|
|
Anul pastoral 2023‑2024
|
|
|
Sinod 2021-2024
|
|
|
În Dieceza de Iași
|
|
|
Librărie on-line |
comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală |
|
|
|
|
|
Reflecție: Cuvintele care schimonosesc Cuvântul: 1. Euthanasia
1. Euthanasia
Totul a apărut simplu și ușor: ce poate fi mai plăcut decât o discuție pe marginea materialului pe care tocmai îl prezentasem?! Subiectul acelei lucrări se referea la concepția despre suferință în contextul schimbării actuale de paradigmă, iar interesul cu care fusese urmărită era expresia (credeam eu!...) a participării nemijlocite a celor prezenți la suferința omului în societatea actuală și ce anume se poate face pentru atenuarea / îndepărtarea suferinței - pentru că, în parte, "publicul" se înscria în categoria celor cu putere de decizie.
Numai că soluția la care se gândeau era cu totul alta: euthanasia.
Am rămas fără cuvinte. După primul moment de uluire, am desfășurat tot arsenalul medical (întrebarea îmi fusese adresată în calitate de medic de către non-medici), filosofic, teologic-religios, moral, social, psihologic, chiar și folcloric, de luptă împotriva acestui asasinat.
Cu excepția unei singure persoane, psiholog delicat și inteligent, autoare a mai multor cărți de psihologie, care se ocupă de inteligența emoțională și care consideră euthanasia drept ceea ce este - un asasinat - răspunsul pe care l-am primit a fost unul și același, stereotip, ca și cum ar fi fost "programați" să răspundă astfel: rațiuni social-economice impun euthanasia, iar aceasta este șansa pe care o putem oferi unui bolnav cronic sau părăsit de toți.
Nu se punea problema că:
boli considerate în urmă cu 5 ani incurabile, acum se pot vindeca ("Da, dar costă!" a fost răspunsul)
statul și organizațiile nonguvernamentale pot să aibă grijă de cei handicapați, bolnavi și singuri ("Da, dar costă!"),
Jurământul lui Hippocrate pe care-l depune orice medic la absolvire îi interzice sub povara unui blestem dur să administreze medicamente sau să efectueze proceduri care duc la moartea pacientului, la cererea acestuia sau a anturajului sau din rațiuni economice ("Ei, nu mai suntem pe vremea aceea!"),
demnitatea omului bolnav se poate reda cu oleacă de suflet și mijloace necostisitoare ("N-avem timp!"),
"euthanasia" nu e nici pe departe o "moarte bună" sau "blândă" (Terri Schiavo a murit după zece zile de foame și sete, după ce i s-a refuzat îngrijirea medicală printr-o hotărâre a tribunalului, la cererea de euthanasiere formulată de soț (ei, povestea cu "la bine și rău" se referă doar la prima parte a frazei); că procedurile care se aplică (din respect pentru dvs. nu vi le descriu), nu sunt nici pe departe ușoare, rapide și nedureroase ;
un mare om de știință care a luptat toată viața pentru legalizarea euthanasiei aici, în Iași, întrebat dacă dorește să fie euthanasiat când a ajuns bolnav incurabil, s-a întors cu fața la perete plângând și și-a recunoscut greșeala, refuzând euthanasia;
Stephen Hawking prezintă scleroză laterală amiotrofică, boală invalidantă progresivă, iar el continuă să lucreze din fotoliul său cu rotile, complet paralizat de la gât în jos și să țină prelegeri în această condiție de handicap sever, care i-au adus prestigioase premii internaționale în fizica teoretică și cosmologie - aici, probabil, ar fi fost euthanasiat în adolescență "ca să nu sufere" ("Da, dar are bani!")
Sfântul Părinte Ioan Paul al II-lea a fost exemplul viu al valorizării propriei suferințe, iar una din bătrânele paralizate aici, în Iași, care abia își mai putea mișca degetele, era fericită că, până la vizita preotului (care venea s-o vadă în fiecare zi), făcuse 4 rozarii etc. ("Da, dar aceasta e... religie", sigur că da, "viața omului e sfântă, ha, ha!, Biserica e retrogradă!..."), iar cuvintele mi-au fost aruncate în față de parca mi s-ar fi atras atenția că tocmai am ieșit din Evul Mediu cu asemenea concepții învechite!
Nu intenționez să desfășor aici argumentele legale, morale, filosofice, teologice, psihologice contra euthanasiei. Vreau doar să atrag atenția că avem în epoca actuală un "talent" cu totul deosebit de a ascunde crima, ascunzându-ne noi înșine după cuvinte.
"Euthanasia" (cuvânt compus din două cuvinte grecești, care înseamnă "moarte bună") rămâne oricum am vorbi despre ea, un ASASINAT.
Sunt cuvinte care schimonosesc Cuvântul.
În această oglindă hâdă nu se reflectă Dumnezeu, ci "domnul acestei lumi", care tocmai fusese dat afară de Isus acum vreo 2000 de ani.
Acum câteva zile, mass-media a făcut cunoscută moartea lui Jack Kevorkian (născut în anul 1928, mort la 3 iunie 2011), în vârstă de 83 ani, din cauza unei pneumonii cu insuficiență renală, într-un spital din Detroit. Și el, care a susținut cu îndârjire și aplicat euthanasia (adică a asasinat peste 130 de pacienți pentru care a fost condamnat pentru crimă de grad doi, retrăgându-i-se dreptul de liberă practică) - n-o să credeți! - tocmai el n-a cerut să fie euthanasiat. Evident, crima o fi ea foarte bună, dar pentru alții!
Și fiindcă nu suntem consultați în probleme de viață și de moarte, probabil așa va fi și cu legalizarea euthanasiei - nu de alta, dar ca să fim în pas cu occidentul!
- va urma -
Dr. Ecaterina Hanganu
lecturi: 14.
|
|
|
|
Caută pe site |
|
|
Biblia on-line |
|
|
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta" |
|
|
|
|
|