Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Arta de a celebra: ce înseamnă?

Publicăm în continuare un articol al părintelui Enrico Finotti, paroh de "S. Maria del Carmine" din Rovereto (TN), apărut în revista formativă Liturgia 'culmen et fons' din iunie 2010.

* * *

Semnele "sacrului" primesc caracter complet și unitate simfonică în celebrare unde, în conexiune reciprocă, toți colaborează, cu diferite modalități și intensități, pentru a exprima și a comunica realitatea misterului invizibil.

Totuși pentru ca aceste semne să realizeze pe deplin rolul de "mediere" a sacrului pe care-l semnifică este necesar să fie realizate în mod corect, potrivit cu natura fiecăruia și celebrate cu autenticitate. Aceasta este intenția "artei de a celebra" pe care am putea s-o definim așa: capacitatea de a realiza gesturile și de a rosti cuvintele din liturgie în mod corect, aderând evlavios cu mintea și inima la conținuturile rugăciunilor și la semnificațiile riturilor, într-o slujire ministerială fidelă și umilă. Educația la arta de a celebra este adresată tuturor în adunarea liturgică - preot, diacon, slujitori, adunarea în totalitatea sa - deși cu grade și modalități diferite, referitor la diferitele slujiri.

Arta de a celebra prevede deci prezența a trei condiții:

- a realiza gesturile și a pronunța cuvintele, stabilite de Biserică, în mod corect: trebuie cunoscută structura și tipologia riturilor, genul rugăciunilor și formulelor rituale, semnificația simbolurilor, tehnica realizării și a pronunțării, noblețea mișcărilor, calitatea materialelor și a formelor, sensul tăcerilor și exprimările contemplării, privirile, tămâierea, binecuvântarea, îngenuncherea, ridicarea, etc. Referința obiectivă la rituri așa cum le-a fixat Biserica astăzi trebuie să abată practica de la creații subiective, chiar dacă sunt reușite, dar care nu interpretează "simțirea" Bisericii și nu respectă natura liturgiei ca rugăciune oficială, publică și comună a Bisericii însăși. De aceea trebuie evitat să se impună adunării poporului lui Dumnezeu gesturi personale ale unora.

- a adera la rituri cu mintea și inima: corespunderea interioară la ritul exterior eliberează de pericolul unei executări reci, conferind riturilor înșiși căldura unui suflet care se roagă pătruns de balsamul credinței vii și al rugăciunii, animat de Duhul Domnului. Această corespundere interioară, necesară în slujitori și în credincioși, este elementul indispensabil care, mai ales, califică celebrarea ca "vie" și participată. "Mistagogia" - ca pedagogie care pornind de la rituri duce la misterul care trebuie semnificat și comunicat de ele - și spiritualitatea liturgică - educație spirituală alimentată de acțiunile liturgice care pregătește și dezvoltă în credincios celebrarea "în duh și adevăr" și realizarea sa în fapte - sunt căile clasice și indispensabile pentru a duce poporul lui Dumnezeu pe căile mântuirii, așa cum s-a realizat din punct de vedere istoric și astăzi este realizat în mod sacramental de liturgia Bisericii.

- în slujire umilă și fidelă: există o diferență fundamentală între modul actorului în dramatizarea teatrală și slujirea celebrantului în cult, mai ales în cultul liturgic. Actorul imită gestual, în îmbrăcăminte, în limbaj și în orice altă exprimare personajul reprezentat; el este protagonistul care atrage atenția totală a celor prezenți, totul depinde de capacitatea sa oratorică și profesionalitatea artistică. În schimb celebrantul realizează un fel de dezlipire adoratoare de Cel pe care-l reprezintă, deși face prezent misterul într-o manieră unică infinit superioară oricărei exprimări teatrale de natură psihologică; el rămâne în venerație umilă a cuvintelor și a gesturilor Celui care este cu adevărat cel "prezent", și în felul acesta și cu acest preț face trimitere la celebrantul supranatural și îi face perceptibilă prezența misterioasă care impregnează adunarea liturgică.

Celebrantul, intim unit cu Cristos și sacrament viu al Domnului, este totuși primul adorator al misterului care se săvârșește prin intermediul său. El în același timp acționează "in persona Christi" și oferă credincioșilor exemplul de supunere umilă plină de venerație.

Nimic nu este mai străin de celebrarea ca recitarea în mod teatral. De fapt, preotul nu este un protagonist, nici capacitatea lui celebrativă nu este, în mod fundamental, legată de calitățile sale oratorice și de exprimare. În realitate sfințenia devine calificativul cel mai potrivit al celebrantului și aceea care garantează în mod mai deplin însăși arta de a celebra și impactul său asupra credincioșilor. Acest lucru este demonstrat de viața preoților sfinți, pătrunși de misterul pe care îl realizează în mod sacramental pe altar.

"De aceea preotul, atunci când celebrează Euharistia, trebuie să-l slujească pe Dumnezeu și poporul cu demnitate și umilință și în modul său de a se comporta și de a rosti cuvintele divine trebuie să-i facă pe credincioși să simtă prezența vie a lui Cristos" (Principii și norme ale Liturghierului Roman, nr. 60).

(După Zenit, 20 septembrie 2011)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 14.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat