Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Oficiul pentru Cler: Preotul și formarea permanentă

Odată cu momentul hirotonirii, preotul intră în prezbiteriul unei dieceze, constituind împreună cu ceilalți preoți o adevărată familie, însuflețită de legătura sacramentală care îi unește cu episcopul diecezan, principiul și fundamentul vizibil al Bisericii locale. În virtutea sacramentului sfintei Preoții, fiecare preot, atât diecezan, cât și călugăr, este unit cu ceilalți membri ai acestui prezbiteriu, prin legături speciale de caritate apostolică, de slujire și de fraternitate. Toți preoții participă la aceeași slujire și la aceeași Preoție a lui Cristos, capul și păstorul. De aceea, preotul este "în Biserică și pentru Biserică, o reprezentare sacramentală a lui Cristos, Bunul Păstor"1.

După ce a parcurs timpul de formare inițială din Seminar, timp în care a putut să-și dea seama că este chemat de Dumnezeu și a avut posibilitatea să dezvolte în mod armonios toate dimensiunile formării sacerdotale, după hirotonire, preotul, ajuns la această comuniune de viață cu Cristos cel care l-a chemat, angajat în slujirea pastorală, parcurge o nouă perioadă de formare: formarea permanentă. Drumul consacrării totale a preotului, trup și suflet, nu se oprește la momentul hirotonirii, ci parcurge toate etapele de dezvoltare naturală și spirituală. Formarea permanentă, pe lângă caracterul său constant și stabil, se înscrie într-o dinamică sacramentală în virtutea căreia preotul, prin hirotonirea sa, este chemat "să răspândească bogăția extraordinară a harului"2 conținută în acest dar primit de la Dumnezeu: sf. Preoție. Aflându-se în această condiție ireversibilă și permanentă de viață, preotul, care și-a dedicat întreaga viață și întreaga energie cauzei lui Dumnezeu, trebuie să-și îndrepte în mod constant atenția asupra creșterii sale dar și asupra a ceea ce ar putea să împiedice această creștere.

Din această perspectivă, timpul trebuie considerat ca un factor important al formării permanente a clerului. Este una dintre noțiunile cele mai bogate și mai complexe pe care omul le posedă, unul din elementele indispensabile ale formării de orice fel. Timpul este un însoțitor constant în acest drum de împlinire personală. Preotul este chemat să contemple în viața sa acest dar al lui Dumnezeu, care îi este oferit pentru ca el să poată să realizeze voința Sa în diferitele etape ale evoluției sale. Dumnezeu continuă să cheme și să trimită în lume, descoperind în cursul vieții preotului și în situațiile pe care Biserica și societatea le trăiește, planul său de mântuire. În acest sens, formarea permanentă devine necesară pentru a ști să vedem și să urmăm această continuă chemare a lui Dumnezeu.

Celebrarea misterului lui Cristos în cadrul anului liturgic este pentru preot un drum de credință unic și foarte diversificat. Aici își găsesc loc atâtea situații personale pe care preotul le trăiește. În desfășurarea sa, anul liturgic exprimă două caracteristici importante: continuitatea și ciclicitatea. La rândul lor, ele dau naștere unor exigențe noi privitoare la idealul sacerdotal: creșterea în credință și contemplarea progresivă a aceluiași conținut în diferite etape de evoluție umană și spirituală. Preotul îi atribuie timpului adevărata sa valoare în liturgia pe care o celebrează. Liturgia nu este altceva decât sfințirea permanentă a timpului, este "locul" în care preotul se înțelege pe sine ca om, înțelege vocația sa și mântuirea sa. Tot drumul formării permanente îl găsim, așadar, în liturgie. Ea dă naștere și face vizibilă acea dinamică a vieții preotului care împletește în sine bucuria chemării, năzuința către sfințenie, către perfecțiune, dar care experimentează și nevrednicia cu care ne înfățișăm înaintea acestui mare mister.

Toate momentele acestei dinamici sunt legate de evenimentul central al credinței noastre, moartea și învierea lui Cristos, care trebuie să devină pentru preoți un model și o cheie de lectură a vieții, o inspirație constantă a vocației lor. Prin moartea și învierea sa, Isus a schimbat viața fiecărui om într-un mod minunat, dar greu de înțeles. Am fost reînnoiți, mântuiți de păcat și conduși la comuniunea cu Dumnezeu Unul-Întreit. Trăim însă în continuare într-o lume care nu a ajuns încă la împlinirea ei. Asemenea ucenicilor lui Isus, trăim și noi un adevăr încărcat de mister: am fost reînnoiți, dar în același timp trăim un întreg proces de renaștere, de convertire3. Formarea permanentă îl ajută pe preot să cunoască, la fel ca orice creștin, puterea minunată a mântuirii, dar și străduința de a trăi această mântuire în fiecare zi a vieții sale.

Magisteriul Bisericii4 subliniază principala trăsătură a vieții sacerdotale: raportarea la Cristos, modelul slujirii preoțești, bazându-se pe îndemnurile Conciliului al II-lea din Vatican5 și pe întreaga reflecție ulterioară, necesară pentru a putea răspunde exigențelor actuale. Noile provocări provin pe de o parte din condiția specifică a preotului, chemat să trăiască în lume, iar pe de altă parte din contemplarea progresivă, zi de zi, an de an, a idealului pe care preotul l-a ales. Nu întâmplător exortația apostolică post-sinodală Pastores dabo vobis și Directoriul pentru viața și slujirea preoțească își deschid pagina consacrată formării permanente cu îndemnul sf. Paul către Timotei: "(...) îți amintesc să reînflăcărezi darul lui Dumnezeu care este în tine prin impunerea mâinilor mele"6, chemându-i pe preoți la o renaștere continuă în Cristos, sub călăuzirea Duhului Sfânt. Răspunsul la chemarea lui Cristos pe care fiecare preot îl pronunță în momentul hirotonirii sale trebuie să fie exprimat și reafirmat de-a lungul anilor de preoție prin nenumărate răspunsuri viitoare, însuflețite și călăuzite de acel răspuns inițial. Preotul, de la hirotonire și până la moarte este angajat într-un proces creativ de formare care îl ajută să trăiască o viață nouă. Acest proces de formare devine important pentru viața lui și pentru viața Bisericii. În cadrul formării permanente preotul ia contact cu tehnici profesionale de perfecționare, cunoaște metode pastorale noi și asimilează cunoștințe teologice noi, însă nu trebuie să uite că formare permanentă înseamnă în primul rând cultivarea unui nivel constant de maturizare, prin aprofundarea fiecăreia din dimensiunile formării - umană, spirituală, intelectuală și pastorală - cu intenția clară de a atinge obiectivul consacrării și al vocației sale: slujirea lui Dumnezeu și a poporului său7.

De ce este nevoie de formare permanentă? În primul rând datorită schimbărilor rapide care au loc în lumea pe care preoții sunt chemați să o evanghelizeze. În acest context formarea permanentă devine o exigență a slujirii sacerdotale. În al doilea rând pentru a asigura propriei vocații înaintarea firească spre idealul ales și apropierea de chipul lui Cristos, modelul Preoției noastre.

Cine sunt destinatarii formării permanente? Decretul conciliar Presbyterorum ordinis vorbește de toți preoții, cu o atenție deosebită pentru preoții care sunt în primii ani de slujire și pentru preoții "care au fost de curând numiți parohi sau au fost destinați unei activități pastorale noi, precum și pentru aceia care sunt trimiși în altă dieceză sau la un alt popor"8. Conciliul al II-lea din Vatican nu folosește încă expresia "formare permanentă", ci vorbește despre "formare continuă"9 și despre "perfecționarea formării"10. Documentele postconciliare vor sublinia necesitatea dezvoltării armonioase a preotului, punându-se accent mai ales pe dimensiunea umană, considerată fundamentul formării11, și pe dimensiunea comunitară12, invitându-i pe preoți să trăiască în comuniune așa cum au trăit ucenicii în jurul lui Isus și de a trăi ca niște oameni care favorizează comuniunea13.

Papa Paul al VI-lea, în motu proprio "Ecclesiae sanctae" (6.08.1966) subliniază necesitatea punerii în aplicație a Decretelor conciliare Christus Dominus, Presbyterorum ordinis și Perfectae caritatis. Papa le cere episcopilor să-și îndrepte atenția către preoții tineri, organizând cursuri care să aibă în vedere însoțirea și integrarea lor în fraternitatea sacerdotală14.

Congregația pentru Cler din Vatican publică pe 4 noiembrie 1969 scrisoarea circulară Inter ea, în care dezvoltă tema formării permanente. După o perioadă de mari convulsii în interiorul Bisericii, această scrisoare reprezintă o reacție concretă a magisteriului Bisericii cu privire la situația creată. Încă din primele pagini, documentul invită Conferințele Episcopale să dea "o atenție specială problemei formării permanente a clerului, mai ales a celui tânăr, pentru a fi pus în practică în mod cât mai eficient ceea ce a stabilit în substanță Conciliul al II-lea din Vatican"15. Noile situații pe care le trăiește societatea modernă, aflată sub influența științelor experimentale, dar și dorința Bisericii de a se reînnoi conform indicațiilor Conciliului al II-lea din Vatican cer această atenție specială care trebuie acordată preoților aflați la începutul slujirii sacerdotale. Ei trebuie să aibă ocazia să se perfecționeze și să crească din punct de vedere uman și sacerdotal, fiind însoțiți în munca pastorală pentru a facilita astfel trecerea de la viața de Seminar la slujirea sacerdotală.

În 1970, Congregația pentru Educația Catolică prezintă un îndreptar metodologic pentru formarea preoților: Ratio fundamentalis institutionis sacerdotalis, document care va fi revizuit în 198516 pentru a putea fi adaptat noului Cod de Drept Canonic, publicat în 1983. Acest document trasează câteva directive cu privire la modul în care trebuie făcută formarea în Seminarii și vorbește și despre necesitatea de a continua formarea după anii de Seminar și după hirotonire.

Codul de Drept Canonic (1983) evidențiază importanța formării teologice și pastorale și îi invită pe preoți să continue formarea în științele sacre și să urmeze mereu în viața lor doctrina sacră a Bisericii bazată pe sf. Scriptură și transmisă de documentele oficiale ale Magisteriului. De asemenea Codul îi invită pe preoți să prețuiască viața în comun și să o considere ca un loc în care ei să se formeze și să se informeze17.

Exortația apostolică Pastores dabo vobis (25.03.1992) are meritul de a fi reunit multe elemente considerate fundamentale în formarea inițială și permanentă a preoților. În ultimul capitol, documentul vorbește despre formarea permanentă, despre fundamentul ei teologic și despre dimensiunile ei. Este accentuată dimensiunea fidelității în slujire și "necesitatea de a ține pasul cu mersul istoriei ca motivație umană care justifică formarea permanentă"18.

Directoriul pentru slujirea și viața preoților, publicat de Congregația pentru Cler în Joia Sfântă a anului 1994, le amintește preoților că trebuie să trăiască în conformitate cu identitatea lor sacerdotală și "în comuniune de iubire cu Isus Cristos, Marele și Veșnicul Preot, Capul și Învățătorul, Mirele și Păstorul Bisericii sale, hrănind spiritualitatea lor și slujirea lor printr-o formare permanentă și completă"19. Aceasta din urmă este prezentată ca o exigență a identității și a spiritualității preotului.

"Într-un anumit sens, fiecare preot în parte este cel dintâi responsabil în Biserică al formării permanente: în realitate, fiecărui preot îi revine datoria, înrădăcinată în sacramentul Preoției, să fie fidel față de darul lui Dumnezeu și față de dinamismul de convertire zilnică ce provine chiar din acest dar. Reglementările sau normele autorității bisericești în această privință ca și exemplul altor preoți, nu sunt suficiente pentru a face plăcută formarea permanentă, dacă fiecare preot nu este personal convins de necesitatea ei și nu este hotărât să-i pună în valoare ocaziile, timpul și modalitățile. Formarea permanentă păstrează «tinerețea» spiritului, pe care nimeni nu o poate impune din exterior, dar pe care fiecare trebuie să o regăsească permanent în interiorul său. Numai acela care păstrează mereu vie dorința de a învăța și de a crește, numai acela posedă această «tinerețe»"20.

Formarea permanentă are în vedere, așadar, o (re)înnoire continuă a vieții preotului în jurul centrului vital - Cristos. În El, preotul este chemat să-și găsească identitatea și să afle adevărul cu privire la viața sa. În El își găsește sensul și împlinirea fiecare moment al istoriei noastre personale. Formarea permanentă este un proces îndelungat, o școală la care învățăm să regândim și să reformulăm experiența noastră umană, creștină, spirituală, educativă și pastorală. Formarea permanentă este un dar al lui Dumnezeu, educatorul și formatorul sufletelor noastre, care în fiecare zi, sub călăuzirea Duhului Sfânt, vrea să ne apropie de chipul Fiului său, de modelul Cristos, Preotul veșnic.

Pr. Eduard Soare

Note
1 Exortația apostolică postinodală a Papei Ioan Paul al II-lea, Pastores dabo vobis (= PDV), cu privire la formarea preoțească în circumstanțele actuale (25.03.1992), nr. 15.
2 PDV, 70.
3 Cf. Papa Benedict al XVI-lea, Întâlnire cu preoții parohi din Roma, 22 februarie 2007.
4 Cf. PAPA IOAN PAUL AL II-LEA, Exortația apostolică postsinodală "Pastores dabo vobis" (1992), CONGREGAȚIA PENTRU CLER, "Directoriul pentru slujirea și viața preoților" (= DSVP, 1994), CONGREGAȚIA PENTRU CLER - CONSILIUL PONTIFICAL PENTRU LAICI - CONGREGAȚIA PENTRU DOCTRINA CREDINȚEI - CONGREGAȚIA PENTRU CULTUL DIVIN ȘI DISCIPLINA SACRAMENTELOR - CONGREGAȚIA PENTRU EPISCOPI - CONGREGAȚIA PENTRU EVANGHELIZAREA POPOARELOR - CONGREGAȚIA PENTRU I.V.C. ȘI S.V.AP. - CONSILIUL PONTIFICAL PENTRU INTERPRETAREA TEXTELOR LEGISLATIVE, Instrucțiunea interdicasterială "Ecclesiae de mysterio" (= EdM, 1997), CONGREGAȚIA PENTRU CLER, Instrucțiunea "Preotul, păstor și călăuză a comunității parohiale" (= PPCCP, 2002).
5 Cf. CONCILIUL AL II-LEA DIN VATICAN, SC 7, OT 22, PO 2, LG 28.
6 2Tim 1,6; Cf. PDV, 70; DSVP, 69.
7 Cf. PDV, 71; DSVP, 71.
8 Cf. PO, 19; OT 22.
9 Cf. PO, 7.
10 Cf. PO, 19; OT 22.
11 Cf. PDV, 43.
12 Cf. PDV, 60.
13 Tema va fi reluată și de Exortația apostolică post-sinodală Pastores dabo vobis, la nr. 74.
14 Papa PAUL AL VI-LEA, Ecclesiae sanctae, I, 7, în Enchiridion Vaticanum II, 767.
15 CONGREGAȚIA PENTRU CLER, Inter ea, 1, în Enchiridion Vaticanum III, 1745-1788.
16 CONGREGAZIONE PER L'EDUCAZIONE CATTOLICA, Ratio fundamentalis institutionis sacerdotalis, Tipografia Poliglotta Vaticana, Citta del Vaticano 1985.
17 CODUL DE DREPT CANONIC, cann. 279-280.
18 PDV, 70.
19 DSVP, Introducere.
20 PDV, 79.


 

lecturi: 59.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat