Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Frângerea pâinii și libertatea lui Isus

De Inos Biffi

Există trei locuri în care putem merge din nou sau trei momente care trebuie evocate pentru a înțelege Euharistia: Ultima Cină, când ea a fost instituită și inițiată; Calvarul, unde se adeverește; Biserica, în care este celebrată. Euharistia nu provine de la Biserică, de la o proprie rezoluție sau de la un impuls propriu. Ea se naște, în mod absolut original, din inițiativa neașteptată și de necrezut a lui Isus Cristos la Ultima Cină. Biserica o primește de la El și o celebrează în ascultare și fidelitate față de porunca sa de a reînnoi gestul inițiat și săvârșit de El însuși.

Aducând mulțumire, Isus a "frânt pâinea" și a împărțit-o comesenilor săi ca "Trupul său dat" pentru ei, pentru ca să-l mănânce; și le-a dăruit potirul "Sângelui" său: Sânge pecete a noului legământ, cel scris în inimi, vărsat pentru mulți spre iertarea păcatelor (Mt 26,26-28; Lc 22,19-20; 1Cor 11,26).

Discipolii primesc mandatul de a reînnoi în amintirea lui este exact acest gest și acest ospăț: "Faceți aceasta în amintirea mea" (1Cor 11,24-25; Lc 22,19). În acel Paște foarte dorit și consumat înainte de pătimire Isus creează realitatea Paștelui nou și-i instituie și astfel Paștele ebraic apunea. El înlocuiește definitiv mielul, care evoca exodul ebraic, cu sine însuși, ca Miel adevărat. Acum el este "Mielul ucis" (Ap 5,12). În timp ce, ca o convalidare a noului legământ, în locul sângelui victimelor care în deșertul Sinai sigilase vechiul legământ (Ex 24,4-8), pune de acum propriul Sânge, în folosul mulțimii, în felul acesta adeverind și ducând la îndeplinire figura Slujitorului lui JHWH (Is 42,6; 49,6; 53,12; Evr 8,8; 9,15; 12,24). Așa cum este spus de Paul: acum "Paștele nostru" este "Cristos jertfit" (1Cor 5,7). Deci în Euharistie, prin pâine și vin, Isus deja face dăruirea sa supremă: acele semne apar profeția reală a crucii; în ele apostolii primesc jertfirea sa de pe Calvar. Și, de fapt, Trupul pe care Cristos, în ajunul morții sale, îl încredințează apostolilor, frângând pâinea, este Trupul său "dat", sau faptul că el este condiție a oferirii de sine însuși depline și nelimitate. În timp ce Sângele, pe care ei îl iau din potirul cu vin, este Sângele "vărsat" - sau viața sa oferită - ca jertfă. Mâncând pâinea și bând din potir la Ultima Cină, apostolii în mod misterios asumă moartea iminentă a Domnului, care în Euharistie este lăsată de el Bisericii sale.

Și după ce acea moarte jertfelnică va fi consumată, referindu-se la "masa Domnului" (1Cor 10,21), Paul va defini "potirul binecuvântării" drept "împărtășire cu sângele lui Cristos" și "pâinea frântă" drept "împărtășire cu trupul lui Cristos" - Trup și Sânge al Celui Răstignit - și va afirma că ori de câte ori se mănâncă "din pâinea aceea" și se bea din "potirul acela" este proclamată moartea Domnului (1Cor 11,26). Astfel, Euharistia apare complet relaționată cu jertfa crucii: la Ultima Cină la jertfa care urmează să se împlinească; și, după aceea, la jertfa care s-a împlinit.

Iată pentru ce, dacă vrem să înțelegem Euharistia, după locul și momentul de la Ultima Cină, trebuie să trecem la al doilea loc și la al doilea moment al său: cel al Calvarului. Totuși apare imediat, tocmai prin această relație a Euharistiei cu jertfa crucii, că numai Isus Cristos putea să o instituie. Numai el putea să facă disponibile "trupul său dat" și "sângele său vărsat". Nimeni nu avea puterea asupra vieții sale: "Eu ofer viața mea (...) Nimeni nu mi-o ia, ci o ofer eu însumi" (In 10,18-19). Euharistia este în întregime suspendată de decizia surprinzătoare a lui Isus de a se autodărui nelimitat, fără ca să-l inducă la asta vreun motiv extrinsec lui.

Scrie sfântul Toma, căruia îi datorăm teologia cea mai bună și încă valabilă despre sacramentul euharistic: "În mod deosebit, era de pertinența lui Cristos instituirea directă și personală a sacramentului euharistic, din moment ce în el este oferit trupul său și sângele său, după cum este spus în In 6,52: Pâinea pe care eu o voi da este trupul meu pentru viața lumii" (Super Primam Epistolam ad Corinthios Lectura). Așadar, Euharistia este în mod absolut "originală". Nici o analiză despre natura umană, nici o considerație cu caracter antropologic sau sociologic despre faptul de a sta la masă și nici o analogie referitoare la religiozitatea și la ritualitatea omului nu reușesc să arate necesitatea și nici plauzibilitatea Euharistiei. Ea este inimaginabilă sau "de neașteptat" și "improbabilă", așa cum este inimaginabilă și "de neașteptat" și "improbabil" Fiul lui Dumnezeu răstignit și înviat.

Adică: modul cum întruparea și pătimirea glorioasă, chiar și "frângerea pâinii" se naște din libertatea "Domnului", ca transmitere spontană a iubirii sale "nemotivate": "În aceasta - se spune în Prima Scrisoare a Sfântului Ioan - este iubirea: nu noi l-am iubit pe Dumnezeu, ci el ne-a iubit pe noi și l-a trimis pe Fiul său ca jertfă de ispășire" (1In 4,10), în timp ce Paul va exclama: "M-a iubit și s-a dat pe sine însuși pentru mine" (Gal 2,20).

Instituirea Euharistiei poate să fie numai lucrare a lui Cristos, nu numai pentru că el a dat început ritului său din punct de vedere istoric, ci și, mai profund, pentru că ea este mereu trupul său și sângele său dăruite de determinarea sa singulară de "a de încredința" Bisericii și, prin Biserică, tuturor oamenilor. Trupul său și sângele său vor putea să fie primite numai din dăruirea sa permanentă în orice Euharistie. Ele nu vor fi rezulta niciodată dintr-o forță de inerție, fie ea demarată de gestul istoric al lui Cristos, ci vor prezenta de fiecare dată noutatea și prospețimea pe care le-au avut în dăruirea de la prima Euharistie la Ultima Cină. Fiecare Euharistie predică voința lui Isus Cristos în dăruirea sa de sine.

Iată pentru ce la toate Liturghiile Isus Cristos este celebrantul principal. Sfântul Ambroziu afirma: "Însuși Cristos îndeplinește oferirea în noi: el însuși este la Tatăl" (Explanatio Psalmorum XXXVIII, 25). Și tot Toma de Aquino: "Deși preotul consacră, totuși Cristos în persoană conferă vigoare sacramentului, din moment ce și preotul consacră în numele lui Cristos și reprezentându-l pe Cristos" (Super Evangelium S. Ioannis Lectura, nr. 961).

Același Doctor Angelic insistă asupra valorii cuvintelor consacrării pentru a afirma că la fiecare celebrare puterea sau voința sau harul lui Cristos specifică și transformă pâinea și vinul oferite de el apostolilor, identificându-le ca trupul său și sângele său. Fără cuvintele eficace ale lui Cristos, și pe care numai el le putea rosti, mesenii de la Ultima Cină nu ar fi primit trupul său și sângele său, ci ar fi mâncat numai pâinea frântă și ar fi băut din potirul cu vin, asemenea oricărui evreu care celebra Paștele.

El scrie în doctrina sa euharistică luminoasă: "Oricine ar fi preotul care rostește aceste cuvinte", "este ca și cum le-ar rosti Cristos prezent" (Summa Theologiae, III, 78, 5, c), din care provine "forța lor operativă" (ibidem).

Era deja gândirea lui Ambroziu, care le spunea neofiților săi: "Vezi, așadar, cât de eficace este cuvântul lui Cristos" (De sacramentis, IV, 4, 15).

Apoi, în acord cu același episcop de Milano, tot Toma explica: așa cum Cuvântul lui Dumnezeu a acționat în creație, tot așa același Cuvânt în mod sacramental "acționează la consacrare" (Summa Theologiae, III, 28, 2, 2m). Transsubstan?ierea cu care, rămânând în realitatea lor fizică, pâinea și vinul sunt schimbate în identitatea trupului și sângelui Domnului, aparține acelor mirabilia Dei: intervențiilor "miraculoase", de care este presărată istoria mântuirii.

Asta nu înseamnă deci - așa cum în schimb se repetă în mod superficial - a atribui o valoare magică acestor cuvinte în ele însele. Aceste cuvinte sunt eficace datorită faptului că Domnul a fost cel care le-a rostit la început și pe care acum, în aparența sacramentală, slujitorul le rostește reprezentând persoana lui Cristos.

Conform adnotării lui Toma de Aquino: la consacrare se spune "trupul meu", indicând imediat persoana care vorbește; în realitate cu această expresie "ne referim la persoana lui Cristos, în numele căruia aceste cuvinte sunt articulate" (ibidem, III, 78, 1, 1m). Nici nu e vorba de a considera alternative cuvintele lui Cristos în mod sacramental în act la consacrare și acțiunea Duhului Sfânt. Eficacitatea lor este unită și conlucrată: întreaga operă a lui Cristos, deci și cuvintele sale, au loc în virtutea Duhului, care este în întregime relativ la Domnul și care, conform promisiunii, ia din ceea ce este al său (cf. In 16,15). Slujitorii Bisericii nu au o capacitate personală a lor, o virtus a lor; nu este de pertinența lor să purifice de păcate și să confere harul. "Acest lucru îl îndeplinește Cristos", în virtutea puterii sale, făcând abstracție de preoți, personal sfinți sau personal nevrednici. Nici aceștia din urmă nu împiedică comuniunea cu Biserica și configurarea cu Cristos. Declară Doctorul Angelic: sacramentele sunt, prin natura lor, destinate să facă conformi nu cu slujitorul ci cu Domnul (Summa Theologiae, III, 64, 5-6). Ambroziu învăța: "Funcția episcopului este un dar al Duhului Sfânt" (De paenitentia, I, 8).

De altfel, orice alt gen de acțiune în sacrament - ca aceea a celui care îl celebrează sau îl primește - este marcată de caracterul ministerialității dependente: "Acționează numai în modalitatea slujirii" (Summa Theologiae, III, 64, 1, 3m) - afirmă tot Toma de Aquino - fără o proprie domnie.

Apostolii și succesorii lor "sunt vicari ai lui Dumnezeu" (ibidem, 64, 2, 3m), cărora, așa cum nu le este dat să instituie o altă Biserică sau să transmită o altă credință, tot așa nu le este dat să instituie alte sacramente: "Biserica lui Cristos este edificată de sacramentele care provin din coasta lui Cristos atârnat pe cruce" (ibidem, III, 64, 2, 3m).

Dar acum trebuie să mergem la al doilea loc sau la al doilea moment pentru înțelegerea Euharistiei, cel al jertfei crucii, la care ea este referită total. Numai așa este posibil să ne dăm seama pe deplin despre ce anume a lăsat Isus la Ultima Cină Bisericii sale.

Cu alte cuvinte, se pot înțelege conținutul și motivația Euharistiei dacă se caută care este, conform planului divin, conținutul și motivația "trupului dat" și "sângelui vărsat", adică motivația și conținutul morții Domnului pe Calvar.

(După L'Osservatore romano, 8 iulie 2011)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 10.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat