Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Sensul consacrării tinerilor la Preasfânta Inimă a lui Isus

Pentru Ziua Mondială a Tineretului de la Madrid

Benedict al XVI-lea îi va consacra pe toți tinerii la Preasfânta Inimă a lui Isus în timpul veghii de sâmbătă 20 august la aerodromul celor Patru Vânturi din Madrid cu ocazia Zilei Mondiale a Tineretului (ZMT).

Publicăm cateheza pe care organizatorii ZMT (http://www.madrid11.com) au pregătit-o pentru această ocazie.

* * *

Scopul acestei cateheze este acela de a-i ajuta pe tineri să se pregătească pentru Consacrarea Tineretului la Inima Preasfântă a lui Isus, pe care Sfântul Părinte Benedict al XVI-lea o va face cu ocazia apropiatei zile mondiale a tineretului. Cateheza este constituită din trei părți. Prima: abordarea mesajului Papei pentru ZMT în perspectiva Inimii lui Isus. A doua: reparcurgerea în linii mari a istoriei devoțiunii către Inima lui Isus. A treia: explicarea motivului Consacrării tineretului din lume la Inima lui Isus.

I. "De la inima omului la Inima lui Dumnezeu"

Intrând în profunzimile inimii noastre ne aflăm cu toții în fața aceleiași dorințe: vrem să fim fericiți. Dar, ne întrebăm, unde și cum se poate găsi fericirea? Experiența ne spune că omul găsește fericirea în momentul în care dorința de infinit pe care o are înlăuntrul său este satisfăcută. Așa ne amintește papa în mesajul său: "Omul a fost creat pentru ceea ce este mare, pentru infinit" (Benedict al XVI-lea, Mesaj pentru ZMT 2011 Madrid).

Să facem un alt pas. Dorința de infinit care există în om consistă în dorința de a fi iubit de o Iubire care nu are limite. Răspunsul la această întrebare ne este dat de Revelația divină: "Dumnezeu este iubire". Dumnezeu s-a revelat tocmai ca Iubirea infinită, veșnică, personală și milostivă, care răspunde pe deplin la dorințele de fericire care se află în inima oricărui om. Pentru acest motiv Papa ne amintește: "Dumnezeu este izvorul vieții; a-l elimina înseamnă a ne separa de acest izvor și, în mod inevitabil, a ne priva de plinătate și de bucurie: "de fapt, creatura fără Creator dispare" (Conciliul Ecumenic al II-lea din Vatican, Gaudium et spes, 36)" (Mesajul pentru ZMT). Dovada acestui lucru sunt tentativele multiple făcute în societatea noastră de a construi un "paradis pe pământ", la marginile lui Dumnezeu.

2. Problema inimii omului se rezolvă în mod definitiv numai în întâlnirea cu Inima lui Dumnezeu. Afirmă sfântul Augustin în această privință: "Ne-ai făcut pentru tine, Doamne, și neliniștită este inima noastră până când nu se va odihni în tine". Neliniștea la care face aluzie sfântul din Hippona face referință la dificultatea de "a obține" Iubirea drept consecință a condiției noastre de creaturi; suntem finiți și, mai mult, suntem păcătoși. Încontinuu ne împiedicăm de piatra egoismului nostru, a dezordinii patimilor noastre care ne împiedică să obținem această Iubire. Inima omului "avea nevoie" de o inimă care să fie "la nivelul ei" și care pe de altă parte să fie atotputernică pentru a o scoate afară din caracterul său finit și din păcatul său. În Isus Cristos Dumnezeu a venit în întâmpinarea omului și ne-a iubit "cu inimă umană". În întâlnirea inimii umane cu Inima lui Isus s-a realizat misterul Răscumpărării: "de fapt, din orizontul infinit al iubirii sale Dumnezeu a voit să intre în limitele istoriei și condiției umane, a asumat un trup și o inimă pentru ca să putem contempla și găsi infinitul în finit, Misterul invizibil și inefabil în Inima umană a lui Isus, nazarineanul" (Benedict al XVI-lea, Angelus, 1 iunie 2008).

Revelarea definitivă a acestei Iubiri ne-a fost dată prin Cruce. Iubirea lui Dumnezeu față de noi a ajuns la "limita" dăruirii vieții. În Inima deschisă a lui Isus pe cruce, consecință a loviturii de suliță a soldatului, găsim cea mai mare demonstrație a cât de mult și cum ne iubește Dumnezeu. Amintim încă o dată ceea ce spune Papa în mesajul său: "Din Inima deschisă a lui Isus pe cruce a izvorât viața divină" (Mesajul pentru ZMT). Astfel, pe cruce, Isus transformă "inima noastră de piatră" rănită de păcat într-o "inimă de carne", ca a sa: ne dăruiește iubirea sa și la rândul său ne face capabili să iubim cu însăși iubirea sa.

Din Inima lui Isus, viu și înviat, țâșnește izvorul din care omul trebuie să bea pentru a sătura setea sa infinită de a iubi și de a fi iubit. Prin urmare, în această întâlnire "de la inimă la Inimă" omul trăiește "înrădăcinat și edificat în Cristos, tare în credință" (Col 2,7). Sfințenia constă în a intra pe deplin în acest curent de iubire care provine din Inima lui Isus. "Motoul cardinalului Newman: "de la inimă la inimă" ne dă perspectiva concepției sale despre modul de a înțelege viața creștină drept o chemare la sfințenie, experimentată ca dorință profundă a inimii umane de a intra în comuniune intimă cu Inima lui Dumnezeu" (Benedict al XVI-lea, Omilie cu ocazia beatificării cardinalului Newman).

II. "Iată inima care i-a iubit atât de mult pe oameni"

În decursul secolelor Biserica a aprofundat semnificația cultului la Inima Preasfântă a lui Isus. Mulți bărbați și femei au găsit în contemplarea imaginii celui care a fost străpuns o cale valabilă pentru a se identifica pe deplin cu Cristos și a ajunge la ținta sfințeniei.

Între aceștia o amintim în special pe sfânta Margareta Maria Alacoque (1647-1690), călugăriță din Ordinul Vizitațiunii la Paray-le-Monial, căreia Isus se manifestă în Euharistie, revelându-i misterul Inimii Sale: "Iată inima care i-a iubit atât de mult pe oameni și care nu primește altceva decât nerecunoștință și ofense". În timpul vieții sale, sfânta Margareta a învățat să se iubească Inima lui Isus, făcându-i companie în Euharistie timp de o jumătate de Oră Sfântă, să se consacre Inimii Preasfinte și să se ofere mici acte de iubire și reparare pentru păcate. A răspândit și practicarea vinerilor întâi din lună: spovadă și împărtășanie ca reparare a păcatelor. A fost beatificată în anul 1864 de fericitul Pius al IX-lea și canonizată în anul 1920 de Benedict al XV-lea. Comemorarea ei este celebrată la 16 octombrie.

În afară de această sfântă îl amintim pe sfântul Claudiu de la Colombiere S.J. (1641-1682). A fost directorul spiritual al sfintei Margareta Maria. Va avea misiunea de a propaga mesajul de iubire a Inimii lui Cristos în locurile cele mai îndepărtate. Grație lui, Ordinul călugăresc al Iezuiților și-a asumat rolul propagării devoțiunii către Inima lui Isus.

Ecoul acestor revelații în viața Bisericii a fost așa de intens încât fericitul Pius al IX-lea, în anul 1856, a instituit pentru toată Biserica sărbătoarea Preasfintei Inimi a lui Isus, iar în anul 1856 papa Leon al XIII-lea a consacrat omenirea la Inima Preasfântă. Sute de congregații călugărești dedicate educației tinerilor, asistenței celor bătrâni și celor bolnavi, misiunilor, s-au născut în acest timp, inspirându-se toate din spiritualitatea Inimii lui Isus. În timpul secolului al XX-lea, Suveranii Pontifi au invitat încontinuu să se recurgă la Inima Preasfântă ca "principalul indicator și simbol al Iubirii cu care Răscumpărătorul divin îl iubește încontinuu pe Tatăl cel veșnic și pe toți oamenii" (Pius al XII-lea, Enciclica Haurietis aquas).

Contemplarea Inimii lui Isus astăzi face rodnică Biserica prin noi drumuri de sfințenie și se prezintă pentru oamenii din timpul nostru, care au nevoie de milostivirea divină ca o veste de speranță pentru ca "pe ruinele acumulate din cauza urii și a violenței să se construiască civilizația iubirii, împărăția Inimii lui Cristos" (Ioan Paul al II-lea, Mesaj adresat Superiorului General al Societății lui Isus, Pr. Peter Kolvenbach, 5 octombrie 1986).

III. Consacrarea la Inima lui Isus pentru a rămâne "Înrădăcinați și întemeiați în Cristos și tari în credință" (Col 2,7).

Consacrarea la Inima lui Isus este un act prin care noi tinerii din lume, conduși de Sfântul Părinte, vrem să ne îndreptăm privirea încrezătoare spre Isus Cristos pentru ca să ne ajute să trăim "Înrădăcinați și întemeiați în Cristos și tari în credință" (Col 2,7).

E vorba de a revizui înlăuntrul nostru experiența discipolului iubit care contemplând inima deschisă a lui Isus pe cruce crede în iubirea sa și se transformă în martor al său. "Cel care l-a văzut dă mărturie" (In 19,35).

Pentru acest motiv este înainte de toate un act de credință. Invitația Sfântului Părinte să ne consacrăm la Inima Preasfântă a lui Isus este o invitație de a consacra credința noastră: "Credem cu tărie că Isus Cristos s-a dăruit pe sine însuși pe cruce pentru a ne oferi iubirea sa; în Pătimirea sa a purtat suferințele noastre, a luat asupra sa păcatele noastre, ne-a dobândit iertarea și ne-a reconciliat cu Tatăl, deschizându-ne drumul vieții veșnice" (Mesaj ZMT). Toate acestea le mărturisim nu numai în virtutea cunoașterii adevărurilor în care credem, ci ca rod al unei relații personale cu Cristos, creată de încrederea în Iubirea Inimii sale. În plus, această mărturisire de credință o realizăm în unire cu Sfântul Părinte, cu episcopii și cu păstorii Bisericii, arătând că "credința noastră personală în Cristos este legată de credința Bisericii" (Mesaj ZMT). În inima Bisericii răsună bătăile Inimii lui Cristos.

În al doilea rând este un act de speranță. Papa nu numai că ne consacră pe fiecare dintre noi la Inima Preasfântă, ci îi consacră pe "toți tinerii din lume" la Inima Preasfântă a lui Isus. Tinerii de astăzi sunt speranța viitorului Bisericii și al omenirii. Prin Consacrare, noi tinerii, împreună cu Papa, vrem să afirmăm că "fără Cristos, mort și înviat, nu este mântuire. Că numai El poate să elibereze lumea de rău și să facă să crească Împărăția dreptății, a păcii și a iubirii la care cu toții aspirăm" (Mesaj ZMT). Uniți într-o "singură Inimă", ne rugăm împreună cu toată Biserica: "Vino, Doamne Isuse", ajută-ne pe noi tinerii din al treilea mileniu să fim artizanii civilizației Iubirii care se construiește "atunci când persoanele și popoarele primesc prezența lui Dumnezeu, îl adoră în adevăr și ascultă glasul său" (Mesaj ZMT).

În sfârșit, consacrarea este un act de iubire. Noi, tinerii din al treilea mileniu, asemenea sfântului Toma, vrem "să-l atingem pe Isus, punând mâinile în semnele Pătimirii sale, semnele Iubirii sale" (Mesaj ZMT). Consacrându-ne "îl atingem pe Isus", reînnoind harul Botezului nostru cu care am fost introduși pe deplin în această Iubire. Se întărește în noi dorința de a bea constant din izvoarele vieții divine care sunt Sacramentele, în special Euharistia și Sacramentul Iertării. În sfârșit, suntem introduși în privirea sa milostivă pentru a putea fi mereu aproape de cei mai săraci și de cei bolnavi, devenind astfel pentru ei manifestare tangibilă a Iubirii lui Dumnezeu.

Asemenea discipolului iubit suntem invitați și noi să "o primim pe Maria în casa noastră". Ne consacrăm Inimii lui Isus ținând-o prezentă pe Fecioară ca mijlocitoare specială. Ea care "a primit cu credință Cuvântul lui Dumnezeu" ne învață să credem în Iubire, să ne încredințăm Lui și să fim martorii săi printre frații noștri.

(După Zenit, 14 iulie 2011)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 16.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat