Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Și câțiva necredincioși pelerini pentru pace la 27 octombrie la Assisi

Cine pune întrebări este pe cărările adevărului

De cardinal Gianfranco Ravasi

președinte al Consiliului Pontifical pentru Cultură

La 27 octombrie 2011, la Assisi, alături de Benedict al XVI-lea și de mulțimea de reprezentanți ai diferitelor confesiuni creștini și ai religiilor din lume, va fi și un mic grup de cinci persoane, pelerini un pic deosebiți și inediți în cetatea sfântului Francisc. Prezența lor va face într-un fel originală această întâlnire față de precedentele voite de fericitul Ioan Paul al II-lea. E vorba, de fapt, de figuri ale culturii, ale științei, ale filozofiei care nu aparțin la nici o exprimare religioasă codificată, ba chiar întrupează - chiar dacă cu profile diferite - mulțimea celor care nu mărturisesc nici un crez și care, totuși, au o viziune etică și umanistă a ființei și a existenței. Aceste persoane, care reprezintă în diversitatea limbilor și originilor lor multiplicitatea ținuturilor și culturilor, au în comun o caracteristică pe care o exprima bine un scriitor agnostic contemporan, americanul Cormac McCarthy când, în romanul său Sunset limited, declara: "Cine pune întrebări vrea adevărul. În timp ce acela care se îndoiește vrea să audă că adevărul nu există".

Acești necredincioși, care au acceptat cu interes să fie pelerini pentru pace și dreptate alături de cei care cred, păstrează cu siguranță câteva răspunsuri, concepții și perspective în mintea lor și în inima lor, însă doresc să adreseze întrebări celui care crede, tocmai pentru o confruntare eficace în jurul nodurilor fundamentale unde se împletesc și se îngrămădesc temele din urmă ca viața și moartea, adevărul și înșelăciunea, transcendența și imanența, binele și răul, dreptatea și violența, pacea și războiul, iubirea și durerea. Este semnificativ de notat că, invitat să-și facă auzită mărturia sa și apelul său adresat celor care crezi chiar și în numele celorlalți colegi ai săi, va fi un glas feminin deosebit, o intelectuală considerată printre cei mai mari exponenți ai filozofiei și psihologiei contemporane, franceza de origine bulgară Julia Kristeva.

Ei bine, ea a dedicat printre altele - ca o necredincioasă - pagini de extraordinară intensitate și parfum experienței mistice a sfintei Tereza de Avila, demonstrând astfel dorința profundă de a interoga o figură atât de originală și diferită.

Prezența acestui grup restrâns - care evocă un orizont foarte vast și diversificat de bărbați și femei fără apartenență religioasă explicită, dar care tind să privească dincolo de suprafața lucrurilor și de pielea corpurilor pentru a intui semnificații mai profunde - a fost voită cu convingere și susținută chiar de Benedict al XVI-lea, pe urma unei intuiții care plutise în spiritul său cu ocazia unui Crăciun, cel din anul 2009, când întâlnindu-i pe colaboratorii săi cei mai apropiați - adică membrii din Curia Romană - a declarat: "Eu cred că Biserica ar trebui să deschidă și astăzi o "Curte a neamurilor" în care oamenii să poată într-un fel să se agațe de Dumnezeu, fără a-l cunoaște și înainte de a fi găsit accesul la misterul său (...). La dialogul cu religiile trebuie să se adauge astăzi mai ales dialogul cu aceia pentru care religia este un lucru străin, cei cărora Dumnezeu este necunoscut și care, totuși, n-ar vrea să rămână pur și simplu fără Dumnezeu, ci să se apropie de el cel puțin ca Necunoscut".

Din aceste cuvinte ale Sfântului Părinte a apărut, în aceste ultime luni, o "Curte a neamurilor", adică un spațiu de confruntare - ochii în ochii și cu urechile în ascultare - așa cum se întâmpla în spațiul omonim rezervat păgânilor, gentes, neamurilor, în interiorul zonei templului din Ierusalim. Ea a fost promovată de Consiliul Pontifical al Culturii și inaugurat solemn în martie la Paris, la Sorbona, la Unesco, la Académie Française, în piața Notre-Dame, dar destinată de acum să se repropună ramificându-se în lunile viitoare în zeci și zeci de orașe (de la Bologna la București, de la Tirana la Barcelona, de la Marseille la Praga, de la Palermo la Quebec și la Washington și așa mai departe). Realitatea spațială a acestei "Curți" din Ierusalim comporta însă nu numai o distincție, chiar dacă este necesară fiind vorba de două concepții și experiențe diferite, ci și o separare. De fapt, așa cum este cunoscut și este atestat de istoricul Iosif Flaviu, un zid despărțea spațiul păgânilor de cel al israeliților, un zid pe care exista "o inscripție care le interzicea străinilor intrarea, sub pedeapsa cu moartea" în zona sacră (Antichități Iudaice, XV, 147). Era semnul acelei granițe de netrecut care adesea a despărțit cu asprime de-a lungul secolelor pe cei care cred și pe cei care neagă credința sau agnosticii.

Probabil la această barieră se referea sfântul Paul atunci când, scriind creștinilor din Efes, declara că Cristos a venit ca "să dărâme zidul despărțitor" dintre evrei și păgâni "pentru ca pe cei doi să-i întemeieze într-un singur om nou, făcând pace, și să-i împace pe amândoi" (Ef 2,14-16). Realitatea materială a "Curții" poate deci să se transforme - pe urma cuvintelor apostolului - într-un simbol care ilustrează emblematic și ceea ce se va întâmpla la Assisi. Cei care cred și cei care nu cred sunt desigur pe teritorii ideale diferite, dar nu trebuie să se închidă din nou într-un izolaționism sacru sau laic, ignorându-se sau respingându-se, așa cum ar vrea fundamentaliștii din ambele tabere. Desigur, nu trebuie să se ignore discordanțele rezolvându-le într-un vag sincretism intelectual și spiritual; ci gândurile și cuvintele, faptele și alegerile ambilor protagoniști pot să se confrunte și chiar să se întâlnească, exact cu se întâmplă cu jurul temei păcii și dreptății. Ea este stindardul ridicat la Assisi în fața celor care consideră aceste valori ca dar divin și le invocă în rugăciune, căutându-le și practicându-le în angajarea lor religioasă, morală și socială. Dar este înălțat și în fața tuturor celor pentru care cerul transcendenței este gol; totuși, conștiința și viața acestor persoane sunt orientate și îndreptate să fie izvor de angajare și de eliberare pentru o societate umană mai dreaptă.

Așadar, la Assisi, prin prezența inedită a celor care nu cred cu spirit deschis și sincer, se va țese un "dialog" care, așa cum sugerează termenul grec, este o întâlnire de logoi, de gândiri, de concepții, de discursuri, de raționalități, dar este și o "străbatere" (dia), adică un parcurs care este făcut în interiorul unui logos, al unui adevăr care ne precede și ne excede. Este un dialog care este purtat în pragul absolutului lui Dumnezeu pentru cei care cred, dar în același timp pe "marginea nesperată a vizibilului" în căutarea invizibilului pentru cel care nu crede, așa cum afirma poetul "agnostic" francez Yves Namur în opera sa semnificativ intitulată Dieu ou quelque chose comme ça ("Dumnezeu sau ceva asemănător"), publicată în anul 2008. Un dialog la care ambii protagoniști aduc contribuția lor de cercetare. Și cel care nu se mărturisește credincios, dar este în drum cu rațiunea sa, arta sa, energiile sale intelectuale și umane în marele orizont al ființei, are darul său de oferit credinciosului. E vorba de acea convingere care îi anima deja pe Părinții Bisericii care nu ezitau să asculte glasul culturii păgâne clasice, conștienți că până și în ea se găseau strălucirile Cuvântului, "semințele" sale rodnice de adevăr.

Mai mult, sfântul Iustin nu ezita să scrie în Apologia I că "de Logosul divin a fost părtaș întregul neam omenesc și cei care au trăit conform Logosului sunt creștini, chiar dacă au fost considerați atei, ca printre greci Socrate și Heraclit și alții ca ei" (46, 2-3). Însăși întruparea Cuvântului, fie în Biblie fie în Cristos, demonstrează această trecere de lumină și de adevăr prin diferitele culturi care nu au fost niciodată materiale inerte, ci terenuri fecunde de întâlnire dintre Cuvântul divin și cuvintele umane. În această perspectivă este minunată exclamația lui Isaia: "Coborâți, cerurilor, roua de sus și norii să pluă dreptatea! Să se deschidă pământul și să odrăslească mântuirea și să răsară totodată dreptatea!" (45,8). Această întâlnire dintre cer și pământ, dintre transcendență și istorie va fi reprezentată în pelerinajul comun la Assisi, unde chiar și cel care nu crede se va arăta la orizontul credinței pentru a-l observa pe acel Necunoscut pe care probabil uneori el chiar l-a invocat, așa cum făcea scriitorul rus Aleksandr Zinov'ev; "Te implor, Dumnezeul meu, încearcă să exiști! A trăi fără martori, ce iad! Pentru aceasta, forțând glasul eu strig, eu urlu: Tatăl meu, te implor și plâng: Există!".

De fapt, pentru mulți credincioși Dumnezeu nu este un nimic gol, ci o absență. Și noi știm bine că locul liber al unei persoane care ne-a părăsit nu este gol, pentru că absența este nostalgia sau așteptarea unei noi prezențe. Pentru aceasta nu era așa de paradoxal ceea ce scria un catolic francez din secolul trecut, Pierre Reverdy: "Există atei de o asprime feroce care până la urmă se interesează de Dumnezeu mult mai mult decât anumiți credincioși frivoli și ușuratici". Se înțelege, așadar, cât este de prețios și pentru noi să avem alături - așa cum a voit Benedict al XVI-lea - aceste prezențe autentice și sincere, în timp ce reflectăm, dialogăm și ne rugăm pentru pacea și dreptatea în lume de-a lungul căilor și amintirilor lui Francisc.

(După L'Osservatore romano, 9 iulie 2011)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 10.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat