Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Nașterea Maicii Domnului, începutul noii creații

Sărbătorim astăzi Nașterea Mariei Neprihanit Zămislite, naștere pe care au așteptat-o toate veacurile, naștere prin care a început noua creație răscumpărată, o nouă creație fără stăpânirea diavolului, fără remușcarea păcatului și fără boldul morții, căci acești dușmani au fost biruiți pentru totdeauna și pentru întreaga creație, de către Isus Fiul Mariei, așa cum a fost promis de Domnul (cf. Gen 3,15).

Sfântul Andrei din Creta, episcop, spune simplu și frumos: "Celebrarea de astăzi cinstește nașterea Născătoarei de Dumnezeu. Însă adevărata semnificație și scopul acestui eveniment este întruparea Cuvântului. De fapt, Maria se naște, este alăptată și crescută pentru a fi Mama Regelui veacurilor, a lui Dumnezeu... Aceasta este ziua în care Creatorul Universului și-a construit templul său, astăzi este ziua în care, printr-un plan minunat, creatura devine locuință aleasă a Creatorului" (cf. Disc. 1; PG 97, 806-810).

O veche istorioară creștină ne spune că în Rai s-a ținut odată un consiliu, un sfat. Acolo era Dumnezeu, Tatăl al tuturor. Acolo era Dumnezeu Fiul, ce era gata de plecare spre lumea plină de păcat și durere. Acolo era Dumnezeu Duhul Sfânt cel plin de iubire. Acolo erau și îngerii pregătiți să primească fiecare câte o misiune. La acest sfat divin, Dumnezeu Tatăl, a luat cuvântul și a zis către Isus: "Fiul meu preaiubit, tu ai ales să te cobori pe pământ la oamenii păcătoși și nefericiți spre a-i mântui. Știu că vei avea multe de suferit din cauza dușmanilor mântuirii și chiar a lor. Împreună cu Duhul Sfânt am decis să-ți împlinim o dorință, cu toate că știm că tu le vei face pe toate cu multă iubire. Spune-ți deci o dorință pe care să ți-o împlinim și care să te mângâie în suferințe.

Fiul a răspuns: "Părinte, vreau o mamă: o mamă toată curată cu trupul și sufletul. O mamă care să fie toată frumoasă. O mamă care să fie cea mai bună dintre toate mamele. O mamă care să fie mamă atât pentru mine, cât și o mamă pentru toți oamenii la care voi merge".

Atunci, Dumnezeu Tatăl, a spus: "Amin".

Și, la dorința Fiului, toate cele trei persoane divine,Tatăl, Fiul și Duhul Sfânt, au creat-o pe Maria din Nazaret, cea neprihănit zămislită, cea toată frumoasă, cea îmbrăcată în soarele și cu luna sub picioare și cu o coroană de douăsprezece stele pe cap.

Sfatul Divin, în care s-a hotărât trimiterea lui Isus în lumea de păcat și crearea Mariei Neprihănit Zămislite, a avut loc pentru că în lumea creată de Dumnezeu "foarte bună" (cf. Gen 1,25) s-a petrecut o mare nenorocire, o mare catastrofă, cea mai mare catastrofă din univers, care este păcatul. Omul, coroana creației, s-a lăsat amăgit de diavol și a comis păcatul, primul lucru oprit de Dumnezeu, păcat care a declanșat catastrofa degradării, suferinței și morții omului, dar și degradarea întregului univers creat de Dumnezeu (cf. Înț 2,23-24).

Isus, la venirea sa în lume, trebuia să aibă o astfel de mamă, cel puțin din două mari motive.

În primul rând pentru că nu se cuvenea ca Isus, care este oglindirea Tatălui (cf. Evr 1,3), Cel în care locuiește trupește toată plinătatea Dumnezeirii (cf. Col 2,9), să-și aibă nașterea dintr-o mamă care să fi fost sclavă a satanei, chiar și pentru numai o clipă.

Iar în al doilea rând, Isus trebuia să aibă o astfel de mamă, asemenea lui, pentru că Maria, cea "plină de har" (Lc 1,28), Maria cea Neprihănit Zămislită, Maria cea "Toată Frumoasă", Maria, mama lui, trebuia să fie "chip și început al noii creații", chip și început al noului popor al lui Dumnezeu, chip și început al Bisericii, adică chip și început al tuturor celor care vor crede în el.

De aceea, și sfântul Paul, în lectura a doua de astăzi, ne spune că cei predestinați să aibă asemănarea cu Fiul au fost chemați, îndreptățiți, glorificați (cf. Rom 8,28-30).

După această "Nouă Evă", răsărită din planul marelui Sfat Divin, răsărită din inima "Noului Adam, Isus," zic, după aceasta Nouă Femeie neprihănită și toată frumoasă, după această Femeie divin răscumpărată, după această Femeie, început al răscumpărării omenirii căzute în păcat, au suspinat, au sperat și s-au rugat toate veacurile.

Iată ce ne spun generațiile trecute, al căror glas se face profetul Miheea, din prima lectură de astăzi: "Pentru aceasta, după ce Domnul va fi lăsat în părăsire pe poporul său un anumit timp, va veni ziua în care aceea care trebuie să nască va naște, și atunci cei care vor fi rămas credincioși se vor întoarce la fiii lui Israel" (Mi 5,3).

Iată ce spune și psalmistul, care, văzând-o de departe, pe Maria, a exclamat: "Domnul a așezat în tine începuturile vieții" (Ps 87,7).

Iar Evanghelia după Sfântul Matei, prin genealogia redată, ne arată în primul rând că planul divin conform căruia Mântuitorul se va naște dintr-o fecioară neprihănită (cf. Is 7,14) și din neamul lui David (cf. Mi 5,2), s-a împlinit întocmai și la timpul hotărât de Dumnezeu. Dacă Geneza, prima Carte a Vechiului Testament, ni-l prezintă pe primul Adam, capul creației fizice, Evanghelia după Matei, prima carte a Noului Testament, ni-l prezintă pe ultimul Adam, Isus, capul noii creații spirituale. Iar în al doilea rând, genealogia lui Matei, ne arată cine erau cei care au așteptat pe Isus, sau altfel spus, cine sunt cei pe care Isus, Cel venit în lume prin Maria, s-a angajat să-i mântuiască.

Astfel Matei ne arată că cei pe care Isus i-a asumat ca să-i mântuiască, cei pentru care Isus a venit în lume, au fost: bărbați și femei, drepți și păcătoși, blestemați și binecuvântați, preoți și profeți, regi și supuși.

Prin redarea acestei genealogii a lui Isus, la începutul Evangheliei sale, sfântul Matei vrea să transmită cititorilor și ascultătorilor Evangheliei sale un mesaj foarte clar: Isus născut din Fecioara Maria, a venit să mântuiască pe toți păcătoșii, a venit ca să mântuiască tot ce era pierdut (cf. Mt 18,11). De aceea sfântul Paul s-a grăbit să spună: "O, adevărat și cu totul vrednic de primit este cuvântul, care zice: Cristos Isus a venit în lume ca să mântuiască pe cei păcătoși, dintre care cel dintâi sunt eu" (1Tim 1,15).

Acesta este mesajul clar al lui Dumnezeu pentru mine și pentru tine, pentru noi și pentru voi, pentru cei de aproape și pentru cei de departe, pentru toți cei din timpurile trecute, prezente și viitoare, pentru toți păcătoșii, oricât de mari și de mulți ar fi ei: că toți avem acum șansa de scăpare și de mântuire, prin Domnului nostru Isus Cristos, Cel născut din Fecioara Maria.

Iar Maria, prima mântuită de jertfa crucii lui Isus, este numită astăzi: aurora mântuirii, căci cu ea au început zorile mântuirii, pentru toți fii căzuți ai lui Adam.

Sfânta Carte ne spune că Dumnezeu însuși a instituit ritualul de jertfă pe care avea ca să să-l pună la îndemâna omului căzut în păcat, ca un ajutor vizual, prin care să îl poată face să înțeleagă prețul care trebuia să fie plătit pentru a se face ispășire pentru păcatul său. Această jertfă avea să fie un Miel nevinovat, care urma să-și jertfească viața sa pentru aceea a omului, iar jertfa lui urma să-i acopere goliciunea. "Domnul Dumnezeu a făcut lui Adam și nevestei lui haine de piele și i-a îmbrăcat cu ele" (Gen 3,21).

Iar acest miel nevinovat, care avea să ridice, prin jertfa de sine, "păcatul lumii" (cf. In 1,29) și să biruie pentru totdeauna diavolul, păcatul și moartea, nu a fost altul decât Isus, Fiul lui Dumnezeu cel viu, născut din Fecioara Maria. El este și planul secret al Sfatului Divin, plan neînțeles de creaturi (cf. Gal 4,4).

Iar acest plan secret al Sfatului Divin, cu Fiul care se lasă jertfit, a reușit cu brio, căci a biruit pe dușmanii lui Dumnezeu și ai omului. Iată ce ne spune Sfânta Carte în acest sens: "Și diavolul, care-i amăgise, a fost aruncat în iezerul de foc și de pucioasă, unde este și fiara și prorocul mincinos, și vor fi chinuiți acolo, zi și noapte, în vecii vecilor" (Ap 20,10). "Vrăjmașul cel din urmă, care va fi nimicit, este moartea" (1Cor 15,26). "Și moartea și iadul au fost aruncate în râul de foc" (Ap 20,14).

Mântuitorul Isus este numit înainte de orice "sămânța femeii" (Ap 12,1-5; Gal 3,16.19). El a fost Acela care a venit "să nimicească lucrările diavolului" (Ev 2,14; 1In 3,8).

Isus Cristos, Fiul Mariei, deși "cel mai mare biruitor din univers", nu a ieșit neatins din această luptă. Semnele cuielor din mâinile și picioarele sale, precum și cicatricea din coasta sa, vor fi veșnice aduceri aminte despre lupta cea cruntă în care Satana a zdrobit călcâiul seminței femeii (cf. Gen 3,15; In 20,25; Zah 13,6).

Iar prima persoană umană înnoită de această luptă și jertfă a lui Cristos este Maria, care i-a fost Templu și care a fost orânduită încă din veșnicie să devină chip și imagine, să devină chip și început al noii creații, care este Biserica, care suntem fiecare dintre noi cei care credem în el.

De aceea, sfântul Paul ne spune: "Cristos și-a iubit Biserica și s-a dat, s-a jertfit pe sine pentru ea, ca s-o sfințească, după ce a curățit-o prin botezul cu apă și prin Cuvânt, ca să se înfățișeze înaintea lui, slăvită, fără pată fără zbârcitură sau altceva de felul acesta, ci sfântă și fără prihană" (Ef 5,25-27).

Noi trebuie să știm și să credem mereu că Maria, în toate ipostazele vieții sale, este un chip, o imagine și un început al întregii Biserici.

Deci tot ce s-a petrecut bun și frumos cu Maria, se va petrece și cu toți cei care cred în Isus și acceptă planul Sfatului Divin, asemenea ei. În cazul de față, așa cum Maria a fost salvată prin har, tot prin har vom fi salvați și noi. Deci Maria a fost prima salvată de jertfa lui Cristos, dar nu este și ultima, căci după ea urmăm noi, vom fi mântuiți și noi, dacă vom accepta mântuirea prin Isus, asemenea ei.

Sărbătorind Nașterea Maicii Domnului, noi suntem chemați să ne reamintim de nașterea și jertfa lui Isus, care s-a luptat cu diavolul pentru mântuirea noastră și astfel ne-a acoperit păcatul, după anunțul lui Dumnezeu (Gen 3,21). Dar să ne amintim și de jertfele Mariei și de jertfele pe care trebuie să le facem și noi (cf. Rom 12,1). Căci: "suferințele din vremea de acum nu sunt vrednice să fie puse alături cu slava viitoare, care are să fie descoperită față de noi" (Rom 8,18).

Sărbătorind Nașterea Maicii Domnului, noi suntem chemați să ne reamintim că Isus Mântuitorul a venit în lumea noastră de păcat și durere, prin da-ul și sânul Mariei, și va continua să vină și prin da-ul nostru.

Sărbătorind Nașterea Maicii Domnului, noi suntem chemați să ne reamintim că Maria, Mama lui Isus și Mama noastră, a fost prima ființă umană din lumea de păcat și durere, care a fost salvată de Sfatul Divin, de sub puterea și influența satanei, a păcatului și a morții, prin jertfa de sine a lui Cristos, dar nu și ultima salvată, căci Planul Divin al mântuirii este pentru toți cei care cred.

Pr. Ioan Lungu


 

lecturi: 10.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat