Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Aniversarul morții lui Paul al VI-lea

Giovanni Battista Montini, Montserrat și spiritualitatea benedictină

În misterul Schimbării la Față semnul și pecetea unei întregi vieți umane și spirituale

De Eliana Versace

"Știrile de la Montserrat mă încântă și mă edifică: in omnem terram exviit sonus eorul! Iată funcția unor asemenea centre de spiritualitate foarte înaltă! Și cât de bine o îndeplinește această mănăstire!". Așa scria, la 30 iulie 1958, monseniorul Giovanni Battista Montini, arhiepiscop de Milano, părintelui Gabriel Brasò, prior al mănăstirii benedictine catalane. Deșii a fost de mai multe ori invitat de comunitatea monastică, Montini nu a mers niciodată la Montserrrat, probabil și din cauza situației politice spaniole. Totuși a menținut contacte epistolare frecvente cu priorul Brasò și cu abatele Aureli Escarrè care, în anul 1946, i-a urmat lui Antoni Marcet, între principalii promotori, în prima jumătate a secolului al XX-lea, a renașterii culturale de la Montserrat. Asta atestă o corespondență încă inedită, păstrată în fondul Montini din arhiva diecezană milaneză, în afară de diferitele întâlniri dintre arhiepiscop cu Escarrè și Brasò.

Ceea ce persista unirea dintre Milano și Montserrat era, pentru Montini, o specială "legătură spirituală" care, intensificată în anii lungului episcopat ambrozian al cardinalului benedictin Hildefons Schuster, avea însă o origine mai îndepărtată "în nobila figură a lui Pius al XI-lea". Și tocmai pentru a aduce omagiu Pontifului, abatele Escarrè i-a scris lui Montini cu ocazia aniversării a o sută de ani de la nașterea lui Ratti, în anul 1957, pentru a aminti de atenția lui grijuliu față de abația catalană. Adresându-se succesorului lui Ratti în scaunul arhiepiscopal de Milano, Escarrè sublinia că "Montserrat îl venerează pe Pius al XI-lea ca pe unul din marii săi binefăcători. Mănăstirea noastră și predecesorul meu au primit de la el însemnate mărturii de bunăvoință, afect patern. Cu ocazia războiului din Spania, el a primit cu atente manifestări de caritate pe călugării noștri fugari și i-a înălțat din punct de vedere spiritual și material".

De fapt, de la mănăstirea benedictină - care în iulie 1936, cu izbucnirea revoluției roșii la Barcelona, a trebuie să înfrunte prădări și razii, îndurând în sfârșit martiriul și exilarea multora dintre călugării săi - Pius al XI-lea i-a chemat la Roma, la slujirea directă a Sfântului Scaun, pe părinții Anselm Albareda și Gregori Sunyol, dându-le funcția de a prezida Biblioteca Apostolică Vaticană și respectiv Institutul Pontifical de Muzică Sacră. "Personal - continua în scrisoarea sa adresată lui Montini abatele Escarrè, refugiat și el la Roma pe atunci, la colegiul Sfântul Anselm - mi-a rămas o impresie profundă despre ultima audiență acordată de Pius al XI-lea părintelui abate Marcet, predecesorul meu. Îl însoțeam cu acea ocazie pe abatele meu și Sfântul Părinte ne-a afirmat: «Printre prieteni există unul singur care nu ne va lipsi niciodată: Isus Cristos». Aceste cuvinte m-au făcut să percep profund sensul supranaturalului. Și a fost și prima dată când un Papă m-a îmbrățișat".

Legătura mănăstirii cu dieceza ambroziană a continuat cu Schuster, privilegiată de colaborarea strânsă pe care vechiul abate de Sfântul Paul din afara zidurilor a cerut-o părintelui Sunyol care, din anul 1931, s-a transferat la Milano, dedicându-se prin mandatul cardinalului refacerii vechiului cânt sacru ambrozian. La cimentarea raportului călugărilor de la Montserrat cu arhiepiscopul Montini a contribuit în schimb prezența unei comunități monastice benedictine feminine care a intrat în istorica mănăstire de la Viboldone, la porțile orașului Milano. Montini a ocrotit această nouă realitate eclezială, încurajând-o, tutelându-i dezvoltarea și favorizând în mod concret edificarea actualului convent al călugărițelor, mai mare. Încă de la întemeiere, comunitatea benedictină de la Viboldone s-a bucurat de apropierea spirituală a abatelui Escarrè care ulterior, în martie 1965, în urma dificultăților insurmontabile cu regimul franchist, a mers să petreacă ultimii trei ani ai vieții sale chiar la Viboldone. Însă, în anii Cincizeci, părintele Brasò, din anul 1949 prior de Montserrat, a susținut spiritual călugărițele de la Viboldone, vizitând frecvent orașul Milano, cu "binevoitoarea condescendență" a arhiepiscopului Montini: în el - scria abatele - pare să se reverbereze "acea caritate suavă care iradia din sufletul sfânt al Eminenței Sale cardinalul Schuster". Priorul, apreciat de arhiepiscopul de Milano și în calitate de studios al spiritualității liturgice și monastice, va deveni astfel principalul mijloc de comunicare și schimb cu comunitatea benedictină spaniolă. "Am avut conștiința - a scris în martie 1959 Brasò lui Montini, informându-l despre activitatea mănăstirii catalane - că sunt Gabriel vestitor și transmițător de har. Și acum mă întorc la Eminența Voastră cu felicitările și urările comunității noastre".

Și tot Brasò a luat cu sine la Montserrat scrisoarea pastorală Despre educația liturgică, publicată la Milano de arhiepiscop pentru Postul Mare din anul 1958, a prezentat-o călugărilor și i-a promovat difuzarea în Spania "onorat să o traducă și să o divulge în cele două limbi ale noastre dacă Excelența voastră va fi de acord. Tot așa aș putea să fiu ambasadorul dumneavoastră". Arhiepiscopul a primit la rândul său cu favoare traducerea în italiană a volumului părintelui Brasò Liturgie și spiritualitate, care inspirată și din "învățăturile iluminate pe care E.V. le-a exprimat despre această temă de la Secretariatul de Stat" destăinuia Brasò lui Montini.

Deci în anii aceia nu a încetat niciodată ceea ce Montini a definit cu recunoștință "participarea spirituală a Montserratului la viața religioasă din Milano": astfel întreaga comunitate monastică, "unde ne interesăm cu admirație și afect de munca pastorală a Excelenței Voastre", i-a asigurat lui Montini, încă din momentul anunțării Misiunii citadine, desfășurată la Milano în noiembrie 1957, apropierea în rugăciune pentru ca evenimentul acela să poată fi rodnic "în roade de har și adevăr creștin".

Montini la rândul său a încurajat opera spirituală și culturală promovată la Montserrat: "Sunt bucuros - îi scria la 2 aprilie 1959 abatelui Escarrè - că dintr-un focar de viață spirituală se iradiază în lumea spaniolă și externă un curent de gândire creștină care poate să dea roade multe pentru beneficiul spiritual în Biserică și în lume. Mă complac de activitatea așa de zeloasă și exprim urări pentru ca să se poată afirma și răspândi tot mai bine". Însă deja în anul 1955, la puține luni după intrarea sa în Milano ca nou arhiepiscop, Montini a binecuvântat o statuie de argint aurit, copie mică a Sfintei Fecioare Maria din Domul din Milano, dăruind-o mănăstirii Montserrat prin intermediul unui grup de pelerini milanezi. Aprecierile lui Montini față de "funcția spirituală a mănăstirii Montserrat - răspundea părintele Brasò - ne sunt de mare întărire și revigorează simțul nostru de responsabilitate în fața lui Dumnezeu și în fața Bisericii. Vom avea vreodată onoarea și harul de a vă găzdui în mănăstirea noastră pe Excelența Voastră? Dorim asta și sperăm asta. Sunt mulți pelerini milanezi care vin la Montserrat", concludea priorul, reînnoind repetata invitație de a veni la mănăstirea catalană. Însă Montini nu a vizitat niciodată Spania franchistă.

Mult mai târziu, succesorul său la catedra ambroziană, cardinalul Giovanni Colombo - care a menținut raportul epistolar cu Escarrè, întâlnindu-l de câteva ori la Milano și Viboldone - avea să viziteze Montserrat în septembrie 1984, oaspete al abatelui Cassià Maria Just, polifonist și gregorianist, care i-a urmat lui Escarrè în anul 1966 și care a condus comunitatea benedictină de la Montserrat până în anul 1989, conducând-o cu inventivitate în perioada post-conciliară, care în Spania a coincis cu lenta tranziție de la franchism la democrație. În schimb, în anul 1969, Montini, devenit Paul al VI-lea, l-a găzduit în Vatican pe părintele Gabriel Brasò, ales abate președinte al congregației benedictine de la Subiaco și invitat să predice exercițiile spirituale de Postul Mare la Curia Romană, publicate anul următor în volumul Preoția creștină.

Legătura instaurată cu Montserrat este emblematică pentru atenția constantă și cunoscută pe care Montini a rezervat-o, încă din copilărie, monahismului benedictin. De fapt, tânărul Giovanni Battista, în perioadele în care a fost oaspete al vicarului episcopal brescian monseniorul Domenico Agostino Menna la Chiari, a frecventat cu asiduitate comunitatea călugărilor benedictini de la Sainte Madeleine din Marseille, exilată din anul 1910 din cauza legislației franceze și găzduită de Menna în conventul franciscan din acel loc, proprietate a familiei sale, până în anul 1922, când călugării s-au întors în Franța, stabilindu-se la Hautecombe, în Savoia de Nord.

Montini, încă tânăr, adesea unic credincios, participa la ceremoniile liturgice ale comunității benedictine, gustând intim acele "armonii care - își va aminti multe decenii mai târziu Paul al VI-lea - păreau să fie un colocviu între cer și pământ. Și această impresie pe care rugăciunea făcută aș spune prin ea însăși și de nimeni ascultată și împărtășită decât chiar de aceia care o rosteau și de către cer spre care era îndreptată, a fost sculptată în sufletul meu, încă foarte tânăr, și a rămas unul din argumentele, unul din motivele pentru care mi-a fost drag să dăruiesc viața mea pentru slujirea Domnului". În acel context, în timp ce se forma vocația sa sacerdotală, tânărul Battista s-a gândit chiar să îmbrățișeze monahismul benedictin. A comunicat această dorință abatelui comunității, Cristophe Gauthey care, observând în el un "temperament activ" și nepotrivit pentru viața de mănăstire, l-a abătut de la intenția aceea. Însă spiritualitatea benedictină a exercitat mereu o influență sugestivă în sufletul lui Montini.

În anul 1919, cu un an înainte de a fi hirotonit preot, Battista, mergând la o întâlnire la abația de la Montecassino, va ajunge să considere că "după Roma, pentru noi cred că nu există sanctuar unde să ne cuprindă mai puternic sentimentul tradiției creștine și să ne facă naturală mania de a nu fi vrednici de ea, ci de a-i fi umili, obscuri chiar, și risipiți dar atenți și convinși continuatori". Și "spiritul benedictin", în care el pe deplin se recunoștea, "domină aș spune aproape aristocratic - scria de la Montecassino în aceeași perioadă - în liturgia - perfectă în excluderea a tot ceea ce noi adăugăm hiperbolic și artificial la cult, pentru că totul este îngrijit, precis, perfect".

Încă de preot tânăr Montini a încercat să petreacă o parte din vacanțele sale de vară la mănăstirile benedictine: a fost găzduit în anul 1924 de vechii "săi" călugări din Chiari la Hautecombe și, între vara din 1928 și cea din 1929 a vizitat Belgia și Germania, făcând pauze la unele comunități benedictine. Însă în timpul episcopatului său milanez țintele alese dinainte de Montini pentru odihna de vară au trasat aproape etapele unei "geografii spirituale" deosebite și intime, inspirate în mod expres din carisma sfântului Benedict. Montini a vizitat mănăstirile benedictine din Einsiedeln, Engelberg, Sfântul Gal, Saint-Maurice, Sarnen și pe cel germane de la Maria Laach și Beuron.

Mulți ani mai târziu, în vizita la o parohie din dieceza milaneză, arhiepiscopul Montini a spus că este sigur că "dacă într-o zi Europa va fi unită, sfântul din Norcia va fi proclamat patron al Europei, pentru că toată Europa a luat din învățăturile acestui gigant al creștinismului". Așa cum se știe, la 24 octombrie 1964, chiar Paul VI-lea, reconsacrând abația de la Montecassino - reconstruită după bombardamentul devastator care a avut loc cu douăzeci de ani înainte - îl va proclama, în prezența părinților conciliari, pe sfântul Benedict "patron principal al întregii Europe", cu dorința ca societatea europeană a națiunilor să poată lua "limfă nouă din rădăcinile din care și-a scos vigoarea sa și strălucirea sa, rădăcinile creștine, pe care sfântul Benedict pentru atâta parte le-a dat și a alimentat spiritul său".

O ultimă considerație se naște dintr-un episod, aproape necunoscut, dar impresionant și sugestiv: sfântul Benedinct și spiritualitatea contemplativă probabil că l-au inspirat pe Montini în alegerea motoului său episcopal. Noul arhiepiscop de Milano, imediat după numire, a făcut cunoscut în noiembrie 1954 că pentru stema sa, unde era reprezentată și un munte cu șase vârfuri, dorea motoul Cum ipso in monte, însă monseniorul Antonio Travia, colaboratorul său apropiat la Secretariatul de Stat, l-a sfătuit să nu aleagă acest moto - așa cum a scris puțin după aceea în revista diecezană milaneză - pentru că referința părea mai potrivită pentru o propunere de viață contemplativă și monastică decât pentru programul pastoral al arhiepiscopului marii metropole, inducându-l astfel pe Montini să aleagă In nomine Domini.

Însă cuvintele cum ipso in monte, luate din a doua scrisoarea a sfântului Petru (1,18) în liturgia de la Schimbarea la Față a Domnului, ascultate de Paul al VI-lea pentru ultima dată la 6 august 1978, ar fi reprezentat pecetea extremă pe întreaga sa viață umană și spirituală.

(După L'Osservatore romano, 6 august 2011)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 12.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat