Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Materialitatea și simbologia biblică a elementului vital prin excelență

Setea și ariditatea au un remediu sigur

De Gianfranco Ravasi

Aceasta este perioada în care reușim să înțelegem în mod deplin valoarea acelei tetrade adjectivale pe care sfântul Francisc a dedicat-o în Cântarea sa "sorei apa": "utile et humile et pretiosa et casta". Atâtea sunt profilurile pe care le prezintă această realitate, mai ales la nivel social, așa cum vedem neîncetat în "luptele pentru apă", în tragediile legate de secetă, chiar în politici: să ne gândim, pentru a rămâne aproape de noi, și la recentul eveniment al referendumului care avea ca temă tocmai apa.

De fapt este vorba despre o realitate într-adevăr "utile et pretiosa", principiu al compoziției noastre organice și chiar a supraviețuirii noastre. Acum noi ne vom mulțumi să lăsăm spațiu Bibliei care ne va vorbi nu numai despre "materialitatea" apei ci și mai ales despre "simbolicitatea" ei. ... O panoramă expusă la soare, o stepă aridă, o oază plină de verdeață închisă într-o vale, o pistă care se deapănă în spațiile solitare, câțiva copaci rari și tufișuri: poate să pară un stereotip peisagistic oriental, dar acesta este efectiv habitatul prevalent al omului din Biblie și astfel apa constituie, ieri și astăzi, fundamentul dorințelor și ciocnirilor, arhetipul simbolurilor și al ideilor nomadului și sedentarului. Cuvântul majim, "apă", răsună de peste 580 de ori în Vechiul Testament, așa cum echivalentul grec hydor revine de circa optzeci de ori în Noul Testament (jumătate din aceste menționări sunt numai în Evanghelia lui Ioan); circa 1.500 de versete din Vechiul Testament și peste 430 din Noul Testament sunt "pătrunse" de apă, pentru că în afară de cuvintele citate există o adevărată constelație de realități care se învârt în jurul acestui element așa de prețios, pornind de la periculosul jam, "marea", sau de la Iordanul mai domestic, trecând prin ploi (cu nume ebraice diferite, dacă sunt de toamnă, de iarnă sau de primăvară), izvoare, fluvii, torente, canale, fântâni, cisterne, rezervoare cerești, potop, ocean și așa mai departe. Ca să nu vorbim apoi despre verbele legate de apă cum ar fi a bea, a adăpa, a simți sete, a da apă de băut, a vărsa, a scufunda ("a boteza" în greaca neotestamentară), a spăla, a purifica... Un fir de apă curge în mod ideal prin paginile Sfintei Scripturi, dând mărturie despre o sete ancestrală, legată de coordonate geografice și ecologice marcate de ariditate. Nu degeaba Biblia se deschide cu crearea luminii și a apei (Gen 1,3-10) și cu ploile și canalizarea izvoarelor (Gen 2,4-6) și se închide cu "un râu cu apa vieții, limpede ca cristalul, care iese din tronul lui Dumnezeu și al Mielului" (Ap 22,1). Și în mijloc este mereu căutarea neliniștită a apei și setea. E suficient să ne gândim numai la Israel în pustiu și la strigătul său: "Dați-ne apă să bem!" (Ex 17,2), sau la seceta văzută ca un blestem ceresc rostit de profet în numele lui Dumnezeu: "Viu este Domnul, Dumnezeul lui Israel, al cărui slujitor sunt - amenință Ilie -, că timp de mai mulți ani nu va fi nici rouă, nici ploaie, decât doar la porunca mea" (1Re 17,1). Ieremia ne-a lăsat unul dintre cele mai vii și dramatice portrete ale acestei plăgi endemice din Orientul Apropiat: "Cei mari trimit pe cei mici după apă; aceștia merg la fântâni, dar nu găsesc apă și se întorc înapoi cu vasele goale; de aceea se rușinează, roșesc și își acoperă capetele. Ogoarele au crăpat pentru că n-a fost ploaie pe pământ; de aceea plugarii își acoperă capetele și sunt tulburați. Până și cerboaica naște în câmp și își părăsește puii pentru că nu este iarbă. Și asinii sălbatici stau în locuri înalte și înghit aer, ca șacalii, și ochii li s-au înfundat pentru că nu au iarbă" (14,3-6)... Pentru aceasta, atunci când se arată norii și cade ploaia, sunt convinși că primesc o binecuvântare divină, așa cum se citește în Deuteronom: "Domnul îți va deschide comoara sa cea bună, cerul, ca să dea ploaie pământului tău la vreme și ca să binecuvânteze toate lucrurile mâinilor tale" (28,12). Totuși Creatorul, care este Tatăl tuturor, se preocupă de fiecare creatură a sa făcând abstracție de merit, așa cum va spune Isus: "Tatăl vostru cel din ceruri face să răsară soarele său peste cei răi și peste cei bună și să plouă peste cei drepți și peste cei nedrepți" (Mt 5,45). Și atunci când vine primăvara cu ploile sale, Psalmistul - într-o pictură poetică de un parfum extraordinar (65,10-14) - își imaginează că Domnul trece cu carul său de ape "potolind setea pământului, umflând râurile, udând brazdele, sfărâmând bulgării, înmuind pământul cu ploaie: pe urmele sale curge belșugul, se ivesc pășuni în pustiu (...) și toate strigă de bucurie și cântă". Omul își dă contribuția sa cu canalizările și tehnica hidraulică: e suficient să vizităm numai în fortăreața din Meghiddo în Galileea apeductul impunător sau să urmăm tunelul (de 540 de metri) săpat în secolul al VIII-lea înaintea erei creștine de regele Ezechia pentru a aduce apă de la izvorul Ghicon până la rezerva Siloe din Ierusalim (o lespede, păstrată acum la muzeul arheologic din Istanbul, evocă momentul emoționant al căderii ultimei diafragme și al întâlnirii celor două echipe de muncitori care din părți opuse au făcut săpătura)... Tocmai pentru că este în centrul existenței fizice, apa devine un simbol al valorilor absolute, al vieții chiar și în dimensiunea sa spirituală, al transcendenței însăși. Melville în acel deosebit "roman de apă" care este Moby Dick scria: "Pentru ce vechii persani considerau sacră marea? Pentru ce grecii i-au dat un zeu, frate al lui Jupiter? Cu siguranță toate acestea nu sunt fără semnificație. Și încă și mai profund este sensul fabulei lui Narcis care, neputând să prindă imaginea chinuitoare, dulce pe care o vedea în izvor, s-a scufundat și s-a înecat. Însă chiar acea imagine o vedem și noi în toate râurile și oceanele. Este imaginea fantomei care nu poate fi prinsă a vieții și aceasta este cheia pentru toate". Aceeași cheie este adoptată așadar și în Biblie și după un spectru foarte variat de semnificații, nu numai pozitive. Să ne gândim numai la semnul potopului ca act judiciar divin îndeplinit prin apă și chiar la exodul în Marea Roșie care se închide ca un mormânt de moarte peste egiptenii asupritori sau la citata jam, "marea", care ar merita o tratare de sine stătătoare, fiind pentru Israel simbol al haosului, al nimicului și chiar al răului: pentru aceasta Cristos merge pe valuri și face să se arunce în mare porcii, animale necurate, și reușește să-l susțină deasupra acelor ape și pe discipolul înfricoșat Petru (Mt 14,24-31)... Însă apa este înainte de toate și mai presus de toate semn de viață și de transcendență. Noi acum ne vom mulțumi să punem aproape în rând, într-un fel de listă, câteva din multele valori metaforice pe care le dobândesc apele: de fapt, ele în Biblie nu sunt niciodată contemplate duios ca "limpezi, proaspete, dulci ape" în maniera lui Petrarca, ci sunt celebrate ca trimiteri la realități ascunse mai înalte. Astfel, apa este prin excelență simbol al lui Dumnezeu, izvor de viață. E suficient să evocăm numai comparația de neuitat a lui Ieremia: "M-au părăsit pe mine, izvorul de apă vie, și și-au săpat rezervoare, rezervoare sparte, care nu pot ține apa" (2,13). Apa este semn al Cuvântului divin fără de care ne sufocăm și suntem uscați: "Vor veni zile - spune Domnul - când voi trimite foame în țară, nu foame de pâine nici sete de apă, ci de a asculta cuvântul Domnului... După cum ploaia și zăpada, care cad din ceruri, nu se întorc fără să ude pământul, fără să-l facă să rodească și să odrăslească, ca să dea sămânță semănătorului și pâine celui care mănâncă, tot așa, și cuvântul meu, care iese din gura mea, nu se va întoarce la mine fără rod, ci va face ceea ce vreau eu și își va împlini misiunea" (Am 8,11 și Is 55,10-11)... Apa este simbol al înțelepciunii divine revărsată în Israel: "Ea curge ca Tigrul ]n perioada noilor roade, face să curgă înțelegerea ca Eufratul și ca Iordanul în zilele secerișului, răspândește învățătura ca Nilul, ca Ghihonul în zilele culesului (...). Eu sunt ca un canal care derivă dintr-un râu și ca un curs de apă am ieșit spre o grădină. Am spus: Voi adăpa grădina mea și voi iriga sădirea mea! Și iată, canalul meu a devenit un râu și râul meu o mare" (Sir 24,23-25.28-29). Apa vestește era mesianică și renașterea omenirii: "În pustiu vor țâșni izvoare de apă, iar în deșert vor curge pâraie. Pământul uscat se va preface în lacuri, iar ținutul ars de soare va fi bogat în izvoare de apă" (Is 35,6-7). Mai mult, apa devine emblema lui Cristos, așa cum se intuiește în celebrul dialog cu femeia samariteană: "Pentru cel care bea din apa pe care i-o voi da eu va deveni în el izvor de apă care țâșnește spre viața veșnică" (In 4,14). Pentru aceasta evanghelistul mărturisește cu insistență că din coasta lui Cristos răstignit "a ieșit sânge și apă" (19,34). Și cum se intuiește în cuvintele destinate femeii din Samaria, apa devine și semnul vieții noi a credinciosului în care este revărsat Duhul lui Dumnezeu. Isus, în timpul sărbătorii ebraice a Corturilor (care cuprindea tocmai un ritual cu apa din Siloe), a exclamat: "Dacă îi este sete cuiva, să vină la mine și să bea; cel care crede în mine, după cum spune Scriptura, râuri de apă vie vor curge din pieptul lui. Aceasta o spunea despre Duhul pe care aveau să-l primească cei care cred în el" (In 7,37-39). Apa este deci imaginea vieții noi a credinciosului care cu ea își purifică inima de rău ("Spală-mă de nelegiuirea mea", Ps 51,4), conform acelui rit de spălare care este prezent în aproape toate culturile religioase. Ea reprezintă, astfel, și renașterea interioară, destinată să dea roade de dreptate: "Cel drept este ca pomul sădit pe malul apei, care aduce rod la timpul potrivit; frunzele lui nu se veștejesc" (Ps 1,3). Însă apa rămâne mai ales simbolul suprem al acelui Dumnezeu de care omului îi este întotdeauna sete și aceasta este rugăciunea constantă a tuturor celor care îl caută pe Dumnezeu cu inimă sinceră: "Cum dorește cerbul izvoarele de apă, așa te dorește sufletul meu pe tine, Dumnezeule. Sufletul meu (literalmente "gâtul meu") e însetat de Dumnezeu, de Dumnezeul cel viu (...). Dumnezeule, tu ești Dumnezeul meu, pe tine te caut dis-de-dimineață. Sufletul meu e însetat de tine, pe tine te dorește trupul meu, ca un pământ pustiu, uscat și fără apă..." (Ps 42,2-3; 63,2).

(După L'Osservatore Romano, 2 septembrie 2011)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 30.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat