Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Raportul inter-generațional

Cardinal Carlo Caffarra, arhiepiscop de Bologna

Linia de gândire pe care o voi urma în tratarea temei despre raportul dintre generații este foarte subtilă. De fapt, acest raport trebuie să fie gândit din multe perspective, despre care nu am nici o competență. Deci trebuie să mă limitez să descriu un fel de gramatică a raportului.

Voi împărți reflecția mea în două părți: fiziologia raportului și patologia sa. Cu alte cuvinte: când funcționează, când este sănătos; când nu funcționează, când este bolnav.

1. Fiziologia raportului

În acest raport intră în joc cel puțin trei realități: tradiția, principiul de autoritate, libertatea.

Tradiția este universul de sens care este transmis de la o generație la alta. Ce înseamnă univers de sens? Persoana umană nu se raportează la realitate numai pe baza legii stimuli-răspuns; numai pe baza legii necesitate-satisfacere. Poziția umană în realitate nu este nici numai o problemă de adaptare.

Persoana umană este o ființă care întreabă și care dorește. Ea pune întrebări cu privire la realitate, dintre care cea mai radicală este următoarea: "pentru ce există ceva și nu nimicul?". Omul are nevoie să dea motivație pentru ceea ce există. Nu numai despre fiecare fragment al realității, ci despre întreg ca atare.

În afară de asta persoana umană nu dorește numai să trăiască, ci dorește să trăiască bine, să trăiască o viață bună: și ca individ și ca societate.

Din această structură a persoanei umane se naște în cele din urmă ceea ce am putea numi "lumea umană" care nu coincide cu lumea fizică și biologică. Am numit această lume umană universul de sens, deoarece el este creația persoanei umane ca răspuns la întrebările sale și la dorințele sale. Dau câteva exemple.

Animalele se împerechează, dar numai persoanele umane se căsătoresc. Atunci când animalele se ceartă, soluția este în forță; oamenii recurg la tribunale considerând că există o soluție rațională care trebuie împărtășită și de partea care pierde. Nu am văzut niciodată animale construind temple. Nunțile, tribunalele, templele sunt constitutive ale acelui univers pe care l-am numit de sens.

"În acest context trebuie să observăm că conceptul de lume are două semnificații; o dată indică ansamblul a ceea ce există din intervenția mea...; însă conceptul de lume are și o a doua semnificație și indică ansamblul a ceea ce se naște atunci când eu întâlnesc entitatea, ceea ce provine din modul meu de a privi, a experimenta, a cunoaște, din luările mele de poziție și din deciziile mele, din modul meu de a acționa și de a da formă" (R. Guardini, Etica, Morcelliana 2001, 55).

Atunci când o nouă persoană umană intră în viață, găsește deja constituit acest univers de sens, lumea în a doua semnificație. Cel care l-a precedat consideră necesar să-l transmită, în mod obișnuit. Ba chiar îl introduce în realitate, în viața tocmai prin această transmitere. Este ceea ce numim educație. Atunci când vorbesc despre tradiție înțeleg universul de sens care este transmis din generație în generație.

Această transmitere constituie legătura dintre generații, care leagă o generație de alta.

Această legătură, adică tradiția, este constituită din două principii operative: pe de o parte - generația care transmite - principiul de autoritate; pe de altă parte - generația care primește - principiul de libertate.

Principiul de autoritate trebuie să fie înțeles bine în acest context. El denotă o modalitate proprie a transmiterii, a educării. Pentru a percepe această modalitate să pornim de la o constatare.

Există două tipuri de adevăruri pe care noi le putem cunoaște: adevăruri pur formale și adevăruri existențiale. Primele sunt adevăruri care nu sunt în măsură să exercite nici o provocare asupra libertății celui care le cunoaște. Faptul de a ști că fluviul cel mai lung de pe pământ nu este Nilul ci Mississippi nu are nici o influență asupra alegerilor pe care trebuie să le fac, asupra stilului și modului meu de a trăi. Faptul de a ști dacă există sau nu o viață personală după moarte schimbă orizontul fundamental al vieții.

Cine îmi transmite cunoașterea primului tip de adevăruri are autoritatea de a face asta dacă are competența. Autoritate înseamnă în acest caz pur și simplu competență. Problema e mai complexă pentru al doilea tip de adevăruri.

Desigur, este cerută competența. Dar nu e suficient. Deoarece se transmite un mod de a fi în realitate, un mod de a trăi, pentru ca acesta să poată fi primit trebuie să aibă în el însuși o atare fascinație încât să exercite o atracție profundă. Augustin a scris pagini foarte profunde în această privință. Abstracțiile nu fascinează; persoanele sunt cele care fascinează.

Principiul de autoritate denotă condiția în care se află persoana care transmite tradiția: este forma vie a ceea ce transmite. Putem spune și că principiul de autoritate este mărturia, care este mai mult decât exemplul. Isus este Adevărul pentru că este Calea; este Calea pentru că este Adevărul. Și pentru aceasta este Viața: "cine îl are pe Fiul are viața; ci nu îl are pe Fiul lui Dumnezeu nu are viața" (1In 5,12).

Principiul de libertate desemnează chipul celui care primește. De fapt, tradiția este oferită mereu libertății celui care o primește. Dacă ar avea un alt destinatar n-ar mai fi transmitere a universului uman.

La originea experienței noastre și a concepției de libertate se află trei evenimente: alianța sinaitică, polis greacă, res publica romană.

Nu avem acum timp de a analiza amănunțit aportul fiecăruia. Mă limitez la câteva referințe esențiale.

Toate cele trei evenimente generează o idee de libertate ca de un bine uman împărtășit: suntem liberi împreună și în cadrul unei comunități. Ideea de o libertate care să fie afirmare de sine făcând abstracție de ceilalți este absentă și incomprehensibilă. Începe să se impună o astfel de idee numai în stoicism, într-un moment de mare criză a civilizației greco-latine.

Însă împărtășirea binelui libertății nu este numai sincronică: între cei prezenți. Conform alianței sinaitice libertatea se naște din cauza unui eveniment - eliberarea din Egipt - a cărei amintire trebuie să fie păstrată mereu "din generație în generație", sub pedeapsa pierderii sale. Și de aceea libertatea se constituie în ultimă analiză păstrând alianța cu Domnul. Persoana devine liberă în cadrul acestei istorii amintite, celebrate, împărtășite.

În viziunea greacă libertatea este împărtășire a deliberării cu privire la viața din polis; astfel se naște ideea de democrație. Libertatea este înrădăcinată în exercitarea rațiunii, presupunând că bunurile umane sunt bunuri comune.

În viziunea romană libertatea este strâns legată de lege: pentru aceasta suntem liberi - scrie Cicero - pentru că avem legile. Și legea exprimă conștiința existenței unei "res publica" și decizia pentru a o păstra și a o apăra.

Și de aceea, scrie Cicero, poporul nu este "omnis coetus moltitudinis, sed coetus iuris consensus et utilitatis communione sociatus" (citat în Augustin, Cetatea lui Dumnezeu, 2, 21).

Viziunea creștină își va însuși acest triplu raport și-l va integra în propunerea libertății drept capacitate de a crea legătura iubirii în slujirea reciprocă.

Același Augustin îl va corecta pe Cicero și va scrie: "populus est coetus multitudinis rationalis, rerum quas diligit concordi communione sociatus" (ibid., 19, 24).

Tradiție - autoritate - libertate sunt cele trei măreții care în raportarea lor concretă constituie un adevărat și bun raport între generații.

Perfecțiunea propriei persoane nu poate avea loc în izolarea individualistă. Spun asta în sens diacronic. Fiecare dintre noi se naște în cadrul unui univers de sens deja constituit care trebuie să-i fie transmis: aceasta este calea pe care, parcurgând-o, fiecare intră în realitate.

"Acest lucru este legat de faptul... istoricității ființei umane. Omul începe existența sa în cadrul unui dat precis, al unei situații istorice și al unei comunități umane care îi transmite imediat, involuntar și ca un destin, caracteristica sa de multă vreme existentă și structurile sale care sunt în vigoare" (L. Scheffczyk - A. Zigenaus, Fondamenti della dogma, Lateran University Press, Roma 2010, 113).

Dar în același timp, calea în care se află omul născându-se trebuie să fie parcursă cu propriile picioare. Persoana umană devine ea însăși sau se neagă pe ea însăși în mod necesar în decizia personală; care, în momentul în care este confruntată cu universul de sens în cadrul căruia este introdusă, îl asumă și îl asimilează sau îl refuză. În orice caz, este un act al persoanei care nu este niciodată repetitiv.

2. Patologia raportului

Raportul dintre generații se "îmbolnăvește" și de boală mortală atunci când degenerează una sau toate cele trei realități care îl constituie sau când nu funcționează raportul lor. Din motive didactice iau în considerare în mod distinct cele două posibilități, chiar dacă în realitate se adeveresc, atunci când se adeveresc, împreună.

2.1. [Prima ipoteză]. Degenerarea tradiției este tradiționalismul; a principiului de autoritate este autoritarismul sau permisivismul; a principiului de libertate este arbitrarul și conformismul.

A) Tradiționalismul îl putem descrie ca atitudinea care identifică o viziune particulară a realității ca unica în întregime adevărată și bună, deci singura în măsură să suporte propunerea educativă.

Tradiționalismul înțeles așa are rădăcină în grave erori antropologice. Experiența realității, proprie omului, poartă cu sine și în sine o atare bogăție pe care conștientizarea sa din partea omului nu poate să nu cunoască dezvoltare sau chiar întunecare.

Universul de sens în care omul exprimă experiența sa despre realitate este operă a rațiunii umane, care este împiedicată sau favorizată și de condițiile morale în care se află persoana umană. Într-un anumit sens, fiecare generație trebuie să se întoarcă la izvor - întâlnirea cu realitatea - pentru a o face să curgă din nou. Și acest lucru nu se poate întâmpla omenește decât printr-un proces viu de transmitere. [A se vedea ceea ce scrie H. Arendt în Tra passato e futuro, Firenze 1970, 9]. Augustin scrie profund că Dumnezeu îl creează pe om pentru ca să poate avea loc mereu un "început". Distincția istoriei de natură se află în asta. Tradiționalismul neagă necesitatea acestui proces pentru că îl fixează într-un moment considerat privilegiat.

Degenerarea tradiției în tradiționalism corupe mai direct principiul de autoritate, așa cum putem vedea imediat.

B) Degenerarea principiului de autoritate poate asuma două forme: autoritarismul și permisivismul.

Autoritarismul este o consecință directă și imediată a tradiționalismului.

Autoritarismul este atitudinea care identifică introducerea noii generații în realitate cu consensul dat din partea acesteia la universul de sens pe care cel care exercită autoritatea îl identifică cu adevărul și bunătatea tout court. Tradiționalistul este mereu autoritar.

Problema este delicată și importantă. Transmiterea universului de sens nu este pentru sine însăși, nu este finalizată pentru ea însăși, ci pentru introducerea noii generații în realitate, pentru întâlnirea acesteia cu realitatea. Pentru aceasta tradiția este mereu expusă riscului să fie refuzată de subiectul căruia îi este transmisă, să fie coruptă, sau să fie acceptată liber. Deci tradiția se supune confruntării celui care o primește, între experiența pe care acesta o are despre sine însuși și ceea ce îi este transmis. Confruntare care poate avea unul din rezultatele amintite mai sus.

Autoritarismul este o atitudine care nu poate admite această confruntare pentru că este un tradiționalist. Consecința este că, puțin sau mult, autoritarismul transmite mereu impunând, nu propunând.

Dar nu mai puțin gravă și poate că astăzi mai frecventă este cealaltă boală mortală a principiului de autoritate: permisivismul.

Permisivismul este atitudinea celui care consideră că transmiterea oricărui univers de sens distruge principiul de libertate.

Această degenerare a principiului de autoritate își are rădăcinile într-o eroare antropologică foarte gravă: persoana umană este incapabilă să ajungă la un adevăr cu privire la binele persoanei, un adevăr care să poată fi împărtășit de orice subiect rațional. Omul poate avea numai opiniile sale care nu au nici o validitate universală: "Nu suntem capabili să facem un pas dincolo de noi înșine" (D. Hume).

Din asta derivă că orice propunere a unei căi care trebuie parcursă pentru a fi introduși în realitate este o hoție necuvenită față de noua generație. Aceasta trebuie să învețe imediat să-și asume acel destin de singurătate care este soarta omului. Nici o narațiune a vieții nu poate fi povestită de o generație alteia. Noua generație poate cel mult să fie ajutată să dobândească instrumentele pentru a impune propriul punct de vedere, adică propriul interes: pentru a convinge, nu pentru a determina.

Permisivismul implică și eroarea de a identifica libertatea și spontaneitatea. Dar cu asta suntem deja în a treia degenerare, aceea a principiului de libertate.

C) Degenerarea principiului de libertate, în contextul despre care vorbim, aș putea-o denota ca o concepție și experiență a unei libertăți fără rădăcini. Kierkegaard o numea disperarea posibilității pure lipsită de orice necesitate. Marele filozof danez o descrie în modul următor: "Oricât de agitată ar fi marea și în orice punct din lume s-ar găsi cineva, busola indică mereu direcția nordului. Însă pe marea posibilității... nu este posibil a distinge când acul magnetic deviază și când indică direcția corectă". În manieră autobiografică, F. Kafka a exprimat același lucru: "am o experiență și nu glumesc spunând că este un rău de mare pe pământ uscat".

Sunt două metafore mai capabile să descrie degenerarea principiului de libertate. Prima este aceea a dezrădăcinării. Sfântul Toma scrie: "rădăcina întregii libertăți este judecata rațiunii". Dacă este negată posibilitatea de a ajunge la adevărul cu privire la bine, libertatea are înlăuntrul său golul de sens [ce sens are a alege A și nu B, dacă A și B au aceeași valoare?] și în afara sa deșertul ["nu suntem capabili să facem un pas dincolo de noi înșine"].

Cealaltă metaforă este aceea a vagabondului, care înlocuiește metafora creștină a pelerinului: vagabondul nu are țintă; ținta este călătoria însăși.

Cealaltă degenerare mortală a principiului de libertate este conformismul. Nu mă opresc asupra acestei degenerări; ea poate fi identificată cu ușurință.

2.2. [A doua ipoteză]. Degenerarea chiar și numai uneia din cele trei măreții împiedică raportul lor corect, corelația lor vie. Adică împiedică raportul inter-generațional.

Ar fi foarte interesant de făcut un parcurs istoric pentru a verifica tot ceea ce tocmai am spus. Însă pentru scopul nostru nu este necesar. Totuși el a depozitat câteva forme în societatea occidentală, câteva evenimente culturale. Mă limitez să le amintesc foarte sintetic.

Prima figură a fost marginalizarea persoanei în vârstă. Rezistă încă în parte în figura bunicilor, dar cred că putem spune că configurația, chipul pe care și-l dă societatea occidentală nu include figura bătrânului.

A doua figură a fost și este excluderea progresivă a tinerilor din țesutul social. Tânărul este considerat, și se simte tot mai mult, supra-numerar și superfluu pentru construirea edificiului uman. Semnele aceste figuri sunt, de exemplu, dificultatea enormă a tinerilor de a avea un loc de muncă și recurgerea la lipsuri dincolo de orice parametru rațional.

A treia figură este delegitimarea progresivă a familiei întemeiată pe căsătorie de a fi locul privilegiat în care tradiția, autoritatea și libertatea se corelează în modul adevărat și corect; unde tradiționalul și noul [nașterea unui copil!] își aparțin reciproc.

Concluzie

Vă spuneam încă de la început că reflecția mea va avea un fir foarte subțire. Cred totuși că orice problemă inter-generațională își are rădăcinile în corelația dintre cele trei măreții despre care am vorbit.

Raportul dintre generații nu va putea fi considerat niciodată rezolvat o dată pentru totdeauna, eventual prin vreo "tehnică didactică".

Și nu va putea fi niciodată rezolvată o dată pentru totdeauna pentru un motiv foarte simplu. Noile generații au fost mereu caracterizate, și sunt și astăzi, de conștiința vie și de o necesitate, de un gol al inimii, de un fel de rană și de o incapacitate de a-i corespunde singuri, de a se vindeca singuri. Din această condiție așa de specifică a tinerilor se naște așteptarea și invocația ca vreunul să le poată da răspuns.

Atunci când tânărul păstrează această poziție în viață; când îl întâlnește pe adultul care îi oferă răspuns, atunci eu-l tânărului și eu-l adultului vor descoperi și vor trăi apartenența la aceeași istorie, la același destin: colegi ai aceluiași pelerinaj. Urgența educativă consistă în faptul că este tot mai dificil a întâlni pe cel care să știe să vină în întâmpinarea eu-ului în așteptare al tânărului: a găsi educatori.

P.S. În acest moment ar trebui să vedem, cu ochii credinței, cum a rezolvat Isus această problemă. Și soluția are un nume: Biserica. Ea trăiește dintr-o Tradiție, pe care bătrânii ["prezbiterii"] o păstrează și o transmit, așa încât Biserica reîntinerește mereu. Dar... ars longa sed vita brevis!

(După Zenit, 3 septembrie 2011)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 10.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat