Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Muzica pentru a redescoperi misterul euharistic

Interviu luat lui Marco Ronchi, autorul lucrării "Muzica în liturgie"

De Antonio Gaspari

Centrul credinței catolice trece prin misterul euharistic, celebrat în liturgia oricărei Liturghii.

Acesta este un adevăr indiscutabil care însă este deformat și banalizat de procesul de secularizare.

Totuși nu este suficientă analiza critică pentru a recupera frumusețea și pasiunea pentru liturgie. Astfel, Marco Ronchi, director de coruri liturgice, expert în muzică sacră și practică a cântului gregorian, a scris cartea Muzica în liturgie, editată de Lindau.

E vorba de o carte în care este explicată contribuția muzicii sacre în a atribui formă și semnificație jertfei euharistice.

"Prin intermediul principalelor texte ale magisteriului și ale autorilor fideli față de valorile tradiționale ale liturgiei catolice - se citește în prezentare - cartea oferă indicații utile pentru a reda muzicii sacre propria funcție esențială în cadrul ritului euharistic și acestuia din urmă demnitatea care-i revine ca mister divin".

Pentru a înțelege mai bine sensul și misterele liturgiei și relațiile sale cu muzica sacră, agenția Zenit l-a intervievat pe Marco Ronchi.

De ce este așa de importantă liturgia în practica religioasă?

Ronchi: Vreau să răspund folosindu-mă de o mărturie de excelență: aceea a sfinților. În decursul celor două milenii de creștinism sunt foarte mulți sfinți care au exprimat alipirea lor de celebrarea Euharistiei, considerând-o element de care nu se poate face abstracție pentru viața de credință. Și ei înțelegeau ce este credință! Padre Pio afirma că în timpul celebrării Liturghiei simțea tot ceea ce a simțit Cristos în timpul pătimirii sale și al răstignirii sale. Și nu se referea la un sentiment vag sau la simple gânduri, ci la adevăratele suferințe corporale și la senzațiile fizice pe care Isus le-a experimentat pe Calvar. Cred că acesta este un aspect deosebit de important pentru timpurile noastre, pline de relativism și de subiectivism (ceea ce e valabil pentru mine este ceea ce gândesc și simt): Euharistia este "locul" în care suntem siguri că îl întâlnim pe Cristos așa cum El vrea să ni se prezinte nouă, după condițiile sale și modalitățile stabilite de El ("Faceți aceasta în amintirea mea"); astfel ne putem pierde pe noi înșine pentru a ne întruchipa în El, pentru a avea aceleași experiențe pe care Mântuitorul nostru le-a avut în timpul rămânerii sale pe acest pământ. Și acest condiții sunt chiar reprezentate de liturgie, adică de ansamblul de practici și indicații care se referă la ritul sacru. Deci nu o experiență subiectivă, nu o experiență de credință după gusturile noastre, ci o întâlnire reală, "fizică" cu Dumnezeul cel viu. Inclusiv suferințele pe care El le-a acceptat să le îndure prin propriul său Fiu întrupat.

Ce relație există între muzica sacră și liturgie?

Ronchi: Am putea spune, forțând un pic lucrurile, că nu există nici o relație între liturgie și muzică, deoarece sunt același lucru. Muzica sacră este liturgie, desigur cu condiția ca să fie vorba cu adevărat de muzică liturgică. Rugăciunile, invocațiile, antifonele sunt liturgie. Gesturile, riturile, veșmintele sacre sunt liturgie. Pentru a deveni parte constitutivă a unui tot care trebuie considerată asemenea unui organism viu (în acest mod se referă Benedict al XVI-lea la liturgie), însă nu este suficient să intrăm "pe furiș" în el, ignorând esența trupului care găzduiește: rezultatul care se riscă să se obțină este acela de a provoca o respingere sau de a cauza o boală generală a organismului. Lăsând deoparte metafora, nu este suficient a compune muzică, fie ea și foarte reușită (ca să nu vorbim despre cea neplăcută) și bazată pe un text religios, și a o interpreta apoi în timpul Liturghiei pentru a o considera automat muzică liturgică. Muzica liturgică este rugăciune, chiar și atunci când este simplă muzică instrumentală, lipsită de cuvinte: e vorba și în acest caz de o formă de comunicare, de o expresie sinceră de laudă, de o cerere de iertare, îndreptată către Tatăl ceresc. Există concepte, mai ales printre cele mai sublime, care nu pot să fie exprimat prin cuvintele simple; iată că intervin în ajutor muzica, gesturile, riturile, simbolurile. Toate sunt elemente fundamentale ale liturgiei, cu condiția să corespundă perfect cu natura celebrării euharistice așa încât să se întruchipeze în ea, să devină una cu ea.

Dumneavoastră susțineți în carte că muzica sacră poate da o contribuție determinantă pentru a contrasta reducționismul și banalizarea practicii liturgice. Ne puteți ilustra punctul dumneavoastră de vedere?

Ronchi: Capitolul central al cărții se ocupă de fenomenul sacrului, care constituie cheia principală de lectură a vieții de credință în general și a ritului euharistic în special (nu întâmplător numit "sacrament"). Se poate defini ca sacru tot ceea ce are de-a face cu Dumnezeu, în opoziție cu sfera profanului, care este lipsă a lui Dumnezeu sau îndepărtare de El. În Biblie această distincție este amintită încontinuu de Dumnezeu însuși cu invitația, adresată poporului ebraic, de a nu contamina ceea ce Îi aparține cu practici sau elemente profane. Însă, contrar cu ceea ce crede cineva, distincția între sacru și profan nu dispare în Noul Testament; chiar în discursul euharistic, rostit imediat înainte de pătimire și prezentat de Evanghelia lui Ioan, Isus reafirmă în mai multe rânduri distanța dintre dimensiunea lumească și viața de credință care îi distinge pe adevărații discipoli ("voi nu sunteți din lume"). Liturgia are de-a face în mod esențial cu sacrul, este expresie sacră prin excelență, adică manifestare primară a lui Dumnezeu în lumea cărnii și a materiei. Tot ceea ce face parte din ea trebuie deci să contribuie în cel mai mare grad la garantarea acestei conotații a ritului. Muzica are o deosebită putere de caracterizare. Pentru a da un exemplu care poate fi înțeles de toți, dacă am asculta de departe muzică la un volum înalt și puternic ritmată cu ușurință am fi în măsură să afirmăm că nu departe este o discotecă, așa cum dacă ne-ar ajunge la urechi un sunet de trompete și tamburine în ritm de marș ne-am aștepta să vedem o paradă militară care se apropie. Nu ne este necesar să cunoaștem dinainte melodiile pe care le ascultă: în cea mai mare parte a cazurilor este suficient stilul general al muzicii pentru a ne permite să găsim cu precizie respectivul gen muzical. Muzica sacră nu face excepție: există aspecte stilistice și tehnice precise care deosebesc melodiile sacre și care, prin urmare, fac în așa fel încât acestea să contribuie de a face liturgia în ansamblul ei sacră.

Despre ce muzică și despre ce liturgie vorbiți?

Ronchi: Aș vrea să evit să vorbesc despre o anumită muzică și despre o anumită liturgie. Mulți, prea mulți au făcut asta și continuă s-o facă, prezentând propria opinie sau propriul punct de vedere cu privire la temă. Martin Mosebach, în cartea sa Erezia informului, afirmă pe bună dreptate că orice reformă liturgică aduce cu sine o inevitabilă consecință negativă: ne constrânge să vorbim despre liturgie și să pierdem nevinovăția de a o asuma ca pe ceva dăruit de Dumnezeu, ceva care ne este încredințat din ceruri. Deci am încercat și eu, vai de mine, să vorbesc despre asta, însă mergând la izvor și, neputând să-l întreb direct pe Cel care a instituit-o, m-am îndreptat spre Trupul său mistic, Biserica. Deci am întrebat documentele magisteriului, enciclicele papilor (invit cu căldură la redescoperirea lor, deoarece conțin tot patrimoniul de credință care ne-a fost transmis, în afara multelor discursuri, articole din ziare și dezbateri care adesea nu fac altceva decât să ne îndepărteze de rădăcinile genuine ale credinței noastre), constituțiile Conciliului al II-lea din Vatican. Desigur trebuie să-mi asum inevitabila responsabilitate a interpretării, care este a mea și deci este supusă greșeli. Ceea ce rezultă este un profil de Liturghie care este mult mai mult jertfă (iată că reapare iarăși însă rădăcina sacrului) decât moment de ospăț sau adunare de sărbătoare, mult mai mult manifestare a lui Dumnezeu decât act creativ al omului, expresie de credință cu siguranță potrivită cu sfera simbolicului și a artei, în mod esențial orientată să-l educe și să-l însoțească pe om în propriul drum de credință. Și muzica sacră desfășoară în ea un rol esențial pentru dobândirea acelorași scopuri.

Care sunt condițiile pentru o muzică propriu-zis liturgică?

Ronchi: Este surprinzător de observat că, în arcul de mai mult de un secol, indicațiile pe care Biserica ni le oferă pentru a califica muzica sacră drept liturgică au rămas în mod substanțial neschimbate. De la sfântul Pius al X-lea, care în anul 1903 scria motu proprio Tra le sollecitudini, prin scrierile și documentele papei Pius al XII-lea, papa Paul al VI-lea, Conciliul al II-lea din Vatican, fericitul papă Ioan Paul al II-lea, până la actualul papă Benedict al XVI-lea, întotdeauna modelul care este arătat este cel al cântului gregorian și al polifoniei din anii 1500. Ceea ce nu exclude deloc ca să se poată compune muzică liturgică și în timpurile noastre (mulți autori fac asta, respectând complet indicațiile magisteriului), dar mereu în conformitate cu stilurile, caracteristicile melodice, ritmice și armonice care sunt proprii fie gregorianului fie polifoniei sacre. În afară de asta este considerată o condiție esențială faptul că trebuie să fie vorba de artă adevărată. Însă, mă tem că suntem în fața unei indicații extrem de deviante, nu pentru că este inexactă sau imprecisă, ci pentru că nu poate fi înțeleasă cu ușurință de omul contemporan. De fapt nu mai știm ce este artă adevărată. Prima idee care ne vine în minte gândindu-ne la artă și la artiști este aceea de creativitate, de exprimare liberă a propriilor senzații și a propriilor sentimente, de improvizare spontană. Biserica este în măsură, și cu privire la această materie, să ne ducă la adevărul și la esențialitatea fenomenelor și ne explică deci ce este artă adevărată, dezvăluind în felul acesta legătura intimă care există între exprimarea artistică și Euharistie. Și însoțindu-ne ca să redescoperim semnificația autentică a participării la sfintele taine și rolul determinant pe care muzica, adevărată exprimare artistică, îl are în cadrul celebrării.

(După Zenit, 20 iulie 2011)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 24.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat