Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Recursul împotriva papei la Haga, o anomalie juridică

De Rafael Navarro-Valls*

Istoria dreptului, în decursul devenirii sale lungi, a adunat câteva curiozități juridice. Mă refer la situații anomale care sunt de obicei rubricate printre acele cazuri care fac, uneori, dreptul o "misiune imposibilă"; ceea ce a fost numit în mod acut "iustopie". Multe sunt de natură procesuală, probabil pentru că drumurile juristului sunt așa de variate încât destul des unii ajung pe drumuri fără ieșire.

Mă tem că printre acestea intră și parcursul ales de consilierii juridici ai câtorva victime ale acelui delict foarte grav care este pedofilia, cu recursul prezentat de organizația SNAP (Survivors Network of those Abused by Priests) - cea mai mare asociație a victimelor abuzurilor comise de preoți - împotriva Papei Benedict al XVI-lea și a altor Cardinali ai Bisericii catolice.

Intenția de a atribui Bisericii catolice, Sfântului Părinte, sau membrilor Curiei Romane responsabilitatea faptelor săvârșite în diferite părți ale lumii de persoane cu capacitatea suficientă de a fi subiecți de responsabilitate penală, și unde există organe judiciare în măsură să le judece, este efectiv o anomalie juridică.

Nu numai că este ceva nedrept, dar este și o misiune imposibilă. Ceva ca și cum - cer scuze pentru analogie, care comportă mereu unele inexactități - s-ar acuza Secretarul general al ONU de fapte delictuoase săvârșite într-una din cele 192 de țări care fac parte din Națiunile Unite. Vinovații sunt delincvenții nu autoritățile care luptă pentru a dezrădăcina acele delicte.

Cazul lui Benedict al XVI-lea este deosebit de exemplar: a fost Pontiful care cu vigoare mai mare a dus înainte prevenirea și reprimarea pedofililor clerici sau călugări. Desigur, un număr mic este confruntat cu majoritatea covârșitoare a clerului sau a călugărilor care duc o viață ordonată și ireproșabilă.

Deoarece orice mijloc de comunicare a avut sensibilitatea de a solicita acestui Observator juridic o analiză a recursului prezentat la Curtea Penală Internațională de la Haga (CPI) - care nu trebuie confundată cu Curtea Internațională de Justiție de la ONU - să-mi fie permis să rezum gândirea mea. Cititorul mă va ierta dacă, inevitabil, va trebui să recurg la un anumit jargon juridic.

Competența subiectivă și materială a Curții Penale Internaționale. Cazul Sfântului Scaun.

Pentru ca un organism internațional să poată acționa este cerut înainte de toate ca să aibă competență și ca obiectul în discuție să fie admisibil. CPI are competență asupra persoanelor fizice, majore, cetățeni ai statelor care au ratificat Statutul de la Roma din anul 1998, care a dat naștere Curții. Din câte știu eu, nici Sfântul Scaun, nici Vaticanul nu figurează printre acele state care au făcut asta. În acest sens, Curtea nu are competență nici asupra Sfântului Părinte, nici asupra celor circa 450 de persoane care se bucură de cetățenia vaticană, între care Cardinalii Bertone, Levada și Sodano, citați în recurs. Același lucru trebuie spus, de exemplu, pentru Statele Unite sau China care, neratificând Statutul de la Roma, sunt excluse din raza de acțiune a Curții.

Numai în cazul în care Consiliul de Securitate al ONU ar considera că subzistă pericol pentru pacea și securitatea internațională - lucru care desigur nu subzistă în cazul în discuție - Curtea Penală Internațională ar putea să fie chemată să investigheze și să judece faptele care au avut loc într-un stat care nu a aderat la Statutul de la Roma. Acest lucru s-a întâmplat, de exemplu, pentru genocidul din Darfur (Sudan). Țara nu aderase la Statut și totuși la 31 martie 2005 Consiliul de Securitate al ONU a adoptat Rezoluția 1593 cu care a transmis cazul la Curtea Penală.

Referitor la materia care este obiect al recursului (pedofilia exercitată în diferite zone geografice), ar fi o forțare încadrarea ei în cadrul crimelor împotriva umanității despre care vorbește articolul 7 din Statutul Curții. Nu pentru că lipsește gravitatea, ci pentru că acel articol înțelege prin crime împotriva umanității acele acte comise "în cadrul unui atac extins sau sistematic împotriva populațiilor civile și cu conștiința atacului". Între aceste acte pot face parte unele delicte sexuale cum ar fi prostituția forțată, graviditatea forțată, sterilizarea forțată și "alte forme de gravitate analogă". Exemplul clasic este cel al gravidităților forțate, făcute în masă față de o etnie determinată, în cadrul conflictelor armate. De fapt, CPI a exercitat acțiunea sa asupra acestui tip de crime comise în Congo, Uganda și în Republica Centro-Africană.

Totuși, aici e vorba de delicte care ar fi fost comise de clerici de diferite naționalități, în diferite țări. Lipsește ceea ce Cuno Tarfusser, judecător la CPI, a definit recent ca "element contextual", adică faptul că acele acte au fost comise în cadrul unui atac la populația civilă, cu caracter sistematic și organizat, în conformitate cu politica unui stat.

Din anul 2002, an în care a început să funcționeze CPI, au fost prezentate circa 8000 de denunțuri de toate tipurile. Nu-mi rezultă că există un proces care să fi fost deschis pentru pedofilie cu acest context.

Complementaritatea CPI față de tribunalele naționale

În mod principal dreptul penal al fiecăreia dintre țările interesate are competență personală și teritorială. Curtea Penală Internațională are numai un caracter "complementar" față de jurisdicțiile naționale (articolul 1, Statutul CPI). Pentru aceasta, statul dispune că nu va fi admisă o cauză penală dacă "asupra aceleiași sunt în curs de desfășurare investigații sau măsuri penale făcute de un stat care are asupra ei jurisdicție, afară de cazul când acest stat nu intenționează să înceapă investigațiile adică nu are capacitatea de a le desfășura corect și de a intenta o procedură" (art. 17).

Este interesantă poziția adoptată de jurisprudența nord-americană asupra relațiilor dintre dieceze și Sfântul Scaun în materie de pedofili. În anul 2009, Curtea de Apel pentru al Nouălea Circuit a decis, într-o sentință importantă, că nu este corect a vorbi despre "comunicare sau conexiune de responsabilități între dieceze și/sau membrii clerului interesați și Sfântul Scaun" (Sentința John Doe c. Sfântul Scaun, 3 martie 2009, Curtea de Apel pentru al Nouălea Circuit, recurs la Curtea supremă negat).

Nici n-ar avea competență celălalt tribunal de la Haga, care este Curtea Internațională de Justiție de la ONU, nu numai pentru că Sfântul Scaun nu este membru al ONU (este numai observator permanent), ci și pentru că Curtea permite numai statelor să poată fi parte în cauză și nu și grupurilor de persoane (art. 34, paragraful 1, Statutul Curții Internaționale de Justiție de la ONU).

Așa cum am avut deja ocazia de a explica în alte ocazii, am impresia că unele din victimele acestor delicte grave sunt obiect de manipulare din partea adversarilor Bisericii catolice. Nu e vorba de a subevalua durerea lor și gravitatea delictului. E vorba de a face în așa fel încât acea indignare naturală să-și aibă cursul cel mai potrivit - și juridic - în jurisdicțiile competente. Orice manipulare ajunge până la urmă să fie demascată, mai ales dacă este însoțită de o amplă desfășurare mediatică.

Dreptul este un instrument foarte sensibil în fața intențiilor de acest tip. Reacționează în mod contondent, respingând ceea ce nu este drept sau ceea ce este exagerat în pretențiile sale de competență. Trebuie să avem încredere în justiția penală a națiunilor în care aceste fapte dureroase au fost comise. Sunt sigur că vor primi pedeapsa cu severitatea corespunzătoare.

În rest, surprinde faptul că recursul a fost prezentat imediat după acel consens pozitiv și masiv exprimat față de figura lui Benedict al XVI-lea de două milioane de tineri la ZMT de la Madrid și imediat înaintea unei călătorii complexe a Papei în Germania.

În concluzie, prevăd, pentru acel recurs nefundat, o respingere fără paliative din partea Curții Penale Internaționale. Tema, după părerea mea, va fi considerată în viitor ca una din acele rarități juridice care au loc din când în când în istoria dreptului.

* Rafael Navarro-Valls este profesor la Facultatea de drept din Universitatea Complutense din Madrid și secretar general al Real Academia de Jurisprudencia y Legislación spaniolă.

(După Zenit, 21 septembrie 2011)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 12.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat