Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Reflecție: Mai tare ca moartea, Iubirea

Axul în jurul căruia se rotește și se înalță spre desăvârșire universul spiritual al acestei lumi a paradoxului și schimbării rapide de paradigmă în care trăim este credința.

Iar tot ceea ce este adevărat în celelalte religii conduce la adevărul revelat de Isus Cristos și se împlinește în el.

"Cuvântul nu convertește, sângele însă, da" - erau cuvintele cu care Karol Wojtyła, pe atunci cardinal, încheia poemul său, "Stanisław". "Ciudat semn"- își spuse el privindu-și stiloul care se stricase în timp ce scria. Era însă un semn al timpului - acesta avea să fie ultimul său poem, scris în orele care au urmat morții subite a papei Ioan Paul I și înainte de alegerea sa la catedra sfântului Petru.

Poemul, încărcat de sentimentul despărțirii, era un omagiu adus predecesorului său în scaunul episcopal al Cracoviei, martirizat prin sabia regelui Bolesław1 prin sângele căruia "națiunea a fost din nou botezată/prin botezul sângelui", botez care avea să se repete mereu și mereu de-a lungul istoriei. Cuvântul adevărului și sângele martirilor "au hrănit pământul libertății Poloniei", pământ "lucrat mai întâi de Duhul Sfânt", care "unește orice: cuvântul... și... sângele...". De aceea, poate că în nici o altă națiune Biserica nu este mai unită cu inima poporului său decât în Polonia, iar "orice leagă Biserica aici este legat și în ceruri". Martiriul este temelie a națiunii poloneze și unității Poloniei în cerul și pe pământul lui Dumnezeu.

Dar în același timp, sângele martirilor este pretutindeni "sămânța" creștinismului.

Convingerea profundă a papei Ioan Paul al II-lea era că fiecare creștin are vocație misionară - teză expusă pe larg în enciclica Redemptoris missio (1990). În lumea de după războiul rece, misionarismul creștin, afirma el, îmbracă două forme: exemplul personal și martiriul.

Iar viața sa este un exemplu grăitor, fiindcă răul s-a străduit mereu să-l anihileze: la 29 februarie 1944, pe când se întorcea de la muncă a fost lovit din spate de un camion german; o femeie, văzând corpul însângerat zăcând pe caldarâm fără cunoștință, a sărit din tramvai, a reușit să oprească o mașină germană și împreună cu ofițerul neamț i-a acordat primele îngrijiri, după care l-a dus la spital, unde a stat două săptămâni; două luni mai târziu, în aprilie 1944, prietenul și colegul său de seminar, Jerzy Zachuta, este arestat de Gestapo și împușcat, iar Karol își vede numele pe aceeași listă, dar în mod miraculos, nu a fost găsit; schimbarea culorii totalitarismului și apoi evoluția în ierarhia sacerdotală nu i-au adus mai multă siguranță, ci doar l-au făcut obiect de spaimă la Kremlin; și cum mulți îl doreau mort pe acest papă incomod, la 13 mai 1981 (de Ziua Maicii Domnului de la Fatima), Mehmet Ali Ağca trage asupra lui de la câțiva metri, fără să reușească să-l ucidă: "Cum de nu te-am omorât?!" exclamă terifiat el, care fusese ales pentru misiune tocmai fiindcă era un asasin experimentat - când papa, refăcut, l-a vizitat în închisoare. În cele din urmă înțelesese până și el că altcineva, infinit mai puternic decât ura și frica, deviase gloanțele. Un an mai târziu, pe când făcea un pelerinaj de mulțumire la sanctuarul de la Fatima, atentatul se repetă, de data aceasta fără consecințe grave, iar în ianuarie 1995, în Filipine, este anihilat un atentat de mare anvergură pus la cale împotriva lui. Întrebat cândva dacă, în fața amenințărilor cu moartea, va renunța la călătoriile sale internaționale, răspunsul a fost: "Nu, fiindcă iubirea e mai tare ca moartea".

Iubirea e mai tare ca moartea, iar răul trebuie învins prin Bine - acestea au fost și reperele liturgice ale preotului Jerzy Popiełusko. S-a născut la 14 septembrie 1947, în satul Okopy, lângă Białystok, a devenit preot al mișcării "Solidaritatea" iar predicile sale, transmise de radio Europa Liberă au putut fi ascultate pe întreg teritoriul Poloniei. Cu o constituție fizică fragilă, aparent emotiv și retras în sine, tânărul preot a rostit fără teamă, cu autoritatea altarului: "Adevărul care ne va face liberi" în fața a mii de oameni adunați la "slujbele sale pentru patrie". A înfruntat, cu acel curaj al Fiului de Dumnezeu, încercările de tot felul asupra persoanei sale; dar răul insistă și atunci când intimidările și agresiunile nu au dat rezultat, i s-a intentat proces confecționându-se dovezi împotriva sa; a fost arestat în 1983, dar a fost eliberat la scurt timp datorită intervenției opiniei publice. La 13 octombrie 1984 i s-a înscenat un "accident" rutier, care însă l-a ratat, dar șase zile mai târziu, la 19 octombrie 1984, a fost răpit și asasinat de ofițerii serviciului de siguranță din departamentul IV al Ministerului de Interne. Avea 37 ani. Beatificat la 6 iunie 2010 de card. Angelo Amato la Varșovia, acesta este primul an când amintirea sa este celebrată liturgic.

Și cum providența divină nu cunoaște "întâmplare", cele două comemorări recente sunt alăturate prin legătura lor de sânge și libertate: 19 octombrie, amintirea liturgică a fericitului Jerzy Popiełusko și 22 octombrie, fericitul Ioan Paul al II-lea.

Poate că lumea în care trăim "se emoționează cu ușurință, dar uită în grabă"2. Uităm că datorită papei Ioan Paul al II-lea, "singurul lider global al lumii" în acel timp, s-a prăbușit comunismul, uităm și faptul că "viitorul nu se află nici la Moscova și nici la New York", cum afirma tot el, uităm jertfele de sânge ale tuturor înaintașilor noștri și chiar ale colegilor noștri de generație, și fiindcă ne separă o distanță infimă - asasinarea creștinilor în diferite zone ale lumii rămâne undeva, un fapt "de interes mediatic", care se stinge după 24 ore - fiindcă "satul global" care e lumea noastră, a devenit în primul rând al un sat al "senzaționalului mediatic" de suprafață și nu de profunzime.

Uităm și faptul că sâmburele de adevăr care se găsește în toate religiile lumii conduce la Isus și că pe apele tulburi ale sfârșitului de veac XX și început de nou mileniu a pășit un papă care a avut curajul divin să vorbească musulmanilor - și să fie ascultat cu atenție și respect - să recunoască greșelile istoriei, să intre în sinagogă și să convoace liderii diferitelor religii la Assisi și să se roage împreună pentru pacea lumii - poate că nu știm sau uităm că în sala Cenacolului, numai papei Ioan Paul al II-lea i s-a permis să celebreze sfânta Liturghie.

Dar Duhul Sfânt, invocat de Ioan Paul al II-lea "să schimbe fața pământului"3 nu uită.

Și înfăptuiește.

Mai întâi în inimi, apoi în minte iar mai târziu, în lume.

Chezășie stă măslinul sudorii de sânge, măslinul atâtor dureri știute și neștiute dintotdeauna și de pretutindeni, măslinul păcii și al iubirii care se înalță acolo, într-o firidă, în sala Cenacolului, unde l-a așezat Ioan Paul al II-lea- iar fructele păcii sunt întotdeauna pe ramurile lui și așteaptă să fie culese, în neuitarea pe care Duhul Sfânt o dăruie tuturor sfinților.

Fiindcă, prin nașterea noastră din apă și Duh Sfânt, suntem cu toții chemați la sfințenie.

Și la neuitare.

Dr. Ecaterina Hanganu

Note
Stanisław, episcop de Cracovia, este primul sfânt polonez și protector al Poloniei. S-a născut la Szczepanow la 26 iulie 1030, a devenit episcop in 1072, în timpul regelui Bolesław II și a fost ucis din ordinul acestuia, pe care-l excomunicase. Execuția s-a săvârșit pe colina Wawel; după alte izvoare istorice, ar fi fost ucis în timp ce celebra sfânta Liturghie în capela "Sf. Mihail", dintr-o suburbie a Cracoviei. Legenda spune că trupul său a fost tăiat în bucăți (ca o prefigurare a martiriului Poloniei de-a lungul istoriei) care mai apoi s-au reunit singure și a fost protejat de vulturii albi. (Vulturul alb, simbolul nașterii și unității Poloniei, este figurat pe stema țării). A fost canonizat în 1253 de Innocentiu al IV-lea, la Assisi.
2 "Totus tuus pentru totdeauna" - www.ercis.ro, În comemorarea liturgică a fericitului Ioan Paul al II-lea, de pr. Mario Piatti, ICSM, trad. pr. Mihai Pătrașcu.
3 În limba polonă cuvintele "țară" și "pământ" sunt sinonime. Era în 2-10 iunie 1979, în Piața Victoriei din Varșovia, cu ocazia primului său pelerinaj în Polonia.


 

lecturi: 21.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat