Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Se împlinește în Maria așteptarea umană a învierii trupului

Splendida excepție

De Inos Biffi

Cu învierea lui Cristos apare începutul omenității în mod perfect corespunzătoare veșnicului plan divin: omenitatea, care pe cruce a învins definitiv moartea, intrată în lume din cauza păcatului și ca amprentă a păcatului, și a ajuns la plinătatea gloriei. Se manifestă astfel în Răstignitul înviat, fericit în suflet și transfigurat în trup, modelul și reușita tuturor oamenilor chemați să apară pe pământ - începutul - cum este spus de Paul (1Cor 15,20) - destinului încredințat lor în mod divin încă din veșnicie.

Ziua a treia, când Isus s-a trezit din mormânt, a fost ziua creării adevăratului Adam, omul "ceresc" (cf. 1Cor 15,47): Cristos este Testamentul Nou, în care evenimentele din cel Vechi se reînnoiesc și își au împlinirea.

La întrebarea: "Pentru ce în creează Dumnezeu pe oameni?" există un singur răspuns: "Pentru ca, murind împreună cu Cristos, să învie cu el, cu el să fie glorificați și așezați la dreapta Tatălui", oricare ar fi timpul în care se nasc, cultura pe care o găsesc, peripețiile și acelea pe care le considerăm nebunii și tragedii absurde și iraționalități pe care le întâlnesc.

Nimeni nu este gândit pentru un destin care să fie diferit de cel al lui Isus, adică un destin de gloria, participat nu numai de sufletul, ci și de trupul omului.

Până când acest lucru nu este obținut, omul este în mod neîmplinit și imperfect fericit. Iată pentru ce în această stare care încă trebuie terminată locuiesc înșiși sfinții, care se bucură totuși de binele esențial, care este vederea lui Dumnezeu. Lipsindu-le corporeitatea, ei sunt suflete, dar încă nu "persoane umane" fericite.

Acest lucru va avea loc cu învierea trupului, atunci când gloria se va revărsa și în trupul lor. Conform învățăturii lui Toma de Aquino, sufletului care posedă prin natură prerogativa "posibilității de unire" cu un trup, dar de fapt este privat de el, "nu-i revine nici numele nici definiția de persoană" (Summa Theologiae, I, 29, 1, 5m).

Iată pentru ce, înainte de învierea morților, sufletul fericit "este străbătut de dorința ca însăși bucuria sa de a fi cu Dumnezeu să se reverse din belșug și asupra trupului" (Summa Theologiae, I-II, 4, 5, 4m).

Însă există o excepție și se referă la Fecioara Maria. Credința Bisericii, definită solemn de Pius al XII-lea, mărturisește că "neprihănita Născătoare de Dumnezeu pururi fecioară Maria, după ce și-a terminat cursul vieții pământești, a fost primită în gloria cerească cu sufletul și trupul": în Maria, cu glorificarea trupului său, deja acum răscumpărarea este perfectă și este împlinită conformitatea ei cu Cristos înviat.

Și nu uimește asta. Harul crucii o atrăsese și o pătrunsese pe Maria, încă înainte ca Fiul să urce pe cruce, atunci când a zămislită imună de păcatul strămoșesc și așezată "mai sus de iertare".

Destinată, ca favorită a lui Dumnezeu ("Ai aflat har la Dumnezeu", Lc 1,30), să fie mamă a Domnului, Maria - "maica Domnului meu", o salută Elisabeta, prevenind Conciliul din Efes (Lc 1,43) - apare imediat marcată de amprenta sfințeniei lui Cristos și intim unită cu el.

Existența Sfintei Fecioare se va desfășura în întregime în cadrul misterului Fiului lui Dumnezeu, care s-a făcut trup în ea. Declarându-se "slujitoarea Domnului", ea primește în totală adeziune de credință maternitatea feciorelnică, lucrare a Duhului Sfânt care coboară asupra ei - așa cum este spus la buna vestire - și miracol al atotputerniciei Celui Preaînalt care o acoperă cu umbra sa, ca vechiul nor luminos, pentru a indica prezența lui Dumnezeu (cf. Lc 1,30-38).

Misterele lui Isus se vor reflecta în Maria, în întregime orientată să mediteze, în uimire și în tăcere, sensul lor profund. Nu ne sunt cunoscute amănuntele acestei prezențe a Mariei alături de Fiul lui Dumnezeu, născut ca om din sânul ei și educat de ea și crescut cu înțelepciune maternă.

Cu siguranță o conducea o credință docilă, tare și perseverentă, întemeiată pe Cuvântul divin: însă acea credință nici pentru ei nu echivala cu viziunea, ci, am crede, cu un ansamblu de strălucire și de obscuritate. De altfel, cu cât unul este mai aproape de Dumnezeu, cu atât îi experimentează mai mult apropierea și în îndură întunericul; ori, nimeni mai mult ca Maria nu a experimentat și nu a trăit comuniunea și conviețuirea cu Dumnezeu.

Isus s-a născut de puțină vreme și iată-l deja pe Simeon ridicând în mod profetic vălul viitorului, îi face să lumineze, ca într-o breșă, destinul de pătimire care îi va fi rezervat: "Iar ție o sabie îți va străpunge sufletul" (Lc 2,35).

Maria va urma îndeaproape vicisitudinile lui Isus.

Urcă împreună cu el în vârstă de doisprezece ani pentru sărbătoarea Paștelui la templul din Ierusalim unde cunoaște angoasa datorită dispariției sale și îi rămân învăluite în enigmă cuvintele despre faptul că el trebuie "să se ocupe de cele ale Tatălui". Și aceste evenimente, asemenea cuvintelor păstorilor din Betleem (Lc 2,18-19), Fecioara le depune și le păstrează, în meditație, în inimă (Lc 2,51).

O întâlnim la Cana, grijulie până la accelerarea, cu libertate și confidență maternă, venirea Orei lui Isus, spre care orientează toată atenția discipolilor. "Începutul semnelor", începutul credinței în el și prima manifestare a gloriei sale poartă astfel amprenta inițiativei Mariei (cf. In 2,1-11).

O găsim la sfârșit, "lângă crucea lui Isus" (In 19,25), "Însoțitoare a geamătului său". Manzoni spune asta despre Biserică, dar este valabil mai înainte încă pentru Maria.

Din înălțimea lemnului, cu solemnitatea unui testament, Răstignitul încredințează Mamei, ca nou fiu al ei, pe discipolul pe care îl iubea; și aceluiași discipol o încredințează, ca nouă Mamă, pe Maria (In 19,25-27). Așadar este adeverită figura Evei. Aceasta a fost "mama tuturor celor vii" (Gen 3,20); Maria pe Clavar este făcută mamă a tuturor celor care cred: astfel Isus extinde la toată Biserica darul de a fi fost fiu al Mariei.

Am putea spune că însuși Cristos este autorul și inițiatorul mariologiei și că Paul al VI-lea a fost mult mai luminat decât criticii săi, care nu au ezitat să bombănească atunci când a atribuit Mariei titlul de Maica Bisericii.

Fidel față de mandatul lui Isus "din ceasul acela discipolul a luat-o la el" (In 19,27), prefigurând astfel primirea pe care, proclamând-o fericită, o va rezerva "tuturor generațiilor" (Lc 1,48). Pornind de la prima generație creștină: iat-o, de fapt, unită cu apostolii care "într-un cuget, stăruiau în rugăciune", pe "Maria, mama lui Isus" (Fap 1,14) care reprezintă în ochii lor imaginea cea mai legată și cea mai asemănătoare cu Învățătorul și Domnul lor, amintirea cea mai intensă, sau icoana sa vie.

Luând în considerarea plinătatea de har, cu care a fost îmbogățită Maria, și legătura singulară care a unit-o cu Fiul lui Dumnezeu, nu surprinde faptul că acesta a ferit-o de orice semn sau pată de păcat și imediat, la sfârșitul zilelor sale, a făcut-o părtașă de însăși gloria sa de Domn înviat, înălțat la dreapta Tatălui.

Pentru aceasta, pentru a o venera pe Maria nu trebuie să mergem la un mormânt în care sunt putrezite rămășițele sale pământești și să așteptăm și pentru ea învierea trupului.

Instinctul spiritual al Bisericii nu a întârziat să intuiască asta: dogma - declară Papa care a definit-o - nu a făcut decât să încoroneze "învățătura comună a magisteriului obișnuit al Bisericii și credința comună a poporului creștin".

Același popor care, tocmai grație ridicării Fecioarei la cer, poate să-i simtă iubirea maternă mai nemijlocit apropiată. Din moment ce - învață tot Toma de Aquino - nu este timpul de a include gloria, ci însă gloria conține timpul.

(După L'Osservatore romano, 14 august 2011)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 12.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat