singur scop ultim, pe Dumnezeu, a cărui Providență, ale cărui dovezi de bunătate și planuri de mântuire îi îmbrățișează pe toți, până când cei aleși se vor aduna în cetatea sfântă, luminată de slava lui Dumnezeu, unde toate neamurile vor umbla în lumina lui", așa cum afirmă Nostra aetate. Benedict al XVI-lea a invitat și reprezentanți ai bărbaților și femeilor care îl caută pe Dumnezeu, care sunt încă în "curtea neamurilor". Nu putem uita atitudinea sfântului Paul față de ei în areopagul din Atena, precum și ceea ce scria: "În Isus Cristos nu mai este străin, nici sclav, nici oameni liberi, ci toți am fost mântuiți de Isus Cristos". Astfel Paul se va face iudeu cu iudeii și păgân cu păgânii pentru mântuirea lor. Paul vine din Tars unde cultura era greco-romană, a studiat la Ierusalim unde cultura era ebraică, apoi și-a dedicat viața ca să predice un creștinism cu adevărat universal. Biserica este universală încă de la început.

Este semnificativă prezența musulmanilor în pofida coincidenței cu pelerinajul la Mecca și conferința de la Doha.

Da, de data aceasta musulmanii sunt mai numeroșii decât altă dată, dar ar putea să fie și mai mulți dacă întâlnirea n-ar coincide chiar cu aceste întâlniri. Cu ei vom aminti că, așa cum se citește în Nostra aetate, "Biserica îi privește de asemenea cu stimă pe musulmani, care îl adoră pe Dumnezeul cel unic, viu și existent în sine, îndurător și atotputernic, Creatorul cerului și al pământului, care a vorbit oamenilor. Ei caută să se supună din tot sufletul hotărârilor lui tainice, așa cum s-a supus lui Dumnezeu Abraham, la care credința islamică se referă bucuros. Deși ei nu-l recunosc pe Isus ca Dumnezeu, îl venerează totuși ca profet; o cinstesc pe Mama lui, Fecioara Maria, și chiar o invocă uneori cu pietate. Pe lângă acestea, ei așteaptă ziua judecății, în care Dumnezeu îi va răsplăti pe toți oamenii înviați. De aceea, ei prețuiesc viața morală și aduc cult lui Dumnezeu mai ales prin rugăciune, pomană și post. Chiar dacă, în decursul veacurilor, s-au iscat multe neînțelegeri și dușmănii între creștini și musulmani, Conciliul îi îndeamnă pe toți ca, uitând trecutul, să se străduiască sincer pentru înțelegerea reciprocă și să apere și să promoveze împreună dreptatea socială, valorile morale, pacea și libertaea, spre binele tuturor oamenilor". Aceste momente de prietenie trăite cu prietenii noștri musulmani vor fi o ocazie pentru a face lumină asupra motivelor care de atâtea ori împiedică un progres susținut în relațiile noastre. Atâta ignoranță de o parte și de alta este adesea la baza dificultăților pe care le întâlnim. Mult rămâne de făcut la nivelul școlilor și universităților, pentru ca religiile să fie prezentate în integritatea lor și în manieră egală. Mi se pare că toată semnificația întâlnirii din Assisi este rezumată în cuvintele rostite de Papa la Angelus din 1 ianuarie din acest an: "Cel care este în drum spre Dumnezeu nu poate să nu transmită pace, cel care construiește pace nu poate să nu se apropie de Dumnezeu".

(După L'Osservatore romano, 27 octombrie 2011)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 9.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat