Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Șantierul corăbiilor pentru misiunea în lume
Colocviu cu arhiepiscopul Fernando Filoni, prefect al Congregației pentru Evanghelizarea Popoarelor
De Mario Ponzi

"Papa roșu? Este o glumă, ceva obișnuit. Papa este unul". Este decis și direct arhiepiscopul Fernando Filoni - căruia papa Benedict al XVI-lea, la 10 mai 2011, i-a încredințat conducerea Congregației pentru Evanghelizarea Popoarelor - referindu-se la un mod de a spune curial, intrat de acum în jargonul jurnalist, care uneori alimentează concluzii și supoziții. Propaganda Fide gestionează caritatea celor care cred în misiunea sa evanghelizatoare și "angajarea care distinge munca noastră zilnică, în acest domeniu, este să garantăm respectarea motivațiilor de fond ale fiecărei oferte: să slujim evanghelizarea" spune printre altele arhiepiscopul în interviul acordat ziarului L'Osservatore Romano.

Întâi octombrie marchează începutul lunii misionare, care coincide cu luna mariană. Ce semnificații asumă astăzi această importantă întâlnire în optica evanghelizatoare?

E vorba de o întâlnire anuală care de acum de multe decenii implică toată Biserica, înainte de toate pe planul rugăciunii și apoi pe cel al solidarității față de misiunea evanghelizatoare. Pentru această lună misionară papa a voit să încredințeze reflecției creștinilor un mesaj foarte frumos care are ca titlul "După cum Tatăl m-a trimis pe mine vă trimit și eu pe voi"; din el aș vrea să subliniez trei puncte care mi se par semnificative. Primul se referă la angajarea care trebuie să-i ducă pe toți creștinii la vestirea Evangheliei; de fapt, fiind botezați, avem o datorie precisă, aceea de a vesti Evanghelia; e vorba de a lua în serios porunca pe care Isus, după înviere, o încredințează apostolilor și tuturor celor care cred. Așadar primii destinatari ai vocației misionare sunt cei botezați, apoi preoții și episcopii. Al doilea aspect se referă la slujire. A evangheliza este cea mai prețioasă dintre slujirile pe care noi le putem aduce credinței noastre; aș spune și cea mai frumoasă, deoarece pentru un creștin a vesti Evanghelia înseamnă a răspunde la voința lui Isus. În același timp, a evangheliza este slujire adusă Bisericii sale, dar și slujire adusă fiecărei persoane, pentru că ajută la recuperarea unei dimensiuni, cea orizontală, care completează sensul relațiilor noastre umane. În sfârșit, al treilea punct: se subliniază că vestirea Evangheliei dă viață Bisericii în interiorul ei, îi fortifică fervoarea, îi reînnoiește angajarea în lume și o stimulează să se adapteze în metodologie și în zel.

Acest eveniment important pentru dumneavoastră asumă o semnificație deosebită: de fapt, întâi octombrie coincide cu primele o sută de zile de când sunteți la conducerea dicasterului Propaganda Fide.

Aceste prime luni au folosit pentru a întrebuința slujirea pe care am fost chemat de către Sfântul Părinte să o aduc în acest dicaster. Până acum am încercat să-i aprofundez cunoașterea și să mă inserez în marea cantitate de muncă pe care el o desfășoară. Chiar dacă nu era vorba pentru mine de lucruri complet noi - slujirea Sfântului Scaun în reprezentanțele pontificale, din care provin, obișnuiește de fapt să se trateze problemele misionare pe teren - era totuși necesar să dobândesc metodologia care de aici mișcă slujirea pe care congregația o aduce în teritoriile de misiune. Așadar acest lucru mi-a permis să am o viziune de ansamblu pe care o consider fundamentală în slujirea care trebuie dată tinerelor Biserici, îndeosebi din Africa, Asia și Oceania. E vorba de o slujire foarte frumoasă care aduce bucurie intimă și entuziasm. A duce Evanghelia la toate popoarele este o muncă foarte frumoasă.

O muncă frumoasă care comportă oricum probleme importante care trebuie înfruntate.

Problemele indică multiplicitatea situațiilor. De aceea era necesar să se gândească un plan de lucru cu care congregația noastră trebuia să se confrunte. Mi-a plăcut încă de la început să mă gândesc la slujirea mea în acest dicaster cu imaginea pe care Sfântul Părinte a propus-o în timpul călătoriei sale apostolice la Veneția: a vorbit despre credință ca despre un șantier deschis; și noi aici am vrea să fim tocmai ca un șantier unde se pregătesc corăbiile pentru misiunea evanghelizatoare în lume. Însă e vorba efectiv de o slujire complexă cu diferite aspecte ce trebuie luate în considerare.

De exemplu?

Atunci când episcopii vin la noi, cu ocazia vizitelor ad limina, ne dăm seama profund de ceea ce suntem chemați să facem pentru Bisericile misionare, ajutându-le în opera lor de evanghelizare. De exemplu ne dăm seama de necesitatea de a susține eclezial și material pe episcopi pentru a-i încuraja în problemele pe care trebuie să le înfrunte zilnic; e vorba uneori de a demara opera de evanghelizare, în altele de a susține comunitățile deja evanghelizate, de a rezolva problemele legate de formarea vocațiilor, de modul de a trata cu celelalte religii, de modul de a se ocupa de educația copiilor și de necesitățile umane ale populațiilor aflate în dificultăți foarte grave; trebuie să ne ocupă ca să garantăm o prezență mai calificată a Bisericii în anumite zone, de modul de a reduce teritorii destul de mari creând noi dieceze pentru ca să stimuleze mai eficace opera de evanghelizare.

Și din punct de vedere social?

Evanghelizarea favorizează mereu dezvoltarea popoarelor. Este o perspectivă care nu trebuie subevaluată: vestirea Evangheliei aduce și creează solidaritate. Pentru aceasta, deși evanghelizarea este primul nostru obiectiv, ne propunem mereu să promovăm solidaritatea față de cel care trăiește în teritoriile de misiune împărtășind și înțelegând necesitățile lor umane, sociale și materiale. În afară de asta, evanghelizarea se desfășoară mereu și într-un context de dezvoltare. Ne gândim la școlarizare, primară și secundară, și la universitățile care depind de autoritatea ecleziastică, la asistența sanitară prin atâtea dispensare răspândite în locuri izolate și îndepărtate de centrele de asistență publică, care adesea sunt uitate de toți. Dar nu trebuie minimalizat apoi sprijinul moral care se duce la atâtea populații cu vestirea Evangheliei, care permite atâtor oameni să trăiască cu demnitate mai multă. Ce să spunem apoi despre promovarea dreptății? Răspândind principiile Evangheliei obligatoriu se vorbește despre dreptate, de care aceste teritorii ale noastre au atâta nevoie. Angajarea misionară favorizează cunoașterea noastră despre etnii și despre populații îndepărtate, bogate în atâtea valori. Mulți oameni sunt fascinați de documentarele despre viața popoarelor îndepărtate, precum și de frumusețile ținuturilor în care trăiesc. Acest lucru face să fie apreciate culturile, realitățile diferite de civilizațiile noastre și dezvoltă solidaritatea. Câte organizații lucrează astăzi cu misionarii în promovarea umană și socială! Așa vrea să adaug în sfârșit că evanghelizarea promovează și ecologia, făcând în așa fel încât să fie cunoscut și respectat ambientul atât de către populațiile locale cât și de noi față de ei.

Misiunea evanghelizatoare comportă sinergii cu celelalte dicastere ale Sfântului Scaun, mai ales cu cel voit înadins de papa pentru noua evanghelizare. Cum se dezvoltă asta?

Prima considerație care trebuie făcută este că noua evanghelizare este strâns legată cu prima evanghelizare. Congregația noastră este destinatară a primei evanghelizări și este prima angajare încredințată nouă de-a lungul secolelor de către Suveranii Pontifi. Însă acest concept acum trebuie integrat. În teritoriile în care prima evanghelizare poate să aibă deja secole sau decenii de viață se pune problema re-evanghelizării; deci se simte necesitatea unei aprofundări a credinței. De fapt, există atâtea situații în care se observă că credința ori a scăzut ori uneori aproape este pierdută. Așadar, noua evanghelizare ne privește cel puțin pentru acel procent de viață eclezială care se referă la comunitățile de evanghelizare mai veche deși sunt în teritorii de misiune. Dacă aspectul noii evanghelizări este mai evident în țările cu veche tradiție creștină, nu lipsește în teritoriile care depind de dicasterul nostru; în afară de asta, fenomenul imigrației mută acum problema primei evanghelizări în țări cu veche tradiție creștină implicând direct angajarea comunităților creștine față de ultimii veniți. E vorba adesea de persoane care trăiesc printre noi, dar nu-l cunosc pe Cristos. Și ele au dreptul la cunoașterea Evangheliei. Trebuie spus și că entuziasmul neofiților în mijlocul nostru este un stimulent favorabil pentru Bisericile cu veche tradiție creștină. Ca dicaster misionar privim cu atenție, așadar, la activitatea dicasterului pentru noua evanghelizare; mergem împreună ajutându-ne reciproc în slujirea adusă Bisericii și umanității.

În noiembrie papa va merge în vizită pastorală în Benin: o ocazie pentru a concentra atenția asupra continentului speranței. De ce?

Africa este un continent care are o istorie foarte bogată formată din urcușuri și coborâșuri. Desigur trăiește probleme uneori asemănătoare, însă mai des foarte diferite de problemele noastre. Există o realitate umană la care trebuie să privim și căreia trebuie să i se propună perspective de viitor. Prea des așa-numitele civilizații occidentale privesc la Africa precum la un continent care trebuie folosit. Aici desigur vom putea face foarte multe reflecții. Ne oprim la o singură considerație: după un prim colonialism nu trebuie să urmeze un al doilea. Dimpotrivă, trebuie ajutați acești oameni să se bazeze pe propriile capacități și bogății, să nu se mulțumească cu ceva marginal, să fie protagoniști ai propriei dezvoltări. Acest lucru va ajuta persoanele nu numai să trăiască în propria patrie, ci și să valorizeze ceea ce au. Din punct de vedere al speranței creștine aș spune că încep să se vadă roadele angajării Bisericii. În urmă cu trei ani Papa a mers în Camerun pentru a răspunde la așteptările episcopilor africani care, după peste zece ani de la primul Sinod, doreau să facă o analiză a situației cu privire la continentul lor. În noiembrie Sfântul Părinte se va întoarce, după un Sinod care a adus Africa în centrul atenției universale, pentru a încredința rodul acelei lucrări, o nouă exortație apostolică. Angajarea noastră este ca Africa să reia vigoare din punct de vedere spiritual, moral și economic ca protagonistă a istoriei sale. Biserica va fi alături de ea.

Răspândirea tot mai accentuată a islamului și agresivitatea nu mai puțin crescândă a fundamentalismului și a sectelor religioase constituie o provocare. Cum trebuie înfruntate și cum trebuie răspuns?

Nu e vorba de o provocare numai a țărilor de misiune, pentru că există în toată lumea. Diferența provocării se află, în teritoriile noastre, în diversitatea situațiilor: una este a fi minoritate, alta este a fi majoritate. Însă dacă Biserica este stimată, este clar că ea este mereu în măsură să aibă incidență pretutindeni, chiar și în lumea islamică. Eu am trăit mult în lumea islamică și am putut constata că de exemplu școlile noastre erau foarte frecventate de copii musulmani, semn că familiile stimează și apreciază slujirea noastră, ba chiar adesea cer ca principiile noastre de dreptate, de adevăr, de bine să fie inoculate în copiii lor. Stima permite dialogul și cu dialogul este posibilă conviețuirea civilă pentru toți.

Misiunea congregației în diferitele teritorii supuse ei comportă o serie de angajări care se referă și la gestionarea concretă a activităților și a inițiativelor necesare pentru obținerea obiectivelor fixate. Un domeniu de acțiune, acesta, uneori obiect de polemici mediatice și instrumentale. Există probleme obiective în acest sector și cum intenționați să le înfruntați?

Congregația Propaganda Fide are o istorie de cinci secole; s-a născut din intuiția lui Grigore al XIII-lea, din viziunea lui Clement al VIII-lea - suntem în anul 1599 - și din inteligența lui Grigore al XV-lea, care în anul 1622 a dat configurația definitivă. Așadar, are o istorie lungă. Și creștinii au iubit mereu această instituție pentru că știau că avea ca primă misiune evanghelizarea tuturor popoarelor. Congregația aduna atunci informații și știri care într-adevăr deschidea lumea la Roma și duceau Roma lumii. Este natural că creștinii, iubindu-i opera evanghelizatoare, au fost generoși în susținerea ei și din punct de vedere financiar. Așadar, ofertele și bunurile care au fost date de-a lungul secolelor la Propaganda Fide au această finalitate originară, pe care noi drept congregație suntem chemați să o respectăm. Totuși, deoarece opera de evanghelizare și de promovare umană a crescut tot mai mult, iată că s-a simțit nevoia de a crește aceste ajutoare, ca să spunem "istorice", cu colectele din Ziua Mondială a Misiunilor și alte inițiative pe care le promovează Operele Misionare Pontificale Naționale. Din partea noastră rămâne o angajare serioasă pentru ca tot ceea ce este destinat evanghelizării să folosească pentru evanghelizare; însă am vrea și ca generozitatea creștinilor noștri să fie mereu însoțită de o mare iubire față de misiuni și de o rugăciune zilnică ferventă în sprijinirea misionarilor și a vestirii Evangheliei.

(După L'Osservatore Romano, 2 octombrie 2011)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu
 


lecturi: 10.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat