Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Sfântul Benedict a aruncat sămânța pentru o transformare socială și culturală

Astfel monahismul a construit Europa

De Timothy Verdon

În mod normal marile biserici - bazilicile romane, catedralele diecezane și cele mai importante sanctuare - sunt expresii universale ale vieții poporului lui Dumnezeu, accesibile tuturor. Însă creștinismul a valorizat și forme de viață călugărească la care nu toți sunt chemați, știind că "avem daruri diferite după harul dăruit fiecăruia dintre noi" (Rom 12,6). Astfel între secolele III-IV a fost primită voința unora de a duce o viață creștină mai austeră, în prelungire ideală a perioadei eroice a martirilor, încheiată cu edictul din Milano din anul 312. Mai întâi în Egipt, apoi în Italia și în sudul Franței, eremiți singuri, grupuri de eremiți și comunități unite în jurul unui părinte spiritual, au definit treptat stilul unei existențe focalizate numai pe Dumnezeu, ale cărei componente principale erau rugăciunea, studiul și munca agricolă sau artizanală.

Se naște monahismul creștin și cu el un nou tip de arhitectură ecleziastică, mănăstirea, compusă dintr-o biserică, din locuințe pentru călugări și din locuri funcționale pentru viața comunitară. Și în aceleași secole în care cetățile din imperiul antic se depopulează datorită înaintării populațiilor nomade care proveneau din Europa de sud și din Persia, în deșert sunt întemeiate adevărate citadele monastice: centre nu numai spirituale ci și intelectuale și artistice care păstrau și elaborau în sens creștin ceea ce rămăsese din cultura clasică.

De importanță fundamentală în acest proces a fost contribuția Italiei, unde a văzut lumina în jurul anului 480 omul pe care Biserica îl consideră patron al Europei, sfântul Benedict de Norcia. Autor al Regula monachorum - care în evul mediu timpuriu era cel mai răspândit cod de comportamente călugărești după Evanghelie - Benedict nu numai că a întemeiat numeroase mănăstiri, ci a pus și temeliile unui sistem social și cultural destinat să plăsmuiască identitatea creștină a unor populații întregi, mai ales la țară. De fapt, în timp ce în cetățile din secolele IV-V existau deja comunități creștine stabile, cu o istorie în urma lor și un simț al propriei demnități, convertirea zonelor rurale era încă incompletă după două sute de ani.

Pentru a înțelege rolul monahismului în peninsulă este important să vedem condițiile din Italia creștină în perioada lui Benedict și în secolele care au urmat. Devastările războiului dintre două popoare invadatoare, bizantinii și goții (540-568), precum și violența invadatorilor longobarzi (568-650) și prădările sarazinilor de-a lungul coastelor meridionale și occidentale (secolele IX-X), au lăsat amintirea dar nu și realitatea Italiei romane. S-a schimbat până și rețeaua seculară de drumuri: coborând din nord pe văile apeninice, longobarzii au creat noi linii de atac legate cu centrele lor de putere din Lombardia. Noile căi longobarde permiteau trimișilor regali să se miște fără a intra în vastul teritoriu la est controlat de bizantini. În slujba noii rețele de drumuri, regii longobarzi au întemeiat mănăstiri de-a lungul noilor parcursuri trasate pentru armată și pentru mesagerii regali, completând astfel munca episcopilor locali care, între secolele V-VI, creaseră sisteme de biserici și colegii rurale înzestrate cu patrimonii de terenuri. După convertirea la credința catolică a reginei Teodolind în secolul al VII-lea, noua rețea de drumuri s-a orientat spre Roma și a ajuns să formeze nucleul a ceea ce ulterior va fi numită Via Romea sau Francigena, care în multiplele sale parcursuri va constitui calea maestră a principilor, negustorilor și pelerinilor între secolele X-XIV. De-a lungul întregului parcurs, anexate de abații "în regie" sau autonome, s-au născut xenodochia și "spitale" care au favorizat reluarea schimburilor culturale și comerciale. Jurnalele de călătorie al arhiepiscopului de Canterbury Sigeric, al abatelui islandez Nikulas de Munkathvera, al regelui Filip August de Franța ne fac să intuim motivele pentru care, de exemplu, găsim reflexii de arhitectură burgundă în Lombardia și Toscana, germană la Molfetta, de Pisa la Siponto și Troia.

Cucerirea regatului longobard de către Carol cel Mare, sigilată cu câștigarea orașului Pavia în 773-774, va întări orientarea monastică a dezvoltării religioase în secolele IX-XII în Italia de sud și centrală precum și în întregul imperiu încredințat regelui francilor de către Papa Leon al III-lea în anul 800. Făcând abstracție de atribuirea lui Carol cel Mare personal a numeroase abații, rămâne adevărat că organizarea administrativă a Sacrului Imperiu Roman favoriza expansiunea rețelei monastice: carolingienii și după ei ottonii s-au folosit de călugări în extinderea sistemului feudal care se năștea pe care se baza puterea lor.

Mai ales cu răspândirea unei singure "reguli" monastice, influența călugărilor asupra vieții spirituale a Europei a devenit determinantă. Echilibrul benedictin între rugăciune și muncă a fost comunicat feudatarilor imperiali cu terenuri vecine și țăranilor; în Italia tăcerea și laboriozitatea vieții rurale îi transmite spiritul până la începutul secolului al XX-lea.

Caracterul comunitar al monahismului benedictin a favorizat apoi dezvoltarea caracteristicilor umane și sociale precise în populație. Ajutorul fratern, ospitalitatea acordată călătorilor, atenția față de săracii de orice tip sunt printre elementele din Regula sfântului Benedict care în Italia precum și în alte părți s-au tradus și în cultura populară.

În mod asemănător, laboratoria monastice au pus bazele acelei "revoluții industriale" care, împreună cu activitatea bancară embrionară, începând din secolul al XIII-lea va face din unele cetăți lombarde și toscane centre propulsoare de viață economică și culturală la nivel european.

În secolele din jurul anului 1000 predomina influența mănăstirilor care în unele cazuri erau, de fapt, adevărate cetăți. Abatele islandez Niklaus, coborând în peninsulă pe la anul 1154, descrie "Montakassin" (Montecassino) ca "o mare mănăstire cu o fortificație în jurul ei, iar în interior zece biserici": era abația reconstruită între anii 1066-1071 de abatele Desideriu, figură de însemnătate eclezială și politică singulară în perioada aceea. Din anul 1059 cardinal și vicar pontifical la mănăstirile din Italia de nord, Desideriu a lucrat pentru a-i reconcilia pe Papi cu împăratul Henric al IV-lea (umilit de Grigore al VII-lea la Canossa în anul 1077), înrolând în acest scop principi normanzi ca Robert Guiscard, duce de Apulia, cu care avea bune raporturi. Însă obiectivul său a rămas reforma Bisericii promovată încă de la începutul secolului de călugări sfinți ca Ioan Gualbert și Petru Damiani precum și de Papii Victor al II-lea (1055-1057), Ștefan al IX-lea (1057-1058), Nicolae al II-lea (1058-1061), Alexandru al II-lea (1061-1073) și Grigore al VII-lea (1073-1085).

(După L'Osservatore romano, 11-12 iulie 2011)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 36.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat