Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

La 471 de ani de la crearea Ordinului Iezuit

În convulsiile societății noastre aflată în tranziție și sub presiunea crizei economice, asistăm la dezastrul educațional al tinerei generații, la dezorganizarea învățământului (bacalaureatul din acest an este o dovadă grăitoare), la promovarea relativismului moral, a sincretismului religios și subculturii de gang cu rețeta de succes "drog, violență, sex, paranormal". Absolvirea unui institut de învățământ superior nu mai asigură un loc de muncă, ilegalitățile sunt la ordinea zilei, iar diferența între termenul de "delincvent" de drept comun și "controversatul om de afaceri" constă doar în cifra de... "afaceri". Toate acestea edifică o civilizație a morții - fiindcă în era consumismului ființa umană este dresată și nu educată, este tolerată și nu iubită, este utilizată, cotată și punctată la locul de muncă (în ipoteza în care a reușit să-l găsească), nu apreciată în raport de finalitatea divină - sau determinată să emigreze, organizându-se în schimb funeralii naționale, în cazul în care cade victimă atacurilor extremiste peste hotare - bani care ar fi fost, poate, de ajuns pentru un trai decent în țară. Viața nu mai este ocrotită nici în momentul nașterii, nici pe durata existenței propriu-zise și, cu atât mai puțin, în momentul nașterii naturale la cer - propaganda pro-avort și pro-euthanasie este în vogă.

În haosul generat de pervertirea valorilor există o singură cale pentru certitudine, coerență, libertate și dezvoltarea armonioasă a persoanei umane: educația spre excelență având la bază trăirea adecvată și deplină a comuniunii cu Dumnezeu.

Aceasta este esența educației în școlile și colegiile iezuite. Caracteristicile educației iezuite, dezbătute în repetate rânduri pe plan internațional, prezentate în anul 1987 după patru ani de muncă asiduă a unei comisii internaționale reunite la Roma, rezumate ulterior în februarie 2004 au la bază viața și scrierile sfântului Ignațiu de Loyola (1491-1556), experiența primei școli condusă de iezuiți în anul 1548 la Messina (Sicilia), istoria Societății lui Isus și a școlilor și colegiilor iezuite, documentele Conciliului Vatican II, adoptarea și adaptarea la tot ce reprezintă progresul real al societății umane sub aspectul științei și culturii.

În rezumat, caracteristicile educației iezuite (după Bruce Bradley, SJ) sunt:

1. Lumea este creația lui Dumnezeu: Dumnezeu este în inima creației sale, care la rândul ei e părtașă la misterul său, iar Dumnezeu lucrează neîncetat în cultura și istoria umană. Educația iezuită este condusă în spiritul respectului perspectivei religioase radicale, bazată pe descoperirea lui Dumnezeu și întâlnirea cu Dumnezeu. "Noi urmărim să depășim falsa dihotomie între religios și secular, între sacru și profan, iar dimensiunea religioasă pătrunde toate aspectele vieții în școală".

2. "Cura personalis": educația iezuită așază persoana umană, din perspectiva destinului său etern, în centrul preocupărilor sale și insistă asupra cunoașterii și evoluției fiecărei persoane în parte. "Prin curriculum și activitățile asociate și prin însuși mediul școlar, misiunea noastră constă în a ajuta fiecare persoană să crească holistic de-a lungul întregii sale vieți, pentru ca, eliberată de ignoranță și de orice alte forțe care inhibă creșterea, să învețe să gândească ea însăși pentru sine, să-și dezvolte diferitele competențe, să-și găsească «propria voce» și să devină din ce în ce mai conștientă de sinele său unic".

3. Valorile morale. Omul este definit ca persoană în special prin valorile sale și alegerile morale pe care le face. Educația iezuită este orientată în mod fundamental spre valorile morale: "elevii iezuiților vor deveni oameni de conștiință și onoare, în stare să înfrunte adevărul și să lupte pentru acesta, pregătiți să-și folosească pe deplin capacitățile în sprijinul celor care nu au glas, în numele dreptății și adevărului, indiferent de modă și presiuni". Aceasta implică o cunoaștere adecvată și reală a lumii înconjurătoare, acceptarea și iubirea sinelui, înțelegerea forțelor în conflict care operează în societate și a structurilor nedrepte care generează păcatul și devalorizează viața umană.

4. Isus Cristos, model. În educația iezuită, Isus Christos este în același timp chipul omenesc al lui Dumnezeu și modelul dumnezeiesc pentru orice om. Isus este cel care răspunde complet și definitiv iubirii Tatălui. El este conștiința noastră întrupată, modelul umanității autentice, centrul istoriei. Calea sa, a iubirii milostive, nu este "o cale", ci calea - convingere care se reflectă în grija pastorală pentru dezvoltarea relației personale cu Isus, în practicarea rugăciunii comunitare, adorației și celebrării sacramentelor ca ritm de școală și program de viață care urmărește imitarea lui Isus.

5. Credința care face dreptate. Educația iezuită are ca scop pregătirea tinerilor și tinerelor pentru implicare socială activă. Studenții sunt îndrumați să-și înțeleagă rolul în lume, în termeni de oportunități socio-economice și să le folosească în spirit de compasiune față de ceilalți, în special pentru cei defavorizați, victime ale sărăciei și nedreptății: "iubirea se arată în fapte", scrie sfântul Ignațiu.

6. Parte din misiunea Bisericii. Sfântul Ignațiu a întemeiat Societatea lui Isus - și școlile iezuite - ca parte din misiunea Bisericii, care cuprinde răspândirea Evangheliei și prin aceasta contribuie la edificarea împărăției prin slujirea omului, umanizarea lumii și preamărirea lui Dumnezeu.

7. Străduința pentru excelență. Sfântul Ignațiu a descoperit propria nevoie de educație când era deja adult. El a insistat asupra aplicării standardului cel mai înalt de educație în formarea tinerilor. Dorința răspândirii standardului de excelență a dus la formarea unei întregi rețele de școli iezuite pe teritoriul Europei. Străduința pentru excelență - în termeni de rigoare intelectuală sub toate aspectele - este nucleul filosofiei educaționale iezuite. Motoul iezuit este ad maiorem Dei gloriam, iar sfântul Ignațiu a căutat întotdeauna "magis".

8. Lucrând ca o comunitate. Așa cum sfântul Ignațiu și-a împărtășit experiența, atrăgându-i pe cei care aveau să devină "prieteni în Domnul", la fel școlile iezuite sunt comunități de viață, muncă și preamărire a lui Dumnezeu. Iezuiții și laicii (elevi, studenți, părinți, foști absolvenți etc.) colaborează în slujba valorilor comune.

9. Adaptabile și deschise spre creștere. Deprinderea de a reflecta asupra propriei experiențe și asupra lumii, obținând discernământul prin rugăciune, este esențială în educația iezuită. În același spirit al creșterii continue, fiecare școală și fiecare persoană este chemată să se adapteze, să se dezvolte și să-și dezvolte capacitățile în lumina înțelepciunii, în circumstanțele reale date.

"Apărarea și răspândirea credinței; angajarea pentru progresul spiritual al credincioșilor prin folosirea tuturor formelor de propunere a Cuvântului lui Dumnezeu" - iată carisma Societății lui Isus. Bazele ordinului au fost puse la 15 august 1534, de către Ignațiu de Loyola, care a strâns în jurul său un grup de studenți ai Universității din Paris. Ordinul a fost aprobat la 27 septembrie 1540 de papa Paul al III-lea, prin bula Regimini militantis Ecclesiae.

Se împlinesc așadar 471 ani, timp în care ordinul iezuit a oferit lui Dumnezeu 50 de sfinți, 150 de fericiți și venerabili, iar societății - oameni de știință - matematicieni, filosofi, antropologi, paleontologi, seismologi (s-a ajuns să se afirme că "seismologia este prin excelență știința iezuiților"), astronomi, medici - oameni de artă. O enumerare chiar sumară a celor mai reprezentative nume ale lor, ale descoperirilor, invențiilor și realizărilor lor ar depăși cu mult spațiul pus la dispoziție prezentului material.

Poate ar fi cazul, la ceas aniversar, să reamintim cu bucurie că primii iezuiți au sosit în Moldova în anii 1588-89 (la 48 de ani de la înființarea Societății lui Isus) și au ființat, cu întreruperi generate de vicisitudinile vremurilor, până în prezent - numai că prezentul actual este doar în gândul, în inima, în dorul și recunoștința noastră, fiindcă din anul 2010 Centrul "Xaverianum" din Iași și-a suspendat (temporar) activitatea. "Noi suntem împreună - spunea superiorul Centrului "Xaverianum" - nu pentru că stăm împreună, ci fiindcă suntem împreună în Dumnezeu".

Adevărat, dar tocmai pentru aceasta un oraș universitar are nevoie și de educația, și de prezența Societății lui Isus.

Cum una dintre virtuțile de bază ale creștinului este răbdarea, ne bucurăm și așteptăm - fiindcă, așa cum spunea același superior al Centrului "Xaverianum", "ceea ce se construiește greu, rezistă: sfântul Paul a plecat din Grecia fără prea mare succes, dar semințele au dat rod în pământ bun și Grecia este astăzi creștină, în timp ce, pe teritoriul Turciei de astăzi, semințele au încolțit și s-au înălțat repede, dar s-au uscat în arșița istoriei".

Pământul Moldovei noastre este însă trainic și bun.

La mulți ani, în ceas aniversar!

Dr. Ecaterina Hanganu


 

lecturi: 37.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat