Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Reflecție despre celibat și căsătorie

O iubire unică

De Giuseppe Versaldi

Vocația la celibatul pentru împărăția cerurilor și chemarea la căsătorie adesea sunt percepute, dacă nu chiar în opoziție, cel puțin de compoziție dificilă. De fapt, pe de o parte renunțarea celibatarului la iubirea conjugală este văzută ca o renunțare la iubire tout court și, pe de altă parte, alegerea de a se uni în căsătorie uneori apare ca o diminuare a curăției iubirii. Sfântul Paul, scriind creștinilor din Efes, folosește o expresie care oferă o viziune rezolutivă a antinomiei aparente dintre iubirea feciorelnică și iubirea căsătorească. Vorbind despre obligația iubirii reciproce între soț și soție, apostolul exaltă vocația originară a omului de a-și lăsa tată și mama pentru a se uni cu soția sa așa încât "cei doi vor deveni un singur trup" (Gen 2,24), dar imediat adaugă: "Acest mister este mare: spun asta cu privire la Cristos și la Biserică" (Ef 5,32). Această răsturnare bruscă a termenilor de comparație revelează o nouă perspectivă: e adevărat că măreția iubirii conjugale este afirmată, dar este pusă în relație de dependență cu iubirea lui Cristos față de Biserică.

Aici apar câteva întrebări puse adesea și față de magisteriul Bisericii: "Cum poate Cristos celibatar să fie model al soților? Cum puteți voi, celibatarii, să învățați și să dați reguli cu privire la căsătorie, pe care n-ați experimentat-o?". Ei bine, tocmai cuvintele sfântului Paul indică răspunsul. Iubirea lui Cristos față de Biserică este desigur în același timp iubire feciorelnică și matrimonială pentru că este iubire care, pentru a cita cuvintele lui Benedict al XVI-lea, "poate să fie calificată desigur ca eros, care totuși este și complet agape" (Deus caritas est, 9). O iubire care este gratuită și prevăzătoare ("Nu noi l-am iubit pe Dumnezeu, ci el ne-a iubit pe noi": 1In 4,10); necondiționată și milostivă ("Pe când eram încă păcătoși, Cristos a murit pentru noi": Rom 5,8); sacrificată ("Voi știți că nu prin lucruri pieritoare, argint sau aur, ați fost răscumpărați din purtarea voastră moștenită de la părinți, ci cu sângele prețios al lui Cristos, ca al unui miel fără meteahnă și neprihănit": 1Pt 1,18-19). Aceste caracteristici, care aparent nu par să descrie iubirea conjugală înțeleasă în mod obișnuit care, e adevărat, este dăruire de sine, dar într-o reciprocitate care comportă un ajutor reciproc și o gratificare reciprocă.

Și totuși, tocmai pentru ca iubirea conjugală să se poată realiza nu ca experiență exaltantă, ci temporară, chiar să poată persevera ca proiect pentru toată viața este necesar ca și soții să fie capabili de o iubire prevăzătoare și gratuită așa încât, cel puțin unul să fie capabil să iubească și atunci când celălalt nu-l iubește; de o iubire necondiționată și milostivă pentru ca măcar unul să fie capabil de iertare când soțul, învingând slăbiciunea sa, se căiește; de o iubire sacrificată pentru ca măcar unul să știe să suporte suferințele așteptării fără a se resemna în fața înfrângerii. Și în toate acestea modelul este chiar Cristos care așa a iubit Biserica sa ca mireasă și "s-a dat pe sine pentru ea pentru a o sfinți, purificând-o prin baia apei în cuvânt, ca să și-o prezinte sieși ca o Biserică glorioasă, fără să aibă vreo pată sau rid sau ceva asemănător, ci să fie sfântă și neprihănită" (Ef 5,25-27).

Așadar, are dreptate Benedict al XVI-lea când afirmă că "în fond iubirea este o unică realitate, deși cu diferite dimensiuni" (Deus caritas est, 8). În semnificația sa deplină iubirea este iubire agapică, adică iubire capabilă să integreze pasiunea (eros) și dăruirea (agape) așa încât să poată satisface inima umană oricare ar fi vocația sa. În acest sens, iubirea feciorelnică și iubirea conjugală nu pot decât să ia dintr-un unic izvor și să aibă un unic model care este Cristos.

Desigur că există o modalitate diferită în cele două vocații, dar tocmai izvorul comun garantează complementaritatea. Carisma celibatului pentru împărăția cerurilor poate să-i ajute pe soți să nu absolutizeze iubirea umană și, în așteptarea comuniunii definitivă cu Dumnezeu-Iubire, să suporte greutatea și prețul dăruirii de sine în pofida slăbiciunilor experienței conjugale. Și acela care, deja aici pe pământ, este chemat să se consacre iubirii neîmpărțite a lui Dumnezeu poate să învețe de la soți caracterul concret și actualitatea iubirii care nu se poate îndrepta numai spre Dumnezeu pe care nu-l vede, ci trebuie să se manifeste ca efect și față de aproapele pe care îl vede. În felul acesta nu se cade în iluzia că pentru a-l iubi pe Dumnezeu este necesar a nu iubi pe nimeni cu acea iubire cu care Cristos ne-a iubit. Iluminarea reciprocă îmbogățește ambele vocații și înfrumusețează întreaga Biserică în misiunea sa de a mărturisi în lume iubirea lui Dumnezeu.

(După L'Osservatore romano, 22 iunie 2011)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 26.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat