Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Papa în Germania: Interviu luat papei la bordul avionului în zborul spre Berlin

Sanctitate, bine ați venit printre noi. Suntem obișnuitul grup al ziariștilor însoțitori ai dumneavoastră care se pregătesc să dea călătoriei dumneavoastră ecou în presa mondială și suntem foarte recunoscători pentru faptul că, deja de la început, aveți timp pentru noi, pentru a ne ajuta să înțelegem bine semnificația acestei călătorii, care este o călătorie specială pentru că mergeți în patria dumneavoastră și veți vorbi în propria limbă... Există în Germania circa 4.000 de jurnaliști acreditați în diferitele etape ale călătoriei. Aici în avion suntem 68, dintre care peste 20 sunt germani. Așadar, eu vă propun câteva întrebări. Prima v-o adresez în germană, în așa fel încât să puteți vorbi pentru colegii noștri germani în limba lor și a dumneavoastră. Le explic italienilor că este o întrebare despre cât de mult se mai simte german Papa:

Î. - Sanctitate, permiteți-ne - la început - o întrebare foarte personală. Cât de mult se mai simte german Papa Benedict al XVI-lea? Și care sunt aspectele din care dumneavoastră încă vă mai dați seama cât de mult - sau cât mai puțin - vă influențează originea dumneavoastră germană?

R. - Hölderlin a spus: "Mai mult decât orice face nașterea" și acest lucru desigur că îl simt și eu. Eu m-am născut în Germania și rădăcina nu poate să nu fie, nici nu trebuie tăiată. Am primit formarea mea culturală în Germania, limba mea este germana și limba este modul în care spiritul trăiește și acționează și toată formarea mea culturală a avut loc acolo! Atunci când mă ocup de teologie, fac asta pornind de la formarea interioară pe care am primit-o în universitățile germane și din păcate trebuie să admit că eu continui încă să citesc mai multe cărți în germană decât în alte limbi. Pentru aceasta, în modul meu de a fi faptul de a fi german este foarte puternic. Apartenența la istoria sa, cu măreția sa și slăbiciunile sale, nu poate și nu trebuie să fie ștearsă. Însă pentru un creștin se adaugă altceva; cu botezul el se naște din nou, se naște într-un popor nou care este compus din toate popoarele, un popor care cuprinde toate popoarele și toate culturile și căruia acum îi aparține cu adevărat, fără ca să piardă cu asta originea sa naturală. Apoi, când se asumă o responsabilitate mare, ca mine, care am responsabilitatea supremă în acest nou popor, este evident că mă întruchipez tot mai mult în el. Rădăcina devine un copac care se extinde în diferite direcții și faptul de a aparține acestei mari comunități a Bisericii catolice, a unui popor compus din toate popoarele, devine tot mai viu și profund, forjează întreaga existență fără a renunța cu asta la trecut. Deci aș spune că originea rămâne, rămâne statura culturală, rămâne desigur și iubirea deosebită și responsabilitatea deosebită, dar inserată și lărgită în apartenența mai mare, în "civitas Dei", cum ar spune Augustin, în poporul tuturor popoarelor în care toți suntem frați și surori.

Î. - Sfinte Părinte, în ultimii ani a existat în Germania o creștere a numărului de ieșiri din Biserică, în parte și din cauza abuzurilor comise asupra minorilor de către membrii ai clerului. Care este sentimentul dumneavoastră cu privire la acest fenomen? Și ce ați spune celor care vor să părăsească Biserica?

R. - Înainte de toate să distingem motivația specifică a acelora care se simt scandalizați de aceste crime care au fost revelate în aceste ultime timpuri. Eu pot înțelege că, în lumina acestor informații, mai ales dacă sunt apropiate de persoanele proprii, unul poate să spună: "Aceasta nu mai este Biserica mea. Biserica era pentru mine forță a umanizării și a moralizării. Dacă reprezentanții Bisericii fac contrariul, nu mai pot trăi cu această Biserică". Aceasta este o situație specifică. În general motivațiile sunt multiple în contextul secularizării societății noastre. De obicei, aceste ieșir sunt ultimul pas dintr-un lanț lung de îndepărtare de Biserică. În acest context mi se pare important să ne întrebăm, să reflectăm: "De ce sunt în Biserică? Sunt în Biserică precum într-o asociație sportivă, o asociație culturală etc., unde găsesc interesele mele și dacă nu mai găsesc răspuns ies, sau a fi în Biserică este un lucru mai profund?". Eu aș spune, este important de recunoscut că a fi în Biserică nu înseamnă a face parte dintr-o asociație ci a fi în năvodul Domnului care pescuiește pești buni și răi din apele morții spre pământurile vieții. Se poate întâmpla ca în acest năvod să fiu aproape tocmai de peștii răi și simt asta, însă rămâne adevărat că nu sunt acolo pentru aceștia sau pentru aceia, ci sunt pentru că este năvodul Domnului care este un lucru diferit de toate asociațiile umane, un năvod care atinge fundamentul ființei mele. Vorbind cu aceste persoane, eu cred că trebuie mers la rădăcina problemei: ce este Biserica? Ce este diversitatea? Pentru ce sunt în Biserică, deși există scandaluri și umanități teribile? Și astfel să se reînnoiască specificul acestui a fi în Biserică al poporului din toate popoarele, care este poporul lui Dumnezeu și astfel să se învețe să se suporte și scandalurile și să se lucreze împotriva acestor scandaluri tocmai fiind în acest mare năvod al Domnului.

Î. - Nu este pentru prima dată când grupuri de persoane se manifestă contrare venirii dumneavoastră într-o țară. Relația Germaniei cu Roma era în mod tradițional critică, în parte chiar și în ambientul catolic. Temele controversate sunt cunoscute de mult timp: prezervativul, euharistia, celibatul. Înainte de călătoria dumneavoastră, chiar și parlamentari au asumat poziții critice. Dar și înainte de călătoria dumneavoastră în Marea Britanie atmosfera nu părea prietenească și apoi lucrurile au ajuns la bun sfârșit. Cu ce sentimente mergeți acum în vechea dumneavoastră patrie și vă veți adresa germanilor?

R. - Înainte de toate, aș spune că este ceva normal ca într-o societate liberă și într-un timp secularizat să existe poziții împotriva vizitei Papei. Este corect să exprime - îi respect pe toți - această contrarietate a lor: face parte din libertatea noastră și trebuie să luăm act că secularismul și chiar opoziția împotriva catolicismului în societățile noastre este puternică. Atunci când aceste opoziții se manifestă în mod civil, nu este nimic de spus împotrivă. Pe de altă parte este adevărat și că există atâta așteptare și atâta iubire față de Papa. În Germania există diferite dimensiuni ale acestei opoziții: vechea opoziție dintre cultura germanică și romanică, contrastele din istorie, apoi suntem țara Reformei, care a accentua iar aceste contraste. Însă există și un mare consens față de credința catolică, o convingere crescândă că avem nevoie de convingere, de o forță morală în timpul nostru. Avem nevoie de o prezență a lui Dumnezeu în acest timp al nostru. Astfel, împreună cu opoziția, pe care o consider naturală și de așteptat, există atâția oameni care mă așteaptă cu bucurie, care așteaptă o sărbătoare a credinței, un a fi împreună și așteaptă bucuria de a-l cunoaște pe Dumnezeu și de a trăi împreună în viitor, că Dumnezeu ne ține de mână și ne arată drumul. Pentru aceasta merg cu bucurie în Germania mea și sunt fericit să duc mesajul lui Cristos în țara mea.

Î. - O ultimă întrebare. Sfinte Părinte, Dumneavoastră veți vizita la Erfurt vechiul convent al reformatorului, Martin Luther. Creștinii evanghelici și catolicii în dialog cu ei se pregătesc să comemoreze al cincilea centenar al Reformei. Cu ce mesaj, cu ce gânduri Vă pregătiți pentru întâlnire? Călătoria dumneavoastră trebuie să fie văzută și ca un gest fratern față de frații și surorile despărțiți de Roma?

R. - Atunci când am acceptat invitația la această călătorie pentru mine era evident că ecumenismul cu prietenii noștri evanghelici trebuia să fie un punct puternic și un punct central al acestei călătorii. Noi trăim într-un timp de secularism, așa cum am spus deja, în care creștinii împreună au misiunea de a face prezent mesajul lui Dumnezeu, mesajul lui Cristos, de a face posibil să se creadă, de a merge înainte cu aceste mari idei, adevăruri. De aceea, toți împreună, catolici și evanghelici, este element fundamental pentru timpul nostru, chiar dacă instituțional nu suntem perfect uniți și chiar dacă rămân probleme mari, probleme în fundamentul credinței în Cristos, în Dumnezeu trinitar și în om ca imagine a lui Dumnezeu. Suntem uniți și arătând asta lumii și aprofundând această unitate este esențial în acest moment istoric. De aceea sunt foarte recunoscător prietenilor noștri, frați și surori, protestanți care au făcut posibil un semn foarte semnificativ: întâlnirea în mănăstirea în care Luther a început drumul său teologic, rugăciunea în biserica unde a fost hirotonit preot și discuția împreună despre responsabilitatea noastră de creștini în acest timp. Sunt foarte fericit că pot arăta astfel această unitate fundamentală, că suntem frați și surori și lucrăm împreună pentru binele umanității, anunțând vestea cea bună a lui Cristos, a lui Dumnezeu care are o față umană și care vorbește cu noi.

(Transcriere și traducere îngrijită de Ctv și de Radio Vatican)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 10.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat