Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Sfântul Benedict, patronul Europei

Până la reforma actuală a calendarului bisericesc, comemorarea Sfântului Benedict se făcea în ziua de 21 martie, zi în care patriarhul monahismului apusean a încetat din viață, în anul 547 și a fost apoi înmormântat alături de sora lui, Scolastica, decedată cu patruzeci de zile mai înainte, în mormântul de lângă mănăstirea de pe muntele Cassino, în sudul Italiei. În anul 580, năvălitorii lombarzi au distrus mănăstirea. Peste mai bine de o sută de ani, în 703, călugării benedictini de la Fleury-sur-Loire din Franța au răscolit ruinele vechiului așezământ și au descoperit trupul sfântului Benedict pe care l-au adus cu mare solemnitate în mănăstirea lor de pe malul Loarei, în ziua de 11 iulie. De atunci, în multe regiuni, această zi a fost aleasă pentru sărbătorirea Sfântului Benedict și noul calendar a adoptat-o acum pentru întreaga Biserică.

În anul 1964, papa Paul VI l-a declarat pe sfântul Benedict patron principal al Europei, împlinind astfel un act de meritată recunoștință față de sfântul căruia Europa îi datorează multe dintre valorile și realitățile ei. Ordinul călugăresc benedictin este dintre cele mai vechi în Europa. Câte manuscrise copiate și transmise de-a lungul unor secole întunecate în care doar o minoritate a populației, esențialmente formată din clerici știa carte... câte biserici, abații, bazilici ridicate în stil romanic și gotic... Câte câmpuri și câte suflete, cultivate în duhul umilinței, al dragostei, al credinței nestrămutate în Cristos... Câte meșteșuguri practicate cu proverbială răbdare, transmise din generație în generație!

Cu patru ani înainte de nașterea sfântului Benedict, armatele năvălitoare ale herulilor sub conducerea lui Odoacru au trecut prin foc și sabie pământul Italiei și, ucigând pe ultimul împărat roman, au închis definitiv capitolul stăpânirii Romei imperiale; supraviețuirea culturii romane se va datora în cea mai mare măsură activității religioase și culturale a călugărilor din așezămintele monahale. Și sfântul Benedict este acela care a deschis capitolul glorios al monahismului occidental.

După cum ne informează cartea a doua a "Dialogurilor" a sfântului Grigore cel Mare (540-604), Benedict s-a născut în anul 480 la Nurcia (Umbria-Italia), în familia patriciană Anicia. De tânăr a fost trimis la Roma să studieze retorica și filozofia, dar dezgustat de ușurătatea vieții din oraș s-a retras în mica localitate Affile și și-a continuat studiile, supunându-se unei aspre discipline ascetice. Nemulțumit de această singurătate relativă, pe când avea douăzeci de ani, s-a retras într-o mică peșteră la Subiaco, la sud de Roma. După trei ani de singurătate, rugăciune și penitență, a fost descoperit de păstorii din partea locului. Nenumărați credincioși din împrejurimi îl căutau pentru a-i cere sfat și rugăciuni; chiar călugării mănăstirii din Vicovaro l-au rugat să le fie conducător spiritual.

El a acceptat și a început astfel opera de restaurare a disciplinei mănăstirești, dar unii dintre călugări s-au împotrivit cu îndârjire și au ajuns până acolo încât au încercat să îl omoare, punându-i otravă în paharul cu băutură. Benedict i-a părăsit și s-a retras în peștera lui dragă. În jurul lui au început să se strângă grupuri de tineri dornici de o viață spirituală deosebită. Pentru ei a întemeiat sfântul Benedict douăsprezece mănăstiri cu câte doisprezece frați, hotărâți să urmeze normele trasate de părintele lor spiritual. Pentru a evita șicanele unor persoane sus-puse, în anul 529, Benedict împreună cu mulți dintre tinerii ucenici s-au retras spre sud, lângă orașul Napoli, și și-au stabilit locuința pe o stâncă abruptă a muntelui Cassino. Aici au dărâmat templele zeilor Apolo și Jupiter, rămase acolo din vechime, și au clădit prima mănăstire închisă cu ziduri din patru părți, asemenea unei fortărețe, dar deschisă pentru lumina ce vine de sus, ca un mare rezervor care primește din cer ceva dătător de viață și îl revarsă asupra lumii întregi. Benedict adună o obște în care patricieni și sclavi, romani și barbari, oameni fără știință de carte și erudiți vor trăi cot la cot, căutând pacea evanghelică.

Om practic și clarvăzător, Benedict a sintetizat legile de bază ale vieții mănăstirești, "Regula vitae monasticae", într-un moto dătător de energie: "Ora et labora" - "Roagă-te și muncește"; prin aceasta, el a readus în viața și ascetica creștină caracterul de contemplație unită cu acțiunea, așa cum decurge din spiritul și din litera Evangheliei. Adevăratul călugăr va trebui să fie, după cum se citește în capitolul al II-lea din Regulă: "nu orgolios, nu violent, nu mâncăcios, nu somnoros, nu leneș, nu clevetitor, nu pârâtor... ci cast, blând, silitor, umil, ascultător". Emblema mănăstirii: crucea, cartea și plugul, a devenit expresia modului nou de a înțelege asceza creștină, prin rugăciune și muncă, în vederea edificării spirituale și materiale a unei societăți noi, pe ruinele lumii romane. Înțelepciunea sfântului Benedict este luată în considerare tradițional prin comentarea Regulii sale, care va deveni patrimoniu și bun comun al Europei. Începând din secolul al VII-lea, civilizația romanică, născută în mănăstirile ce acopereau deja întreaga Europă, va găsi în Regula Benedictină cea mai bună parte a inspirației sale și a interpretării concrete a Evangheliei, într-o lucrare în care viața economică, cea liturgică, relațională și personală se echilibrează prin ordine, simțul măsurii, respectarea persoanelor și credința concretă în Dumnezeu, "primul slujit".

O viață trăită în strălucirea puternică a adevărului, o viață aparte, clădită pe stâncă dar și trăită la adăpostul stâncii lui Dumnezeu atât la propriu cât și la figurat... Sfântul Benedict: un nume sfânt după cum sfântă este și viața celui care l-a purtat. Tot sfântă trebuie să fie și viața celui care îl cunoaște pe acest prieten al lui Dumnezeu și al nostru. El rămâne viu nu doar în puținele persoane care își rânduiesc viața după Regula sa, ci și în fiecare om, care prin luptele și năzuințele sale profunde îi seamănă.

De-a lungul veacurilor, din cuibul de pe Monte Cassino vor porni stoluri de oameni căliți în rugăciune și muncă și vor deschide sute de așezăminte asemănătoare pe întinsul întregii Europe, mai târziu și în celelalte continente, așezăminte care în vremuri de grele frământări au rămas focare vii de credință, cultură și civilizație. Prin ucenicii și urmașii săi, sfântul Benedict intră în rândul marilor binefăcători ai Europei, ai Bisericii și ai omenirii.

Surorile Benedictine


 

lecturi: 40.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat